سه‌شنبه , آوریل 23 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز

با یکی دیگر از مقالات گردشگری و راهنمای سفر در سایت میزبان یاب با ما همراه باشید تا به شما جاهای دیدنی شیراز را معرفی کنیم.

در این مقاله قصد داریم به شما تعدادی از جاهای دیدنی شیراز را از جمله:

حافظیه ، سعدیه ، آرامگاه شاهچراغ ، دروازه قرآن ، آرامگاه خواجوی کرمانی ، نارنجستان قوام ، باغ ارم ، باغ دلگشا ، باغ جهان نما ، باغ عفیف آباد ، ارگ‌کریمخان ، عمارت شاپوری ، حمام وکیل ، مسجد وکیل ، بازار وکیل ، امارت کلاه‌فرنگی ، خانه زینت الملوک و در آخر مسجد نصیرالملک معرفی کنیم.

پس در ادامه همراه ما باشید.

ابتدا با ما همراه باشید تا کمی از خود شهر شیراز برای شما بگویم.

شیراز علاوه بر این که شهر باغ ها و ادب ایران است.پایتخت شعر و عطر بهار نارنج نیز میباشد.بزرگترین و نام آور ترین بنای تاریخی جهان همان تخت جمشید در نزدیکی این شهر زیبا می باشد.

شیراز یکی از مقاصد جالب توجه حوزه گردشگری ایران و جهان می باشد.اگر شما در فصل بهار به خصوص در ماه اردیبهشت به شیراز سفر کرده باشید،هنگامی که شکوفه های بهار نارنج روی درختان عطر خوشی را تولید کرده‌اند حس می کنید در بهشت زمینی پا گذاشته اید.

از مردمان بومی این شهر همیشه به ‌عنوان مردمانی خوش ذوق و مهمان نواز در تمامی سرتاسر ایران یاد شده است.

شیراز پر از مکانهای تاریخی و ادبی که تعدادی از آنها را در این مقاله گنجانده ایم.

یک بار سفر به شیراز کافی است تا بارها و بارها مقصد سفرهای شما باشد

۱-حافظیه

موقعیت مکانی حافظیه که همان آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی یعنی حافظ شیرازی در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه قرآن،در یکی از قبرستان های شیراز به نام خاک مصلی قرار گرفته است.این مکان به میعادگاه عاشقانه حافظ ز شهرت دارد مساحت آن حدود ۲۰ هزار متر مربع یعنی ۲ هکتار می باشد.

قدمت تالار حافظیه به دوران زندیه برمیگردد که دارای بیست ستون سنگی است که ارتفاع آنها به ۵ متر می رسد.

معماری آرامگاه حافظ  به سبک معماری هخامنشیان می باشد.در حافظیه به جز آرامگاه حافظ و در محیط اطراف این مکان پر از باغ ها و درختان بلند است که بر جذابیت آن می افزاید.آرامگاه حافظ در سال ها یارها مرمت و بازسازی شده است.

۲-سعدیه

یکی دیگر از بناهای تاریخی شهر شعر و ادب مقبره سعدی می باشد.آرامگاه این شاعر گرانقدر  در انتهای خیابان بوستان و در نزدیکی باغ دلگشا واقع شده است.

این آرامگاه درسال ۱۳۵۳ثبت آثار ملی ایران شده است.آرامگاه کنونی در ابتدا خانقاه سعدی بوده که سال‌های آخر عمر خود را در این مکان سپری کرده است.به دستور کریم خان زند بنای در مقبره سعدی ساخته شد.آرامگاه فعلی در سال ۱۳۳۰ به  زیر بنای ۲۵۸ متر مربع ساخته شده است.

 

 ۳-آرامگاه شاهچراغ

آرامگاه میر سید احمد پسر امام موسی کاظم علیه السلام برادر امام رضا امام هشتم شیعیان  معروف به شاهچراغ در شیراز واقع شده است

آرامگاه شاهچراغ در قرن ششم هجری قمری در دوره اتابکیان فارس ساخته شده است اما بعدها توسط زلزله در شیراز آمد ایران شد

سپس اهالی شیراز به بازسازی آن  همت گماردن

مردم شیراز برای گرفتن حاجت و زیارت کردن به شاهچراغ می روند و به این امامزاده ارادت خاصی دارند  بارگاه این امامزاده کاشی کاری های زیبا آینه کاری و انواع خطوط زیبای فارسی و عربی مزین است آرامگاه شاهچراغ نزدیک به میدان احمدی شیراز می باشد

۴-دروازه قران

قطعا شما نام دروازه قران شیراز را هر کجای ایران ببرید،کمتر کسی است که این مکان تاریخی را که از جاهای دیدنی شیراز است،نشناسد.این مکان تاریخی و جاذبه گردشگری در شمال شرق شیراز و ما بین دو کوه چهل مقام و بابا کوهی واقع شده است،

این دروازه در واقع مسیر خروجی شیراز به سمت مرودشت می باشد.در اطراف دروازه  قرآن جاهای دیدنی شیراز از قبیل مقبره خواجوی کرمانی،باغ جهان نما و حافظیه قرار دارد.

دلیل نامگذاری این دروازه به این خاطر است که زمانی که این دروازه را ساختند قرآنی بالای آن قرار دادند تا کسانی که از شهر خارج میشوند از زیر قرآن رد شوند.

کریم خان زند نیز این دروازه را بازسازی کرد و دو قرآن در اتاقی که روی آن بنا کرده بود قرار داد.

این قرآن ها امروزه در موزه پارس نگهداری می شوند.

۵-آرامگاه خواجوی کرمانی

یکی دیگر از شاعران  بزرگ ایرانی که در شیراز دفن شده،خواجوی کرمانی می باشد.آرامگاه این شاعر در شمال شیراز ابتدای جاده شیراز-اصفهان،در دامنه کوه صبوری واقع شده است.مقبره خواجوی کرمانی چشم انداز بسیار زیبا و دیدنی بر دروازه قرآن دارد چشمه ای در آن نزدیکی است که به چشمه ی رکن آباد معروف می‌باشد که آب این چشمه از کنار مقبره این شاعر نامدار عبور می کند و منظره بسیار زیبا و چشم نوازی را ترسیم می کند.

آرامگاه این شاعر بزرگ در سال ۱۳۱۵ توسط اداره فرهنگ استان فارس ساخته شد.آرامگاه خواجوی کرمانی به ثبت در فهرست آثار ملی در آمده است.

۶-باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام که به باغ قوام مشهور است توسط علی محمد خان در دوران حکومت ناصرالدین شاه بنا شده است

مساحت تقریبی این باغ حدوداً چیزی در اندازه ۳۵۰۰ متر مربع می باشد که بنای این باغ زیبا ۹۴۰ متر مربع است جالب است بدانید در سال ۱۳۳۵ باغ نارنجستان را دانشگاه شیراز اهدا کردم امروزه این باغ به عنوان موزه استفاده می شود باغ نارنجستان قوام یا همان باغ قوام در سمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع است

سخن پایانی :

اگر بخواهیم از جاهای دیدنی شیراز و جاذبه های گردشگری این شهر که به شهر شعر و عطر بهار نارنج  معروف است بگوییم چندین صفحه مقاله نیاز داریم تا شاید بتوانیم مقداری از زیبایی‌های پایتخت شعر و ادب ایران را بیان کنیم.

بهترین راه این است که خودتان شخصاً به این شهر سفر کنید تا از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی شیراز از نزدیک دیدن کنید.

مطالب مرتبط :

جاذبه های گردشگری شیراز

جاهای دیدنی فریدونکنار

جاهای دیدنی همدان

باغ پرندگان فریدونکنار

جاهای دیدنی اصفهان

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *