شنبه , آوریل 20 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد

مشهد مقدس دومین شهر پر جمعیت ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در شمال شرقی ایران واقع شده و با کشورهای افغانستان و ترکمنستان هم‌مرز است. مشهد میزبان امام هشتم شیعیان، امام رضا علیه السلام است؛ از این‌رو اغلب مسافران این شهر را با زیارت حرم امام رضا (ع) به یاد می‌آورند. اما مشهد فقط یک شهر زیارتی نیست. بلکه یک قطب زیارتی و گردشگری است. امروزه جاهای دیدنی مشهد به اندازه‌ای زیاد است که در سفر به این شهر چندین روز را برای دیدن جاذبه‌های آن می‌توان صرف کرد.

شهر مشهد را سایر ملت‌ها با نام حکیم ابوالقاسم فردوسی بهتر می‌شناسند. این شهر زادگاه شاعر بزرگ دیگری هم هست؛ مهدی اخوان ثالث. و انبوه شاعران دیگری که شعر و ادب فارسی را با آثارشان غنی‌تر کرده‌اند.

با این مقاله همراه باشید تا گوشه‌ای از زیبایی‌ها و مکان های دیدنی مشهد را به شما معرفی کنیم. جاهایی که هر یک زیبایی خاص خود را دارند و هیچ محدودیتی در بازدید از آن‌ها ندارید.

حرم امام رضا علیه السلام

حرم امام رضا یا حرم رضوی، آرامگاه امام هشتم شیعیان «علی بن موسی الرضا» است. این حرم در شهر مقدس مشهد بنا شده و یکی از جاهای دیدنی مشهد و در نزد شیعیان و عموم مسلمانان جهان از اهمیت و احترام زیادی برخوردار است. قدمت بخش‌هایی از این حرم به دهه 610 هجری قمری بازمی‌گردد. حرم امام رضا بناهای متعددی همچون مسجدها، کتابخانه‌ها و موزه‌ها را در بر می‌گیرد. مسجد گوهرشاد و مسجد بالاسر از مهم‌ترین مسجدهای پیوسته به حرم هستند.

در زمان حمله مغول‌ها به ایران، آن‌ها ابتدا به توس حمله کرده و این شهر را ویران کردند. سپس وارد مشهد شدند و حرم رضوی را نیز غارت کردند. بخش‌هایی از بناهای آن را از بین بردند، اما به بنای اصلی حرم آسیبی نرساندند.

حرم مقدس رضوی از دیرباز میزبان خیل عظیم شیعیان –چه داخل ایران و چه خارج از ایران- بوده و با داشتن مساحتی بیش از 1 میلیون مترمربع و گنجایش پذیرش 700 هزار زائر، همه ساله میعادگاه مسلمانان است.

حرم امام رضا در ایام محرم به ویژه در روزهای عاشورا و تاسوعا میلیون‌ها زائر را در خود جای می‌دهد. همین امر باعث شده تا حرم امام رضا از مهم ترین جاذبه های گردشگری مشهد باشد. حرم رضوی در شب با روشن شدن چراغ‌های صحن، گنبد و گلدسته‌ها و مناره و دیگر چراغ‌های آن، زیبایی دو چندانی به خود می‌گیرد. به جرات می‌توان این حرم را از زیباترین جاهای دیدنی مشهد در شب نام برد.

جاهای دیدنی مشهد

پارک و باغ وحش وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد از قدیمی‌ترین و بزرگ ترین پارک های جنگلی در مشهد است. این پارک در هشت کیلومتری شمال غرب مشهد واقع شده و بلوار وکیل آباد، میدان آزادی را به این پارک متصل می‌کند. این پارک را در قدیم با نام میر طراز یا باغ وکیل آباد می‌شناختند. پس از وقف این پارک در سال 1348 هجری توسط آقای حسین ملک، نام پارک جنگلی بر آن نهاده شد.

این پارک مساحت زیادی دارد. اقامتگاه‌های موقت، وسایل بازی برای کودکان و کافه و رستوران‌های موجود در آن این مکان را به یکی از جاذبه های گردشگری مشهد بدل ساخته است.

در کنار پارک جنگلی تنها باغ وحش مشهد به نام باغ وحش وکیل آباد قرار گرفته است. این باغ وحش با داشتن انواع حیوانات و امکانات برای بازدید، مکانی مناسب برای بازدید و لذت بردن است.

همچنین پارک جنگلی وکیل آباد یک باغ تاریخی و کهن دارد که در آن انواع درختان از قبیل کاج و نار موجودند. یک رودخانه فصلی نیز در میانه این باغ کهن و زیبا جاری است. به واسطه وجود این باغ کهن که در فصل پاییز برگ‌های رنگارنگ درختان آن تصاویر بدیع و خاطره‌انگیزی می‌سازند، می‌توان پارک جنگلی وکیل آباد را یکی از جاهای دیدنی مشهد در پاییز نام برد.

پارک و باغ وحش وکیل آباد

آرامگاه فردوسی

فردوسی از پرآوازه‌ترین شاعران ایرانی است؛ که اشعار او به زبان‌های بسیاری ترجمه شده است. وی پس از درگذشت، در توس مشهد دفن شد.

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در باغی نشاط ‌انگیز در فاصله 20 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است. ساخت آرامگاه به ارسلان جاذب -از سپهداران توس در زمان حیات حکیم ابوالقاسم فردوسی- نسبت داده شده است. وی قبه‌ای بر مقبره فردوسی که در باغ خویش دفن شده بود نیز ساخت، تا یادبودی برای آیندگان باشد. پس از چندین مرتبه بازسازی، آرامگاه این شاعر ایرانی اکنون یکی از جاهای دیدنی مشهد برای اهل هنر و عموم مردم شده است.

معماری کنونی آرامگاه فردوسی الهام گرفته از بناهای هخامنشی به ویژه آرامگاه کوروش کبیر است. تزئینات زیبای سبک باستانی در نمای بیرونی، ستون‌ها و سرستون‌ها نمود دوران کهن ایران و یاد‌آور تاریخ غنی آن است. بر اضلاع چهارگانه بنا نیز اشعاری از حکیم فردوسی نگاشته شده، تا شخصیت و تفکر او را نمایان کند.

باغ آرامگاه مساحت تقریبی 6 هکتار دارد و موزه  و کتابخانه‌ای در آن بنا شده است. این مجموعه عظیم همه ساله گردشگران شیفته هنر از داخل ایران و خارج از کشور را به میهمانی خویش می‌پذیرد.

آرامگاه فردوسی

پارک طبیعی هفت حوض

بدون تردید می‌توان پارک طبیعی هفت حوض مشهد را از زیباترین و خیره‌کننده‌ترین جاذبه های طبیعی ایران و مشهد مقدس نام برد. این پارک طبیعی دارای چشمه‌هایی جوشان از دل زمین است، که حوضچه‌هایی طبیعی را یکی پس از دیگری درمی‌نوردند.

حوضچه‌های طبیعی شکل گرفته در این منطقه در اثر فرسایش شیمیایی باران‌های اسیدی در بستر رود طرق به وجود آمده‌اند. این حوضچه‌ها که با نام «دولین‌ها» شناخته می‌شوند، چنان بکر و دست‌نخورده‌اند که اندازه بعضی از آن‌ها با اندازه یک استخر کوچک برابری می‌کند.

برای دیدن این اثر طبیعی باید راهی کوه‌های خلج در 7 کیلومتری مشهد شوید. پس از طی این مسافت با خودرو، 2 کیلومتر پیاده‌روی روح‌نواز را تجربه می‌کنید و سکوت دلچسب طبیعت را به جان می‌خرید. این منطقه بکر به دلیل تردد کم و دست‌نخورده بودن آرامش خاصی را به شما ارزانی می‌دارد.

این پارک طبیعی در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته و اگر قصد بازدید از آن را دارید باید بین طلوع و غروب خورشید به آن جا بروید و لوازم یک کوهنوردی ساده را نیز با خود ببرید. در فصل زمستان نیز این پارک خود نمایی می‌کند و کوهستان، یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد در زمستان را بر دفترچه خاطرات شما ثبت می‌کند.

جاهای دیدنی مشهد

زشک مشهد

اگر به دنبال یک روستای آرام هستید تا دل خود را به طبیعت سپرده و روحتان را کمی آرام کنید، روستای زشک مشهد را در اولویت خود قرار دهید. روستای زشک در 20 کیلومتری شهر مشهد مقدس و در شهر شاندیز قرار گرفته است. جمعیت این روستا کمتر از 3000 نفر اعلام شده است. در فصل تابستان به دلیل هوای بسیار مطبوع، گاه جمعیت زشک به 9000 نفر نیز می‌رسد.

نام زشک برگرفته از نام «زو اشک» به معنای چشمه جوشان است. این روستا چندین چشمه جوشان از دل زمین دارد و به روستای چشمه های جوشان معروف است. این روستا چشم‌اندازهای بسیار زیبا و بکر و همچنین آب و هوای بسیار معتدلی دارد. به همین دلیل هر ایرانی حداقل یک بار در طول زندگی باید به این منطقه سفر کند!

باغ‌های سرسبز میوه از دیگر منابع غنی این منطقه است. چشمه‌های جوشان و آب فراوان در این منطقه زمینه کاشت انواع درخت میوه را فراهم کرده است. گیلاس، گردو، آلو و… از محصولات این منطقه هستند. از این‌رو می‌توان این منطقه را یکی از جاهای دیدنی مشهد در زمستان نیز لقب داد. برای رفاه هرچه بیشتر بازدیدکنندگان رستوران و اماکن رفاهی متعددی نیز در این منطقه دایر شده است.

زشک مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار ( گنجینه باغ نادری )

آرامگاه نادرشاه افشار خواستگاه تاریخ ملت و کشور پرآوازه ایران است. این بنا که به یادبود نادرشاه افشار ساخته شده، در باغ موزه نادری قرار گرفته است. تندیس نادرشاه افشار نیز به صورت نمادین با ارتفاع 5 متر و وزن تقریبی 14000 کیلوگرم در این محل نصب شده و یکی از جاهای دیدنی مشهد است. این مجموعه از یک بنای مرکزی (محل دفن نادرشاه افشار) و دو تالار موزه تشکیل شده است.

تالار شماره یک این مجموعه می‌توانید انواع اسلحه، کلاه خود و سایر ادوات جنگی زمان نادرشاه افشار را به تعداد 130 قطعه که بسیار ارزشمند و تاریخی هستند بیابید. تالار شماره دو نیز مجموعه‌ای از تصاویر و اطلاعات راجع به نادرشاه افشار و کلنل محمد تقی خان پسیان به معرض دید عموم قرار داده شده است. در محوطه آرامگاه نیز کتابخانه «علامه طباطبایی» واقع شده؛ که کتاب‌های مفیدی می‌توانید در آن بیابید. این مجموعه را می‌توانید در میدان شهدا مشهد ببینید.

جاهای دیدنی مشهد

پارک کوه سنگی مشهد

کوه سنگی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مکان های دیدنی مشهد است. شهرت این مجموعه به تاج‌گذاری شاه عباس بازمی‌گردد. شاه عباس در سن 16 سالگی در میان این دو کوه تاج بر سر نهاد.

این منطقه ییلاقی جاذبه های گردشگری متعددی نظیر کوه‌های کم ارتفاع را در خود جای داده است. چشم‌اندازهای طبیعی روح شما را بازی می‌دهد و آب و هوای معتدل و طراوت بخش آن طعم شیرین زندگی را به شما می‌چشاند. استخر بزرگی در این مجموعه ساخته شده که با کمک نمای زیبای کوه سنگی‌، رنگ‌بندی چشم‌نوازی را در مقابل چشمان شما قرار می‌دهد.

این مجموعه قدیمی در سال 97 رتبه سومین مکان پربازدید بعد از حرم امام رضا (ع) و پارک ملت مشهد را از آن خود کرده است. اگر به مشهد سفر کردید، به هیچ عنوان این پارک دیدنی را از دست ندهید.

 

پارک کوه سنگی مشهد

مشهد مقدس جاهای دیدنی بسیار دارد که نام برردن و توضیح هرکدام زمان بسیاری میطلبد.

در ادامه مطالب همراه ما باشید تا هر کدام را برای شما به شرح توضیح دهیم.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

طرقبه

طرقبه

طرقبه طرقبه مشهد ، نامی آشنا در بین مردم خراسان و یکی از معروفترین مکان های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *