جمعه , آوریل 19 2024
آخرین خبرها

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم

یکی از جاهای دیدنی قشم دره ستارگان قشم است که در نوع خود بی نظیر می باشد. دره ستارگان جزء ۷ عجایب هفتگانه این جزیره می باشد.

این دره که سن آن بیشتر از ۲ میلیون سال میرسد چشمان هر گردشگری را مجذوب خود می کند. جالب است که بدانید این پدیده طبیعی در اثر فرسایش ناشی از بارندگی های فصلی و آب های سطحی و بادهای تند درست شده که شامل مخروط های نوک تیز ، ستونهای عظیم و دیواره های بلند می باشد.

درون این دره ستونهای وجود دارد که دارای لایه و حفره های زیادی می باشد که جریان هوا به راحتی از خود عبور می دهد. این خصوصیات باعث شده که دره ستارگان به عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه در یونسکو ثبت شود.این دره بسیار زیبا و چشم نواز از جاهای دیدنی قشم به شمار می رود.که سالانه گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند.اگر تا به حال از این دره بسیار زیبا دیدن نکرده اید پیشنهاد می کنم حتما سری به آنجا بزنید و از جاذبه‌های دیدنی این جزیره زیبا دیدن فرمایید.

دره ستارگان قشم

 

دره ستارگان قشم ؛شاهکار طبیعت

دره ستارگان قشم

یکی از پر طرفدارترین ژئوسایت ها در ژئوپارک قشم ، دره ستارگان میباشد. بومیان این منطقه در گویش محلی خود به آن (استالک افتیه) یا (استار افتیده) که به معنی ستاره افتاده میباشد می گویند.بومیان بر این باورند که برخورد یک شهاب سنگ(ستاره) به سطح زمین این منطقه باعث پدید آمدن این دره شده است.

اما واقعیت امر چیز دیگری است ، و علت پیدایش این دره بسیار زیبا عوامل فرسایشی مانند : باد و باران و فشارهای وارد به بعضی از لایه های مختلف زمین می باشد که این علل در بخش‌های مقاوم تر کمتر بوده و باعث شده که پا برجا بماند.این در حالی است که بخش های سست و قابل فرسایش از بین رفته‌اند. سن این دره به دوره سنوزوئیک در زمین شناسی به دو میلیون سال قبل می‌رسد.شکل های هندسی دره ستارگان از جنس ماسه و سنگ و سیمان آهکی است.

شناخت بهتر دره ستارگان

دره ستارگان قشم

دیواره های این دره شامل دو جنس است که با هم فرق دارند.لایه رویی نازک و جنس سختی دارد و به رنگ سفید تا خاکستری تیره است وهمچنین بر روی لایه زیری که ضخیم بوده و از جنس نرم و به رنگ کرم تا خاکستری روشن دیده می‌شود قرار دارد. لایه رویی از لایه زیرین محافظت می کند ولی مناطقی از لایه زیری در اثر فرسایش از بین رفته و شکاف ها و دره های کوچک را به وجود آورده است.

جالب است بدانید که ستون های باریک و سوزنی در بعضی از مناطق این دره وجود دارد. که از حرکت چرخشی و سیلابی آب باران های فصلی به وجود آمده‌اند.بر روی این ستون های سوزنی لایه هایی وجود دارد که از بخش زیرین این ستون ها محافظت می کند.این لایه ها باعث شده است تا شکل ظاهری آنها حفظ شود.هر چند که اطراف این ستون ها به دلیل نداشتن لایه محافظتی از بین رفته است.اما در نتیجه لایه های موجود در این دره بسیار شکننده و نرم می باشد. وزن انسان بر روی آن ها باعث می شود که لایه سخت رویی مقاومتی از خود نشان ندهد و شکاف های بسیار ریز و باریکی در بدنه آن پدیدار شود. و حتی ممکن است که ریزش کند.به همین دلیل راه رفتن روی این لایه ها بسیار خطرناک میباشد.و لطمات و خسارات جبران ناپذیری به این میراث کم‌نظیر وارد شود.

شباهت دره ستارگان به سیاره سرخ(مریخ)

لایه های بسیار نرم و شکننده پس از بارندگی های زیاد تغییر کرده.و در بعضی مناطق و حفره‌های دره ستارگان خاک به رنگ سرخ دیده می شود.که کره مریخ را در اذهان تداعی می کند. این موضوع حیرت دو چندان را برای بیننده به وجود می‌آورد. گفته می‌شود که این منطقه در گذشته های خیلی دور در زیر دریا بوده و صدف ها و تندیس های سخت ماسه‌ای و صخره‌ای در آن مشاهده گردیده است.

موقعیت مکانی دره ستارگان در کجای جزیره است؟

دره ستارگان قشم که زیبا و دیدنی است ، در ضلع شمالی و در نزدیکی روستای به نام برکه خلف واقع شده است.اگر از شهر قشم به طرف ساحل جنوبی جزیره بروید ، به روستای مذکور می‌رسید که در پنج کیلومتری ساحل جنوبی جزیره واقع شده است.و زیباترین جلوه های فرسایش در جزیره را می توانید در شمال این روستا به نظاره بنشینید.

زمان بازدید

در نیمه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر و نیمه دوم سال از ۸ صبح تا ۸ شب هزینه بازدید ۵۰۰۰ هزار تومان

موقعیت مکانی

آدرس: جزیره قشم روستای برکه خلف.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *