شنبه , آوریل 27 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی داراب

جاهای دیدنی داراب

داراب مرکز شهرستان داراب و کی از شهرهای استان فارس است. این شهر که دیرینگی چند هزار ساله دارد با شهرستان‌های نی‌ریز، فسا، استهبان، جهرم، زرین دشت و لارستان در استان فارس و حاجی‌آباد در استان هرمزگان هم‌مرز است. بیشتر مناطق شهرستان داراب دارای آب و هوایی گرمسیری است. فاصله شهر داراب تا شیراز دویست و چهل و پنج کیلومتر می‌باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی داراب آشنا شوید.

برای اجاره بهتری اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی داراب می توان آسیاب سنگی داراب، مجموعه تاریخی نارنجستان (قلعه نارنجستان)، تنگ چک چک، نقش شاپور داراب، آتشکده آذرخش، تنگه رغز، شهر باستانی دارابگرد، مسجد جامع داراب، دره آکواریوم، آتشکده آذر جو، آبشار فدامی داراب، چشمه گلابی و روستای لایزنگان را نام برد.

رستوران های داراب

در سفر به شهر تاریخی داراب به رستوران های این شهر بروید و از خوردن یک غذای خوب و خوشمزه لذت ببرید. از رستوران های داراب می توان رستوران سنتی شبستان، رستوران بهارستان، رستوران آرشام، سفره خانه و رستوران سنتی شب‌های داراب و غیره را نام برد.

رستوران های داراب

اجاره سوئیت در داراب

اگر قصد سفر به داراب، شهر تاریخ و طبیعت را دارید حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های طبیعی آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در داراب است. شما می توانید با اجاره سوئیت در داراب چند روزی را در این شهر به تفریح و گردش بپردازید.

هتل های داراب

یکی از گزینه ها برای اقامت در شهر تاریخی داراب، هتل های این شهر می باشد. هر چند هتل های زیادی در شهر داراب وجود ندارد اما از هتل های داراب می توان به هتل نقش شاپور داراب ( هتل سه ستاره ) اشاره کرد.

هتل های داراب

آسیاب سنگی داراب

قدمت این آسیاب سنگی به دوره ساسانیان برمی گردد و از جاهای دیدنی داراب می باشد. آسیاب سنگی داراب در بخش شمالی آتشکده‌ی آذرخش این شهرستان (مسجد سنگی) قرار دارد. این آسیاب سنگی از دو استوانه‌ی سنگی بزرگ تشکیل شده است که در بالای کوه قرار گرفته و آب مورد نیاز آسیاب را تامین می‌کند. بر اساس کتیبه‌ای که در بخش غربی ورودی آسیاب وجود دارد از تعمیر و بازسازی آن در دوران اتابکان و قاجاریه و همچنین استفاده‌ی مجدد آن در دوران ناصرالدین شاه حکایت می‌کند.

آسیاب سنگی داراب

آدرس: ایران ، فارس ، کیلومتر 5 جاده کمربندی داراب به حاجی آباد

مجموعه تاریخی نارنجستان (قلعه نارنجستان)

مجموعه تاریخی نارنجستان با نام‌های قلعه نارنجستان یا نارنج قلعه نیز شناخته می‌شود و از جاهای دیدنی داراب می باشد. این مجموعه شامل بقایای یک قلعه‌ی تاریخی، متعلق به حکومت ساسانیان و آثاری باقیمانده از ساختمان مسجدی قدیمی می باشد. این اثر تاریخی که تنها بخشی از ساختمان قلعه و دروازه ورودی آن باقی مانده است در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است و در دهستان فورگ از توابع شهرستان داراب قرار دارد.

مجموعه تاریخی نارنجستان (قلعه نارنجستان)

آدرس: ایران ، استان فارس ، داراب ، دهستان فورگ

تنگ چک چک

دور تنگ چک چک که می توان آن را به عنوان قدیمی‌ترین و تنها راه ارتباطی میان داراب و بندرعباس نام برد به وسیله کوه‌های مرتفع و گذرگاه‌های صعب‌العبور احاطه‌شده است. این تنگ طولی برابر با بیست کیلومتر دارد و در گذشته بازرگانان برای رسیدن به منطقه بندرعباس باید از این تنگ می‌گذشتند. آتشکده هایی در تنگ چک‌چک وجود دارد که قدمت آن ها به دوره ساسانیان برمی گردد. همچنین قصری قدیمی به نام قصر تنگ چک چک که قصر آینه یا قصر دختر نیز نامیده می شود و متعلق به دوره ساسانیان است در میان دره‌ای عمیق وجود دارد. قصر آینه یا قصر دختر در هشت کیلومتری بخش رستاق از توابع بخش شهرستان داراب در استان فارس قرار دارد. این اثر تاریخی که از جاهای دیدنی داراب به شمار می رود متاسفانه در حال تخریب می باشد و بقایای زیادی از آن بر جای نمانده است.

تنگ چک چک

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان داراب ، روستای رستاق ، جنوب سر تنگ ، تنگ چک چک

نقش شاپور داراب

نقش شاپور داراب یکی از جاهای دیدنی داراب می باشد. و به دوره ساسانیان تعلق دارد. این اثر تاریخی پیروزی شاپور اول بر امپراطوران روم را به تصویر کشیده است و در دامنه‌ی کوه پهنا در چهار کیلومتری شهرستان داراب قرار دارد. ابعاد نقش شاپور داراب به طول نه متر و عرض پنج متر می باشد که تصویر شاپور را به صورت سوار بر اسب و در مقابل آن سه تن از امپراطوران روم را نشان می دهد.

نقش شاپور داراب

آدرس: ایران ، فارس ، 4 کیلومتری داراب

آتشکده آذرخش

قدمت آتشکده آذرخش به به دوره ساسانی برمی گردد و از جاهای دیدنی داراب می باشد. مساحت این بنای تاریخی حدود ۴۲۰چهارصد و بیست متر مربع می باشد و به طور کامل از کوه تراشیده شده است. آتشکده آذرخش تنها بنای مذهبی تاریخ ایران به شمار می رود که در سه دوره مهرپرستی، زرتشتی و اسلامی کاربری مذهبی داشته است و به همین دلیل از آن به عنوان سازه ای شگفت انگیز یاد می کنند. این بنای تاریخی در سال 1314 با شماره ثبت 229 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آتشکده آذرخش

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهر داراب ، کیلومتر پنج کمربندی داراب به حاجی‌آباد

تنگه رغز

تنگه رغز که به عنوان عروس تنگه های ایران نام گرفته است از جاهای دیدنی داراب به شمار می رود. طول تقریبی دره رغز چهار کیلومتر می باشد و در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب، شصت و چهار آبشار و صد حوضچه طبیعی را در خود جای داده است. در سفر به تنگ غزر باید تجهیزات لازم مانند جلیقه نجات، کلاه ایمنی، طناب، هشتی، کارابین (از ابزارهای کوهنوردی) و هارنس (صندلی صعود) را با خود به همراه داشته باشید. بهترین زمان سفر به این تنگه زیبا از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهر ماه می باشد.

تنگه رغز

آدرس: استان فارس ، بخش فسا رود ، 30 کیلومتری شمال غربی شهر داراب ، روستای رغز

شهر باستانی دارابگرد

شهر تاریخی دارابگرد دارای قدمتی چند هزار ساله می باشد و در دوره هخامنشیان از آن مکانی برای نگهداری اسیران رومی استفاده می‌شد. در زمان اشکانیان دارابگرد گسترش یافت و به شهر پررونقی تبدیل شد. نظرات مختلفی بر سر اینکه شهر دارابگرد که امروزه تنها خرابه ای از آن باقی ماده است توسط چه کسی ساخته شده وجود دارد. شهر تاریخی دارابگرد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از جاهای دیدنی داراب به شمار می رود.

شهر باستانی دارابگرد

آدرس: ایران ، استان فارس ، 6 کیلومتری جنوب شهرستان داراب ، کنار جاده جدید داراب ـ شیراز

مسجد جامع داراب

نظریه های متفاوتی بر سر زمان ساخت مسجد جامع داراب وجود دارد. این اثر تاریخی تنها مسجد چهار مناره‌ای جهان به شمار می رود و از جاهای دیدنی داراب می باشد. مسجد جامع داراب دارای مساحت سیصد و هشتاد مترمربع می باشد و به صورت مکعب مستطیل می باشد. این بنای تاریخی که در شهر داراب قرار دارد در سال 1356 با شماره 1597 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع داراب

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهر داراب ، خیابان فیضیه ، خیابان 22 بهمن ، محله بازار

دره آکواریوم

دره آکواریوم در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب شرقی داراب قرار دارد و از جاهای دیدنی این شهر به شمار می رود. رود پرآبی که در میان دره آکواریوم جریان دارد کاسه رود نام دارد که پنج آبشار به آن می‌ریزد. علاوه بر این رود در غرب دره آکواریوم رود دیگری هم وجود دارد که به این دره می‌ریزد. محلی‌ها نام این دو رود را که درست در زیر پل به یکدیگر می‌پیوندند نریون و مادیون یا چسته و بلیون گذاشته‌اند.

از پوشش گیاهی دره آکواریوم می توان به درختان بید، انجیر، نخل و گیاهان مختلف از جمله پر سیاوشان، درمنه های کوهی و درختچه های بنگرو اشاره کرد. گونه های جانوری مانند پازن و آهو در گذشته در این منطقه زندگی می‌کردند که متاسفانه به دلیل شکار  غیرقانونی دیگر دیده نمی‌شوند. بهترین زمان سفر به دره آکواریم فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه می باشد و می بایست تجهیزات لازم مانند فرود با طناب، طناب سی متری یک حلقه، کلاه کاسک و لایف، جلیقه نجات، کفش مناسب برای پیاده‌روی و آب‌ و غذا به همراه داشته باشید.

دره آکواریوم

آدرس: ایران ، استان فارس ، 80 کیلومتری جنوب شرقی داراب ، کیلومتری شمال روستای فورگ

آتشکده آذر جو

آتشکده آذر جو که در فاصله‌ی ده کیلومتری از شهرستان داراب قرار گرفته است به روایتی از مروج الذهب مسعودی به فرمان اشو زرتشت ساخته شده است. بنای این آتشکده به صورت چهار تاقی می باشد و به شیوه ساختمان‌های دوران ساسانی ساخته شده است. این اثر تاریخی در سال 1385 با شماره ثبت 15602 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی داراب می باشد.

آتشکده آذر جو

آدرس: ایران ، استان فارس ، ده کیلومتری از شهرستان داراب

آبشار فدامی داراب

آبشار فدامی داراب در هشت کیلومتری شمال غربی شهر فدامی که در بخش فورگ یا فرگ شهرستان داراب قرار دارد جای گرفته است. این آبشار دارای چهار نوع آب شور، شیرین، سرد و گرم می باشد که در فاصله بیست متری آبشار شیرین، با هم مخلوط می‌شوند و استخر طبیعی زیبایی را به وجود می آورند. در گذشته عرض آبشار شیرین فدامی حدود هشت صد  متر بود که امروزه به دویست متر می‌رسد و ارتفاع آن نیز بین دوازده تا بیست متر است. آبشار شور فدامی هم در بالا دست آبشار شیرین قرار دارد که ارتفاع آن به ده تا پانزده متر می رسد. سرچشمه آبشار شور فدامی هم در پانصد متری این آبشار قرار دارد.

آبشار فدامی داراب

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان داراب ، بخش فورگ ، هشت کیلومتری شمال غربی فدامی

چشمه گلابی

دلیل نام گذاری این چشمه به چشمه گلابی به دلیل شباهت زیاد آن به میوه گلابی می باشد. چشمه گلابی با سه خروجی بزرگ آب شیرین، یکی از پر آب ترین چشمه‌های کشور می باشد. این چشمه از تشکیلات آهکی شمال دشت در داراب سرچشمه می‌گیرد. چشمه گلابی از جاهای دیدنی داراب می باشد و در فاصله هفده کیلومتری غرب داراب، در استان فارس قرار دارد. بهترین زمان بازدید از چشمه گلابی فصل های گرم سال می باشد.

چشمه گلابی

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان داراب ، دهستان فسا رود ، 17 کیلومتری غرب داراب

روستای لایزنگان

روستای لایزنگان در فاصله هفتاد و پنج کیلومتری از داراب قرار دارد و از جاهای دیدنی داراب می باشد. این روستا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان عمده گل محمدی در استان فارس و ایران به می باشد و از آن با عنوان سرزمین گل‌های محمدی یاد می‌شود. این روستا به دلیل نوع بافت و معماری به ماسوله فارس شهرت دارد. از جاذبه های گردشگری این روستا می توان به غارهایی همچون غار لای سنه، غار معدن گاه، غار باغ کر، غار پیر نو و غار پیر شیخ علی اشاره کرد.

روستای لایزنگان

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان داراب ، بخش رستاق ، دهستان کوهستان ، روستای لایزنگان

سوغات داراب

از سوغات شهر داراب می توان گلاب و عرقیجات از جمله عرق بهارنارنج، عرق بید کاسنی، عرق خارشتر، عرق رازیانه، عرق زیره و عرق زنیان، خرما، آب لیمو، انجیر، انار، بادام و همچنین انواع مرکبات مانند نارنگی خاری را نام برد.

صنایع دستی داراب

گلیم‌ بافی، حصیر بافی، بافت پوشاک سنتی و غیره از جمله صنایع دستی داراب به شمار می روند.

صنایع دستی داراب

 

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

یک نظر

  1. بامید خدا بعد از آزادی ایران و حذف ملا ها آثار باستانی به جایگاه واقعی خود میرسد و همه شاد و رها جشن های آریایی را برپا میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *