شنبه , آوریل 27 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی ایذه

جاهای دیدنی ایذه

ایذه مرکز شهرستان ایذه و شهری در شمال شرق استان خوزستان است، این شهر در مناطق نیمه کوهستانی قرار دارد. در شهر تاریخی ایذه آثار باستانی زیادی کشف شده که نشان از قدمت این شهر می دهد. در این مقاله با ما باشید تا با جاهای دیدنی ایذه آشنا شوید.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی ایذه می توان به دشت سوسن، سنگ نگاره کول فرح، تالاب میانگران، قلعه کژدمک، قلعه تل، آبشار شیوند، تنگه قاسمی، نقش برجسته خنگ کمالوند، نقش برجسته شاهسوار، آبشار توف اسپید، نقش برجسته خونگ اژدر، پل شالو، طاق طویله، محوطه باستانی شمی، اشکفت سلمان، بقعه‌ امامزاده سلطان ابراهیم و تالاب بندون اشاره کرد.

رستوران های ایذه

از رستوران های ایذه می توان رستوران بابا کرم، رستوران مقدم، رستوران باغ دلفین ایذه، رستوران کارون، رستوران شادی و غیره را نام برد. اگر به خوردن غذاهای محلی ایذه علاقه دارید حتما سری به رستوران های این شهر بزید.

رستوران های ایذه

اجاره سوئیت در ایذه

یکی از گزینه ها برای اقامت در ایذه و بازدید از جاهای دیدنی این شهر، اجاره سوئیت در ایذه می باشد. حتما قبل از سفر سوئیت خود را رزرو نمایید تا در هنگام رسیدن به این شهر با مشکل مواجه نشوید.

هتل های ایذه

در ایذه هتل های زیادی برای اقامت وجود ندارد. از جمله هتل های این شهر می توان هتل آنزان ایذه  ( هتل یک ستاره ) و هتل آپارتمان بهاران مالمیر ایذه ( هتل یک ستاره ) را نام برد.

هتل های ایذه

دشت سوسن

دشت سوسن در سی و پنج کیلومتری شمال غربی شهرستان ایذه در بخش سوسن قرار دارد. جریان رود کارون، وجود چشمه‌های آب، تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز، گونه‌های مختلف گیاهی از جمله درختان انار، بلوط، انجیر، بابونه، گل‌های نرگس و شقایق این منطقه را به یکی از جاهای دیدنی ایذه تبدیل کرده است. از تفریحات در دشت سوسن می توان قایق سواری، ماهی گیری و پیاده روی در طبیعت زیبای این منطقه را نام برد. از جاذبه های تاریخی دشت سوسن می توان تپه‌های باستانی، پل و برد گوری ها و سنگ مزارهایی به شکل شیرهای سنگی را نام برد.

دشت سوسن

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شهر ایذه ، 35 کیلومتری ایذه ، بخش سوسن ، دشت سوسن

سنگ نگاره کول فرح

سنگ نگاره های کول فرح مربوط به دوره عیلامیان هستند که برخی تا دوره ساسانیان نیز تداوم یافته‌اند و از جاهای دیدن ایذه می باشد. کول فرح تنگه‌ای در نزدیکی ایذه است که شش نقش برجسته عیلامی را به نام سنگ نگاره‌های کول فرح در آن وجود دارد. این سنگ نگاره ها در سال 1310 با شماره ثبت 133 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند. هر یک از این سنگ نگاره ها به موضوعی اشاره دارد.

موضوع سنگ نگاره اول، مراسم قربانی کردن است. موضوع سنگ نگاره دوم نیز، مراسم قربانی کردن است. در سنگ نگاره سوم، مجسمه یکی از خدایان عیلام توسط چهار مرد عیلامی حمل می‌شود و افراد زیادی آن را دنبال می‌کنند. در سنگ نگاره چهارم، شاه در حال هدیه دادن است. پنجمین سنگ نگاره کول فرح یک فرد عیلامی را در حال اجرای مراسم مذهبی نشان می دهد. ششمین سنگ نگاره از تنگه کول فرح مربوط به حمل مجسمه خدایان است.

سنگ نگاره کول فرح

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، 7 کیلومتری شمال شرقی ایذه ، منطقه تنگه کول فرح

تالاب میانگران

تالاب میانگران از جاهای دیدنی ایذه به شمار می‌رود و در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه قرار دارد. این تالاب توسط نزولات جوی، آب‌های ناشی از آب شدن برف های ارتفاعات منطقه و حتی بخشی از فاضلاب‌های شهری پر می شود. پوشش گیاهی این تالاب شامل نی، خارشتر، یونجه، شنبلیله، گیاهان محلی همچون شتی، پاوکده و گیاهان مرتعی می باشد. حیواناتی مانند تنجه، آنقوت، اردک نوک پهن، سرسبز، خوتکا، اردک مرمری، اردک سر سفید، غاز پیشانی سفید کوچک، فلامینگو، گاو چرانک، لک لک سفید، لک لک سیاه، باکلان و حواصیل خاکستری در این منطقه زندگی می کنند. این تالاب دز سال 1389 به عنوان پناهگاه حیات وحش میانگران به تایید سازمان محیط زیست کشور رسید.

تالاب میانگران

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، 1.5 کیلومتری ایذه

قلعه کژدمک

مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه از لاشه سنگ و ساروج و خشت می باشد. این قلعه دارای طاق های هلالی و سنگی می باشد و از جاهای دیدنی ایذه به شمار می رود.

قلعه کژدمک

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، ایذه

قلعه تل

قلعه تل بر فراز تپه‌ای قرار دارد که شهر پیرامون آن با همین نام شناخته می‌شود. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه، خشت و گل خام می باشد و و آن را با چهار برج مدور، به شکل دژ‌های نظامی قدیم ساخته‌اند. بنای اولیه این قلعه حدود سال 1790 میلادی ساخته شده است. ساخت قلعه تل را به محمد تقی خان چهار لنگ بختیاری نسبت داده‌اند و از نظر نظامی موقعیتی ممتاز داشته است.

قلعه تل

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، مسیر شاهی فارس و خوزستان ، حد فاصل باغ ملک و ایذه

آبشار شیوند

آبشار شیوند در شهرستان دزپارت و در روستایی با همین نام قرار دارد. فاصله این جاذبه طبیعی تا شهر ایذه شصت و پنج کیلومتر است. دو مسیر آبی و جاده ای برای دسترسی به این آبشار وجود دارد. درختانی مانند بلوط ایرانی، بنه، انار، انگور، گردو، کلخنگ، انجیر، کیکم، بن سرخ، گیاهان دارویی پونه و کتیرا و گل‌هایی همچون شقایق و نرگس در اطراف آبشار وجود دارند. وایل تا اواسط فصل بهار و اواسط تا اواخر فصل پاییز بهترین زمان بازدید از آبشار شیوند می باشد. در زمان سفر به این آبشار تجهیزات لازم مانند زیرانداز و وسایل کمپینگ مانند کیسه خواب، چادر مسافرتی، ملحفه و پتوی مسافرتی و غیره را همراه خود داشته باشید.

آبشار شیوند

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، ایذه ، روستای شیوند

تنگه قاسمی

تنگه قاسمی که با نام های تنگه قاسمی ایذه و تنگه قاسمی شیوند نیز شناخته می‌شود از جاهای دیدنی ایذه می باشد. این تنگه به جهت ساختار دره‌ای، صخره‌ای و باریک، در دل کوه منگشت و دریاچه سد کارون سه ایجاد شده است. تنگه قاسمی با با ایذه حدود شصت کیلومتر فاصله دارد. هترین زمان برای بازدید از تنگه قاسمی، فصل بهار می باشد. رودخانه نوردی و قایق‌سواری از تفریحات تنگه قاسمی می باشد. هنگام سفر به تنگه قاسمی تجهیزاتی مانند جلیقه نجات و لباس ضدآب، آب آشامیدنی و خوراکی، کلاه نقاب دار، کرم ضد آفتاب، لباس اضافه، کفش ساحلی یا رودخانه نوردی به همراه داشته باشید.

تنگه قاسمی

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شهرستان ایذه ، منطقه دهذر ، جاده امامزاده عزیز احمد

نقش برجسته خنگ کمالوند

نقش برجسته خنگ کمالوند در روستای کمالوند قرار دارد و از جاهای دیدنی ایذه می باشد. این نقش برجسته تصویر مردی سوار بر اسب و پیکر تمام رخ کاهنی ایستاده را نشان می‌دهد. بر فراز نقش برجسته، کتیبه ای حاوی نوشته ای به زبان الیمایی وجود دارد. این اثر تاریخی در سال 1387 به شماره ثبت 25973 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در در اواسط قرن بیست میلادی و در سال 1963 توسط والتر هینز کشف شد.

نقش برجسته خنگ کمالوند

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، 7 کیلومتری شمال ایذه ، روستای کمالوند

نقش برجسته شاهسوار

قدمت نقش برجسته شاهسوار به دوره عیلامیان بازمی‌گردد. این نقش برجسته از جاهای دیدنی ایذه به شمار می رود و در هشت کیلومتری جاده شرقی ایذه، دامنه شرقی کوهباد قرار دارد. در نقش برجسته شاهسوار شخصی بر تخت نشسته است و پنج نفر به دیدار او آمده‌اند و نمایی از مراسم بار عام یکی از خدایان یا شاهان ایلامی است. این اثر تاریخی در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نقش برجسته شاهسوار

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، ایذه

آبشار توف اسپید

آبشارهای تف اسپید یا توف سفید در سی و چهار کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه قرار گرفته‌اند و از جاهای دیدنی ایذه به شمار می روند. این منطقه شامل دو آبشار بزرگ است که به آبشارهای اول و دوم توف اسپید شهرت دارند و در منطقه حفاظت شده شالو و منگشت قرار دارند. این آبشارها از طریق شهرستان ایذه، مسیر صعود به قله منگشت از دره شناز و گردوسون قابل دسترسی هستند.

آبشار توف اسپید

آدرس: ایران ، استان خوزستان، 34 کیلومتری جنوب شرقی ایذه

نقش برجسته خونگ اژدر

نقش برجسته خونگ اژ در پانزده کیلومتری ایذه، در شرق روستای خونگ اژدر قرار دارد. این سنگ نگاره دارای دو نقش برجسته است که یکی متعلق به دوره عیلامیان و دیگری متعلق به دوران اشکانیان است. موضوع نقش برجسته عیلامی بارعام به حضور پادشاه است. دومین نقش برجسته تصویر یک مرد سوار بر اسب، یک مرد در وسط، سه مرد به صورت ایستاده و دو کبوتر را نشان می دهد. نقش برجسته خونگ اژدر در سال 1961 میلادی توسط لویی واندنبرگ کشف شد.

نقش برجسته خونگ اژدر

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، ایذه

پل شالو

پل تاریخی شالو از جاهای دیدنی ایذه در استان خوزستان می باشد. این پل از دو ستون بلند و دو طناب ضخیم تشکیل شده است. در قدیم این پل چوبی و تلفیقی از چوب و طناب بود که بعدها با استفاده از کابل دو سر پل را به هم وصل کردند.

پل شالو

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، ایذه ، مسیر جاده دزپارت

طاق طویله ایذه

قدمت طاق طویله به دوره اتابكان لر و حدود قرن هفتم هجری قمری برمی گردد. این مجموعه بقایای یک قلعه و کاروانسرای باستانی است و مصالح به کار رفته در آن لاشه سنگ و ملات ساروج می باشد. طاق طویله در سال 1377 با شماره ثبت 2140  به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و یکی از جاهای دیدنی ایذه می باشد.

طاق طویله ایذه

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، ایذه ، خیابان محمد رسول الله

محوطه باستانی شمی

محوطه باستانی شمی از جاهای دیدنی ایذه می باشد که در آن تعدادی از آثار باستانی متعلق به دوره الیماییه که مربوط به صد و پنجاه سال قبل از میلاد می باشد را کشف کرده‌اند. بعضی از این آثار شامل مجسمه سردار پارتی، سنگ‌های مرمری و گورستان باستانی می‌باشد. مجسمه سردار پارتی از برنز ساخته شده است و در موزه ایران باستان قرار دارد.

محوطه باستانی شمی

آدرس: ایران ، خوزستان ، شمال ایذه ، دهستان سوسن ، 9 کیلومتری روستای شمی

اشکفت سلمان ایذه

اشکفت سلمان بزرگ ترين خط نوشته میخی ایلام نو را در خود جا داده است. این اشکفت که با نام نیايشگاه تاریشا نیز شناخته می‌شود از جمله جاهای دیدنی ایذه به شمار می رود. در اشکفت سلمان چهار نقش برجسته وجود دارد که موضوع اصلی هر چهار نقش برجسته نیایش است. دو عدد از این نقش برجسته ها داخل غار و دو عدد دیگر در خارج از غار وجود دارند.

اشکفت سلمان ایذه

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، 3 کیلومتری جنوب غربی ایذه

بقعه امامزاده سلطان ابراهیم

بقعه امام زاده سلطان ابراهیم در دهستان سوسن، روستای کارتا و در چهل و دو کیلومتری شهرستان ایذه قرار دارد. امامزاده ابراهیم در دامنه کوهی که با نام ایشان است مدفون است و از جاهای دیدنی ایذه می باشد. چشمه‌ای از این کوه جاری است که معروف به چشمه امامزاده است. اطراف این امامزاده و کوه‌های آن پر از جنگل و مناظر زیبا می باشد.

بقعه امامزاده سلطان ابراهیم

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، 42 کیلومتری شهرستان ایذه ، روستای کارتا ، دهستان سوسن

تالاب بندون ایذه

تالاب بندون یکی دیگر از جاهای دیدنی ایذه است که در سه کیلومتری شمال شهر قرار دارد. متاسفانه در حال حاضر به دلیل بارندگی های کم این تالاب که زیستگاه مناسبی برای پرندگان و جانوران می باشد در خطر نابودی قرار دارد.

تالاب بندون ایذه

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، 3 کیلومتری ایذه

سوغات ایذه

از سوغات ایذه می توان به مرکبات، کلوچه خرمایی ،نان خرمایی و ادویه اشاره کرد.

صنایع دستی ایذه

گلیم بافی، قلبی بافی، نمد مالی ،گیوه دوزی، چوقا بافی و شیرسنگی تراشی از صنایع دستی ایذه می باشد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *