یکشنبه , می 12 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی زاهدان

جاهای دیدنی زاهدان

با اینکه زاهدان یکی از شهرهای محروم کشور به حساب می‌‌آید و در سال های اخیر با کم آبی بی سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، هنوز هم زیبایی‌های منحصر به فردی دارد که می‌تواند هر فردی را مجذوب خود کند. با اینکه سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی است که سکونت در آن قدمت بسیار زیادی دارد. اما زاهدان تا قبل از پهلوی روستای کوچکی بوده است و شهرنشینی در آنجا از جنگ جهانی اول به بعد شروع شده است. جاهای دیدنی زاهدان را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

زاهدان به واسطه همسایگی با پاکستان و افغانستان و عبور راه‌آهن سراسری و همچنین راه‌آهن پاکستان از آن یکی از شهرهای استراتژیک و مهم کشور است. زاهدان نیز مانند بسیاری دیگر از شهرهای منطقه آب و هوایی گرم و خشک دارد اما نزولات جوی در آنجا نسبت به سایر مناطق بیشتر است. به همین دلیل در پاییز و اوایل بهار آب و هوای معتدلی دارد و می‌توان گفت این دو فصل بهترین زمان سفر به زاهدان و بازدید از جاهای دیدنی زاهدان است.

هتل های زاهدان

از آنجایی که به صنعت گردشگری در این شهراهمیت زیادی داده نشده است هتل های زیادی هم در آن وجو ندارد. اما با این حال چند هتل خوب در این شهر قرار دارند که می توانید با سفر به زاهدان در این هتل ها اقامت کنید.

رستوران های زاهدان

در زاهدان رستوران های زیادی وجود دارد که می توان انواع غذاها را در این رستوران ها میل کرد. از این رو زاهدان یکی از بهترین مناطق برای شکم گردی به حساب می آید. اگر به این شهرسفر کردید حتما سری به رستوران های زاهدان بزنید.

برای رزرو بهترین اقامتگاه ها اینجا را کلیلک کنید

  • خانه ابویی زاهدان

یکی از جاهای دیدنی زاهدان خانه ابویی خانه‌ای شخصی است که با شروع شهرنشینی در زاهدان با بهره‌گیری از معماری سنتی به همت استاد محمد علی محمودی که خود معماری زبردست بوده است ساخته شده است. این بنا به طوری ساخته شده است تا از تابش مستقیم نور خورشید به دور باشد و همچنین طاق همه‌ اتاق‌های آن از نوع گنبدی است. همین دو موضوع باعث شده است فضای خانه بسیار خنک باشد.

خانه ابویی زاهدان

 

در نمای این بنا از خشت استفاده شده است و رنگ و رویی بسیار زیبا و سنتی به آن بخشیده است. خانه ابویی در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و درهای آن به روی عموم مردم گشوده شد.

  • مسجد جامع مکی زاهدان

مسجد جامع مکی زاهدان با 33000 متر مربع زیربنا، 4 مناره به ارتفاع 92 متر و 52 گنبد یکی از بزرگ‌ترین مساجد اهل سنت در ایران است. ساخت آن در سال 1353 به همت عبدالعزیز ملازاده شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. می‌توان گفت در ساخت نمای بیرونی این مسجد از معماری مساجد ترکیه استفاده شده است. مسجد جامع مکی بیشترین شباهت را به مسجد سلطان احمد استانبول دارد.

مسجد جامع مکی زاهدن

 

آنچه در مورد این مسجد حائز اهمیت است این است که در ساخت آن از هیچ بودجه دولتی استفاده نشده است و مردم محلی آن را با هزینه و زحمت‌های خود ساخته اند. مسجد جامع مکی ظرفیت 55 هزار نفر را دارد و سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج ایران است.

  • موزه پست و ارتباطات زاهدان

در سال 1311 شمسی و در زمان حکومت رضاشاه پهلوی اداره ایالتی پست و تلگراف بلوچستان و سیستان در زاهدان احداث شد. در سال 1338 یک ایستگاه رادیویی نیز در آن احداث شد که برنامه‌هایی را به زبان‌های اردو و هندی برای کشورهای منطقه پخش می‌کرد.

موزه پست و ارتباطات زاهدان

این بنا با بهره‌گیری از معماری کویری و با استفاده از مصالحی همچون خشت و آجر ساخته شده است. در سال 1384 ساختمان جدید پست در شهر زاهدان افتتاح شد. مرمت ساختمان قدیمی یا همان اداره ایالتی پست و تلگراف آغاز شد و در سال 1387 تغییر کاربری داد و به عنوان موزه پست و ارتباطات شروع به کار کرد. علاقه‌مندان با بازدید از این بنا می‌توانند با تاریخچه پست از ابتدا تا کنون آشنا شوند.

  • بازارچه تاریخی سرپوشیده

قدمت بازارچه تاریخی زاهدان به سال 1308 برمی‌گردد و می‌توان گفت یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های زاهدان کنونی است. همانند سایر بناهای قدیمی منطقه این بازارچه نیز از مخلوط خشت و گل و ساروج ساخته شده است و دارای 35 حجره می‌باشد. اکثر حجره‌های این بازارچه به فروش وسایل و محصولات محلی اختصاص دارد و می‌‌توانید در آنجا تا حدودی با فرهنگ و سنت مردم سیستان و بلوچستان آشنا شوید. این بازارچه از جاهای دیدنی زاهدان است.بازارچه تاریخی سرپوشیده

بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان در نزدیک سایر جاذبه‌های توریستی این شهر از جمله مسجد جامع مکی و موزه پست و ارتباطات قرار دارد. لازم به ذکر است زاهدان علاوه بر این بازارچه مراکز خرید، بازار و پاساژهای دیگری نیز دارد. از جمله آنها می‌توان به بازار رسولی، بازار سلمان‌زاده، بازار مشترک زاهدان، بازار بزرگ موبایل زاهدان، مجتمع تجاری هامون، پاساژ لیپار و پاساژ قائم اشاره کرد.

  • کتابخانه استاد کامبوزیا

استاد کامبوزیا که یکی از نویسندگان توانای دوران پهلوی بود با تبعید به زاهدان کتابخانه‌ای را در آنجا بنا نهاد که در حال حاضر با نام کتابخانه کامبوزیا شناخته می‌شود و حدود 20 هزار جلد کتاب دارد. آنچه در مورد کتابخانه کامبوزیا جالب است این است که در بیرون زاهدان و در میان شوره‌زارها احداث شده است. یکی از شروط استاد کامبوزیا برای احداث آن این بوده است که هرگز به داخل شهر منتقل نشود. این کتابخانه در 6 کیلومتری شهر زاهدان قرار دارد.

کتابخانه استاد کامبوزیا

سوغاتی‌های زاهدان

صنایع دستی سیستان و بلوچستان آنچنان زیبا و رنگارنگ هستند که محال است به آنجا بروید و بدون آنها برگردید. سوزن دوزی یا به زبان محلی بلوچی دوزی یکی از صنایع دستی مخصوص منطقه است که به گفته مورخان قدمتی 1500 ساله دارد. پارچه‌ای که در سوزن دوزی از آن استفاده می‌شود مخصوص است و نخ‌های مورد استفاده نیز رنگبندی خاصی دارند.

سوغاتی‌های زاهدان

آینه دوزی یکی دیگر از صنایع دستی زاهدان است که از کشورهای منطقه بخصوص هند و پاکستان وارد شده است. در آن آینه‌هایی نازک به نقش‌های بسیار زیبایی مزین می‌شوند. همه ما حصیربافی را با گیلان و شمال کشور می‌شناسیم اما این هنر دیرینه در سیستان و بلوچستان نیز وجود دارد. مردم منطقه برای ساخت آن از نازک‌ترین قسمت درختان نخل استفاده می‌کنند. از خوراکی‌های مخصوص زاهدان نیز نباید غافل شویم.

خوراکی های زاهدان

از خرما که بگذریم انبه یکی دیگر از میوه‌های بسیار خوشمزه‌ای است که در ایران عموماً در سیستان و بلوچستان می‌روید. همانند سایر مناطق جنوبی خرما ماده اصلی پخت بسیاری از شیرینی‌های این منطقه است. لندو یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه سیستان و بلوچستان است که از ترکیب خرما و گندم و کنجد درست می‌شود.

خوراکی های زاهدان

کلوچه خرمایی یکی دیگر از سوغاتی‌های این شهر است که با استفاده از خرما در قالب‌هایی مثلثی شکل پخت می‌شود. می‌تواند در برگشت از سفر سوغاتی مناسبی برای دوستان و آشنایان باشد. مردم زاهدان و به طور کلی سیستان و بلوچستان غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای نیز دارند که می‌توانید در اقامتگاه‌های بومگردی و رستوران‌های زاهدان از آنها لذت ببرید.

اجاره اقامتگاه‌ها و هتل‌های زاهدان از طریق میزبان یاب

با توجه به اینکه زاهدان با اکثر شهرهای ایران فاصله‌ی زیادی دارد نمی‌توانید یک روزه به آنجا سفر کرده و برگردید و قطعاً به جایی برای ماندن و استراحت نیاز دارید. میزبان یاب این امکان را فراهم کرده است تا شما قبل از شروع سفر از میان اقامتگاه‌ها و هتل‌های زاهدان انتخاب خود را انجام داده و نسبت به رزرو آن اقدام کنید.

اپلیکیشن میزبان

رزرو اقامتگاه از طریق اپلیکیشن یا وب سایت میزبان یاب سازو کار بسیار آسانی دارد و علاوه بر این اگر از طریق میزبانیاب نسبت به رزرو اقامتگاه مورد نظر خود اقدام کنید. میزبان یاب مبلغ پرداختی شما را نزد خود نگه می‌دارد و پس از تحویل اقامتگاه به شما آن را به حساب صاحب اقامتگاه واریز می‌کند. بنابراین چنانچه بنا به هر دلیلی اقامتگاه به شما تحویل داده نشود مبلغ پرداختی تمام و کمال به حساب شما برگشت داده می‌شود. چنانچه سوالی دارید می‌توانید از طریق ایمیل یا شماره تلفن‌های موجود در سایت آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

 

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *