شنبه , آوریل 27 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی مهاباد

جاهای دیدنی مهاباد

مهاباد مرکز شهرستان مهاباد و یکی از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی است. شهر مهاباد شهری سرسبز است و در میان چندین کوه واقع شده است. مهاباد به نگین آذربایجان غربی مشهور است و در جنوب استان و در منطقه تاریخی مکریان قرار دارد. هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از جاهای دیدنی مهاباد راهی این شهر می شوند. مهاباد از شمال به میاندواب، از غرب به پیرانشهر و نقده، از شرق به بوکان و از جنوب به سردشت محدود می شود.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی مهاباد می توان غار سهولان، مقبره بداق سلطان مهاباد، مسجد جامع سرخ مهاباد، تالاب کانی برازان، حمام تاریخی میرزا رسول، محوطه باستانی برده کنته مهاباد، سنگ نگاره های خره هنجیران، دریاچه سد مهاباد، باغ میکاییل، گور دخمه فقره قا، دژ قلات شاه، روستای سهولان، حوضخانه رستم بیگ، حمام لج و خانقاه شمس الدین برهانی را نام برد.

رستوران های مهاباد

همواره رفتن به یک رستوران خوب از لذت های سفر می باشد. در سفر به شهر زیبای مهاباد به رستوران های این شهر بروید و از خوردن غذاهای خوشمزه لذت ببرید. از رستوران های مهاباد می توان به رستوران سپیدار، رستوران توسکا مهاباد، رستوران نیلان، دیزی سرا و کبابی دیلان، کافه رستوران جزیره، رستوران پدر خوب و … اشاره کرد.

رستوران های مهاباد

اجاره سوئیت در مهاباد

اگر قصد سفر به مهاباد را دارید بهتر است از قبل برای اقامتتان برنامه ریزی کنید زیرا ممکن است در زمان ورود نتوانید اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید. با اجاره سوئیت در مهاباد می توانید مکانی را برای اقامت خود انتخاب کنید تا بتوانید چند روزی را در مهاباد بمانید و به تفریح و گردش بپردازید. . مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در مهاباد همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

هتل های مهاباد

یکی از گزینه هایی که می توانید برای اقامت خود در مهاباد انتخاب کنید هتل های این شهر می باشد. از جمله هتل های مهاباد می توان به هتل تارا مهاباد ( هتل چهار ستاره ) و هتل افشار مهاباد ( هتل دو ستاره ) اشاره کرد.

هتل های مهاباد

غار سهولان

غار سهولان یکی از جاهای دیدنی مهاباد می باشد. این غار در مجاورت روستایی با همین نام قرار دارد و دومین غار آبی ایران است که قدمت آن به دوران دوم زمین‌شناسی یعنی کرتاسه می‌رسد. در سال ۱۸۹۰ میلادی باستان‌شناسی فرانسوی به نام ژاک دمرگان با کمک مردم محلی وارد غار شد و اینگونه بود که غار سهولان معروف شد. در این غار می توانید در دریاچه ها به قایق سواری بپردازید. غار سهولان در فهرست میراث طبیعی و ملی ایران به ثبت رسیده است و از سال 1379 میزبان گردشگران می باشد.

غار سهولان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 42 کیلومتری جنوب شرقی مهاباد ، روستای سهولان

مقبره بداق سلطان مهاباد

قدمت مقبره بداق سلطان به دوران حکومت صفویان برمی‌گردد و از جاهای دیدنی مهاباد می باشد. بداق سلطان یا بداغ سلطان نام یکی از فرزندان شیر خان و از نوادگان صارم بیگ مکری است که در زمان حکومت خود از احترام ویژه ای میان مردم برخوردار بود. مصالح به کار رفته در ساخت این مقبره آجر قرمز، ملات ماسه و آهک می باشد. این مقبره در جنوب شهر مهاباد، روی تپه‌ای ساخته شده است و در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

مقبره بداق سلطان مهاباد

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، مهاباد ، خیابان قبرستان

مسجد جامع سرخ مهاباد

در گویش محلی، مسجد جامع سرخ مهاباد که قدمت آن به دوران صفویان برمی گردد، مزگه‌وتی سوور نامیده می‌شود. از مصالح به کار رفته در ساخت این مسجد آجر سرخ می باشد و به همین دلیل به مسجد سرخ شهرت پیدا کرده است. این اثر تاریخی در سال 1348 با شماره ثبت 882 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از جاهای دیدنی مهاباد می باشد.

مسجد جامع سرخ مهاباد

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، مهاباد ، خیابان امام شافعی

تالاب کانی برازان

تالاب کانی برازان اولین سایت پرنده نگری در کشور می باشد و 907 هکتار وسعت دارد. از جمله پرندگانی که در این تالاب زندگی می کنند می توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، خروس کولی دم سفید، اردک مرمری، پرستوی دریایی، باکلان کوچک، پلیکان سفید، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد. این تالاب از جاهای دیدنی مهاباد می باشد و در در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شمال شرقی مهاباد قرار دارد.

تالاب کانی برازان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 30 کیلومتری از شمال شرقی مهاباد

حمام تاریخی میرزا رسول

قدمت حمام تاریخی میرزا رسول به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه برمی‌گردد. این حمام در سال های اخیر مرمت و به موزه مردم‌شناسی مهاباد تبدیل شده است. پوشش ها و لباس‌های سنتی منطقه، ابزارآلات قدیمی، ظروف مسی، سفالی و مفرعی و سکه‌های قدیم از جمله اشیاء نگهداری شده در این موزه می باشد. حمام تاریخی میرزا رسول در سال 1380 با شماره ثبت 4848 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از جاهای دیدنی مهاباد می باشد.

حمام تاریخی میرزا رسول

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، مهاباد ، ضلع شرقی خیابان سید نظام

محوطه باستانی برده کنته مهاباد

قدمت محوطه باستانی برده کنته مهاباد به دوره مانایی هزاره اول قبل از میلاد برمی گردد و از جاهای دیدنی مهاباد می باشد. بعضی محوطه باستانی برده کنته را نیایشگاهی وابسته به آیین مهر یا برای انجام آیین‌های دینی می‌دانند و بعضی آن را آتشکده‌ای از فرمانروایی ماناها دانسته‌اند. بقایای محوطه برده کنته شامل دو قسمت است، دو بخش و دو تپه شمالی و جنوبی که که تپه جنوبی از تپه شمالی بزرگ‌تر است. متاسفانه به خاطر سهل انگاری در نگهداری از این منطقه تاریخی، آسیب زیادی به محوطه باستانی برده کنته وارد شده است. این اثر تاریخی در سال 1364 هجری شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محوطه باستانی برده کنته مهاباد

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 8 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد ، مجاور روستای یوسف کند

سنگ نگاره های خره هنجیران

قدمت سنگ نگاره‌های خره هنجیران به هزاره اول پیش از میلاد برمی‌گردد و از جاهای دیدنی مهاباد می باشد. تصویرهایی از اسب، سوار کار و شکار حیوانات روی چندین سنگ از جنس شیست رسوبی دیده می شود. این سنگ نگاره ها در دره ای به نام خره هنجیران و در 28 کیلومتری جنوب شهر مهاباد قرار دارد. این اثر تاریخی در سال 1379 با شماره ثبت 3325 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سنگ نگاره های خره هنجیران

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، شهرستان مهاباد ، جاده مهاباد به سردشت ، دره خره هنجیران

دریاچه سد مهاباد

دریاچه سد مهاباد پنجاه سال قدمت دارد و از جاهای دیدنی مهاباد به شمار می رود. شنا و ماهیگیری از جمله تفریحات در این مکان می باشد و تنها سدی در جهان به شمار می‌رود که داخل محدوده شهری واقع شده است. جاده‌ های مهاباد به سردشت و پیرانشهر از کنار این سد عبور می‌کنند.

دریاچه سد مهاباد

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، مهاباد

باغ میکاییل

باغ میکاییل در نزدیکی دریاچه سد مهاباد قرار دارد و از جاهای دیدنی مهاباد می باشد. این باغ با نام پارک ملت نیز شناخته می‌شود و رودخانه مهاباد از میان آن عبور می‌کند. بوفه، سرویس بهداشتی ،سکوهای نماز و محوطه بازی کودکان از جمله امکانات رفاهی این پارک می باشد.

باغ میکاییل

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، مهاباد جاده مهاباد – پیرانشهر ، کنار دریاچه سد مهاباد

گور دخمه فقره قا

گور دخمه یا دخمه سنگی فخریگاه یا فقره قا در دل صخره‌ كنده شده است و بسیاری از مورخان ساخت آن را به فرآتیس (فرورتیش) پدر دیاکو اولین پادشاه ماد نسبت داده‌اند. دخمه فقره‌قا دارای سه قبر است که طبق روایات تاریخی باید مربوط به فرورتیش و فرماندهان بزرگ وی باشد. عمق قبرها حدود ۵۰ سانتی‌متر است. گور دخمه در پانزده کیلومتری شمال مهاباد و در جنوب روستای اگریقاش قرار دارد و از جاهای دیدنی مهاباد می باشد. این اثر تاریخی در سال 1316 هجری شمسی با شماره 288 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گور دخمه فقره قا

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 15 کیلومتری شمال مهاباد ، جنوب روستای اگریقاش

دژ قلات شاه

قدمت دژ قلات شاه به دوره مادها برمی‌گردد و از جاهای دیدنی مهاباد می باشد. بخش های زیادی از این قلعه از بین رفته است. دژ قلات شاه در 120 کیلومتری جنوب غربی شهر مهاباد و کنار روستای داغه قرار دارد. این اثر تاریخی در سال 1335 با شماره ثبت 1237 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دژ قلات شاه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، شهرستان مهاباد ، مسیر جاده مهاباد – سردشت ، کنار روستای داغه

روستای سهولان

قدمت روستای سهولان به چهارصد سال می رسد و از جاهای دیدنی مهاباد به شمار می رود. این روستا در فاصله 43 کیلومتری جنوب شرقی مهاباد قرار دارد. از جاهای دیدنی روستای سهولان می توان به غار سهولان، قلعه‌ تاریخی اوریس و مسجد قدیمی روستا اشاره کرد. چشمه‌های خروشان، باغ‌های میوه و طبیعت زیبا از دیگر جاذبه های گردشگری این روستا می باشد.

روستای سهولان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، مهاباد ، جاده مهاباد به بوکان

حوض خانه رستم بیگ

قدمت حوض خانه رستم بیگ به دوره قاجار برمی‌گردد و از جاهای دیدنی مهاباد می باشد. این حوض خانه در سال 1230 هجری قمری ساخته شده است و در صحن مسجد رستم بیگ قرار دارد. مصالح به کار رفته در ساخت این حوض خانه، آجر، گچ و خاک می باشد. این اثر تاریخی در سال 1381 با شماره ثبت 7383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حوض خانه رستم بیگ

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، مهاباد ، خیابان صلاح الدین شرقی ، کوچه قاضی زاده

حمام لج

قدمت حمام لج به دوره صفوی برمی‌گردد و در روستایی با همین نام قرار دارد. این حمام از جاهای دیدنی مهباد می باشد که در فاصله بیست و یک کیلومتری از آن قرار دارد. از مصالح به کار رفته در ساخت این بنا می توان به سنگهای محلی و آجر قرمز اشاره کرد. حمام لج در سال 1381 با شماره ثبت 6188 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حمام لج

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 21 کیلومتری مهاباد ، روستای لج

خانقاه شمس الدین برهانی

قدمت خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی به دوره قاجار برمی‌گردد و از جاهای دیدنی مهاباد می باشد. این خانقاه در سال 1310 به وسیله پیروان وی و مردم ساخته شد. شمس‌الدین برهانی در قرن چهارده هجری قمری زندگی می کرد و یکی از شیخ های  مشهور نقش‌بندی به شمار می رود. وی در سال 1325 هجری قمری فوت کرد و در خانقاه خود به خاک سپرده شد.  در آن زمان این خانقاه یکی از مراکز مهم نشر و ترویج علوم دینی، فرهنگ و معارف اسلامی به شمار می‌رفت و درس هایی مانند فقه، اصول، تفسیر، فلسفه، منطق و عرفان در آن تدریس می‌شد. این اثر تاریخی در سال 1381 با شماره ثبت 7736 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانقاه شمس الدین برهانی

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، شهرستان مهاباد ، روستای برهان

صنایع دستی مهاباد

قالی بافی، جاجیم بافی، چاروق و گلیم بافی، منجوق دوزی، رودوزی، سکه و پولک دوزی، سوزن دوزی، قرقره بافی، قلاب بافی، سجاده بافی از جمله صنایع دستی  شهر مهاباد می باشد.

سوغات مهاباد

علاوه بر صنایع دستی مهاباد، سجوق، نقل، حلوای هویج و گردو از سوغات این شهر به شمار می روند.

سوغات مهاباد

غذاهای محلی مهاباد

از غذاهای محلی مهاباد می توان به آش دوکلیو ، دلمه کلم، ماشینه، بربه سل و نیسکینه ، سنگه سیر و «شانی کباب اشاره کرد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *