شنبه , آوریل 20 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی زنجان

جاهای دیدنی زنجان

در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما جاهای دیدنی زنجان را به صورت کامل معرفی کنیم قطعا این مقاله بهترین راهنما برای شما عزیزان خواهد بود پس این مقاله را تا آخر مطالعه کنید شهر زنجان که در استان همنام با خود در شمال غربی ایران واقع شده است. زنجان که در یک منطقه کوهستانی واقع شده، زمستان هایی سرد و پر برف دارد و گردشگران زیادی را که به تفریحات زمستانی علاقه دارند، به خود جذب می‌کند. به علاوه با داشتن هوایی معتدل و خنک در تابستان‌ها هم میزبان مسافران زیادی است. به هرحال در هر فصلی که به شهر شگفتی‌ها سفر کنید، جاذبه‌ های زیادی وجود دارند که با شناختن و سفر به آن‌ها می‌توانید سفر خود را به یاد ماندنی‌تر کنید.

زنجان عربی شده “زنگان” است البته در گذشته به این شهر شهین و خسمه هم گفته می شد. با وجود اراضی خوب کشاورزی در این شهر، بیشتر ساکنان به فعالیت های صنعتی مشغول‌اند.

مکان های دیدنی شهر زنجان

یکی از جاهای دیدنی زنجان : گنبد سلطانیه زنجان

گنبد سلطانیه یکی از جاهای دیدنی زنجان در پنج فرسخی سمت شرقی تهران قرار دارد. این بنا که به دستور سلطان محمد خدابنده (حکومت ایلخانیان) در سال 1302 میلادی ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی-اسلامی به شمار می‌رود، سومین گنبد بزرگ و اولین گنبد آجری جهان است. گنبد سلطانیه، بنایی هشت ضلعی است که با کاشی های فیروزه‌ای تزئین شده. در حاشیه طاق های این بنا آیات قرآنی و اسماالله  حکاکی شده است. این بنای دیدنی در سال 1384 شمسی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. گنبد سلطانیه در مسیر تهران به زنجان، با گنبد فیروزه‌ای زیبایش خودنمایی می‌کند. از این گنبد در گذشته های دور به عنوان ساعت آفتابی برای امور مذهبی استفاده می‌شد.

گنبد سلطانیه زنجان یکی از جاهای دیدنی زنجان

یکی از جاهای دیدنی زنجان : بازار تاریخی زنجان

بازار زنجان طولانی ترین بازار سرپوشیده جهان است که  یکی از جاهای دیدنی زنجان محسوب می شود ساخت آن در زمان قاجار بود و 8 سال به طول انجامید. البته در طول زمان، چندین سرا، مسجد و گرمابه به آن اضافه شده ‌است. بازار سرپوشیده زنجان با تنوع راسته‌ها و تعدد سراها که هرکدام در زمینه‌ای فعالیت دارند، از پویایی بسیار زیادی برخوردار است.

بازار تاریخی زنجان یکی از جاهای دیدنی زنجان

حتی اگر به دنبال خرید چیزی نیستید، دیدن بازار سرپوشیده زنجان به دلیل معماری ویژه‌ای که دارد، خالی از لطف نیست. استفاده از انواع طاق و قوس به اشکال مختلف از جمله هلالی، ضربی، جناغی و گهواره‌ای که با آجر های چینی با طرح های مختلف تزئین شده‌اند و همچنین بهره بردن از سبک قدیمی کاشی کاری در ساخت این بازار، از جمله فاکتور های این طراحی ویژه است.

اجاره ویلا ورزرو هتل میزبان یاب

یکی از جاهای دیدنی زنجان : موزه مردم شناسی زنجان (رخت‌شوی خانه)

رخت شوی خانه زنجان یکی از جاهای دیدنی زنجان است که بنایی سرپوشیده  و در مرکز زنجان در محله قدیمی عباسقلی خان قرار دارد، برای زنان ساخته شده بود تا در آن به امر شستشوی البسه پردازند. این روزها رخت‌شوی خانه که مورد مرمت قرار گرفته، به عنوان موزه مردم شناسی در شهر زنجان ثبت تاریخی شده است.

موزه مردم شناسی زنجان (رخت‌شوی خانه) یکی از جاهای دیدنی زنجان

در ساخت این بنای تاریخی از سه نوع مصالح ساختمانی از جمله سنگ، آجر و چوب استفاده شده است. شایان ذکر است با وجود گذشت سال های طولانی و قرار گرفتن این ساختمان در برابر آب و رطوبت همیشگی، استحکام خود را حفظ کرده و کوچکترین آسیبی ندیده است. چندین نورگیر در سقف رخت‌شوی خانه تعبیه شده تا نشان دهنده اوقات شرعی و زمان باشد.

اگر قصد سفر به زنجان را دارید بازدید از موزه رخت‌شوی خانه را در برنامه خود قرار دهید. با رفتن به این بنای تاریخی به گذشته سفر کرده و میان فرهنگ آن روزها قدم می‌زنید به علاوه می‌توانید به بازارچه صنایع دستی این موزه سر بزنید و با خرید صنایع دستی زیبا از کسب و کار های محلی حمایت کنید.

بام زنجان

مجموعه تفریحی ائل داغی زنجان در شمالی ترین ناحیه زنجان و در دامنه کوه گاوازنگ واقع شده است. اگر می‌خواهید از ساختمان های شهری فرار کنید و به محیطی طبیعی با چشم انداز های منحصر به فرد پناه ببرید، این مجموعه تفریحی بهترین انتخاب است. همچنین به علت فاصله کمی که با شهر زنجان دارد، دسترسی به آن بسیار آسان است. در این مجموعه می‌توانید با لذت بردن از تفریحات متنوعی مانند دوچرخه سواری، کوهنوردی، پاراگلایدر، سینما، بادبادک بازی، سد زنجان و… و همچنین جشنواره های مختلفی که در این مکان برگزار می‌شود سفری به یاد ماندنی تجربه کنید.

یکی از جاهای دیدنی زنجان : تپه های آلا داغ لار

در مسیر زنجان به سمت ماه نشان با منظره زیبای کوه های رنگی مواجه می‌شوید. کوه های آلا داغ لار یکی از جاهای دیدنی زنجان محسوب می شود از جنس رس هستند، به رنگ قهوه‌ای، قرمز، نارنجی، زرد، سبز و سفید نمایان می‌شوند. مخصوصا هنگامی که به علت بارندگی خیس می‌شوند، منظره‌ای چشم نواز خلق می‌کنند.

تپه های آلا داغ لار یکی از جاهای دیدنی زنجان

آبشار شار شار

در شمال غربی شهر زنجان، در منطقه زیبای تهم، در میان درختان و صخره‌ها آبشاری پرآب، خروشان و روشن زیبایی بی نقصی خلق کرده‌است. منظره این آبشار چشم نواز،‌صدای خروشیدن آب گوش نواز و آرامش این منطقه بسیار روح نواز است. همچنین به علت موقعیت جغرافیایی خاص، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفری تابستانی به زنجان است.

آبشار شار شار یکی از جاهای دیدنی زنجان

پیست اسکی پاپایی

در 45 کیلومتری جنوب غربی زنجان، پیست اسکی پاپایی با 80 هکتار وسعت و شیب های متناسب وجود دارد. این پیست همواره میزبان ورزشکاران و گردشگران زیادی در فصل زمستان است. اگر عاشق ورزش و تفریحات زمستانی هستید، باید از این پیست سپید جامه زنجان دیدن کنید.

پیست اسکی پاپایی یکی از جاهای دیدنی زنجان

پل میربهاالدین

پل میربهاالدین که با عنوان دیگری همچون پل اژدهاتو یا پل کهنه هم شناخته شده است، در مسیر زنجان به کردستان قرار روی زنجان رود قرار دارد. این پل زیبا در دوره قاجار ساخته شده و قدمت زیادی دارد. وقتی روی این پل قدم می‌زنید، حتما به انعکاس آن بر آب رودخانه دقت کنید، مطمئنم مسحور زیبایی‌اش خواهید شد.

پل میربهاالدین

موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان

موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان که به خانه ذوالفقاری هم معروف است، مانند سایر موزه های باستان شناسی جهان در بر گیرنده اشیا و آثاری است که قدمتی هزارساله دارند. از جمله آثار ارزشمند و جالبی که در این موزه قرار دارد، بقایای جسد 5 مرد است که حین بهره برداری از معدن نمک چهر آباد در زمان های مختلفی کشف شدند.

موزه باستان شناسی زنجان یکی از جاهای دیدنی زنجان

این اجساد که به مردان نمکی معروف‌اند هر ساله گردشگران زیادی را به سمت زنجان می‌کشانند.

مردان نمکی زنجان

خود ساختمان موزه هم از خانه های قدیمی است که در دوره قاجار بنا شد. این خانه که داستان‌ها و جریانات اعیانی زیادی به خود دیده‌است اکنون نیز شاهد گردشگرانی است که با بهت و تحسین به تماشای آثار باستانی ارزشمند آمده‌اند.

مسجد خانم زنجان

جمیله خانم ذوافقاری از زنان قدرتمند طایفه ذوالفقاری، در سال 1323 دستور ساخت این مسجد تاریخی را داد. در این مسجد علاوه بر مسائل شرعی به آموزش و پرورش تحصیل هم می‌پرداختند. به این نوع بناها در گذشته مسجد مدرسه می‌گفتند. مسجد مدرسه خانم جایگاه خاصی از لحاظ معماری در میان آثار باستانی ایران دارد. تکنیک های ساخت و رنگ های به کار رفته شکل معماری عصر قاجار را نمایان می‌کنند.

مسجد خانم زنجان

منطقه حفاظت شده سرخ آباد

منطقه حفاظت شده سرخ آباد که در هجده کیلومتری شهر زنجان قرار دارد با پوشش جانوری متنوع (از جمله آهو، گرگ، بز وحشی، خرس قهوه‌ای و…)، چشمه آب گرم، یخچال های طبیعی، آبشار و ارتفاعاتی که مناسب کوهنوردی هستند، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اگر شیفته طبیعت هستید دیدن این منطقه را از دست ندهید.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد یکی از جاهای دیدنی زنجان

پیاده راه سبزه میدان زنجان

پیاده راه سبزه میدان مسیری زیبا و مزین به چتر های رنگی است که می‌توانید ضمن قدم زدن به فروشگاه های مسیر هم سر بزنید و اگر خریدی داشتید انجام دهید.

پیاده راه سبزه میدان زنجان

صنایع دستی و سوغات

قبل از هرچیزی به یاد داشته باشید که خاطرات و تجربیات به یاد ماندنی بهترین سوغات سفراند. اما اگر قصد خرید سوغاتی شهر زنجان را دارید حتما خرید نان اردک، شیرینی شستی، انگشت پیچ و از صنایع دستی چاقو، وسایل مسی، قالی دست باف، وسایل ملیله کاری شده، جاجیم و.. را در نظر داشته باشید.

غذای محلی زنجان

زنجان غذا های محلی متنوع و لذیذی دارد که حتی با دیدن آن‌ها هم آب دهانتان راه می‌افتد. غذاهایی مانند چغور بغور (مخلوطی از جگر سیاه و سفید سرخ شده)، خورش آلو با مرغ، شش انداز (ترکیبی از خرما، گردو، پیاز و تخم مرغ)، پیازو (ترکیبی از گوشت، گردو، پیاز و…) و… . ممن است شهر های دیگر هم این غذا ها را با دستور و مواد مخصوصی بپزند اما امتحان کردن دستور پخت زنجانی‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنم.

غذای محلی زنجان

رستوران های زنجان

هیچکس نمی‌خواهد در مسافرت گرسنه بماند و یا بعد از خوردن یک غذای بی کیفیت و بدمزه مریض شود. لیستی از بهترین رستوران های زنجان را برایتان آوردیم که مطمئنیم از خوردن غذاهایشان سیر نمی‌شوید. رستوران پلو رستوران صدف، رستوران زرتشت، فست فود ارگانو، رستوران مشاهیر، رستوران گلریز، رستوران حاج داداش و… .

رستوران های زنجان

 

تمامی این رستوران‌ها با غذا های با کیفیت و خوشمزه در اختیار شماست. در خود زنجان هم از هر کسی سراغ یک رستوران خوب را بگیرید حداقل اسم یکی از این رستوران‌ها را میاورد.

 

اجاره سوئیت در زنجان

در سفر به زنجان، نکته مهم دیگری که علاوه بر شناخت جاذبه های این شهر باید به آن توجه کنید، جایی برای ماندن است. ممکن است انتخاب تان برای ماندن در اجاره سوئیت در زنجان یا اقامتگاه مرفهی در مرکز شهر باشد تا بتوانید به مراکز مهم تفریحی و رفاهی نزدیک باشید و یا ممکن است دلتان بخواهید در خانه‌ای روستایی دور از دغدغه های شهری بمانید. و یا شاید بخواهید در یکی از هتل های زنجان بمانید.

انتخاب‌تان هر کدام که باشد می‌توانید باتوجه به اولویت‌ها و نیازها‌یتان با میزبان یاب اقامت دلچسبی را تجربه کنید. دیگر نیازی نیست که کیلومترها دورتر از مقصدتان نگران محل اقامتتان باشید، چرا که با رزرو که از قبل انجام داده‌اید، خیال خود را راحت کرده‌اید. با استفاده از سایت و یا اپلیکیشن میزبان یاب به‌راحتی و در بازه قیمتی موردنظرتان اقدام به رزرو کنید.

 

 

 

 

 

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *