پنج‌شنبه , آوریل 25 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی شوشتر

جاهای دیدنی شوشتر

شوشتر مرکز شهرستان شوشتر در استان خوزستان می باشد. این شهر یکی از شهرهای قدیمی ایران می باشد و در دامنه کوه های زاگرس قرار دارد. از مهم ترین جاهای دیدنی شوشتر سیزده سازه آبی تاریخی می‌باشد که در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های تاریخی و گردشگری زیادی در شوشتر وجود دارد که این شهر را به یکی از مناطق گردشگری در استان خوزستان تبدیل کرده است.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی شوشتر می توان سازه های آبی شوشتر، بند میزان، برج کلاه فرنگی شوشتر، قلعه سلاسل شوشتر، پل شادروان (بند قیصر)، بند خاک شوشتر، پل بند لشکر، دخمه های زرتشتی شوشتر، چهارطاقی شوشتر، خانه مستوفی شوشتر، امامزاده عبدالله شوشتر، باغ خان شوشتر، کاروانسرای افضل، بازار سنتی شوشتر (بازار شوشتر)، مسجد جامع شوشتر، خانه امین ‌زاده، چشمه سوزنگر، بقعه براء بن مالک و قدمگاه صاحب الزمان را نام برد.

رستوران های شوشتر

شوشتر یکی از شهر های کهن می باشد که دارای آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیاری است. در سفر به این شهر تاریخی حتما به رستوران های شوشتر بروید. از جمله رستوران های شوشتر می توان سفره خانه سنتی لشکر شوشتر، خانه مستوفی (رستوران موزه مستوفی)، رستوران شبستان، رستوران پردیس سلمان و غیره را نام برد.

رستوران های شوشتر

اجاره سوئیت در شوشتر

با اجاره سوئیت در شوشتر چند روزی را در این شهر اقامت کنید و از جاهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهر دیدن کنید. بهتر است رزرو خود را از قبل انجام دهید تا در زمان ورود به شوشتر با مشکل مواجه نشوید و با خیال راحت به تفریح و گردش بپردازید.

هتل های شوشتر

یکی از گزینه ها برای اقامت در شوشتر، هتل های این شهر می باشد. از هتل های شوشتر می توان به هتل سنتی سرابی شوشتر ( هتل سه ستاره )، هتل سنتی طبیب شوشتری شوشتر ( هتل سه ستاره )، هتل عمارت افضل شوشتر ( هتل تک ستاره )، اقامتگاه سنتی عمارت پدری شوشتر و هتل گرگر شوشتر ( هتل سه ستاره ) اشاره کرد.

هتل های شوشتر

 

سازه های آبی شوشتر

قدمت سازه های آبی شوشتر به زمان ساسانیان برمی گردد که در طی دوره‌های مختلف کامل تر شده و بخش هایی به آن اضافه شده است. مصالح به کار رفته در ساخت سازه های آبی شوشتر، سنگ، آجر و ملات ساروج می باشد. این سازه های آبی، آب را به صورت یکسان به همه شهر می رسانده و از فوران رود کارون جلوگیری می‌کرد. همچنین باعث ایجاد هوای خنکی می شد که از راه شوادون ها که در گویش شوشتری به سردابه و زیرزمین گفته می‌شود، آب را به خانه های مردم می فرستادند. علاوه بر آن زمین‌های کشاورزی آبیاری می شدند و چرخ‌های آسیاب برای تهیه آرد گندم به حرکت در می آمدند.

از بخش های مختلف سازه های آبی شوشتر می توان بند میزان، برج کلاه فرنگی، رودخانه دست کند گرگر، پل بند گرگر، مجموعه آبشارها و آسیابهای آبی، بند برج عیار و نیایشگاه صابئین، بند ماهی بازان شوشتر (بند خداآفرین)، قلعه سلاسل، نهر داریون، پل بند شادروان، بند خاک، پل بند لشکر و پل شاه علی و بند شرابدار را نام برد. سازه های آبی شوشتر از جاهای دیدنی شوشتر می باشد که در سال 1388 با شماره ثبت 1315 به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سازه های آبی شوشتر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر

بند میزان

قدمت بند میزان به دوران ساسانی برمی گردد و از جاهای دیدنی شوشتر می باشد. مصالح به کار رفته در بند میزان سنگ های ماسه ای تراشیده و ملاط ساروج می باشد و آب کارون را به دو شاخه شطیط و گرگر تقسیم می‌کند. بند میزان از فشار شدید آب در سازه های آبی به ویژه آسیاب ها می کاهد. این بند به عنوان بخشی از سازه های آبی شوشتر با شماره 1315 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. بند میزان شوشتر در سال 1378 با شماره ثبت 2331 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بند میزان

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شهرستان شوشتر ، انتهای بلوار شرافت

برج کلاه فرنگی شوشتر

کلاه فرنگی برجی هشت ضلعی است که پایه برج چهار متر از سطح زمین ارتفاع دارد. اکنون پس از گذشت سال ها فرسایش از ارتفاع برج حدود هفت مانده متر است. برج کلاه فرنگی شوشتر را متعلق به دوره ساسانی می‌دانند هر چند درباره قدمت این بنای تاریخی نظریه قطعی وجود ندارد. این برج به عنوان بخشی از سازه های آبی شوشتر با شماره 1315 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.  همچنین برج کلاه فرنگی شوشتر در سال 1378 با شماره ثبت 2611 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در مورد کاربرد برج کلاه فرنگی نظریه های مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند این برج، جای دیده‌بانی بر رودخانه و محل نظارت بر کار کارگران بوده است. برخی نیز بر این باور هستند که از برج کلاه فرنگی بر مقدار و شدت جریان رودخانه نظارت می‌شد.

برج کلاه فرنگی شوشتر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، میدان 17 شهریور ، انتهای خیابان بلوار

قلعه سلاسل شوشتر

قدمت قلعه سلاسل طبق نوشته های تاریخی به دوره هخامنشیان برمی گردد. علاوه بر نقش دفاعی، این قلعه مرکز کنترل نهر داریون و محل استقرار والی خوزستان به شمار می رفت. از بخش های مختلف این قلعه می توان به نانوایی، اصطبل، حمام، سربازخانه، اسلحه‌خانه (قورخانه)، آشپزخانه و حیاط های مختلف اشاره کرد. قلعه سلاسل شوشتر در سال 1388 با شماره ثبت 1315 با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این اثر تاریخی که از جاهای دیدنی شوشتر می باشد در سال 1354 با شماره ثبت 1117 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه سلاسل شوشتر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، ساحل رود کارون ، نزدیک پل آزادگان و مسجد مستوفی

پل شادروان (بند قیصر)

پل شادروان که با نام پل قیصر نیز شناخته می شود با پانصد۵۰۰ متر طول، عرض رودخانه کارون را به صورت شرقی – غربی پوشش می‌دهد. این پل متعلق به دوره ساسانیان می باشد و یکی از بخش‌های سیزده گانه سیستم آبی تاریخی شوشتر است. بخش‌های ۱۳ گانه سیستم آبی تاریخی شوشتر است. پل شادروان قدیمی ترین پل ایران و یکی از قدیمی ترین پل های جهان می باشد که در سال 1310 با شماره ثبت 78 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل با شماره ثبت 1315 به همراه پانزده اثر تاریخی آبی دیگر شوشتر به صورت یکجا در سال 1388 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. پل بند شادروان دارای چهل و چهار دهانه بوده که اکنون تعداد سی و هفت دهانه آن باقی مانده است و از جاهای دیدنی شوشتر می باشد.

پل شادروان (بند قیصر)

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، 300 متری ضلع جنوبی بند میزان

بند خاک شوشتر

بند خاک یکی از بناهای تاریخی نظام آبی شوشتر است که در سال 1382 با شماره ثبت 10874 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بند متعلق به دوره ساسانیان می باشد و آب را از نهر داریون به نهر رقط انتقال می‌داده و در زمان طغیان نهر داریون که خطر سیلاب دشت میاناب شوشتر وجود داشت، قسمتی از آب نهر را به نهر رقط هدایت می‌کرده است. بند خاک شوشتر از جاهای دیدنی شوشتر می باشد و با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر و دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بند خاک شوشتر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، کمربندی قدیم ، شمال غربی امامزاده عبدالله

پل بند لشکر

قدمت پل بند لشکر به دوران ساسانی برمی گردد و برای برقراری ارتباط بین شوشتر با دیگر ولایات و روستایی‌هایی که در سمت جنوب واقع شده‌اند بر روی نهر رقط ساخته شده بود. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ، ماسه و ملاط ساروج می باشد. پل بند لشکر دارای سیزده دهانه بود که امروز یازده دهانه از آن باقی مانده است. این اثر تاریخی که از جاهای دیدنی شوشتر می باشد در سال 1378 با شماره ثبت 2359 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل بند لشکر با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پل بند لشکر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، میدان شاهد ، کنار امام زاده عبدالله، پل بند لشکر

دخمه های زرتشتی شوشتر

دخمه های زرتشتی شوشتر از جاهای دیدنی شوشتر می باشند که قدمت آن به دوران پیش از اسلام برمی گردد. این دخمه ها با نام‌های خرف خانه های شوشتر و استودان های شوشتر نیز شناخته می‌شود و اموات را در آن ها دفن می‌کردند. این نوع دخمه‌ها در دیواره کوه‌ها و صخره‌ها حفر می‌شدند.

دخمه های زرتشتی شوشتر

درس: ایران،  استان خوزستان ، شوشتر ، شمال شهر شوشتر

چهارطاقی شوشتر

چهارطاقی شوشتر شامل سقفی گنبدی می‌شود که روی چهار پایه ساخته شده است. این اثر تاریخی که از جاهای دیدنی شوشتر می باشد در زمان حکومت قاجار و به عنوان مسجد و نمازخانه برای عبادت آسیابانان آن دوران ساخته شده است.

چهارطاقی شوشتر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، حاشیه رود گرگر

خانه مستوفی شوشتر

قدمت خانه مستوفی شوشتر به دوران قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی شوشتر می باشد. خانه مستوفی به یکی از تجار شهر تعلق داشته که امروزه به عنوان رستوران، موزه و عکاس‌خانه استفاده می‌شود. از بخش های مختلف این خانه می توان به شاه‌نشین، هشتی، اتاق هایی پیرامون راهروی ورودی، اتاق‌هایی برای پذیرایی، نمایی تزیینی و تعدادی اتاق دیگر اشاره کرد.

خانه مستوفی شوشتر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، میدان باطنی ، جنب مسجد مستوفی

امامزاده عبدالله شوشتر

امامزاده عبدالله شوشتر مدفن امامزاده عبدالله، از فرزندان امام زین‌العابدین (ع) است و در جنوب شهرستان شوشتر روی تپه‌ای قرار دارد. بنای اولیه آرامگاه در دوران حکومت سلجوقی ساخته شده است و از جاهای دیدنی شوشتر می باشد. ضریح امام زاده عبدالله شوشتر به دوران قاجار تعلق دارد.

امامزاده عبدالله شوشتر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر

باغ خان شوشتر

باغ خان شوشتر متعلق به دوران قاجار می باشد و در حاشیه غربی رود گرگر و در کنار بافت قدیمی شوشتر قرار دارد. این باغ که از جاهای دیدنی شوشتر می باشد آب مورد نیاز آن از طریق کانال های محوطه آبشارها و آسیاب های شوشتر تامین می‌شود. مجموعه باغ خان شوشتر در حدود هفتصد متری محوطه تاریخی سازه های آبی شوشتر قرار دارد و در سال 1387 با شماره ثبت 23051 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ خان شوشتر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، انتهای خیابان امام شرقی ، محله بی بی دختران

کاروان سرای افضل

قدمت کاروان سرای افضل به دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی شوشتر می باشد. این تاریخی دارای چهار طبقه می باشد که شامل طبقات همکف، اول، شبستان (زیرزمین) و شوادان می‌شود. کاروان سرای افضل در حال حاضر محل دائمی نمایشگاه صنایع دستی است و در سال 1381 با شماره ثبت 7940 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروان سرای افضل

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، خیابان طالقانی ، کوچه سنگ فرش

بازار سنتی شوشتر (بازار شوشتر)

بازار سنتی شوشتر به دوره قاجار تعلق دارد و از جاهای دیدنی شوشتر می باشد. در بخش اصلی بازار که صلیب شکل است انواع خوراکی و ترشیجات، ماست و قره قروت، کلوچه‌ها و نان‌های محلی قرار دارند. اگر قصد خرید سوغاتی و صنایع دستی شوشتر را دارید حتما به این بازار سری بزنید.

بازار سنتی شوشتر (بازار شوشتر)

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، چهارراه امام خمینی ، میدان طالقانی

مسجد جامع شوشتر

مسجد جامع شوشتر پس از مسجد جامع یزد، قدیمی‌ترین مسجد جامع ایران به شمار می‌رود و قدمتی 1200 ساله دارد. این مسجد دارای دوازده ردیف ستون در سمت شمال و هشت ستون در سمت جنوب می باشد و ارتفاع هر یک از ستون‌ها تقریبا پنج متر است. از بخش های مختلف این مسجد می توان به منبر، محراب ها، شبستان، مناره و کتیبه ها اشاره کرد. مسجد جامع شوشتر در سال 1316 با شماره ثبت 286 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد جامع شوشتر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، خیابان مسجد جامع

خانه امین ‌زاده

خانه امین زاده  متعلق به دوران قاجار است و توسط شخصی به نام امین زاده ساخته شد. این اثر تاریخی از جاهای دیدنی شوشتر می باشد و در بافت قدیمی شهر قرار دارد. خانه امین زاده در سال 1378 با شماره ثبت 2446 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه امین ‌زاده

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، محله کندال ، کوچه امین زاده

چشمه سوزنگر

یکی از جاهای دیدنی شوشتر چشمه سوزنگر می باشد که در شمال غرب قدمگاه صاحب الزمان قرار دارد. این اثر تاریخی در سال 1380 با شماره ثبت 4331 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

چشمه سوزنگر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، شمال غرب قدمگاه صاحب الزمان

خانه مرعشی

خانه مرعشی به دوران قاجار تعلق دارد و در آن زمان برای شخصی به اسم سید محمد حسن مرعشی ساخته شد. این خانه در سال 1383 توسط میراث فرهنگی خریداری شد و در حال حاضر به عنوان دفتر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی مورد استفاده قرار می گیرد. خانه مرعشی در سال 1381 به شماره ثبت 7933 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه مرعشی

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، خیابان امام ، دروازه غربی آبشارهای شوشتر

بقعه براء بن مالک

این آرامگاه از جاهای دیدنی شوشتر می باشد و محل دفن یکی از اصحاب پیامبر (ص) است که در جنگ شوشتر به شهادت رسید. در زمان شاه عباس صفوی این بقعه را بازسازی و مرمت کردند. این اثر  تاریخی در سال 1378 با شماره ثبت 2447  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بقعه براء بن مالک

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شمال شوشتر ، خیابان شریعتی غربی ، خیابان براءبن مالک

قدمگاه صاحب الزمان

قدمگاه صاحب الزمان نزدیک بقعه شیخ شمس الدین شوشتر قرار دارد و در سال 1349 مرمت و بازسازی شده است. با توجه به سنگ نوشته ای که در یکی از اتاق‌های مخروبه بقعه به دست آمد بر اساس آن، بنای اولیه قدمگاه صاحب الزمان توسط شخصی به نام درویش کریم در سال 1407 هجری قمری و در دوران حکومت شاه صفی صفوی ساخته شده. سپس در اوایل قرن چهاردهم هجری قمری، حاج ملاحسین طبیب شوشتری بخش‌های دیگری بر آن افزود.  این اثر تاریخی در سال 1384 با شماره ثبت 13567 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قدمگاه صاحب الزمان

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوشتر ، انتهای بزرگراه بین الحرمین

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

یک نظر

  1. خیلی زیباست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *