جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

مناطق دیدنی شهرستان کلیبر

مناطق دیدنی شهرستان کلیبر

کلیبر شهر کوچکی در همسایگی ارمنستان و آذربایجان است.  مناطق دیدنی شهرستان کلیبر در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. آب و هوای معتدل کوهستانی، جنگل‌های سرسبز و بسیار زیبا و همچنین جاذبه‌های تاریخی شگفت‌انگیز همگی باعث شده‌اند این شهر یکی از بهترین مقصدهای مسافرت به خصوص در فصل تابستان باشد. 

نام کلیبر با نام بابک خرمدین پیوند خورده است. به گفته‌ی بسیاری از تاریخ‌دانان این منطقه در گذشته پایگاه بابک خرمدین بوده است. او نزدیک به 20 سال در آنجا در برابر معتصم عباسی مقاومت کرده است. علاوه بر این در زمان قاجاریه نیز کلیبر یکی از مناطقی بود که سربازهای قاجار در آنجا علیه روس‌ها می‌جنگیدند. این مسائل باعث شده است شهرستان کلیبر علاوه بر طبیعت بسیار زیبایش در زمینه جاذبه‌های تاریخی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. در ادامه مناطق دیدنی شهرستان کلیبر را معرفی خواهیم کرد.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کلیبر

علی رغم اینکه کلیبر شهر بسیار کوچکی است و جمعیت آن از 15 هزار نفر تجاوز نمی‌کند اما جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. از جمله آنها می‌توان به قلعه بابک، پارک ملی ارسباران، قلعه پیغام، کاروانسرای شاه عباسی، پارک مکیدی، قلعه پشتو، پل‌های‌ خداآفرین، قلعه آوارسین، قلعه وینه، حمام قدیمی کلیبر، برج سفید، قصر آینالو، کلیسای استپانوس و مجموعه آب درمانی متاللی اشاره کرد. در ادامه با هم مهم‌ترین آنها را بررسی خواهیم کرد.

  • قلعه بابک

قلعه بابک

قدمت قلعه بذ یا دژ بابک یکی از مناطق دیدنی شهرستان کلیبر است که به دوران ساسانیان برمی‌گردد و مرکز مقاومت بابک خرمدین در برابر تهاجم اعراب بوده است. مسیر دسترسی به قلعه بابک دشوار است و مستلزم کوهنوردی می‌باشد. اما طبیعت زیبای اطراف قلعه و همچنین معماری شگف‌انگیز خود قلعه باعث شده است بازدید از آن ارزش این سختی را داشته باشد. 

رزرو بهترین اقامتگاهها در میزبان یاب

این قلعه به حدی نفوذ ناپذیر بوده است که بابک و همراهانش توانستند نزدیک به 20 سال در آنجا در برابر حملات عباسی‌ها در امان بمانند. هر بار که سپاهیان عباسی به این قلعه حمله می‌کردند متحمل تلفات بسیار زیادی می‌شدند. این قلعه که در سال 1376 مورد مرمت قرار گرفت در روستای شجاع‌آباد قرار دارد.

  • قصر آینالو  کلیبر

قصر آینالو  کلیبر

قدمت قصر آینالو به دوران قاجاریه برمی‌گردد و در آن زمان تاجری ارمنی این بنا را احداث کرده است. قصر آینالو در منطقه حفاظت شده آینالو قرار دارد که خود بخشی از جنگل‌های ارسباران می‌باشد. یکی از نکات قابل توجه در مورد این بنا وجود لوله‌های آب سرد و آب گرم است. سقف این بنا از فلز ساخته شده است و به همین علت در زمان تابش نور خورشید نور را منعکس می‌کرده است. مردم محلی آن را آیینه لو نامیده‌اند که به مرور زمان تبدیل به آینالو شده است. در حال حاضر فقط دیوارهای این بنا سالم مانده است.

  • مجموعه آب درمانی متاللی

مجموعه آب درمانی متاللی

چشمه متالی یا متعلق در روستایی با همین نام واقع شده است و خواصی درمانی دارد. مردم برای درمان بیماری‌های پوستی، ناراحتی‌های معده، بیماری‌های مفصلی و رماتیسمی به آن مراجعه می‌کنند. این مجموعه در سال 1392 در زمینی به مساحت 12780 متر مربع ساخته شد. دارای استخر سرپوشیده زنانه و مردانه، سونا، جوزه، بوفه، رستوران، سالن بدنسازی، پارکینگ، نمازخانه و واحدهای تجاری می‌باشد. دمای آب چشمه‌های آبگرم متاللی به 68 درجه سانتیگراد می‌رسد.

  • پارک ملی ارسباران

پارک ملی ارسباران

پارک ملی ارسباران 8941 هکتار وسعت دارد. در سال 1346 به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال 1352 به عنوان منطقه حفاظت شده و سرانجام در سال 1391 به عنوان پارک ملی شناخته شد. پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متنوع زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. 

تا کنون نزدیک به 1000 گونه گیاهی و 300 گونه جانوری در پارک ملی ارسباران شناخته شده است. قلعه بابک که پیشتر به آن پرداخته شد در دل این پارک قرار دارد. همچنین پارک ملی ارسباران مامن ایلات و عشایر بسیاری می‌باشد.

  • پل خداآفرین کلیبر

پل خداآفرین کلیبر

دو پل‌ خداآفرین بر روی رود ارس ساخته شدند که قدمت اولی به قرن یازده میلادی و قدمت دومی به قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد. نصف یکی از پل‌ها تخریب شده است اما دیگری که طولش 160 متر است سالم مانده است. پیاده‌روی بر روی آن یکی از تفریحات گردشگران منطقه است. 

برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند قدمت پل‌ها به هزاره اول قبل از میلاد برمی‌گردد. اما قطع به یقین این پل‌ها در قرون یازده و پانزده میلادی مورد بازسازی قرار گرفته‌اند و بنای حال حاضر مربوط به آن دوران است. پل‌های خداآفرین در مسیر جانانلو به خمارلو و در نقطه صفر مرزی قرار دارند.

  • پارک مکیدی

پارک مکیدی

پارک جنگلی مکیدی که بخش دیگری از منطقه حفاظت شده ارسباران می‌باشد در نزدیکی روستای مکیدی قرار دارد. این پارک محصور است و امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، بوفه، پارکینگ و آلاچیق را در خود جای داده است. گردشگران بر خلاف دیگر مناطق پارک ملی ارسباران می‌توانند شب را در پارک مکیدی بمانند. 

درختان بلند و تنومند، سکوت مطلقی که گهگاه با صدای پرندگان شکسته می‌شود، رودخانه‌ای که از کنار این پارک می‌گذرد و منظره زیبای ستارگان در شب همگی چنان صحنه زیبایی را بوجود می‌‌‌آورند که می‌تواند یکی از بیادماندنی‌ترین خاطرات زندگی شما باشد.

سوغاتی‌های کلیبر

البته از سوغاتی‌های زیبا و غذاهای محلی خوشمزه کلیبر نیز نباید غافل شویم. ورنی بافی یکی از معروف‌ترین صنایع دستی شهرستان کلیبر می‌باشد. ورنی توسط عشایر منطقه بدون هیچ نقشه‌ای و کاملاً به صورت ذهنی از نخ‌های پنبه‌ای، پشمی و ابریشمی ساخته می‌شود و بافتی بین گلیم و فرش دارد. 

سوغاتی‌های کلیبر

همانند دیگر مناطق سرسبز ایران میوه‌ها نیز بخشی از سوغاتی‌های این منطقه را تشکیل می‌دهند. اما معروف‌ترین میوه‌ای که در باغ‌های کلیبر می‌روید و در کمتر جای دیگری یافت می‌شود زغال اخته است که علاوه بر مصرف خوراکی از آن در تهیه شیرینی‌ها و لواشک‌ها نیز استفاده می‌شود. رشته ختایی، کوکه و اریس شیرینی‌های مختص این منطقه می‌باشند که پیشنهاد می‌شود هنگام سفر به کلیبر حتماً آنها را امتحان کنید.

رزرو اقامتگاه در کلیبر از طریق میزبان یاب

به دلیل آنکه کلیبر شهری مرزی محسوب می‌شود و فاصله زیادی با اکثر شهرهای ایران دارد پیشنهاد می‌شود قبل از سفر به آنجا اقامتگاهی را برای خود رزرو کنید. میزبانی اب این امکان را فراهم کرده است تا گردشگران و مسافران قبل از سفر به کلیبر بتوانند کاملاً به صورت آنلاین اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنند. 

صاحبان اقامتگاه برای ثبت اقامتگاه خود فیلترهای سختگیرانه‌ای را رد می‌کنند و به همین دلیل اقامتگاه‌های موجود در سایت از تنوع و کیفیت بالایی برخوردارند. همچنین میزبانیاب تحویل اقامتگاه به شما را تضمین می‌کند. اگر بنا به هر دلیلی اقامتگاه از سوی صاحب اقامتگاه به شما تحویل داده نشود مبلغ پرداختی شما تمام و کمال عودت داده می‌شود. اگر پاسخ سوال‌هایتان را در این صفحه پیدا نکردید می‌توانید از طریق ایمیل یا شماره تلفن‌های موجود در سایت آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *