سه‌شنبه , آوریل 16 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی سراوان

جاهای دیدنی سراوان

سراوان مرکز شهرستان سراوان در جنوب شرقی ایران و یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان می باشد. این شهر به به زادگاه خورشید ایران معروف است زیرا سراوان اولین نقطه در ایران است که خورشید در آن طلوع می‌کند. با توجه به آثار تاریخی به دست آمده در سراوان این شهر سابقه تاریخی و تمدن کهنی دارد. سروان تا قبل از سال 1305 هجری شمسی روستایی به نام شستون بوده است که به تدریج بر وسعت آن افزوده شد و به سراوان معروف شد. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی سراوان می پردازیم.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی سراوان می توان قلعه سب، سد ماشکید علیا، مسجد جامع دزک، دره نگاران، قلعه پسکوه، قلعه کنت، چشمه آب معدنی پیرگیابان، آبشار کوهک، موزه تاس و کپل دزک گنجین دران، روستای کلپورگان، رودخانه ماشکل و آبشار چوتین گون را نام برد.

رستوران های سراوان

از رستوران های سراوان می توان رستوران بلوچستان، رستوران استاران، باغ رستوران رستم زهی، رستوران مکران و غیره را نام برد. در سفر به این شهر حتما غذاهای محلی سراوان را امتحان کنید.

رستوران های سراوان

اجاره سوئیت در سراوان

یکی از گزینه ها برای اقامت در سراوان، اجاره سوئیت در این شهر می باشد. اگر قصد دارید شب را در سراوان بمانید می توانید با اجاره سوئیت در سراوان به استراحت و تفریح بپردازید.

هتل های سراوان

در شهر سراوان هتل های زیادی وجود ندارد. اگر مایل به اقامت در این شهر می باشید می توانید در هتل جهانگردی سراوان و یا مهمان پذیر سعدی اقامت کنید.

قلعه سب

قلعه سب یا سیب در چهل و پنج كیلومتری جنوب غربی شهرستان سراوان و در شهری تاریخی به نام سب قرار دارد. قمت این قلعه به دوران صفویه برمی گردد و از جاهای دیدنی سراوان می باشد. قلعه سیب حل حکومت حاکمان در دوره های مختلف می باشد. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه خشت و گل می باشد. این بنای تاریخی در سال 1375 با شماره ثبت 1751 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه سب

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، 45 کیلومتری جنوب غربی سراوان ، شهرستان سیب و سوران، شهر سب

سد ماشکید علیا

سد ماشکید علیا در پنجاه و پنج کیلومتری جنوب غرب سراوان، در روستای کهن کهور از توابع شهرستان مهرستان واقع شده است. وسعت آب دریاچه پشت سد 1180 هکتار می باشد و اطراف این دریاچه به یکی از زیستگاه های پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی تبدیل شده است. در این منطقه شما می توانید به قایق سواری، ماهیگیری و پیاده روی بپردازید.

سد ماشکید علیا

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان سراوان ، 55 کیلومتری جنوب غرب سراوان

مسجد جامع سراوان ( دزک )

مسجد جامع دزک در روستای دزک در سه کیلومتری شرق سراوان قرار دارد و از جاهای دیدنی سراوان می باشد. زمان ساخت مسجد به طور دقیق مشخص نیست و احتمالا به دوران صفویه تعلق دارد. مصالح به کار رفته در دیوارها و ستون های این مسجد از خشت و چینه و پوشش سقف از فرآورده‌های نخل و خرما و گز و کنار است. این اثر تاریخی در سال 1377 با شماره ثبت 2012 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع سراوان ( دزک )

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، سه کیلومتری شرق سراوان

دره نگاران

دره نگاران در روستای ناهوک قرار دارد و یکی از بزرگ ترین نگارخانه های سنگی در ایران به شمار می‌آید. غالب نقوش سنگ نگاره ها، نقش های انسانی و حیوانی هستند. نقش های انسانی شامل شکارچی و مبارزه انسان با انسان است. همچنین نقش های حیوانی شامل گاو وحشی، شتر دو کوهانه و بز کوهی با شاخ های بزرگ و کشیده می‌شود. نقش های این سنگ نگاره ها به دوره های مختلف زندگی بشر و حدود ده هزار سال قبل تا دوران معاصر تعلق دارد. دره نگاران در سال 1382 با شماره ثبت 8503 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از جاهای دیدنی سراوان می باشد.

دره نگاران

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان سراوان ، بخش جالق ، روستای ناهوک

قلعه پسکوه

قدما قلعه پسکوه به دوران اسلامی برمی گردد و در روستای پسکوه قرار دارد. این قلعه دارای دو بخش حاکم نشین و عامه نشین می‌شود و از جاهای دیدنی سراوان می باشد. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه خشت خام و گل می باشد. بخش حاکم نشین دارای دو طبقه می باشد که طبقه اول به جلسات روزانه حاکم اختصاص داشت. طبقه دوم نیز محل قرارگیری اتاق‌ها و آشپزخانه بود. بیشتر بخش های عامه نشین از بین رفته است. این بنای تاریخی در سال 1383 با شماره ثبت 11242 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه پسکوه

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان سراوان ، بخش سیب سوران ، روستای پسکوه

قلعه کنت

قدمت قلعه کنت به دوره افشاریه برمی‌گردد و از جاهای دیدنی سراوان می باشد. این قلعه در روستای کنت در چهل و پنج کیلومتری سوران، در جنوب شرق سیستان و بلوچستان قرار دارد. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه خشت و گل خام می باشد و در سه طبقه به دستور فردی قدرتمند به نام سردار شهسوار ساخته شده است. طبقه دوم و سوم محل زندگی سردار و خانواده‌اش بود و طبقه اول به غلامان و کنیزان اختصاص داشت. اسطبل اسب و محل نگهداری گاو و گوسفند های سردار نیز در طبقه اول قرار داشت. مردم عادی اجازه ورود به قلعه را نداشتند. این قلعه در سال 1384 با شماره ثبت 14013 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه کنت

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، سراوان ، شهرستان سیب و سوران ، روستای کنت

چشمه آب معدنی پیرگیابان

چشمه آب معدنی پیرگیابان در مسیر جاده سوران به سمت سب و در روستای دهان قرار دارد. آب این چشمه غیر قابل شرب و بسیار شور می باشد و دارای املاح معدنی می باشد که برای برخی از بیماری‌ها خواص درمانی دارد. این چشمه از جاهای دیدنی سراوان می باشد و از شدت و حجم آب آن در دوره های طولانی خشکسالی در این استان کم نمی‌شود.

چشمه آب معدنی پیرگیابان

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، سراوان ، شهرستان سیب و سوران ، روستای دهان

آبشار کوهک

آبشار کوهک در جنوب روستای کوهک قرار دارد و از جاهای دیدنی سراوان به شمار می رود. این آبشار شرقی ترین آبشار شناخته شده ایران است و در سه کیلومتری نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان واقع شده است.

آبشار کوهک

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، سراوان ، جنوب روستای کوهک ، سه کیلومتری نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان

موزه تاس و کپل دزک گنجین دران

موزه تاس و کپل دزک گنجین دران اولین موزه شخصی است که به همت عبدالله سپاهی ساخته شده است. این موزه در باغ شخصی ایشان قرار دارد و به نام باغ عبدالله نیز معروف است. چوب‌های برگ درخت خرما و طناب‌های بافته شده از برگ درختچه داز مصالح به کار رفته در ساخت این موزه می باشد. برای پوشش سقف بنا از حصیرهای بافته شده از درختچه داز استفاده شده است. موزه دارای دو اتاق می باشد که اتاق اولی از طریق دری به اتاق دیگری متصل می‌شود.

موزه تاس و کپل دزک گنجین دران

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، سراوان ، دزک

روستای کلپورگان سراوان

کلپورگان نام روستایی است  که در بیست و پنج کیلومتری شهرستان سراوان قرار دارد. از محصولات این روستا می توان خرما، مرکبات و سبزی‌ها را نام برد. سفالگری روستای کلپورگان این روستا را از بقیه مناطق متمایز کرده است. شیوه ساخت سفال در این روستا با قدمتی حدود 4 تا 6000 سال قبل هنوز دست نخورده باقی مانده و کارگاه سفال کلپورگان تنها کارگاهی است که هنوز به شیوه بدوی فعال و پا برجا کارش را ادامه می‌دهد. کلپوره نام گیاهی با مصرف دارویی ویژه منطقه بلوچستان است.

روستای کلپورگان سراوان

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، سراوان ، کیلومتر 20 جاده سراوان به دهک

رودخانه ماشکل

رودخانه ماشکل از کوه‌های بیرک در نود و هشت کیلومتری غرب سراوان سرچشمه می‌گیرد و از طریق دهستان زابلی به جنوب شرق روان می‌شود. این رود در نهایت در پنج کیلومتری جنوب روستای کوهک به مرز ایران و پاکستان وارد می‌شود که طول این مسیر مرزی هشت کیلومتر است. سپس در هشت کیلومتری شرق کوهک از مرز کشور خارج و به پاکستان وارد می‌شود.

رودخانه ماشکل

آدرس: ایران ، سیستان و بلوچستان ، 98 کیلومتری غرب سراوان

آبشار چوتین گون

یکی از جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری سراوان آبشار چوتین گون می باشد. وجه تسمیه این نام برگرفته از گون نام محلی درخت بنه می باشد.

آدرس: ایران ، سیستان و بلوچستان ، سراوان ، 12 کیلومتری غرب ناهوک

سوغات سراوان

از مهم ترین سوغات سراوان می توان به خرما اشاره کرد.

صنایع دستی سراوان

سوزن‌دوزی، حصیر بافی و سکه دوزی از صنایع دستی سراوان به شمار می رود.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

رستوران های شوشتر

رستوران های شوشتر

رستوران های شوشتر شوشتر یکی از شهر های کهن می باشد که دارای آثار تاریخی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *