یکشنبه , آوریل 28 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی تربت حیدریه

جاهای دیدنی تربت حیدریه

تربت حیدریه بزرگ‌ترین شهر در جنوب استان خراسان رضوی و مرکز شهرستان تربت حیدریه می باشد. تربت حیدریه در صد و پنجاه کیلومتری جنوب مشهد و هزار و پنج کیلومتری تهران واقع شده است. از جاهای دیدنی تربت حیدریه می‌توان به اماکنی مانند مجموعه باغ ملی، پارک ملت و پارک جنگلی پیشکوه اشاره کرد. تربت حیدریه با تولید بیش از پنجاه تن زعفران، رتبه اول از لحاظ تولید زعفران در دنیا را به خود اختصاص داده است.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی تربت حیدریه می توان به  آرامگاه ابوسعید ابوالخیر مهنه، مقبره قطب الدین حیدر، مزار بی‌ بی حسنیه، مزار پیر یاهو، مزار بوری آباد (امامزاده احمدالرضا)، خانه امینی، مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی، کاروان سرای طبسی، پارک جنگلی پیشکوه، باغ ملی تربت حیدریه، رباط لاری (کاروانسرای لاری)، حمام حاجی رئیس و پل کسکک اشاره کرد.

رستوران های تربت حیدریه

در سفر به تربت حیدریه، سری به رستوران های این شهر بزنید. از رستوران های تربت حیدریه می توان رستوران برادران، رستوران اقامتگاه بوم گردی تهمینه، رستوران سنتی طبسی، رستوران عالیجناب، رستوران حجت و غیره را نام برد.

رستوران های تربت حیدریه

اجاره سوئیت در تربت حیدریه

اگر قصد سفر به تربت حیدریه را دارید بهتر است از قبل برای اقامتتان برنامه ریزی کنید زیرا ممکن است در زمان ورود نتوانید اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید. با اجاره سوئیت در تربت حیدریه می توانید مکانی را برای اقامت خود انتخاب کنید تا بتوانید چند روزی را در تربت حیدریه بمانید و به تفریح و گردش بپردازید.

هتل های تربت حیدریه

یکی از گزینه هایی که در سفر به تربت حیدریه می توانید برای اقامت خود در نظر بگیرید هتل های این شهر می باشد. هر چند هتل های زیادی در این شهر وجود ندارد اما از هتل های تربت حیدریه می توان هتل برادران تربت حیدریه (هتل تک ستاره) را نام برد.

آرامگاه ابوسعید ابوالخیر مهنه

ابوسعید ابوالخیر در اواخر قرن چهار و اوایل قرن پنجم هجری در مهنه متولد شد. این عارف خراسانی در چهارصد و چهل هجری قمری در زادگاهش منسوب به مهنه از روستاهای خاوران از دنیا رفت.  بنای آرامگاه ابوسعید ابوالخیر از جاهای دیدنی تربت حیدریه به شمار می‌رود و در پنجاه و پنج کیلومتری جنوب شرق تربت حیدریه قرار دارد. این بنای تاریخی در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. عده ای بر این باور هستند که آرامگاه شیخ در مهنه دشت خاوران در جمهوری ترکمنستان قرار دارد. عده ای دیگر نیز معتقد هستند آرامگاه شیخ در مهنه شهرستان مه ولات تربت حیدریه قرار دارد.

آرامگاه ابوسعید ابوالخیر مهنه

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، شهرستان تربت حیدریه ، روستای مهنه

مقبره قطب الدین حیدر

مقبره قطب الدین حیدر در سال 987 هجری قمری ساخته شده است و از جاهای دیدنی تربت حیدریه می باشد. این آرامگاه در سال 1023 هجری قمری توسط سلطان محمود تربتی بازسازی و مرمت شد.

مقبره قطب الدین حیدر

آدرس: ایران ،‌ استان خراسان رضوی ، تربت حیدریه

مزار بی بی حسنیه

مزار بی بی حسنیه بر روی تپه‌ای در داخل شهر و در محله‌ای به نام حسنی قرار دارد. مردم محلی آن را بی‌بی حسنی نیز می‌نامند و از جاهای دیدنی تربت حیدریه به شمار می‌آید. بی‌بی حسنیه به مدت ده سال شاگرد امام صادق (ع) بوده است. وی به علوم فقه، تفسیر، حدیث، ادبیات و معارف قرآنی آشنا بود.

مزار بی بی حسنیه

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، تربت حیدریه

مزار پیر یاهو

مصالح به کار رفته در ساخت مزار پیر یاهو، سنگ لاشه و ملات گل و گچ در پی بنا و خشت و گل در بدنه آن می باشد. قدمت این مزار به دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی تربت حیدریه می باشد. بر اساس داستان هایی که بین مردم شهر و.جود دارد کسی که در این مزار دفن شده مرد بزرگی بوده که در زمان حضرت موسی زندگی می‌کرده است. مزار پیر یاهو در هفتاد کیلومتری شمال غرب تربت حیدریه، در ارتفاعات شرق کدکن در کوه سجاوند قرار دارد.

مزار پیر یاهو

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، رشتخوار

مزار بوری آباد (امامزاده احمد الرضا)

قدمت مزار بوری آباد که آرامگاه امامزاده احمد الرضا می باشد به دوره صفوی برمی‌گردد، این امامزاده در روستای بوری آباد و در پنج کیلومتری شهرستان تربت حیدریه قرار دارد . این بنای تاریخی از جاهای دیدنی تربت حیدریه می باشد و در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران ثبت رسیده است.

مزار بوری آباد (امامزاده احمد الرضا)

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ،‌ تربت حیدریه ، بوری آباد

خانه امینی تربت حیدریه

قدمت خانه امینی به دوره قاجار برمی گردد که امین التجار، تاجر معروف تربت حیدریه در آن زندگی می کرده است. این خانه تاریخی که از جاهای دیدنی تربت حیدریه می باشد در سال 1388 توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد و این اداره در این خانه مستقر است.

خانه امینی تربت حیدریه

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، تربت حیدریه

مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی

قدمت مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی به دوره تیموریان و قرن نهم هجری قمری برمی گردد. این بنای تاریخی از جاهای دیدنی تربت حیدریه می باشد و در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، تربت حیدریه ، کدکن

کاروان سرای طبسی

کاروان سرای طبسی از جاهای دیدنی تربت حیدریه می باشد و به آن رباط گفته می‌شود. از بخش های مختلف این کاروان سرا می توان به تعدادی حجره مشرف به میان سرای بنا و انبار و اصطبل اشاره کرد. میراث فرهنگی شهر تربت حیدریه بخشی از ساختمان کاروانسرای طبسی را تبدیل به موزه مردم‌شناسی کرده است. بخش‌های دیگر این بنای تاریخی نیز به کارگاه هنری، چایخانه سنتی و کتابخانه تخصصی اختصاص یافته است.

کاروان سرای طبسی

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، تربت حیدریه ، خیابان قائم ، ضلع شرقی مزار قطب الدین حیدر

پارک جنگلی پیشکوه

پارک جنگلی پیشکوه حدود هشتصد کیلومتر وسعت دارد و از جاهای دیدنی تربت حیدریه می باشد. این پارک جنگلی در دامنه کوه سه قله قرار دارد و دارای امکاناتی مانند استخر، آبشار مصنوعی، رستوران، شهربازی و پارک سنگی می‌باشد.

پارک جنگلی پیشکوه

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، تربت حیدریه ، پیشکوه

باغ ملی تربت حیدریه

باغ ملی تربت حیدریه در مرکز شهر قرار دارد و از جاهای دیدنی تربت حیدریه به شمار می رود. این باغ در خیابان معروف به باغ ملی در بالای تپه قرار دارد. این مکان، محل مناسبی برای تفریح و گردش می باشد.

باغ ملی تربت حیدریه

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، تربت حیدریه

رباط لاری (کاروانسرای لاری)

قدمت رباط لاری که با نام کاروانسرای لاری نیز شناخته می‌شود به دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی تربت حیدریه می باشد. این کاروان سرا در سال 1308 هجری قمری توسط حاج محمدرضا لاری ساخته شد. رباط  لاری دارای بیست و چهار غرفه تابستانی می باشد که پشت هر کدام اتاقی کوچک برای استفاده زمستانی قرار دارد. این بنای تاریخی در سال 1381 با شماره ثبت 6661 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رباط لاری (کاروانسرای لاری)

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، تربت حیدریه ، ضلع جنوبی میدان رباط ، خیابان روح بخش

حمام حاجی رئیس تربت حیدریه

قدمت حمام حاجی رئیس به دوره قاجار برمی‌گردد. این حمام از جاهای دیدنی تربت حیدریه به شمار می رود و توسط محمد رئیس التجار معروف به حاجی رئیس ساخته شده است. حمام حاجی رئیس در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حمام حاجی رئیس تربت حیدریه

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، تربت حیدریه ، خیابان روحبخش

پل کسکک

قدمت پل کسکک به اواخر دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی تربت حیدریه در استان خراسان رضوی می باشد. این پل تاریخی توسط  امین التجار، از تجار معروف تربت حیدریه ساخته شد. پل کسکک در سال 1387 با شماره ثبت 24989 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل کسکک

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، تربت حیدریه ، جنوب روستای کامه

سوغات تربت حیدریه

زعفران، پسته ،بادام، گردو و خشکبار از مهم ترین سوغات تربت حیدریه می باشد.

سوغات تربت حیدریه

صنایع دستی تربت حیدریه

از صنایع دستی تربت حیدریه می‌توان به آهنگری، مسگری، نمدبافی، حصیر بافی، مصنوعات چرمی و فرش‌بافی اشاره کرد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *