شنبه , آوریل 27 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی تالش

جاهای دیدنی تالش

شهرستان تالش در غرب استان گیلان قرار دارد و دومین شهرستان پرجمعیت استان گیلان پس از رشت است. این شهرستان از شمال به آستارا، از شرق به دریای خزر، از غرب به اردبیل و از جنوب به شهرستان رضوانشهر محدود می‌شود. تالش یکی از شهرهای پرباران حوزه معتدل خزری می‌باشد از این رو جاذبه های طبیعی زیادی در این شهر وجود دارد. اگر قصد دارید به تالش سفر کنید با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی تالش آشنا شوید.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی تالش می توان بقعه شاه میلرزان، دریاچه سراگاه، آبشار ورزان، آبشار زمرد، ییلاق سوباتان، ییلاق شکر دشت، قلعه سلسال، مناطق باستانی تول، کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان، سورتمه تالش، منطقه حفاظت شده لیسار، منطقه ییلاقی دوخاله کوه، پارک جنگلی سیاه داران، روستای مریان و رودخانه کرگان رود را نام برد.

رستوران های تالش

اگر می خواهید به تالش سفر کنید با رفتن به رستوران ای این شهر لذت سفر خود را دو چندان کنید. از رستوران های تالش می توان رستوران سنتی گیلار، رستوران شاطر عباس، رستوران خوشپزان، رستوران آق اولر و غیره را نام برد.

اجاره سوئیت در تالش

اگر قصد سفر به تالش، شهر تاریخ و طبیعت را دارید حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در تالش است. با اجاره سوئیت در تالش می توانید در تالش اقامت کنید و به گردش و تفریح در این شهر زیبا بپردازید.

هتل های تالش

یکی از گزینه ها برای اقامت در تالش، هتل های این شهر زیبا می باشد. از هتلهای تالش می توان به هتل قصر نگین تالش ( هتل دو ستاره )، هتل لیوادر تالش ( هتل سه ستاره ) و هتل آپارتمان راستین تالش ( هتل تک ستاره ) اشاره کرد.

بقعه شاه میلرزان

بقعه شاه میلرزان در شانزده کیلومتری خطبه سرا قرار دارد. این بقعه که از جاهای دیدنی تالش می باشد آرامگاه محمود شاه دینوری از عارفان قرن هشتم هجری قمری است. این بقعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سقف بقعه شاه میلرزان گنبدی شکل است و ضریح در وسط بنا قرار دارد.

بقعه شاه میلرزان

آدرس: ایران ، استان گیلان ، تالش ، 16 کیلومتری خطبه سرا

دریاچه سراگاه تالش

دریاچه سراگاه آبگیر کوچکی است که مردمان روستا در آن به پرورش ماهی می‌پردازند. این منطقه زیبا یکی از جاهای دیدنی تالش می باشد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. اگر قصد سفر و بازدید از دریاچه سراگاه را دارید باید بدانید که اجازه ماهیگیری را ندارید. همچنین امکان شنا کردن و قایق سواری در این دریاچه وجود ندارد. فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به سراگاه می باشد.

دریاچه سراگاه تالش

آدرس: ایران ، استان گیلان ، 10 کیلومتری تالش ، روستای سراگاه

آبشار ورزان

آبشار ورزان از جاهای دیدنی تالش به شمار می‌رود. این آبشار بیش از صد متر ارتفاع دارد و در روستای ورزان، در ضلع شمال غربی سوباتان است و از منطقه ییلاقی سوباتان حدود چهار کیلومتر فاصله دارد. آب رودخانه ورزان از چشمه‌های بالا دستی ییلاق سر چشمه می‌گیرد.

آبشار ورزان

آدرس: ایران ، گیلان ، 36 کیلومتری شمال غرب تالش

آبشار زمرد

آبشار زمرد در نزدیکی روستای زمرد قرار دارد و به آبشار دو قلو مشهور است. ارتفاع این آبشار به حدود یازده متر می رسد و در چهار فصل سال خروشان است. آبشار زمرد در دل جنگل حویق قرار دارد و از جاهای دیدنی تالش به شمار می رود. در اطراف آبشار زمرد پوشش گیاهی متنوعی از جمله درختانی مانند بلوط، آکاسیا،‌ گلابی، شمشاد، انار، ارجنگ، آلوچه، گردو و غیره وجود دارد. از آنجایی که در آب های سرد آبشار زمرد ماهی قزل آلا زندگی می کند می توانید در فصل زمستان به ماهیگیری بروید. بهترین زمان سفر به این آبشار فصل بهار و پاییز می باشد زیرا در فصل تابستان هوا شرجی است.

آبشار زمرد

آدرس: ایران ، استان گیلان ، شهرستان تالش ، 45 کیلومتری تالش ، حویق ، روستای زمرد

ییلاق سوباتان

سوباتان، یکی از مناطق زیبای ییلاقی کشور که در سی وشش کیلومتری شهر تالش واقع شده است. در این منطقه ییلاقی گاز و برق وجود ندارد و و عشایر در چادرها و خانه‌های کاه‌ گلی و چوبی زندگی می‌کنند. اگر قصد سفر به ییلاق سوباتان را دارید می توانید از طریق مسیر تالش به سوباتان، مسیر اردبیل به سوباتان، مسیر تالش – آق اولر – سوباتان و مسیر لیسار به سوباتان به این منطقه زیبا و رویایی بروید. از غذاهای محلی این منطقه می توان به ‌سوجا دیله (ساج ایچی)، قورتماج، سیرجینه، گوزلی بریان (بره بریان)، جزلق، قورما، سوجا نون (ساج چورگی) و کته نون (نان سنگی) اشاره کرد. نیمه دوم اردیبهشت‌ماه تا اواسط تابستان بهترین زمان سفر به این ییلاق می باشد.

ییلاق سوباتان

آدرس: ایران ، استان گیلان ، تالش ، 22 کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار

ییلاق شکر دشت

ییلاق شکر دشت که به شکر دشت سوباتان نیز شهرت دارد در مرکز کوه‌های تالش، در بیست و نه کیلومتری شهر تالش و صد و سی کیلومتری شهر رشت قرار دارد. به این ییلاق زیبا که یکی از جاهای دیدنی تالش می باشد لقب عروس تالش داده اند. بهترین زمان سفر به ییلاق شکر دشت اواخر بهار و تابستان می باشد. فاصله بین ییلاق شکر دشت تا ییلاق سوباتان حدود هفت کیلومتر است پس اگر به این ییلاق زیبا سفر کردید می توانید با طی مسافتی کوتاه به ییلاق سویاتان که یکی دیگر از جاذبه های دیدنی تالش می باشد بروید.

ییلاق شکر دشت

آدرس: ایران ، استان گیلان ، تالش ، 29 کیلومتری شهر تالش

قلعه سلسال

باستان شناسان احتمال می دهند که قدمت بنای اولیه قلعه سلسال به دوره ساسانیان و قبل از اسلام برمی گردد که در دوره های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این قلعه که آخرین بازسازی آن مربوط به اوایل دوران صفوی است بر روی صخره ای به ابعاد 40 در 50 متر مربع ساخته شده است. قلعه سلسال دارای دو قسمت داخلی و خارجی بوده که قسمت داخلی شامل قسمت هایی از جمله ارگ قلعه، اقامتگاه فرمانروای وقت، آب انبار، جایگاه نگهبانی، سرویس‌های بهداشتی، شبکه آب‌رسانی و درگاه اصلی بوده است. قسمت خارجی قلعه نیز محوطه ای نسبتا بزرگ بوده که از سنگ های رودخانه ای برای ساخت آن استفاده شده است. این قلعه تاریخی در سال 1382 با شماره 8780 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه سلسال

آدرس: ایران ، استان گیلان ، لیسار ، در فاصله 15 کیلومتری شهر تالش و مرکز لیسار (روستای قلعه دوش) ، 1000 متری جاده تالش به آستارا

مناطق باستانی تول

منطقه باستانی تول  در روستایی با همین نام قرار دارد که دارای دو تپه می باشد و از جاهای دیدنی تالش به شمار می رود. تپه تول اول مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران ‌های تاریخی پس از اسلام است.  این اثر تاریخی در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تپه تول دوم نیز مانند تول اول مربوط به دوران‌ های تاریخی پس از اسلام می باشد و در سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مناطق باستانی تول

آدرس: ایران ، استان گیلان ، تالش ، روستای تول

کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان تالش

کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان در روستای ییلاقی و تاریخی آق اولر و سه کیلومتری تالش قرار دارد و از جاهای دیدنی تالش می باشد. این عمارت دو طبقه به دستور نصرالله خان مشهور به سردار امجد از حاکمان تالش در دوران قاجاریه ساخته شد.

کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان تالش

آدرس: ایران ، استان گیلان ، 3 کیلومتری تالش ، روستای آق اولر

سورتمه تالش

سورتمه تالش یکی از مجهزترین سورتمه های ریلی کشور در بام تالش است. این سورتمه مسیری به طول یک کیلومتر و پنجاه و پنج متر در دل جنگل سیاهداران دارد و در سال 1389 به بهره برداری رسید. این سورتمه دارای واگن های تک نفره و دو نفره می باشد. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی سورتمه تالش می توان به رستوران ، بوفه، آلاچیق ، سرویس بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد.

سورتمه تالش

آدرس: ایران ، استان گیلان ، شهر تالش (هشتپر) ، میدان امام علی ، انتهای خیابان جعفر طیار ، پارک جنگلی سیاهداران

منطقه حفاظت شده لیسار

منطقه حفاظت شده لیسار از جاهای دیدنی تالش می باشد. در این منطقه گونه های گیاهی متنوعی مانند شیردار، راش، ممرز، پلت، افرا، لرگ، توسکا، شب خسب، صنوبر و غیره وجود دارد. درختچه هایی مانند انار وحشی، گوجه جنگلی و تمشک، لیلکی و گونه‌ های علفی همیشک، شبدر، گزنه، نی، لویی و غیره نیز در این منطقه حفاظت شده دیده می شود. از گونه های جانوری منطقه حفاظت شده لیسار می توان مرال، شوکا، خرس، پلنگ، گربه وحشی، سیاهگوش، کل و بز، قوچ و میش، گرگ، روباه و پرندگانی چون کبک، کبک دری، انواع شکاریان و غیره را نام برد.

منطقه حفاظت شده لیسار

آدرس: ایران ، استان گیلان ، تالش ، لیسار

منطقه ییلاقی دو خاله کوه

منطقه ییلاقی دو خاله کوه یکی از جاهای دیدنی تالش می باشد که می توانید در سفر به تالش از آنجا دیدن کنید . این منطقه ییلاقی در فاصله کمی از شهر تالش قرار گرفته است.

منطقه ییلاقی دو خاله کوه

پارک جنگلی سیاهداران تالش

این پارک جنگلی در چهار کیلومتری جنوب غربی تالش و در روستایی با همین نام قرار دارد. پارک جنگلی سیاهداران به بام تالش نیز شهرت دارد  و از جاهای دیدنی تالش می باشد. این پارک دارای امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ، رستوران و آلاچیق‌های متعدد  می باشد. اگر عاشق هیجان هستید می توانید در پارک جنگلی سیاهداران به سورتمه سواری بپردازید که از تفریحات ای پارک به شمار می رود.

پارک جنگلی سیاهداران تالش

آدرس: ایران ، استان گیلان ، جنوب غربی تالش ، هشتپر

روستای مریان

روستای مریان در سی و هفت کیلومتری شمال غربی هشتپر قرار دارد و از جاهای دیدنی تالش می باشد. آب و هوای این روستا در زمستان‏‌ ها سرد و در تابستان ها معتدل است و یکی از مقاصد گردشگری به شمار می رود. آبگوشت شوربا، آبگوشت قورمه، انواع آش مانند ترش آش و آش رشته از غذاهای محلی این روستا می باشد. از جاهای دیدنی روستای مریان می توان به گورستان مریان، کاخ سردار امجد و حمام مریان که قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد اشاره کرد. فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به روستای مریان می باشد.

روستای مریان

آدرس: ایران ، استان گیلان ، تالش

رودخانه کرگان رود تالش

رودخانه کرگان رود دارای سه سرشاخه اصلی با نام‌های آق اولر، وزنه سر و رزه چای است. شاخه‌های اصلی و میانی رود از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرند. این رود پس از عبور از میان شهر تالش، در روستای قروق به دریای خزر می‌ریزد. در رودخانه کرگان رود انواع ماهی از جمله ماهی سفید و ماهی آزاد وجود دارد.

رودخانه کرگان رود تالش

آدرس: ایران ، استان گیلان ، تالش

صنایع دستی تالش

از صنایع دستی تالش می توان گلیم بافی، شال بافی، سفال گری و مروار بافی را نام برد.

سوغات تالش

پنیر سیاهمزگی، عسل تالش، مرکبات تالش مثل پرتقال، نارنگی و نارنج، برنج، چای و انواع لبنیات مثل کره و خامه از سوغات تالش به شمار می روند.

پنیر سیاهمزگی

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *