چهارشنبه , آوریل 24 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی مریوان

جاهای دیدنی مریوان

مریوان مرکز شهرستان مریوان یکی از شهرهای مرزی می باشد. وجود مناطق کوهستانی،نزدیکی به دریاچه زریبار و پوشش گیاهی مناسب و آب و هوای مطلوب سبب شده تا منطقه مریوان به یکی از جاذبه های گردشگری در غرب کشور تبدیل شود. مریوان در 125 کیلومتری غرب سنندج قرار دارد. در این مقاله با جاهای دیدنی مریوان آشنا می شوید.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی مریوان می توان پل گاران، تپه ترخان آباد، قلعه امام مریوان، تپه قلعه ننه، بازارچه مرزی مریوان، غار کونا شم شم، روستای دره تفی، دشت بیلو، تفرجگاه ملاقوبی، مجتمع پارک ساحلی زریوار، دریاچه زریوار، آبشار گویله، آبشار بل، آبشار سلور و منطقه تفریحی قمچیان را نام برد.

رستوران های مریوان

یکی از بخش های خوشمزه سفر، رفتن به رستوران و خوردن یک غذای لذیذ می باشد. از رستوران های مریوان می توان رستوران ژه مه ن مریوان، رستوران ساباتی هاوالان، رستوران های ساحلی زریوار و غیره را نام برد.

رستوران های مریوان

اجاره سوئیت در مریوان

اگر به مریوان سفر می کنید می توانید با اجاره سوئیت در این شهر اقامت کنید. با توجه به اینکه مریوان دارای جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد حتما چند روزی را در این شهر بمانید و از جاهای دیدنی آن بازدید کنید.

هتل های مریوان

یکی از گزینه ها برای اقامت در مریوان، هتل های این شهر می باشد. از هتل های مریوان می توان هتل زریوار مریوان ( هتل سه ستاره )، هتل نوروز مریوان ( هتل سه ستاره )، مهمانسرا جهانگردی مریوان و هتل آپارتمان یاس مریوان ( هتل آپارتمان درجه 1 ) را نام برد.

هتل های مریوان

پل گاران مریوان

پل گاران با نام پل کردلان نیز شناخته می‌شود و از جاهای دیدنی مریوان به شمار می رود. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ، ساروج، آجر و سنگ‌های تراشیده می باشد و  در فاصله ده کیلومتری شمال شرقی شهرستان مریوان قرار دارد. این پل پنج دهنه دارد که دو دهنه آن در وسط رودخانه قرار دارد. گفته می شود پل گاران به دوره ساسانیان تعلق دارد که در دوران حکومت صفویان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این پل راه اتصال سنندج به مریوان بوده است. این اثر تاریخی در سال 1379 با شماره ثبت 3591 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل گاران مریوان

آدرس: ایران ، استان کردستان ، 10 کیلومتری از شمال شرقی مریوان ، جاده‌ی گاران – تیژتیژ

تپه ترخان آباد

قدمت تپه ترخان آباد به دوره اشکانی و ساسانی برمی‌گردد و از جاهای دیدنی مریوان در ترخان آباد می باشد. از جمله آثار کشف شده در این منطقه که مساحت آن به سی هکتار می رسد می توان سه گور خمره با بقایای انسانی شامل تعدادی استخوان و یک جمجمه، بقایایی از معماری آجری و سنگی و همچنین سفال با نقش خطوط شانه ای و موازی از دوران اسلامی را نام برد. تپه ترخان آباد در سال 1377 با شماره ثبت 2044 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه ترخان آباد

آدرس: ایران ، استان کردستان ، مریوان ، ترخان آباد

قلعه امام مریوان

قلعه امام مریوان روی کوهی با ارتفاع 1600 متر به نام کوه امام ساخته شد. این قلعه در سه کیلومتری جنوب شرقی مریوان قرار دارد و در زمان حکمرانی اردلان‌ها در دوران صفوی ساخته شد. قلعه امام که با نام‌های قلعه ایمام و قلعه هلو خان نیز شناخته می‌شود در سال 902 هجری شمسی توسط سرخاب بیگ اردلان از نو ساخته شد. بخش های زیادی از این قلعه تاریخی از بین رفته است و تنها آثاری از پله و آب انبار آن باقی مانده است. این قلعه تاریخی در سال 1390 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه امام مریوان

آدرس: ایران ، استان کردستان ، 3 کیلومتری از جنوب شرقی مریوان

تپه قلعه ننه

تپه قلعه ننه در روستای ننه و در پانزده کیلومتری جنوب مریوان قرار دارد. در این تپه نشانه های استقرار از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر یافت شده است. تپه قلعه ننه که مردم محلی آن را به نام قلا می‌شناسند در سال 1378 با شماره ثبت 2569 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه قلعه ننه

آدرس: ایران ، استان کردستان ، شهرستان مریوان ، 15 کیلومتری جنوب مریوان ، روستای ننه

بازارچه مرزی مریوان

بازارچه مرزی مریوان از جاهای دیدنی مریوان به شمار می رود و در پانزده کیلومتری شهر مریوان قرار دارد. در این بازار اجناس الکترونیک، وسایل خانگی، پوشاک، صنایع دستی مانند کفش محلی، لباس مردانه و زیورآلات سنتی زنانه وجود دارد. این بازار به دلیل موقعیت مرزی با کردستان عراق و ورود اجناس خارجی با قیمت‌های مناسب از باارزش‌ترین بازارهای غرب کشور به شمار می رود.

بازارچه مرزی مریوان

آدرس: ایران ، استان کردستان ، 15 کیلومتری مریوان

غار کونا شم شم

غار کونا شم شم در نزدیکی روستای تراق تپه، منطقه کوه چهل چشمه و در شمال شرق شهرستان مریوان قرار دارد. این غار سه دهانه ورودی دارد و و دلیل نام گذاری غار به کونا شم شم به دلیل وجود گونه های مختلف خفاش مانند دم موشی، نعل اسبی و قهوه ای در آن است.

غار کونا شم شم

آدرس: ایران ، استان کردستان ، شمال شرقی مریوان ، نزدیک روستای تراق تپه

روستای دره تفی

روستای دره تفی به روستای لک لک ها شهرت دارد و از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان به شمار می‌رود. این روستا میزبان لک لک هایی است که هر بهار در مسیر کوچ خود به مناطق گرمسیری در عربستان و جده در این مکان اتراق می‌کنند. همین امر موجب شده تا روستای دره تفی به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شود. اهالی روستا برای لک لک‌ها لانه‌سازی می کنند و به مداوای پرندگان آسیب‌دیده می پردازند. روستای دره تفی از جاهای دیدنی مریوان به شمار می‌آید و در فاصله پانزده کیلومتری غرب مریوان قرار دارد.

روستای دره تفی

آدرس: ایران ، استان کردستان ، شهرستان مریوان ، بخش مرکزی ، روستای دره تفی

دشت بیلو مریوان

دشت بیلو با داشتن پوشش گیاهی مطلوب، چشمه‌های متعدد و حضور جنگل‌های پیرامون به یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی مریوان تبدیل شده است. ای دشت هر بهار میزبان لک لک ها می شود و در پانزده کیلومتری از شهرستان مریوان قرار دارد.

دشت بیلو مریوان

آدرس: ایران ، استان کردستان ، 15 کیلومتری مریوان

تفرجگاه ملاقوبی

تفرجگاه ملاقوبی یکی از جاهای دیدنی مریوان می باشد که در شمال اراضی روستای هجرت و جنوب شرقی روستای بر قلعه قرار دارد. دلیلی نام گذاری این تفرجگاه به این نام به دلیل وجود زیارتگاه ملاقوبی می باشد. طبیعت زیبا و سرسبز به همراه چشمه های آب این منطقه را به یکی از جاذبه های گردشگری مریوان تبدیل کرده است.

تفرجگاه ملاقوبی

آدرس: ایران ، استان کردستان ، مریوان ، جنوب ‌شرقی روستای بر قلعه

مجتمع پارک ساحلی زریوار

مجتمع پارک ساحلی زریوار یکی از جاهای دیدنی مریوان است و تنها مجموعه‌ی گردشگری در زریوار به شمار می‌رود. این مجتمع در کنار دریاچه زریوار واقع شده و دارای طبیعتی بکر و زیبا می باشد.

مجتمع پارک ساحلی زریوار

آدرس: ایران ، استان کردستان ، مریوان

دریاچه زریوار مریوان

دریاچه زریوار یا زریبار بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین غرب کشور می باشد و مساحتی حدود 850 تا 900 هکتار را در برگرفته است. هیچ رودخانه‌ای به دریاچه زریوار نمی‌ریزد و آب این دریاچه از چشمه هایی که در کف آن می‌جوشد و بخشی نیز از بارش های جوی تامین می‌شود. این دریاچه از جاهای دیدنی مریوان می باشد و در فاصله سه کیلومتری غرب شهر مریوان در دره‌ای به نسبت وسیع قرار دارد. دریاچه مریوان از غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده است.

جنگل بلوط ایرانی و گونه‌های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک و بادام از پوشش گیاهی این منطقه می باشد. در این دریاچه انواع ماهی مانند سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، سس ماهی، شاکولی و گامبوزیا زندگی می کنند. بهترین زمان بازدید از این دریاچه فصل بهار و تابستان می باشد.

دریاچه زریوار مریوان

آدرس: ایران ، استان کردستان ، 3 کیلومتری غرب مریوان

آبشار گویله

آبشار گویله در نزدیکی روستایی با همین نام و در بیست کیلومتری مریوان قرار دارد. ارتفاع این آبشار به بیش از پنجاه متر می رسد و از جاهای دیدنی مریوان به شمار می رود. آبشار گویله در محور سقز به مریوان در دل جنگل‌های سرسبز و انبوه منطقه مرزی کردستان قرار دارد.

آبشار گویله

آدرس: ایران ، استان کردستان ، 20 کیلومتری مریوان ، روستای گویله

آبشار بل

آبشار بل در روستایی با همین نام و  در منطقه اورامانات استان کردستان قرار دارد. آب این آبشار که از جاهای دیدنی مریوان می باشد از شکاف کوهی بیرون می‌زند. از دو طریق مریوان و پاوه می توان به آبشار بل دسترسی پیدا کرد. آب آبشار بل در مسیر خود به رودخانه سیروان می‌ریزد و سپس وارد خاک عراق می‌شود. سرچشمه اصلی این آبشار نیز بل نام دارد و در فاصله دو کیلومتری هجیج قرار گرفته است.

آبشار بل

آدرس: ایران ، استان کردستان ، اورامانات

آبشار سلور

آبشار سلور در نزدیکی روستای دره کی و حدود پنجاه کیلومتری جاده مریوان به روستای اورامان تخت قرار دارد. این آبشار با نام  آبشار ( وه زه ن ) نیز شناخته می‌شود و از جاهای دیدنی مریوان می باشد. این آبشار فصلی یکی از مقاصد گردشگری در فصل بهار به شمار می رود و بیش از صد متر ارتفاع دارد. در بازدید از این آبشار باید تجهیزات کوهنوردی با خود به همراه داشته باشید.

آبشار سلور

آدرس: ایران ، استان کردستان ، 50 کیلومتری جاده مریوان به روستای اورامان تخت ، در نزدیکی روستای دره کی

منطقه تفریحی قمچیان

منطقه تفریحی قمچیان حد فاصل جاده‌ی مریوان- سقز قرار دارد و جاهای دیدنی مریوان به ‌شمار می‌رود. این منطقه‌ی به دلیل داشتن مناظر طبیعی، چشم اندازهای سرسبز، کوه های سر به فلک کشیده و درختان گوناگون از مقاصد گردشگری می باشد.

منطقه تفریحی قمچیان

آدرس: ایران ، استان کردستان ، حد فاصل جاده مریوان – سقز

سوغات مریوان

از سوغات مریوان می توان به بادام سوخته، عسل طبیعی، شیرینی‌های سنتی، سقز و پسته اشاره کرد.

صنایع دستی مریوان

نساجی سنتی، گیوه، محصولات چوبی و شال دستباف از صنایع دستی مریوان می باشد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

اجاره سوئیت در شوشتر

اجاره سوئیت در شوشتر

اجاره سوئیت در شوشتر جاذبه های تاریخی و گردشگری زیادی در شوشتر وجود دارد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *