شنبه , آوریل 27 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است. این شهر جاذبه‌های طبیعی، باستانی و مذهبی زیادی دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اسم قدیمی این شهر “رضائیه” است و به پاریس ایران معروف است. شهر ارومیه به شهر ادیان و مذاهب مختلف هم معروف است. اگر قصد دارید به ارومیه سفر کنید و در یکی از هتل های این شهر بمانید، بهتر است معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه را بشناسید.

دریاچه ارومیه

اسم ارومیه با دریاچه این شهر گره خورده است. دریاچه ارومیه یکی از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین جاهای دیدنی ارومیه و ایران است. دریاچه ارومیه در گذشته بزرگ‌ترین دریاچه آب شور دنیا و دومین دریاچه جهان بود. اما امروزه به علل مختلفی مانند تغییر مسیر رودخانه‌ها، بهره برداری و استفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی، کاهش بارندگی، آب و هوای گرم و… این دریاچه روز به روز کم آب‌تر و خشک‌تر می‌شود.

حیوانات بومی و مهاجر زیادی در آب و یا محوطه دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند که جاذبه‌های اکوتوریستی این دریاچه را فراهم می‌کنند. از جمله این جانوران می‌توان به فلامینگو، پلکان، اردک، حواصیل و گونه‌های مختلف دیگری از پرندگان و پستانداران اشاره کرد.

دریاچه ارومیه

از دیگر جاذبه‌های دریاچه ارومیه،‌ وجود 102 جزیره کوچک و بزرگ است که جذابیت بصری خاصی را برای بازدید کنندگان فراهم می‌کند.

دریاچه مارمیشو

این دریاچه کوهستانی در ارومیه، انتخابی زیبا و روح نواز برای گذراندن یک آخر هفته مفرح و یا کمپینگ است. دریاچه نیلی رنگ، در غرب شهر ارومیه واقع شده و در همسایگی مرز ترکیه قرار دارد.

آب و هوای این دریاچه کوهستانی است به همین دلیل فصول بهار و تابستان، بهترین زمان برای بازدید از آن است. آب دریاچه از ریختن آب رودخانه نازلوچای حاصل می‌شود. این دریاچه زیست بوم گیاهان و جانوران زیادی است که باید حین تفریح مراقب حیات آن‌ها باشیم. ماهی قزل آلای این دریاچه از معروفیت و محبوبیت زیادی برخوردار است به‌طوری که بیشتر مردم با تجهیزات ماهیگیری به این دریاچه می‌آیند.

دریاچه مارمیشو

برج سه گنبد ارومیه

این برج یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه است که در اصل یک آرامگاه با 800 سال قدمت است و متعلق به دوره سلجوقیان است، خصیصه‌های معماری منحصر به فردی دارد که بسیار مورد توجه مورخان، باستان شناسان و معمار‌های معاصر قرار گرفته است.

برای رزرو بهترین اقامتگاهها اینجا را کلیک کنید

برج تا قبل از قرن 19 رونق زیادی نداشت، بنایی استوانه‌ای شکل است که دورتادور آن با سنگ و آجر بنا شده است. با توجه به کتیبه‌ای سنگی که در ورودی آرامگاه قرار دارد، این بنا در تاریخ 580 هجری به دست شیث قاطه المظفری ساخته شده‌ است.

این برج دارای دو طبقه به نام‌های سردابه و اتاق مقبره دارد که هر کدام در ورودی جداگانه‌ای دارند. معماری این برج، به علت تکنیک‌ها و خلاقیت‌های به کار رفته در آن، توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند.

برج سه گنبد ارومیه

آبشار شملکان

یکی از جاذبه‌های طبیعی محبوب ارومیه، آبشار شملکان در نزدیکی روستای بند است. اطراف آبشار را سرسبزی و کوه‌های بلند و استوار فرا گرفته‌اند. آب آبشار شملکان از از نوک صخره‌ای مرتفع فرو می‌ریزد و در قالب رودخانه‌آی پرآب و خروشان به حرکت خود ادامه می‌دهد.

بازدید از این آبشار در فصل بهار را به شما پیشنهاد می‌کنم. زیرا در این فصل علاوه بر پر آب بودن آبشار، هوای تازه و تمیز و فضای سرسبز و خیره کننده، گیاهان خوراکی بهاری زیادی در اطراف آبشار پیدا می‌شوند که خواص زیادی دارند. بسیاری از این گیاهان مانند شنگ و کنگر هم به‌صورت خام و هم در داخل غذا استفاده کنید.

آبشار شملکان

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه یک بنای مذهبی-تاریخی است که در میان بازار سنتی شهر واقع شده است. به گفته برخی از مورخین، این مسجد در ابتدا آتشکده بوده است که در زمان تسلط اسلام، تخریب شده، و پس از آن در قرن هفتم دوباره بازسازی شده و مسجدی در مکان آن ساخته شد.

محراب مسجد جامع ارومیه، دارای گچبری زیبا و خیره کننده‌ای است. نقوش هندسی زیبا، کتیبه‌ای به خط کوفی، طاق نماها و تاج از جمله ویژگی‌های این اثر باستانی است که در سال 1314 هم در لیست آثار ملی ایران ثبت گردیده.

مسجد جامع ارومیه

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم در ارومیه از لحاظ قدمت، در میان کلیساهای جهان در رتبه دوم قرار دارد. این کلیسا به کلیسای حضرت مریم، سنت ماری و شرق آشور نیز معروف است. ظاهر کلیسا بسیار ساده و به دور از هرگونه تجملات و سلطنتی است، همین موضوع موجب شده تا معنویت در این کلیسا بیشتر احساس شود.

کلیسای ننه مریم که از یادگاری‌های آشوریان در تاریخ ایران است. علاوه بر ظاهر ساده، در داخل هم به جز چند قاب نقاشی از حضرت عیسی (ع)، حضرت مریم (ع) و حواریون، تزئینات دیگری ندارد. این کلیسا دارای دو بخش است. بخش اول شامل ورودی، سالن نیایش، محراب و چند اتاق پیرامون آن‌ها و بخش دوم شامل چندین اتاق دیگر است که به موازات بخش اول ساخته شده است.

کلیسای ننه مریم

برخلاف سایر کلیساها جهان، سقف کلیسای ننه مریم در ارومیه کوتاه است و به جز یک نیمکت، صندلی دیگری ندارد.

بازار قدیمی ارومیه

بازار سنتی ارومیه که در دوره صفویان و در بافتی سنتی بنا شد، تا به امروز محل تجارت و داد و ستدهای مردمی بوده است. راسته‌های مختلفی در این بازار سنتی وجود دارد که هر کدام مربوط به یک شغل و صنف هستند. در این بازار 60 هزار متر مربعی علاوه بر سرا و تیمچه‌های مختلف، بیشتر از 1000 مغازه، پنج حمام و یک مسجد نسبتا بزرگ وجود دارد.

با بازدید از این بازار سنتی، می‌توانید در کنار خرید سوغاتی های زیبا، در لا به لای تاریخ ارومیه قدم بزنید.

بازار قدیمی ارومیه

مدرسه هدایت

مدرسه هدایت در ارومیه، یکی از مدارس قدیمی این شهر است که در ابتدا خانه یکی از خانان ایل قاجار بود و به دست مالک جدید تبدیل به مدرسه شد. کتیبه‌هایی در این مدرسه وجود دارند که تخریب شده‌اند در نتیجه اطلاعات دقیقی از سال ساخت و سازنده این مدرسه در دست نیست.

ضلع جنوبی صحن این مدرسه با معماری سنتی که دارای اندرونی و بیرونی بسیار زیبایی است، مهمترین بخش این ساختمان است.

مدرسه هدایت

قلعه هولاکوخان

قلعه هولاکوخان ارومیه و یا به تعبیر دیگری قلعه هلاکوخان در شرق دریاچه ارومیه واقع شده است. این قلعه تماما با سنگ بنا شده و استحکام زیادی دارد. ساخت این قلعه به دوره ساسانیان برمی‌گردد و اطراف آن با سه پرتگاه خطرناک احاطه شده است.

قلعه هولاکوخان

قلعه بردوک

قلعه بردوک در ارومیه مربوط به دوره صفوی است و دارای سه بخش قلعه، مسجد و مقبره است. اینقلعه در زبان کوردی به معنی بنای سنگی عمودی و مرتفع است. هرچند که این بنا تخریب‌های زیادی را متحمل شده اما باز هم شکوه و زیبایی خاصی دارد که گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

قلعه بردوک

کلیسای مارسرگیز

کلیسای مارسرگیز و یا کلیسای سیر، در دامنه کوه سیر قرار گرفته است. این کلیسا در نزدیکی ارومیه (12 کیلومتری ارومیه) قرار گرفته و نقش زیارتگاه را برای مسیحیان اجرا می‌کند. گفته می‌شود کلیسای مارسرگیز به دستور همسر خسروپرویز یعنی شیرین، که مسیحی بود ساخته شد.

دیوارها و سقف‌های این ساختمان با سنگ‌های نامنظم در استحکام کامل ساخته شده است.

کلیسای مارسرگیز

یخچال دوقوز پله

یخچال دوقوز پله در خیابان عسگرخان ارومیه قرار دارد. این بنا با نام‌های یخچال نه پله و یخچال دوققوز پله نیز معروف است. از این ساختمان که در دوره قاجار بنا شد، در فصل تابستان برای نگهداری از یخ استفاده می‌شد. با پیشرفت علم، یخچال دوقوز پله کاربرد خود را از دست داد و امروزه به عنوان نمایشگاهی به نام خانه آبگینه میزبان گردشگران است.

یخچال دوقوز پله

با سفر به ارومیه می توانید جذابیت‌های طبیعی، هنری،‌ مذهبی، سنتی و… را یک‌جا ببینید و از آن‌ها لذت ببرید. برای اقامت علاوه بر هتل می‌توانید به اجاره سوئیت در ارومیه هم فکر کنید. البته می‌توانید از میان انواع مختلف اقامتگاه‌های موجود در ارومیه انتخاب کنید که لیست بلند بالایی از آن‌ها را می‌توانید در سایت و اپلیکیشن میزبانیاب مشاهده کنید.

علاوه بر شناختن مناطق دیدنی و هتل‌های ارومیه در سفر به این شهر، لازم است رستوران‌ های ارومیه را هم بشناسید. تا بتوانید در مدت زمان سفرتان، غذا‌ی با کیفیت مطابق سلیقه و طبع خود تهیه کنید.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

3 نظر

  1. ارومیه قلب آذربایجان

    ارومیه قلب آذربایجان ♥️
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان ، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر تبریز، شهر شهیدان باکری ها و امینی ها و ملا حسنی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، میلاد عبادی پور و حضرت پور، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ♥️
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ♥️
    یاشاسین ایران
    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ارومیه

    ارومیه قلب ابدی آذربایجان ❤

  2. ارومیه قلب آذربایجان ❤

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی (اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ارومیه

    URMİA ❤ AZERBAYCAN

  3. ارومیه قلب آذربایجان❤

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ارومیه

    URMİA ❤AZERBAYCAN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *