شنبه , آوریل 20 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی همدان

جاهای دیدنی همدان

همدان اولین پایتخت ایران زمین با نام هگمتانه در آن زمان در غرب کشور قرار دارد. این شهر در سال‎‌های اخیر به نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران نامگذاری شده است. این شهر که از شهرهای کوهستانی و سردسیر کشور به شمار می‌آید در دامنه کوه الوند قرار دارد. همدان که از کهن‌ترین شهرهای جهان نیز شناخته می‌شود، تا سالیان سال به عنوان یکی از شهرهای مهم و پایتخت کشور شناخته می‌شده است. با توجه به قدمت شهر، طبیعی است که جاهای دیدنی همدان پر تعداد باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل برای سفر به همدان آشنایی با تاریخ و دیدن مکان‌های تاریخی کشور می‌باشد. مردم هر کشوری باید اطلاعاتی در مورد تاریخ سرزمینشان داشته باشند. پس سفر به قدیمی‌ترین پایتخت ایران زمین بر هر ایرانی وطن پرستی واجب است. جاهای دیدنی همدان به قدری زیاد است که در یک سفر نمی‌توان از همه آنها بازدید کرد. بنابراین قبل از سفر به همدان زیبا باید بصورت کامل تحقیق و بررسی کرد تا از بازدید از مهم‌ترین جاهای دیدنی همدان غافل نشد.

آب و هوا

برای سفر به هر شهری باید با آب و هوای آن آشنایی داشت. همچنین با بررسی آب و هوا در طول چهار فصل بهترین زمان سفر به آن شهر را سنجید. همدان هم که از شهرهای چهار فصل کشور می‌باشد از این قاعده مستثنی نیست.

جاهای دیدنی همدان

همدان با توجه به کوهستانی بودن، دارای زمستان‌های سرد و پر از بارش برف است. در فصل تابستان اغلب هوا گرم و معتدلی را شاهد خواهیم بود. بهار پر شکوفه همدان در نیمه اول گاها سرمای زمستان را به همراه دارد ولی اردیبهشت هوای بهشتی را با خود به همراه می‌آورد و هوای معتدلی پیش رو خواهد بود. پاییز برگ ریزان همدان هم در ابتدا معتدل و به تدریج رو به سرمای زمستان می‌رود. تمام فصول چهار گانه همدان زیبایی‌های خاص خود را برای سفر به این شهر تاریخی دارد. با توجه به علاقمندی خود به آب و هوای سرد یا گرم می‌توانید زمان سفرتان را مشخص کنید ولی بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی همدان از اواسط فروردین تا اوایل پاییز می‌باشد.

معرفی تمامی جاهای دیدنی همدان کاری وقت گیر و از حوصله خواننده نیز خارج می‌باشد. در این نوشته  سعی می‌کنیم  با یکدیگر به بررسی مهم‌ترین جاهای دیدنی همدان بپردازیم:

غار علیصدر

بدون هیچ شک و تردیدی گل سر سبد جاهای دیدنی همدان غار علیصدر است. غاری زیبا و دیدنی که معروفترین غار ایران نیز می‌باشد. غار علیصدر در 75 کیلومتری شمال غربی همدان در روستایی به همین نام قرار دارد. این غار به طول 11 کیلومتر می‌باشد که تنها به 3 کیلومتر آن دسترسی وجود دارد. 8 کیلومتر آن به دلیل سختی مسیر دست نخورده باقی مانده است.

جاهای دیدنی همدان

پس از ورود به غار علیصدر و پیمودن پله‌های متعدد به پایین می‌روید. حال در قسمت خشکی کمی پیاده قدم می‌زنید و با پوشیدن جلیقه نجات آماده قایق سواری در این غار حیرت‌انگیز می‌شوید. در طول مسیر قایق سواری راهنمایی به همراه شما خواهد آمد و در مورد زیبایی‌های غار توضیحات لازم را می‌دهد. با گردش در این غار مرموز قطعا شگفت زده خواهید شد. توصیه می‌کنیم در بازدید از جاهای دیدنی همدان، غار علیصدر را به هیچ عنوان از دست ندهید.

از نکات جالب این غار دمای هوای درون غار می‌باشد. دمای هوا در تمام طول سال درون غار در حدود 12 درجه سانتیگراد است. در این غار هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند. آب آن به قدری زلال می‌باشد که با چشم غیر مسلح می‌توان تا عمق 10 متری آن را دید. غار علیصدر با اینکه زیر زمین می‌باشد ولی عاری از هرگونه گاز سمی است و هوای آن مطبوع می‌باشد. برای گردش داخل آن به زمانی در حدود 2 ساعت نیاز دارید.

گنج نامه

اگر علاقمند به تاریخ کشور خود هستید یکی از جاهای دیدنی همدان که باید از آن دیدن کنید، گنج نامه می‌باشد. کتیبه‌های گنج نامه بر روی یکی از صخره‌های الوند در دره‌ای موسوم به عباس آباد و در 5 کیلومتری غرب همدان واقع شده است. این کتیبه‌ها که به دوره هخامنشیان برمی‌گردد توسط داریوش بزرگ و خشایارشاه نوشته شده است. این کتیبه‎‌ها به 3 زبان پارسی قدیم‌، عیلامی و بابلی و شامل 20 سطر به خط میخی می‌باشد.

جاهای دیدنی همدان

نکته دیگری که این منطقه را به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی همدان تبدیل کرده است وجود آبشار و تله کابین گنج نامه است. در مجاورت این دو لوح سنگی آبشاری زیبا و پر آب با ارتفاع 12 متری قرار دارد. این جاذبه طبیعی یکی دیگر از دلایل جذابیت این جاذبه گردشگری همدان است. همچنین با وجود تله کابین می‌توان به ارتفاعات کوه رفت و از صفا، ریبایی و سرسبزی آنجا لذت برد.

تپه هگمتانه

هگمتانه اولین پایتخت ایران زمین مربوط به دوران مادها و پادشاهی دیاکو می‌باشد. این شهر که قدمتی در حدود 3000 سال دارد، یکی از جاهای دیدنی همدان است که به عنوان پایتخت مادها و همچنین پایتخت تابستانی هخامنشیان شناخته می‌شده است. این شهر باستانی دارای معماری حیرت‌انگیزی است. همچنین از شگفتی‌های آن باید به شبکه منظم و پیشرفته آبرسانی آن در 3000 سال پیش اشاره کرد.

جاهای دیدنی همدان

جاهای دیدنی همدان آرامگاه ابوعلی سینا

یکی از بزرگترین و مشهورترین طبیب‌های جهان که آوازه وی در دنیا پیچیده است، کسی نیست جز ابوعلی سینا. بی‌شک یکی از جاهای دیدنی همدان هم مقبره این فیلسوف نامی ایران زمین می‌باشد. مقبره‌ای که تبدیل به سمبل شهر همدان شده و در میدانی به همین نام قرار دارد. طرح و نقشه آرامگاه ابن سینا از برج گنبد قابوس الهام گرفته شده است.

جاهای دیدنی همدان

جاهای دیدنی همدان آرامگاه بابا طاهر عریان

از دیگر جاهای دیدنی همدان که به ثبت ملی رسیده است آرامگاه باباطاهر عریان شاعر و عارف ایرانی می‌باشد. مقبره وی نیز در میدانی به همین نام قرار دارد. آرامگاه باباطاهر معماری چشم گیر به همراه کاشی کاری معرق دارد که به آن زیبایی خاصی بخشیده است. همچنین 24 دوبیتی‌ از باباطاهر در 24 قطعه سنگ زیبا جلوه‌ای زیبا به مزار وی داده است.

جاهای دیدنی همدان

جاهای دیدنی همدان شیر سنگی

یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی همدان مجسمه شیر سنگی می‌باشد. این مجسمه هم در میدانی با همین اسم قرار دارد. به علاقمندان به تاریخ توصیه می‌کنیم حتما از این مجسمه تاریخی دیدن کنند. برخی عقیده دارند قدمت شیر سنگی به زمان مادها برمی‌گردد و برخی دیگر می‌گویند متعلق به دوران اشکانیان است. این مجسمه در ابتدا یک جفت بود و به صورت قرینه در دروازه شهر قرار داشته است.

جاهای دیدنی همدان

جاهای دیدنی همدان  میدان مرکزی

آخرین مورد از جاهای دیدنی همدان که به معرفی آن می‌پردازیم به نام میدان مرکزی همدان شناخته می‌شود. این اثر با معماری کم‌نظیر از یادگارهای بیشمار دوران پهلوی می‌باشد که طرح و نقشه آن توسط معماری آلمانی اجرا گردیده است. از نکات جالب میدان مرکزی این است که بر خلاف تمام میدان‌ها که 4 خیابان به آنها منتهی می‌گردد، به این میدان 6 خیابان راه پیدا می‌کنند. در سال‌های اخیر راه ماشین رو به میدان مرکزی بسته شده است و برای بازدید از آن باید در انتهای خیابان‌های منتهی به این میدان پیاده حرکت کنید.

جاهای دیدنی همدان

صحبت از جاهای دیدنی همدان تمامی ندارد و موارد بیشتری مانند گنبد علویان، آرامگاه عارف قزوینی، کلیسای گریگوری استفان، برج قربان، حمام تاریخی قلعه، آرامگاه استرو مردخای و غیره وجود دارد که اگر فرصت بیشتری داشتید پیشنهاد می‌کنیم حتما به بازدید آنها نیز بپردازید.

اما در هر سفری مهم‌ترین مساله اجاره اقامتگاهی متناسب با تعداد نفرات و بودجه شماست. در سفر به همدان گزینه‌های متعددی برای انتخاب اقامتگاه دارید. از هتل و اقامتگاه بوم گردی گرفته تا اجاره خانه و آپارتمان. یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی مسافران گرامی اجاره خانه همدان می‌باشد. اجاره خانه همدان هم از نظر اقتصادی نسبت به موارد دیگر به صرفه می‌باشد و هم آسایش و راحتی بیشتری در انتظار مهمانان است.

امیدواریم سفر خاطره‌انگیزی به همدان داشته باشید و خواندن این مطلب یاری دهنده شما در بازدید از جاهای دیدنی همدان باشد.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *