جمعه , آوریل 26 2024
آخرین خبرها

شاهچراغ

شاهچراغ

شیراز پر از است از جاهای دیدنی مانند : حافظیه ، سعدیه ، باغ ارم ، حرم شاهچراغ ،باغ دلگشا و….

امروز قصد آن را داریم تا برای شما از جاذبه های گردشگری شیراز بالاخص شاهچراغ بگویید.

از در ادامه همراه ما باشید.

شاهچراغ

کنیه آن حضرت

شاهچراغ

شاهچراغ علیه السلام برادر امام رضا علیه السلام و فرزند ارشد امام موسی کاظم علیه السلام میباشند.آرامگاه وی به عنوان بزرگترین و مهمترین زیارتگاه مذهبی شیراز و از مهمترین جاذبه های گردشگری و مذهبی در ایران محسوب می شود.

بارگاه شاهچراغ علاوه بر معماری حیرت انگیز با تزیینات فوق العاده زیبا از کاشی کاری و آینه کاری یک نمونه از  بناهای شکوه آور در چشمان گردشگران و زائران به حساب می آید.

برای آشنایی بیشتر با این بارگاه و این امامزاده همراه ما باشید.

حرم حضرت شاهچراغ

شاهچراغ

حضرت شاهچراغ جایگاه ویژه ای در بین مردم ایران و مردم شهر شیراز به واسطه اینکه برادر امام رضا علیه سلام می باشد، دارد.

بارگاه مقدس این امامزاده بزرگ در شهر شیراز واقع شده است.

این زیارتگاه از لحاظ هنر و معماری اسلامی و ایرانی دارای اهمیت بالایی میباشد.

هنر آینه کاری و کاشی کاری این حرم فضای روحانی و بسیار زیبا خلق کرده است.معماری این حرم برگرفته از سبک آذری است که در زمان ایلخانی دیده می شود.

جذابیت های این بنا در اینجا به پایان نمی رسد.

خط نوشته های زیبای فارسی و عربی در نمای اطراف آینه ها و کاشی ها بسیار چشم نواز و جذاب برای هر بیننده ای می باشد.

چهار شاه نشین در چهار گوشه حرم در این آرامگاه واقع شده‌اند. و همچنین یک مسجد در سمت غرب آن وجود دارد.

حرم شاهچراغ دارای ۴ شبستر به نامهای : صحن امام جواد علیه سلام، صحن حضرت معصومه سلام الله علیها،صحن اصلی و صحن عتیق می باشد.

این حرم سه شبستان دارد که نام های آنها: دارالعباده ، شبستان حضرت سید میر محمد علیه السلام و شبستان بزرگ امام خمینی (ره) است.

که ضریح حضرت شاهچراغ در شبستان دارالعباده قرار دارد.

موقعیت مکانی حرم حضرت شاهچراغ در شیراز

آرامگاه حضرت شاهچراغ یکی از جاذبه های مذهبی و گردشگری شیراز می باشد که در شهر شیراز  واقع شده است.

آدرس آن:

استان فارس شهر شیراز خیابان لطفعلی خان زند خیابان احمدی می باشد  شما به آسانی  می‌توانید به حرم شاهچراغ بروید.

موقعیت مکانی روی نقشه:

شاهچراغ کیست؟

حضرت سید امیر احمد علیه السلام که با نام شاهچراغ شناخته می شود فرزند ارشد امام موسی کاظم علیه السلام همچنین برادر امام رضا هستند.

با توجه به اینکه روز ولادت حضرت شاهچراغ به درستی مشخص نیست شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهریور ماه سال ۱۳۸۸ بین ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و حضرت امام رضا علیه السلام در دهه کرامت روز ششم ذی القعده را به عنوان روز گرامیداشت حضرت شاهچراغ در تقویم مناسبت های ملی اسلامی کشور عزیزمان ایران اضافه کرد.

پس از شهادت پدر گرامیشان یعنی امام موسی کاظم علیه السلام شیعیان مدینه با ما نمیکردم که ایشان نایب برحق پس از پدر بزرگوارشان خواهند بود.

این بزرگوار در خطبه ای خطاب به مردم فرمودند : که برادر ایشان امام رضا علیه السلام امام و خلیفه و نایب بر حق و ولی خدا پس از پدرشان می باشد.

علت نامگذاری حضرت شاهچراغ علیه السلام

روایاتی وجود دارد بر این منوال که : در زمان آل بویه زمان حاکمیت امیر عضدالدوله دیلمی تا این زمان مکان دفن حضرت شاهچراغ نشناس بوده است است و در اطراف آن خانه ها و منازل مسکونی وجود داشتند.

در یکی از این منازل پیرزنی زندگی می کرد که در اواخر هر شب جمعه میدی چراغ ای در بالای تلی از خاک تا طلوع خورشید روشن است پیرزن این اتفاق را چند شب جمعه مشاهده کرد و همین موضوع باعث شد تا پیرزن تصمیم گرفت که پیش حاکم بروم و از این موضوع برای او بازگو می کند

پیرزن پیش حاکم رفت موضوع را برای او او گفت گفت از حاکم تصمیم گرفت اولین شب جمعه که به خانه پیرزن برود ماجرا خود از نزدیک تماشا کنید

زمانی که حاکم به خانه پیرزن رفت به او گفت وقتی که آن نور را دید به من اطلاع دهید پیرزن به تماشا نشست و زمانی  که نورا مشاهده کرد خطاب به امیر عضدالدوله گفت  :

شاه ! چراغ

امیر با دیدن  نور شگفت زده شد و به سمت آن حرکت کرد وقتی به آنجا رسید هیچ نوری را مشاهده نکرد سپس بازگشت باز هم آن نور را از دور مشاهده کرد.پس این بار دستور داد  عده‌ای درباره این مکان تحقیق کنند.

پس از تحقیقات مشخص شد که این تل خاک  مکان دفن فرزند ارشد امام موسی بن جعفر علیه السلام می باشد و دستور داد  که بارگاهی برای ایشان بسازند.

 تاریخچه ساخت حرم شاهچراغ علیه السلام

زمان ساخت این بنا را به دوران  امیر عضدالدوله دیلمی این که یکی از حاکمان آل بویه می باشدنسبت می دهند.که به سال ۳۰۸ تا ۳۲۸ هجری شمسی برمیگردد همچنین در زمان اتابکیان مصادف با سال‌های ۶۰۵ تا ۶۴۳ شمسی است،مقرب الدین مسعود بدرالدین،وزیر اتابک نمای ظاهری این حرم را آراست و همچنین به دستور اتابک یک رواق نیز ساخته شد.

همچنین ابن بطوطه جهانگردی که در سال ۷۲۶ هجری شمسی به شیراز سفر کرده بود در سفرنامه خود راجع به آرامگاه حضرت شاهچراغ سلام مطالب ارزشمندی به میان آورده است.

پس از دوران انقلاب اسلامی عملیات های عمرانی بزرگ ای در دستور کار قرار گرفت برخی از آن ها عبارتند از احداث و تکمیل سالن بالای سر آینه کاری بخش قدیمی حرم.همچنین برای  سنگ بزرگی از سنگ مرمر یکپارچه در بخش جنوبی سالن گذاشته شد که طرحی بسیار زیبا بر روی آن حجاری شده است.

برخی از افراد مشهور سرشناس که در حرم ایشان  دفن شدند:

آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب

بسمل شیرازی

آیت الله نجابت

فرهنگ شیرازی

داوری شیرازی

وصال شیرازی

و ….

مطالب مرتبط با این پست :

جاهای دیدنی شیراز

جاذبه های گردشگری شیراز

سعدیه

حافظیه

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *