یکشنبه , می 12 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی میاندوآب

جاهای دیدنی میاندوآب

این شهر مرکز شهرستان میاندوآب می باشد و در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد. میاندوآب به شهر دوچرخه ایران معروف است و میان دو رود زرینه رود و سیمینه رود واقع شده است. دلیل نام گذاری این شهر نیز به دلیل قرار گرفتن آن میان این دو رود می باشد. میاندوآب محل اتصال استان‌های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، زنجان و کردستان به شمار می رود. در این مقاله با جاهای دیدنی میاندوآب آشنا می شوید پس تا انتها با ما همراه باشید.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی میاندوآب می توان به پل میرزا رسول، حمام قپان، پل کوسه لر، مسجد طاق، غار جبیگلو، قلعه جان آقا، داش تپه، قلعه بخدک، موزه میاندوآب، شاه تپه (اسلام تپه)، حمام طبیعی حیدر باغی (چشمه دوه اوچان) و آبشار اوزان اشاره کرد.

رستوران های میاندوآب

از رستوران های میاندوآب می توان رستوران امیر، رستوران کاج، رستوران بندری، رستوران کندو، رستوران ریحان، رستوران هانی و … را نام برد. اگر به غذاهای محلی علاقه دارید می توانید از غذاهای مخصوص این شهر امتحان کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

رستوران های میاندوآب

اجاره سوئیت در میاندوآب

وقتی مبلغ زیادی را هزینه می کنید و مسیر طولانی را طی می کنید تا خود را به میاندوآب برسانید، چه بهتر که با طولانی تر کردن سفر خود این فرصت را داشته باشید تا از تک تک این جاذبه دیدن کنید. برای اقامت در این شهر، بهترین روش اجاره سوئیت در میاندوآب است چون نسبت هتل و ویلا هزینه بسیار کمتری دارد.

هتل های میاندوآب

در سفر به میاندوآب می توانید در هتل های این شهر اقامت کنید. در این شهر هتل های زیادی وجود ندارد. از هتل های میاندوآب می توان هتل برنجیان میاندوآب ( هتل دو ستاره ) را نام برد.

هتل برنجیان میاندوآب ( هتل دو ستاره

پل میرزا رسول

قدمت پل میرزا رسول به دوره قاجار برمی‌گردد و از جاهای دیدنی میاندوآب می باشد. پل میرزا رسول پنجاه و دو متر طول دارد و دارای هفت دهانه بود که پنج دهانه آن سالم هستند. سنگ و آجر از مصالح به کار رفته در ساخت این پل تاریخی می باشد. این پل توسط میرزا رسول احداث شده و روی رودخانه سیمینه‌رود، در جاده میاندوآب به مهاباد قرار دارد. پل میرزا رسول در سال 1377 با شماره ثبت 2068 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل میرزا رسول

آدرس: ایران ، آذربایجان غربی ، شهرستان میاندوآب ، 3 کیلومتری جاده میاندوآب به مهاباد

حمام قپان میاندوآب

قدمت حمام قپان که با نام حمام قاپان نیز شناخته می‌شود به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی برمی گردد. از بخش های مختلف این حمام تاریخی که از جاهای دیدنی میاندوآب می باشد می توان فضاهای دهلیز ورودی، سربینه، گرم خانه و خزینه را نام برد. حمام قپان در سال 1381 با شماره ثبت 7861 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام قپان میاندوآب

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، شاهین دژ ، خیابان شهید مطهری ، کوچه 15 خرداد راسته قپان

پل کوسه لر

پل کوسه لر یا کوسالار در روستایی با همین نام قرار دارد و روی کانالی به نام آجی گوبی که از زرینه رود منشعب می‌شود ساخته شده است. قدمت پل کوسه لر به دوران قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی میاندوآب می باشد. لاشه‌های سنگ و ملات آهک از مصالح به کار رفته در ساخت این پل تاریخی می باشد.  این اثر تاریخی در سال 1381 با شماره ثبت 6402 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل کوسه لر

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 10 کیلومتری شمال شرقی میاندوآب ، روستای کوسه لر ( روستای کوسالار )

مسجد طاق میاندوآب

قدمت مسجد طاق به دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی میاندوآب می باشد. مسجد طاق بین سال های 1200 تا 1210 به دستور احمد خان بیگلربیگی ساخته شده است. این اثر تاریخی در سال 1376 با شماره ثبت 1949 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد طاق میاندوآب

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، میاندوآب ، خیابان 17 شهریور

غار جبیگلو

غار جبیگلو یا غار جبیکلو در نزدیکی روستای جبیگلو از توابع شهرستان میاندوآب قرار دارد. دو دالان درون غار قرار دارد که ورود به دالان اول برای همه افراد امکان پذیر می باشد اما ورود به دالان دوم غار تنها توسط غار نوردان با تجهیزات حرفه‌ای امکان پذیر می باشد. این غار از جاهای دیدنی میاندوآب می باشد.

غار جبیگلو

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، شهرستان میاندوآب ، روستای جبیگلو

قلعه جان آقا

قلعه جان آقا در نزدیکی روستای جان آقا از توابع شهرستان میاندوآب قرار دارد و با نام جان آغا قالاسی نیز شناخته می‌شود. در ساخت این قلعه از ملات استفاده نشده است. طول قلعه جان آقا دویست و پنجاه متر می باشد و از جاهای دیدنی میاندوآب می باشد.

قلعه جان آقا

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، شهرستان میاندوآب ، روستای جان آقا

داش تپه

داش تپه در مجاورت روستای داش تپه قرار دارد و از جاهای دیدنی میاندوآب می باشد. بعضی از مردم این منطقه بر این باور هستند که این تپه مزار زرتشت، پیامبر آیین ایرانی است. بعضی از محققان و  باستان شناسان نیز بر این باور هستند که پایتخت قوم مانایی‌ها در این تپه تاریخی بوده است. کتیبه‌ای اورارتوی پیشتر در داش تپه قرار داشت که متاسفانه توسط قاچاقچیان عتیقه دزدیده شد. در قدیم روی داش تپه قلعه ای ساخته شده بود که امروزه تنها آثاری از آن وجود دارد.

داش تپه

 

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 21 کیلومتری شمال غرب میاندوآب ، مجاور روستای داش تپه

قلعه بخدک

قلعه بخدک یا قلعه بختک در روستای میلان از توابع شهرستان میاندوآب قرار دارد و از جاهای دیدنی میاندوآب به شمار می رود. به نظر می‌رسد احداث این قلعه توسط یکی از سرداران خسرو انوشیروان به نام بخدک پیشنهاد شده است و هدف از ساخت آن، آزمودن قدرت نظامی و نشان دادن آن به شاه ساسانی بوده است. متاسفانه از این بنای تاریخی تنها ویرانه هایی به جای مانده است.

قلعه بخدک

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، شهرستان میاندوآب ، روستای میلان

موزه میاندوآب

در موزه میاندوآب تعداد زیادی اثر باستانی و تاریخی مربوط به دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان وجود دارد. زیورآلات، قطعات سفالی، مفرغی و فلزی، کاشی، آجر و سکه از جمله آثار تاریخی موجود در این موزه می باشد. موزه میاندوآب یکی از جاهای دیدنی میاندوآب به شمار می رود.

موزه میاندوآب

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، میاندوآب ، پارک معلم

شاه تپه (اسلام تپه)

قدمت شاه تپه به هزاره اول پیش از میلاد و دوره اورارتو ها برمی‌گردد. شاه تپه یا اسلام تپه در حدود بیست و پنج ‏کیلومتری شمال غرب میاندوآب و در نزدیکی روستای اسلام تپه قرار دارد. در این منطقه تاریخی تعدادی سفال کشف شده است که با چرخ سفالگری ساخته شده اند. این تپه که از جاهای دیدنی میاندوآب می باشد در سال 1393 با شماره ثبت 31174 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شاه تپه (اسلام تپه)

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، شهرستان میاندوآب ، بخش مرکزی ، روستای اسلام تپه

حمام طبیعی حیدر باغی (چشمه دوه اوچان)

حمام طبیعی حیدر باغی که با نام چشمه دوه اوچان نیز شناخته می‌شود چشمه‌ای گوگردی است که با گذشت زمان در اطراف آن شکل های مختلفی به وجود آمده است. از آنجایی که آب این چشمه در ارتفاع ده متری به صورت دوش حمام به درون رودخانه سرازیر می‌شود به اسم حمام طبیعی معروف شده است. این چشمه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است از جاهای دیدنی میاندوآب می باشد.

حمام طبیعی حیدر باغی (چشمه دوه اوچان)

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، شهرستان میاندوآب ، روستای حیدر باغی باروق

آبشار اوزان

آبشار اوزان پانزده متر ارتفاع دارد و در نزدیکی روستایی با همین نام و در فاصله هفتاد کیلومتری میاندوآب و سی و پنج کیلومتری از شاهین دژ قرار گرفته است. این آبشار در دره ای سرسبز و کوهستانی قرار دارد و از مقاصد گردشگری به شمار می رود.

آبشار اوزان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، شهرستان میاندوآب ، 2.5 کیلومتری روستای اوزان

سوغات میاندوآب

از سوغات میاندوآب می توان به قند و نقل اشاره کرد.

صنایع دستی میاندوآب

فرش بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی،‌ محصولات پشمی و سفالگری از صنایع دستی میاندوآب به شمار می روند.

غذای محلی میاندوآب

آلو بخارا آشی، آبغورا آشی، ایمام زین العابدین آشی، اوماج آشی، اون بئش آشی، آش ماست، تندیر آشی از غذاهای محلی میاندوآب می باشند.

غذای محلی میاندوآب

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

اجاره سوئیت در شوشتر

اجاره سوئیت در شوشتر

اجاره سوئیت در شوشتر جاذبه های تاریخی و گردشگری زیادی در شوشتر وجود دارد که …

یک نظر

  1. هامسه آشا چخده که😅😅😅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *