پنج‌شنبه , آوریل 25 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی یزد

جاهای دیدنی یزد

یکی از شهرهایی که مایه مباهات و افتخار ایران زمین است شهر یزد می‌باشد. شهری تاریخی با قدمتی طولانی که سالانه پذیرای گردشگران زیادی از ایران و حتی جهان است. شهری که بر هر ایرانی واجب است در طول عمر خود به آن سفر کند. شهر یزد دومین شهر تاریخی جهان است که اولین بنای خشتی دنیا در آن قرار دارد، اولین شهر ایران که به ثبت یونسکو رسیده است. دلیل ثبت این اثر ملی در یونسکو بافت دست نخورده شهر و آثار معماری تاریخی بی نظیرش می‌باشد. یزد به شهر آب‌انبارها، بادگیرها، معماری و شهر خشتی شهرت دارد. برای اطلاع از برخی جاهای دیدنی یزد همراه ما باشید.

یزد در مرکز فلات ایران واقع شده است. با توجه به قرار گرفتن این شهر در قسمت کویری کشور، آب و هوایی گرم و خشک دارد. بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و پاییز  می‌باشد. یزد در فاصله 620 کیلومتری تهران قرار دارد. مدت زمان سفر از تهران به یزد با ماشین حدود 7 ساعت و با هواپیما 1 ساعت می‌باشد.

آتشکده زرتشتیان یزد

از آنجایی که دین زرتشت در شهر یزد پیروان زیادی داشته در این شهر آتشگاه‌های مختلفی به چشم می‌خورد. ولی مهم‌ترین آتشگاه و یکی از جاهای دیدنی یزد آتشکده زرتشتیان است که به نام‌های آتشکده ورهرام و بهرام نیز شهرت دارد. این آتشکده چنان شهرتی دارد که کمتر کسی است که به این شهر سفر کرده باشد و از آن بازدید نکرده یا اسم آن به گوشش نخورده باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت این آتشگاه این است که داخل آن آتشی وجود دارد که 1500 سال قدمت دارد و در این مدت همیشه روشن مانده است.

به جز آتشی که در طول این سال‌ها خاموش نشده است باید به بنا و معماری زیبای ساختمان آن اشاره کرد. در حیاطی بزرگ و سرسبز که با درختان کاج و سرو پوشانده شده است بنایی با معماری فوق‌العاده قرار دارد. در جلوی این بنا که سر در آن به فروهر مزین شده است، استخری قرار دارد که به محوطه زیبایی دو چندانی بخشیده است.

آتشکده زرتشتیان یزد

میدان امیرچخماق

یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد که شهرت فراوانی دارد، مجموعه میدان امیرچخماق است. این میدان به عنوان نماد شهر یزد شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید با یک تیر چند نشان بزنید و چند جاذبه گردشگری را با هم ببینید حتما سری به میدان امیرچخماق یا به قول خود یزدی‌های مهمان‌نواز میرچخماق بزنید. قدمت این میدان به دوره تیموریان برمی‌گردد. مجموعه میدان امیرچخماق از مسجد، تکیه، بازار و دو آب‌انبار تشکیل شده است.

جذاب‌ترین بخش این میدان تکیه سه طبقه امیرچخماق می‌باشد که در سمت شرق میدان قرار دارد و در مقابل آن حوضی با فواره‌ها و مجسمه‌های مسی واقع شده که جلوه زیبایی به این مجموعه بخشیده است. مسجد امیرچخماق نیز در ضلع جنوبی این مجموعه واقع شده است.

میدان امیرچخماق

باغ دولت آباد

وقتی صحبت از جاهای دیدنی یزد در میان باشد، نمی‌توان به یکی از دلایل شهرت جهانی این شهر اشاره نکرد. باغ دولت‌آباد یکی از باغ‌های ایرانی است که هم توسط یونسکو در آثار جهانی و هم توسط میراث فرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت شده است.

دلیل شهرت این باغ وجود بادگیری است که بلندترین بادگیر شناخته شده در دنیا می‌باشد. ارتفاع بادگیر 33.8 متر است. این بادگیر منحصر به فرد به شکل هشت ضلعی می‌باشد. این بادگیر در گرمای تابستان یزد مانند یک کولر کار می‌کند، می‌توان گفت کولری طبیعی است. روند کار به این شکل است که با وزیدن باد، باد وارد پره‌های بادگیر می‌شود و مسیر خود را طی می‌کند. در پایین بادگیر حوضی قرار دارد که با وزیدن باد به آب، باد خنکی آب را به خود می‌گیرد و باعث خنک شدن فضا می‌شود. ساختن حوض کاری هوشمندانه توسط ایرنیان بوده است. زمان احداث این باغ مربوط به دوره افشاریه می‌باشد.

باغ دولت آباد

خانه لاری ها

یکی از جاهای دیدنی یزد که نباید بازدید از آن را از دست داد و به شدت پیشنهاد می‌شود، خانه لاری‌ها است. قدمت خانه لاری‌ها مربوط به دوران قاجار می‌باشد. در آن زمان تجار زیادی از لار به یزد آمده بودند. یکی از آن تجار حاج محمد ابراهیم لاری بود. وی این خانه را در زمینی به وسعت 1700 متر و بنایی 1200 متری در حدود 150 سال پیش ساخته است.

این خانه متشکل از 3 حیاط می‌باشد و با توجه به معماری آن به نظر می‌رسد که کوچکترین حیاط، محلی برای خلوت کردن هر یک از اعضای خانواده بوده است. هنر معماری اصیل ایرانی در ساخت این خانه به چشم می‌خورد. با ورود به حیاط خانه بادگیر بلندی نظرها را به خود جلب می‌کند. این یکی از بادگیرهای خانه برای خنک کردن فضای داخلی می‌باشد. خانه لاری‌ها از 3 حیاط، مجموعه‌ای از تالارها، اتاق‌ها، ایوان‌ها و هشتی تشکیل شده است. این خانه یک نمونه بارز از خانه‌های اعیانی آن دوره می‌باشد.

خانه لاری ها

ساباط های یزد

شاید کلمه ساباط برای خیلی‌ها لغتی غریب باشد ولی همین واژه ناآشنا یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر یزد می‌باشد. ساباط در لغت به معنای سایه‌بان و دالان سرپوشیده است. پیش از این در شهر یزد با نبوغ معماران ایرانی و ساخت بادگیر که به خنک شدن هوا کمک می‌کند آشنا شده‌ایم. حال به سراغ ساباط می‌رویم. ساباط‌ها یکی از ویژگی‌های معماری ایرانی می‌باشد که استفاده از آن در شهرهای کویری رواج دارد. برخی کوچه و گذرها در یزد به صورت مسقف و نیمه پوشیده ساخته شده‌اند. هدف از این کار این است که در گرمای تابستان مردم را از هرم خورشید در امان نگه دارد. همچنین با جریان هوا و ایجاد کوران به خنک شدن هوا کمک کند. البته باید خاطر نشان  کرد که این ساباط‌ها در زمستان هم افراد را از سوز و سرمای هوای خشک کویری محافظت می‌کند.

ساباط های یزد

سفر به یزد می‌تواند تبدیل به یکی از سفرهای جذاب و به یاد ماندنی عمرتان شود. جاذبه های دیدنی یزد به قدری زیاد است که در طول سفر حس می‌کنید زمان کم دارید. برای اینکه بتوانید مدت زمان بیشتری در این شهر اقامت داشته باشید برای انتخاب اقامتگاه باید دست به اقدامی هوشمندانه بزنید که در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید. این شهر با توجه به قرار گرفتن در قسمت کویری کشور، اقامتگاه‌های بوم‌گردی جذابی دارد. گذراندن سفر در اقامتگاه بوم‌گردی تجربه‌ای نو و متفاوت است که لذتی منحصر به فرد دارد. اجاره آپارتمان یزد هم انتخابی دیگر است که بیشتر علاقمندان به زندگی آپارتمان‌نشینی آن را انتخاب می‌کنند. علاقمندان به سفرهای لوکس هم می‌توانند اقدام به رزرو هتل نمایند.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *