پنج‌شنبه , آوریل 18 2024
آخرین خبرها

جاذبه های گردشگری ساری

جاذبه های گردشگری ساری

جاذبه های گردشگری ساری به قدری زیاد است که توریست های زیادی را در طول سال روانه این شهر می کند. ساری مرکز استان مازندران بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر این استان است. ساری از شهرهایی می باشد که از نظر تاریخی از قدمت بالایی برخوردار است. ساری با قدمتی 6000 ساله روزهای پر فراز و نشیب زیادی را طی کرده است.

از روزهایی که آقامحمدخان قاجار این شهر را به عنوان پایتخت اعلام کرد تا سال 95 که به همراه شهر زیبای رامسر به عنوان شهرهای برترگردشگری ایران شناخته شدند. این شهر که در کوهپایه رشته کوه های البرز واقع شده است دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است.

مسیر دسترسی به ساری

برای رفتن به ساری از تهران 3 جاده پیش روی شماست: جاده چالوس، جاده هراز و جاده فیروزکوه. جاده هراز از نظر مسافت کوتاه تر است ولی جاده فیروزکوه از بعد زمانی کوتاه تر می باشد. فاصله تهران تا ساری از جاده چالوس 318 کیلومتر و حدود 5 ساعت، از جاده هراز  255 کیلومتر و تقریبا 4 ساعت و نیم و از جاده فیروزکوه 277 کیلومتر و حدودا 4 ساعت می باشد. بهترین مسیر و پیشنهاد ما به شما برای رفتن به ساری جاده فیروزکوه است، هرچند که برای رفتن به استان مازندران نمی توان از زیبایی های جاده هراز و به خصوص جاده چالوس به سادگی گذشت.

 

 

از ویژگی های مهم شهر بزرگ ساری این است که دارای فرودگاه و راه آهن است. برای سفر به ساری به جز رفتن با ماشین می توانید از طریق هواپیما و قطار روانه این شهر شوید.

قرار گرفتن شهر ساری در کوهپایه های رشته کوه های البرز  و ارتفاع آن نسبت به دریا که 54 متر بالاتر است، دست به دست هم داده اند تا این شهر در بیشتر روزهای سال هوایی معتدل و مرطوب داشته باشد. با این وجود بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا و سر سبز فصل بهار و اویل پاییز می باشد.

 

برج ساعت ساری

هر شهری نماد و سمبل خاص خود را دارد. برج ساعت برای شهر ساری مانند برج آزادی برای شهر تهران می باشد. برج ساعت از جاذبه های گردشگری شهر ساری و نماد این شهر است که هر مسافری وارد این شهر شود حتما از کنار آن عبور می کند. برج ساعت همانند شهر ساری روزهای پر فراز و نشیب بسیاری داشته است. این بنا مانند بسیاری از بناهای دیگر یادگار دوران پهلوی می باشد.

برج ساعت در سال 1309 به سبک معماری ایرانی و اروپایی ساخته شد ولی در سال 1344 میدانی به شکل فواره جایگزین آن شد و در سال 1355 تصمیم گرفته شد بار دیگر و با شکلی جدید این برج ساخته شود. این برج که دارای ناقوس می باشد راس هر ساعت به تعداد همان ساعت به صدا در می آمد و ساعت 12 شب در سکوت آن ساعت 12 بار به صدا در می آمد و صدایش در خیابان های اطراف می پیچید. چند سالی است که صدای ناقوس برج ساعت ساری به گوش نمی رسد.

 

جاذبه های گردشگری ساری

دریاچه چورت ساری

شاید جالب ترین نکته در مورد دریاچه چورت این باشد که ذر سال 1318 در اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه ای که در کنار آن واقع شده یکی از جاذبه های گردشگری ساری بوجود آمده است. می توان گفت زلزله با تمام خساراتی که به بار می آورد توانسته یکی از زیباترین و بکرترین طبیعت شمال کشور را ایجاد کند.

این دریاچه کوچک با احاطه شدن توسط درختان سرسبز و بلند منظره ای دیدنی و شگفت انگیز رقم زده است. اگر دوستداران طبیعت و طبیعت گردان هنوز به دیدن این جاذبه گردشگری ساری نرفته اند توصیه می کنیم به زودی از دریاچه چورت یا میانشه بازدید کنند و لذت ببرند. یکی از بکرترین مناظر طبیعی ایران که با دیدن آن روح انسان به پرواز در می آید. نام این دریاچه از روستایی به نام چورت گرفته شده که در نزدیکی آن قرار دارد. دریاچه چورت حد فاصل کیاشهر و ساری و 50 کیلومتری جنوب شهر ساری در بخش چهاردانگه واقع شده است.

 

باداب سورت ساری

یکی از بی نظیرترین و شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری کشورمان ایران جایی نیست جز باداب سورت. از کم نظیرترین جاذبه های گردشگری ساری قطعا باید به باداب سورت اشاره کرد. باداب سورت چشمه آب پلکانی است که از صدها پله و چند حوضچه تشکیل شده است. این چشمه پلکانی که به رنگ های نارنجی، قرمز و زرد می باشد دارای منظره ای بسیار زیبا می باشد. باداب سورت از دو چشمه تشکیل شده است که هر کدام از آنها دارای رنگ، مزه، بو و حجم متفاوت است.

جاذبه های گردشگری ساری

این چشمه پس از دماوند به عنوان دومین اثر طبیعی کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد. همچنین پس از پاموک کاله ترکیه به عنوان دومین  چشمه آب شور جهان شناخته شده است. نوشتن و حرف زدن درباره باداب سورت کاری بیهوده است، این چشمه پلکانی که نظیر آن فقط در چند کشور در کل دنیا وجود دارد قابل توصیف نیست؛ باید آن را دید تا به بی همتا بودن آن پی برد.

 

خانه فاضلی ساری

وقتی حرف از سفر به شهرهای شمالی به میان می آید، همه به یاد دریا و جنگل می افتند ولی در این خطه خانه های تاریخی زیبا کم نیست. یکی از این خانه های تاریخی که در شهر ساری واقع شده خانه فاضلی می باشد. این خانه که از جاذبه های گردشگری ساری است، از دو عمارت که یکی متعلق به زمان قاجار و دیگری به زمان پهلوی تعلق دارد تشکیل شده است. خانه فاضلی با احتساب زیرزمین در 3 طبقه ساخته شده که در آن زمان از معدود خانه های 3 طبقه شهر بوده است. این خانه در محله آب انبار نو ساری قرار دارد.

خانه فاضلی

 

خانه کلبادی

یکی دیگر از خانه های مشهور ساری که به عنوان آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است، خانه منوچهر خان کلبادی می باشد. اگر به معماری و هنرهای تزئینی علاقمندید و یا می خواهید به زمان قاجار سفر کنید حتما از خانه کلبادی دیدن نمایید. این خانه که از جاذبه های گردشگری ساری به حساب می آید در دوران قاجار ساخته شده است. به همین دلیل معماری آن الهام گرفته از تکایای آن زمان می باشد. خانه کلبادی از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است. دارای دو طبقه می باشد و هر طبقه یک شاه نشین دارد. عمارت کلبادی نیز در محله آب انبار نو ساری واقع شده است.

خانه کلبادی

 

در هر سفر قبل از آغاز آن باید به دنبال مکانی برای اقامت بود. در ساری هم گزینه های مختلفی برای اقامت مانند اجاره روزانه خانه، آپارتمان، ویلا، هتل و غیره وجود دارد. ولی جذاب ترین گزینه برای سفر به شهرهای شمالی اجاره ویلا می باشد. البته نباید از خانه های قدیمی شمالی و اقامتگاه های بوم گردی که به صورت سنتی تزئین شده اند چشم پوشی کرد.

 

مطالب مرتبط
جاذبه های گردشگری رودبار
جاذبه های گردشگری رشت
جاذبه های گردشگری جاده چالوس

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *