دوشنبه , می 13 2024
آخرین خبرها

مناطق دیدنی قم

مناطق دیدنی قم

قم، یکی از کلان‌شهرهای ایران است که در 120 کیلومتری جنوب تهران واقع شده. قم که از در گذشته به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم و امروزه به دلیل قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی از جنوب به شمال و همچنین رابط استان‌های صنعتی کشور و تهران، اهمیت زیادی دارد. اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید، در ادامه برخی از مناطق دیدنی قم را به شما معرفی کرده‌ایم.

قم، لقب‌های زیادی از جمله شهر علم، شهر سوهان، حرم اهل بیت و… دارد. اما رسمی ترین لقب قم، “پایتخت مذهبی ایران و قطب فرهنگی” است.

در این شهر، مراکز بزرگ و مهم زیادی وجود دارد، علاوه‌بر این مکان‌های مذهبی، آثار باستانی متعدد و ساختمان‌های فرهنگی زیادی وجود دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)

مهم‌تریین جای دیدنی قم، حرم حضرت فاطمه معصومه (س) است که پس از حرم اما رضا (ع) دومین مکان مذهبی در ایران است. حرم حضرت معصومه (س) که نه تنها از لحاظ مذهبی بلکه از نظر تاریخی هم مکان مهمی محسوب می شود، در سال 1310 در لیست میراث ملی ایران ثبت شد.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)

این آستان مطهر، محل دفن اشخاص سرشناسی مانند پروین اعتصامی، شهید طباطبایی، آیت الله بهجت، تعدادی از شاهان صفوی و قاجار و… هم هست. حرم حضرت فاطمه (س)، در ادوار مختلف از جمله پس از انقلاب اسلامی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و امکانات زیادی بر آن افزوده شده‌ است.

پارک ملی کویر

یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مناطق محافظت شده ایران است که میان چهار استان سمنان، اصفهان، تهران و قم مشترک است. این پارک که در سال 1343 کانون شکار بود، بعدها به سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شده و در سال 1355 به پارک ملی بدل گشت.

آب و هوای پارک ملی کویر معمولا خشک و بیابانی است. بیشتر بارش در این منطقه در ماه‌های اردیبهشت تا آبان بوده و از اوایل خرداد تا پایان مهر گرمای شدیدی بر این منطقه حکم فرماست.

پارک ملی کویر

دریاچه‌ای شور و مثلثی شکل در این پارک وجود دارد که حوزه آبگیر بسیاری از رودخانه‌های ایران است. در این دریاچه آبزی زندگی نمی‌کند اما در زمستان تعداد زیادی پرنده مهاجر آبزی به این دریاچه و محیط اطراف آن مهاجرت می‌کنند.

در گذشته، این پارک به علت حیات وحش بسیار متنوع، به “آفریقای کوچک ایران” معروف بود. امروزه هم جانوران زیادی از جمله یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، گربه شنی، سیاه گوشی و … در این پارک حیات دارند.

برای رزرو بهترین اقامتگاهها اینجا را کلیک کنید

کوه خضر نبی (ع)

کوه خضر نبی یکی از صدها جاذبه گردشگری قم است که از نظر مذهب، طبیعت و منظره‌های زیبای شهری گردشگران زیادی را جذب می‌کند. این کوه مقدس و پربازدید در نزدیکی جمکران قرار دارد و منظره‌ای زیبا از شهر قم به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

کوه خضر نبی (ع)

علت نام گذاری این کوه، وجود غاری است که گفته می‌شود محل نیایش و عبادت خضر نبی (ع) بوده است. البته این غار امروز به مسجدی کوچک تبدیل شده است. آب و هوای کوه خضر نبی (ع) در تابستان خنک و در زمستان بسیار سرد است. همچنین در این کوه مسیر هایی برای پیاده روی و دوچرخه سواری وجود دارد که بازدید کنندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

مقبره های باغ گنبد سبز قم

یکی از مناطق دیدنی قم، که به دروازه کاشان هم معروف است و از لحاظ معماری و طراحی بسیار با اهمیت است، مقبره های باغ گنبد سبز است. این ساختمان، شامل سه آرامگاه متعلق به سه تن از خیابان صفی (حاکمان شهر قم) است. از مهم‌ترین ویژگی‌های مقابر گنبد سبز می‌توان به گچبری‌ها و تزئینات بسیار خاص و کم نظیر،‌ آجرچینی ستودنی، نقوشی از اسماء متبرکه، رنگ آمیزی ‌های حرفه‌ای و… اشاره کرد.

مقبره های باغ گنبد سبز قم

باغ گنبد سبز قم مکانی آرام و آرامش بخش است و به غیر از سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی امکانات دیگری ندارد پس می‌توانید بازدید از این جاذبه را در مدت زمان کوتاهی تمام کرده و به سایر برنامه‌هایتان برسید.

مسجد جامع قم

مسجد جامع قم یکی از جاذبه‌های مهم مذهبی این شهر است که به گفته مورخین ساخت آن به دوران سلجوقی و قرن ششم هجری قمری برمی‌گردد. البته در مورد تاریخ ساخت و شخص سازنده مسجد قم، اختلاف نظرهایی وجود دارد اما چیزی که مهم است، اهمیت و ارزش این بنا هم از لحاظ مذهبی و هم از لحاظ باستانی است.

مسجد جامع قم

کاشی کاری‌های مخصوص، کتیبه‌های تاریخی، گچبری منحصر به فرد، معماری چشمگیر و… همه گوشه‌ای از زیبایی های این بنای ویژه است.

مسجد جامع قم دارای دو ایوان بزرگ مقرنس کاری شده، گنبد آجری و… هم هست که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کنند.

قلعه قمرود

قلعه قمرود، یکی دیگر از مناطق دیدنی قم که در حاشیه رودخانه قمرود و در شمال سفید کوه قرار داشته و متعلق به دوره اشکانیان است و البته در دوره قاجاریه به‌عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می‌گرفت. این قلعه قسمت‌‌های مختلفی از جمله حیاط، بازارچه، اتاق‌های متعدد، حوض، بادگیر و… است. قلعه قمرود در دو طبقه بنا شده است.

قلعه قمرود

بازار قدیم قم (تیمچه بزرگ)

بازار قدیمی و بزرگ قم که از راسته، چهارسوق، سرا و تیمچه بزرگ تشکیل شده، از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود. ساخت این بازار در دوران صفوی کلید خورد اما در طول زمان و در دوره‌های مختلف قاجاری و پهلوی بر قسمت‌های بازار قم افزوده می‌شد.

بازار قدیم قم (تیمچه بزرگ)

یکی از بهترین جاذبه‌های قم، بازار بزرگ آن است که در آن می‌توانید هم از یک آثار باستانی بی نظیر دیدن کنید و هم به تهیه سوغات بپردازید. در این بازار بزرگ انواع خوراکی، لوازم خانگی، پوشاک، پارچه، پرده، لوازم الکترونیکی … به فروش می‌رسد.

خانه ملاصدرا

این خانه قدیمی، مربوط به دوره صفوی بوده و در روستای کهک قرار دارد. خانه ملاصدرا، در میان یک باغ سرسبز بنا شده که در قدیم 8 اتاق داشت البته امروز از این 8 اتاق، تنها یک اتاق باقی مانده و دو اتاق دیگر در سال 1377 مورد بازسازی قرار گرفتند.

خانه ملاصدرا

در قسمت شرقی خانه حکیم ملاصدرا، قناتی پر آب وجود دارد که جزو همین خانه به شمار می‌رود. سقف بلند، پوشش گنبدی و تزئینات گچبری ساده از ویژگی‌های این خانه باستانی هستند.

مدرسه فیضیه قم

مدرسه فیضیه قم، یکی از تاثیرگذارترین مدرسه‌ها و ساختمان‌ها در تاریخ ایران، در شهر قم و در کنار حضرت فاطمه معصومه (س) قرار دارد. این مدرسه در زمان فتحعلی شاه ساخته شد و نه تنها در زمینه علمی، آموزشی و دینی مهم است بلکه از نظر سیاسی هم بسیار با اهمیت بود. در دهه 40 تاریخ ایران شاهد نقش مهم مدرسه فیضیه در قم، در مخالفت سیاسی با نظام شاهنشاهی بود.

مدرسه فیضیه قم

علاوه بر مکان‌های ذکر شده، جاذبه‌های زیاد دیگری در قم وجود دارد که در صورت سفر به این شهر می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. اگر قصد دارید به قم سفر کرده و اقامت کنید، هتل‌ های قم معرفی شده در سایت میزبانیاب را در نظر داشته باشید و اگر نمی‌خواهید در هتل اقامت کنید سایر اقامتگاه‌ های قم را که در سایت و اپلیکیشن میزبان یاب وجود دارند، مشاهده کنید.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *