پنج‌شنبه , آوریل 18 2024
آخرین خبرها

اقامتگاه بوم گردی چیست

اقامتگاه بوم گردی چیست

برای داشتن سفری خوش فراهم کردن یک مکان مناسب برای اقامت در طول سفر از مهم‌ترین مسائل می‌باشد. برای اینکه نوع اقامتگاه مورد نظر خود را مشخص کنید باید فاکتورهای مختلفی را در نظر داشته باشید. با توجه به هزینه، خدمات، امکانات، ویژگی‌ها و دیگر فاکتورها باید انتخاب نوع اقامتگاه خود را نهایی کنید. اقامتگاه بوم گردی یکی از انواع اقامتگاه است که با اقامت در آن می‌توانید سفری متفاوت و هیجان انگیز را تجربه کنید.

بوم گردی چیست

بوم گردی معادل فارسی واژه اکوتوریسم است. eco به معنای سازگار با محیط زیست و tourism به معنی گردشگری یا جهانگردی می‌باشد. اکوتوریسم یا بوم گردی به معنای گردشگری سازگار با محیط زیست است. ولی اگر بخواهیم تعریفی روشن‌تر و واضح‌تر از آن داشته باشیم، باید بگوییم گردشگری با هدف حفظ محیط زیست، حیات وحش و ایجاد کمترین تغییر در طبیعت را می‌گویند. حال با این تعریف ساده می‌توانیم به بررسی اقامتگاه بوم گردی بپردازیم.

اقامتگاه بوم گردی

شاید با شنیدن نام اقامتگاه بوم گردی، مکانی نه چندان شیک و تمیز در ذهنتان تداعی شود. ولی اگر چنین تصوری در ذهن دارید و تا به حال در اقامتگاه بوم گردی اقامت نداشتید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. اقامتگاه بوم گردی بیشتر شبیه به خانه‌های قدیمی است با همان صفا و صمیمیت. شاید بتوان گفت مانند خانه مادربزرگ‌ها. در این فضا صفا و صمیمیت بیش از پیش موج می‌زند و افراد در این نوع اقامتگاه به هم نزدیکتر و صمیمی‌تر می‌شوند.

اقامتگاه بوم گردی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در ادامه به اختصار در مورد هریک توضیح می‌دهیم

اقامتگاه بوم گردی چیست

 

طراحی اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی دارای طراحی و معماری سنتی می‌باشد. هر اقامتگاه بوم گردی نماد و نشانگر معماری آن شهر یا روستا است بنابراین باید به صورت بومی و محلی طراحی شود. طراحی این اقامتگاه‌ها معمولا باید به گونه‌ای باشد که گردشگران را با هنر و سبک معماری آن خطه آشنا کند. مثلا در کشور خودمان ایران اقامتگاه‌های بوم گردی یزد یا کاشان با آن هنر معماری غنی به شکل چشم ربایی طراحی شده‌اند. اقامتگاه‌های بوم گردی شمال کشور مانند استان گیلان و شهر چالوس با طراحی منحصر به فرد خود فضای خانه‌های قدیمی شمالی با آن صفا و صمیمیت را یادآور می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی

دکوراسیون

اگر دوست دارید چند روزی را در خانه‌ای محلی با فضایی سنتی بگذرانید، همین الان اقدام کنید. اقامتگاه‌های بوم گردی با داشتن چیدمانی سنتی حس و حالی نوستالژیک و دل انگیز به شما می‌بخشد. در این اقامتگاه‌ها وسایل و دکور اقامتگاه معمولا از اجناسی عتیقه و قدیمی تشکیل شده است. در بیشتر آن‌ها وسایل  سنتی آن منطقه به چشم می‌خورد. در برخی اقامتگاه‌های بوم گردی در مناطق سرد می‌توانید از لذت نشستن به دور کرسی و صحبت کردن با همسفران خود بهره‌مند شوید. حس و حال روزهای قدیم  در این اقامتگاه‌ها موج می‌زند.

اقامتگاه بوم گردی ارزان

خوشمزه جات

اگر اهل شکم گردی و به صورت خودمانی شکمو هستید، حس خوش اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی و لذت بردن از طعم ناب غذاهای محلی را از دست ندهید. برخی اقامتگاه‌های بوم گردی برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مسافران چاره‌ای اندیشیده‌اند و برای وعده‌های مختلف غذاهای محلی طبخ می‌کنند. در این گونه اقامتگاه‌های بوم گردی می‌توانید با صرف هزینه جداگانه و سفارش غذا به مسئول اقامتگاه در هر وعده غذایی از طعم و بوی غذاهای محلی لذت ببرید. در این گونه اقامتگاه‌ها مطبخی در نظر گرفته شده است که در آن به پخت و پز غذا برای مهمانان مشغول می‌شوند.

بوم گردی

میزبانان

معمولا میزبانان اقامتگاه‌های بوم گردی افراد محلی همان منطقه می‌باشند. در این مناطق حضور این افراد بومی نعمت بزرگی است. این افراد می‌توانند شما را با آداب و رسوم و فرهنگ آن منطقه آشنا کنند، از قدمت و حوادث تاریخی هر شهر یا روستا قصه‌ها تعریف کنند و همچنین می‌توانند برای گردش و دیدن جاذبه‌های آن شهر راهنماییتان کنند. تا به حال حتما برای شما پیش آمده که به شهری سفر کنید و پس از بازگشت از آنجا حسرت بخورید که کلی مکان زیبا و گردشگری داشته که نمیشناختید و از آنجا بازدید نکرده‌اید. با وجود میزبانان محلی در اقامتگاه‌های بوم گردی دیگر مشکلاتی مشابه نخواهید داشت. با راهنمایی از آنها می‌توانید بهترین اماکن آن شهر یا روستا را بگردید و سفری خاطره‌انگیز بسازید.

سرویس دهی و خدمات اقامتگاه بوم گردی

در اقامتگاه‌های بوم گردی قطعا نباید توقع خدمات هتل‌های لوکس و 5 ستاره و استقلال اقامت در ویلا را داشته باشید. البته این بدان معنا نیست که خدمت رسانی در این اقامتگاه‌ها ضعیف می‌باشد. برعکس در این نوع اقامتگاه با صفا و صمیمیت از شما استقبال می‌شود. ولی در آن مسائلی وجود دارد که شاید به مذاق هر کسی خوش نیاید. در اکثر اقامتگاه‌های بوم گردی سرویس بهداشتی و حمام مشترک می‌باشد. البته باید در نظر داشت که نظافت آن به خوبی انجام می‌شود.

در این نوع اقامتگاه‌ها خبری از ماشین لباسشویی و حوله یکبار مصرف نیست. شما در طول سفر باید وسایل شخصی به همراه داشته باشید و تمامی کارها به عهده خودتان می‌باشد. همچنین باید ذکر شود که اکثر اقامتگاه‌های بوم گردی فاقد تخت خواب می‌باشند و شما باید از سرویس کف خواب(تشک و پتو) استفاده کنید. در این نوع اقامتگاه باید چند روزی از مدرنیته و زندگی امروزی فاصله بگیرید و لذت روزهای گذشته را بچشید.

 

اجاره اقامتگاه بوم گردی

جمع بندی

اگر به دنبال سفری هیجان انگیز و متفاوت با هزینه‌ای نسبتا کم، اقامت در مکانی سنتی با سبک زندگی محلی آن منطقه می‌باشید همین الان دست به کار شوید. کافی است همسفران خود را انتخاب کنید، این مقاله را برایشان بفرستید که با مطالعه آن با اقامتگاه بوم گردی آشنا شوند و تاریخ سفر خود را هماهنگ کنید. حال وقت آن رسیده است که اقامتگاه بوم گردی ارزان مدنظر خود را رزرو کنید و سفری به یاد ماندنی برای خود بسازید و لذت ببرید.

شما با ترک زندگی آپارتمان‌نشینی و ماندن در اقامتگاه بوم گردی می‌توانید انرژی لازم برای ادامه برنامه‌های زندگی خود را کسب کنید. همچنین با اقامت در اقامتگاه بوم گردی نسبت به انواع اقامتگاه‌های دیگر لازم نیست هزینه زیادی متقبل شوید. از همه مهم‌تر می‌توانید با فرهنگ و رسم و رسوم محلی هر منطقه از ایران زمین آشنا شوید.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های ملارد

هتل های ملارد

هتل های ملارد ملارد یکی از شهرهای تهران است که در غرب این استان واقع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *