جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی البرز

جاهای دیدنی البرز

استان البرز در سال ۱۳۸۹ طبق مصوبه مجلس شکل گرفت. این استان از شمال با استان مازندران از غرب با استان قزوین از شرق با استان تهران و از جنوب با استان مرکزی همجوار است. شهرستان کرج (به مرکزیت شهر کرج) قدیمی‌ترین شهرستان این استان است که در سال ۱۳۳۳ تشکیل شد. تنوع آب و هوایی و قرار گرفتن استان البرز در ارتفاعات بالا باعث تولید سالانه دوازده میلیون گل رز شده است. بناها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی در استان البرز وجود دارد. در این مقاله با تعدادی از جاهای دیدنی البرز آشنا می شوید.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی البرز می توان قلعه آغشت، روستای برغان، آبشار هفت چشمه، پیست اسکی دیزین، شهرستانک، روستای واریان، دشت لاله کندر، آبشار کرکبود طالقان، کاخ مروارید (کاخ شمس)، سد کرج (امیرکبیر)، خانه دکتر مصدق، غار یخ‌ مراد، کاخ سلیمانیه، برج تهمینه، کاروانسرای ینگی امام هشتگرد، خانه آیت الله طالقانی، قلعه کیقباد هرنج، ارژنگ قلعه، امامزاده عبدالله کندر و امامزاده ام‌ کبری و ام‌ صغری را نام برد.

رستوران های البرز

اگه به شهر زیبای البرز سفر می کنید علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی البرز حتما سری به رستوران های این شهر بزنید. از رستوران های البرز می توان به رستوران ارکیده (جاده چالوس)، رستوران ملوکانه، رستوران میرزایی جاده چالوس، رستوران البرز، رستوران بیف لاین، رستوران ارکیده مهستان، کافه رستوران سرآشپز و … اشاره کرد.

رستوران های البرز

اجاره سوئیت در البرز

گر قصد سفر به البرز، شهر تاریخ و طبیعت را دارید حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های طبیعی و تاریخی آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در البرز است. مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در البرز همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

هتل های البرز

یکی از گزینه های اقامت در سفر به استان البرز، هتل های این استان می باشد. از هتل های این استان می توان هتل امیر کبیر کرج (هتل دو ستاره)، هتل مرمر کرج (هتل دو ستاره)، هتل پردیس کرج (هتل سه ستاره)، هتل سامان کرج (هتل دو ستاره)، هتل کندلوس کرج (هتل دو ستاره) و… را نام برد.

هتل های البرز

قلعه آغشت

قلعه آغشت یکی از جاهای دیدنی البرز می باشد که در روستایی به همین نام در دوازده کیلومتری روستای برغان از توابع بخش چندار کردان، در شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. این قلعه قدمت تاریخی ندارد و از زمان ساخت آن تنها حدود ده سال می گذرد. داخل قلعه آغشت هنوز در حال ساخت است. شخصی به نام آقای اسدی لاری، مالک قلعه آغشت است. او در تهران زندگی می کند و این قلعه را با بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه خود و کمک یکی از معماران مشهور ایران ساخته است. قلعه آغشت با نام‌های قلعه برغان، دژ برغان و قلعه هاگوارتز ایران نیز شناخته می‌شود. روستای آغشت در شمال غرب استان البرز واقع شده است و قدمت آن به هزاران سال پیش و به دوره قبل از اسلام برمی‌گردد.

قلعه آغشت

آدرس: ایران ، استان البرز ، شهرستان ساوجبلاغ ، دهستان برغان ، روستای آغشت

روستای برغان البرز

روستای برغان در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان البرز واقع شده است و از جاهای دیدنی البرز می باشد. این روستا قدمتی طولانی دارد و قدمت برخی از خانه‌های قدیمی آن به دوره قاجار برمی‌گردد. در این روستا سه اثر تاریخی شامل حسینیه اعظم برغان، پل‌ صفویه و درخت چنار داخل محوطه مسجد جامع ثبت شده است. از غذاهای محلی برغان می توان به دیزی محلی، انواع کباب، آش کشک، آش جو، مغز نان، لواسیرک‌ نان، دوبندی نان و فسنجان اشاره کرد. از سوغاتی‌های مشهور روستای برغان می‌توان بستنی گله برغان، آلوی برغان، انواع آلوچه، عسل، توت، گردوی پوست کاغذی، سبزی کوهی، سماق و لبنیات محلی را نام برد.

روستای برغان البرز

آدرس: ایران ، استان البرز ، شهرستان ساوجبلاغ ، منطقه چندار ، دهستان برغان ، روستای برغان

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه حدود نود متر ارتفاع دارد و از جاهای دیدنی البرز به شمار می رود. این آبشار در نزدیکی روستای ارنگه کرج و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است. در مسیر رسیدن به آبشار اصلی که آدران نامیده می‌شود،‌ هفت چشمه و آبشار کوچک با ارتفاع تقریبی پنج تا هفت متر به چشم می‌خورد. پرندگانی مانند کلاغ نوک قرمز، پرستو، زیر آبروک و کبک در این منطقه زندگی می‌کنند. از درختان منطقه هفت چشمه می توان به درخت بید، زرشک، ازگیل،‌ زالزالک و… اشاره کرد. فصل تابستان بهترین زمان برای سفر و بازدید از آبشار هفت چشمه کرج می باشد.

آبشار هفت چشمه

آدرس: ایران ، البرز ، کیلومتر 17 جاده‌ی کرج – چالوس ، نزدیکی روستای ارنگه

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین اولین پیست اسکی در ایران به شمار می رود که مورد تایید فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی می باشد. این پیست از جاهای دیدنی البرز می باشد و هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. در سال 1341 یک گروه اکتشاف معدن خارجی به سرپرستی آقای کاظم گیلان پور که به‌دنبال معدن در رشته کوه البرز بودند محل پیست اسکی دیزین را شناسایی کردند. اولین تله سیژ در سال 1346  از دره تا پارکینگ پیست اسکی دیزین نصب شد. این پیست اسکی در سال 1351 برای استفاده عموم افتتاح شد. پیست اسکی دیزین یک پیست اسکی بین‌المللی می باشد.

پیست اسکی دیزین

آدرس: ایران ، استان البرز ، کرج، جاده چالوس ، جاده دیزین ، پیست بین‌المللی اسکی دیزین

شهرستانک

با توجه به یافته‌های تاریخی در این منطقه که نام قدیم آن شاسونک می باشد، قدمت آن به قرن ششم هجری قمری برمی‌گردد. گونه‌های جانوری مانند روباه، شغال، خرگوش، آهو، گرگ، قوچ، میش، بز کوهی و کبک در روستای شهرستانک زندگی می کنند. کاخ ناصری که با نام کاخ شهرستانک نیز معروف است مهم‌ترین جاذبه گردشگری و تاریخی روستای شهرستانک به شمار می رود و از جاهای دیدنی البرز می باشد که در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار در سال 1257 هجری شمسی ساخته شد. کتیبه شهرستانک و قلعه دزدبند شهرستانک که به قلعه دختر نیز مشهور است از جاهای دیدنی این منطقه می باشد. وجود رودخانه ای که از وسط روستا می گذرد، طبیعت زیبای اطراف رودخانه و وجود بناهای تاریخی، این روستا را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرده است.

شهرستانک

آدرس: ایران ، استان البرز ، 54 کیلومتری شمال غربی کرج

روستای واریان البرز

این روستا در ابتدا در جایی قرار داشت که در حال حاضر، بستر دریاچه سد امیرکبیر در آن واقع شده است. پس از ساخت سد، بخش بزرگی از روستا زیر آب رفت و بیشتر اهالی و ساکنان این روستا به مناطق بالاتر کوچ کردند. در حال حاضر تنها از طریق قایق می توان به این روستا رفت. روستای واریان با داشتن پوشش گیاهی مانند درختان بلند، انواع گل‎، گیاهان دارویی و همچنین گونه های جانوری مانند پروانه‌های رنگی، جیرجیرک‌ها، قوچ، میش، کل و بزها و وجود آبشارهای پر آب، جویبارهای فصلی و رودهای بسیار یکی از مقاصد گردشگران می باشد. فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به روستای واریان است که از جاهای دیدنی البرز می باشد.

روستای واریان البرز

آدرس: ایران ، استان البرز ، 25 کیلومتری جاده چالوس – کرج

دشت لاله کندر

طراح این باغ فردی به نام پهلوانی است که با کمک سرمایه خصوصی فردی به نام مصطفی و گروهی به نام گل الف آن را به ثمر نشانده‌اند. دشت لاله‌ها  در غرب روستای کندر می باشد و از جاهای دیدنی البرز به شمار می رود. این دشت در بیست و دو کیلومتری شمال شرق شهر کرج و در هفت کیلومتری جاده کرج به چالوس قرار دارد. از دیگر جاذبه های گردشگری روستای کندر می توان به آبشار کندر، سد کندر، قله پهنه حصار، قله لیز و قبرستان تاریخی روستا اشاره کرد. فصل بهار بهترین زمان سفر به روستای کندر است.

دشت لاله کندر

آدرس: ایران ، استان البرز ، 22 کیلومتری شمال شرق شهر کرج ، هفت کیلومتری جاده‌ی کرج – چالوس ، روستای کندر

آبشار کرکبود طالقان

آبشار کرکبود طالقان در فاصله هفتصد متری شمال روستای کرکبود، در میان دره‌ای صخره‌ای قرار دارد و از جاهای دیدنی البرز می باشد. ارتفاع این آبشار پنج متر می باشد و از ارتفاعات حصارچال مازندران سرچشمه می‌گیرد. فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از آبشار کرکبود می باشد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای کرکبود می توان به آرامگاه امامزاده زید ابراهیم، ساختمان تاریخی گرمابه و یخچال‌های طبیعی اطراف آن اشاره کرد.

آبشار کرکبود طالقان

آدرس: ایران ، استان البرز ، شهرستان طالقان ، 700 متری شمال روستای کرکبود

کاخ مروارید (کاخ شمس)

کاخ مروارید که با نام کاخ شمس نیز شناخته می‌شود از جاهای دیدنی البرز می باشد. این کاخ به درخواست خدیجه پهلوی (شمس الملوک)، دختر دوم رضا شاه و همسر مهرداد پهلبد، طی سال‌های 45 تا 47 هجری شمسی ساخته شد. شمس پهلوی به مدت دوازده سال تا سال 1357 همراه با خانواده‌اش در این کاخ زندگی می‌کرد. کاخ مروارید در زمینی به مساحت صد و یازده هکتار با زیر بنای دو هزار و پانصد متر مربع احداث شد. از بخش های مختلف این کاخ می توان به تالار طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، تالار پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب و اتاق‌های خواب اشاره کرد.

کاخ مروارید (کاخ شمس)

آدرس: ایران ، استان البرز ، کرج ، مهرشهر ، انتهای بلوار ارم

سد کرج (امیرکبیر) البرز

این سد روی رودخانه کرج قرار دارد که دریاچه سد و روستاهای اطراف آن از جاذبه های گردشگری  و جاهای دیدنی البرز به شمار می رود. سد کرج به سد امیر کبیر نیز معروف می باشد. کار ساخت سد کرج در سال 1336 آغاز شد و در سال 1340 به بهره برداری رسید. ارتفاع سد کرج از رودخانه به حدود 163 متر می‌رسد.

سد کرج (امیرکبیر) البرز

آدرس: ایران ، استان البرز ، کرج ، کیلومتر 25 جاده‌ی چالوس

خانه دکتر مصدق

بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332 مصدق به چهار سال حبس محکوم شد و سپس برای ده سال در خانه خود در روستای احمد آباد در حصر بود و سرانجام در همین خانه هم به خاک سپرده شد. خانه دکتر مصدق، قلعه‌ای خشتی در جنوب روستای احمدآباد و از جاهای دیدنی البرز می باشد و بیش از صد و پنجاه سال از عمر آن می‌گذرد. این خانه به شماره ثبت 2943 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و در فهرست موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ثبت شده است.

خانه دکتر مصدق

آدرس: ایران ، استان البرز ، شهرستان نظرآباد ، دهستان احمدآباد

غار یخ‌ مراد

غار یخ مراد از سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه تشکیل شده و از جاهای دیدنی البرز می باشد. قندیل‌ها، ستون‌ها و دریاچه‌های یخ‌زده این غار گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. با استناد به سنگ بزرگی که در دهانه غار وجود دارد و منقش به فسیلی از گونه نرم‌تنان متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی به نام کاردیتا است شاید بتوان گفت غار یخ مراد پنجاه میلیون سال پیش در زیر دریا شکل گرفته است. هر چند بعضی از زمین شناسان عمر این غار را 70 تا 230 میلیون سال تخمین زده‌اند. بهترین زمان برای بازدید از این غار، ماه‌های اسفند و فروردین می باشد. این غار که در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

غار یخ‌ مراد

آدرس: ایران ، استان البرز ، جاده چالوس ، گچسر (نرسیده به خروجی دیزین) ، روستای کهنه ده

کاخ سلیمانیه البرز

کاخ سلیمانیه در دوران فتحعلی شاه قاجار، به دستور یکی از پسران وی به نام سلیمان میرزا، بین سال‌های 1225 تا 1227 هجری قمری ساخته شد. مصالح به کار رفته در ساخت این بنا، آجر و خشت با تیرها و مهاربند های چوبی می باشد. این کاخ در سال 1327 با شماره ثبت 370 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی البرز می باشد. یکی از علت های تخریب کاخ سلیمانیه، متروک ماندن آن پس از فرار سلیمان میرزا پس از درگذشت فتحعلی شاه می باشد.

کاخ سلیمانیه البرز

آدرس: ایران ، استان البرز ، کرج ، میدان امام حسین به سمت مصباح ، خیابان شهید کیانپور ، جنب مدرسه استقلال و مسجد اعظم

برج تهمینه

قدمت برج تهمینه به دوره تیموری می‌رسد و از جاهای دیدنی البرز می باشد. برج تهمینه مدفن یکی از قلعه‌بانان یا اعضای خاندان پادوسپان است که از حکام محلی منطقه رویان بین قرن‌های هشتم تا نهم هجری قمری بود. این برج در سال 1357 با شماره ثبت 1596 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در نزدیکی جاده چالوس قرار دارد.

برج تهمینه

آدرس: ایران ، استان البرز ، کیلومتر 60 جاده کرج – چالوس ، روستای میدانک

کاروانسرای ینگی امام هشتگرد

بر اساس منابع تاریخی، این کاروانسرا به دوره شاه عباس صفوی تعلق داشت و در دوره قاجار تغییراتی در آن ایجاد شد. کاروانسرای ینگی امام هشتگرد از جاهای دیدنی البرز می باشد و در سال 1377 با شماره 2175 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این کاروانسرا در دوران قاجار بازسازی و به مهمان‌خانه تبدیل شد و تا سال 1316 هجری قمری پابرجا بود. کاروانسرای ینگی در حال حاضر در دست مرمت می باشد.

کاروانسرای ینگی امام هشتگرد

آدرس: ایران ، استان البرز ، شهرستان ساوجبلاغ ، شهر هشتگرد ، روستای ینگی امام

خانه آیت الله طالقانی

خانه آیت‌الله طالقانی محل زندگی نخستین امام جمعه تهران است. از بخش های مختلف این خانه می توان به بخش ورودی، حیاط میانی، فضای مسکونی زمستانی و تابستانی و حیاط شمالی اشاره کرد. قدمت خانه آیت الله طالقانی به دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی البرز می باشد. این خانه در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. بعدها کاربری  این خانه به موزه تغییر یافت که به نمایش بخشی از کتاب‌ها و وسایل شخصی آیت‌الله طالقانی اختصاص داشت.

خانه آیت الله طالقانی

آدرس: ایران ، استان البرز ، شهرستان طالقان ، روستای گلیرد

قلعه کیقباد هرنج

قدمت قلعه کیقباد به دوران اسماعیلیه برمی گردد و از جاهای دیدنی البرز می باشد. امروزه فقط بقایایی از دیوارهای این قلعه به جای مانده است. این بنای تاریخی در سال 1381 با شماره ثبت 7080 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه کیقباد هرنج

آدرس: ایران ، استان البرز ، شهرستان طالقان ، ‎سه کیلومتری شمال غرب روستای هرنج

ارژنگ قلعه 

ارژنگ قلعه در سال 544 هجری به دست امیر کیا محمد بزرگ امید در بالای کوه ارژنگ ساخته شد. این قلعه که قدمت آن به دوران اسماعیلیان برمی گردد از جاهای دیدنی البرز می باشد. اثر زیادی از این قلعه تاریخی به جای نمانده است. ارژنگ قلعه در سال 1381 با شماره ثبت 7081 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ارژنگ قلعه

آدرس: ایران ، استان البرز ، شهرستان طالقان ، روستای میناوند

امامزاده عبدالله کندر

امامزاده عبدالله کندر که با نام امامزادگان عبدالله و طاهر کندر نیز شناخته می‌شود از جاهای دیدنی البرز می باشد. قدمت بنای امام زاده به دوره صفوی برمی گردد و مدفن دو تن از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) است.  این بنا در سال 1387 با شماره ثبت 25377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امامزاده عبدالله کندر

آدرس: ایران ، استان البرز ، 22 کیلومتری شمال شرق شهر کرج ، هفت کیلومتری جاده‌ی کرج – چالوس

امامزاده ام‌ کبری و ام‌ صغری

بقعه امامزاده ام کبری و ام‌ صغری از اواخر دوره صفویه به جای مانده است و از جاهای دیدنی البرز به شمار می رود. اداره اوقاف و سازمان میراث فرهنگی در سال های اخیر بقعه امام زاده را مورد بازسازی و مرمت قرار داده است. این بقعه در سال 1346 با شماره ثبت 753 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امامزاده ام‌ کبری و ام‌ صغری

آدرس: ایران ، استان البرز ، اشتهارد ، بلوار آیت الله خامنه‌ای ، بلوار آیت الله طالقانی ، شمال میدان امام خمینی

سوغات البرز

از سوغات استان البرز می توان به آلوی برغان، سنجد، فندق، ازگیل، گیلاس، سیب، عسل، حلوا لزو، شیرینی توتک، عناب،گوجه سبز و لبنیات طالقان اشاره کرد.

سوغات البرز

صنایع دستی البرز

از صنایع دستی این استان می توان سوزن دوزی، گلیم بافی، سفالگری، منبت کاری، سنگ تراشی و شیشه گری را نام برد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *