پنج‌شنبه , آوریل 25 2024
آخرین خبرها

غواصي

غواصي

هنگامی که کلمه غواصي به گوش می رسد ،‌ ناخودآگاه تصویر آدمی با تجهیزات و کپسول اکسیژن در اعماق دریا در ذهن ما نقش می بندد.

غواصي می تواند هم به عنوان یک ورزش و هم به عنوان یک تفریح و حتی به عنوان شغل باشد.

هرکجا که آب با هر عمقی وجود داشته باشد ، شما می توانید با داشتن تجهیزات غواصی در آنجا به غواصی بپردازید.

در واقع غواصی مهارت شناوری و غوطه وری در تمام آب ها می باشد.به این معنی که شما یا با وسایل تنفس مصنوعی یا بدون آن ، به اعماق آب ها می روید و به گشت و گذار یا انجام یک ماموریت می پردازید.

امروز آمده ایم تا درباره  غواصی به صورت کامل برای شما توضیح دهیم.

شاخه های مختلف غواصی

غواصی نیز مانند تمامی رشته‌های ورزشی  و شغل های دیگر دارای شاخه های مختلفی می باشد.مانند تکنیکال ،  صنعتی ، غواصی ایمنی عمومی و غواصی نظامی.همچنین کسانی که به این کار علاقه دارند و یا حتی شغل آنها چیز دیگری است ، میتوانند وارد غواصی ورزشی شوند.

امروزه شهرهای ساحلی زیادی وجود دارند که در آنها مراکز تفریحی و آموزشی بسیاری در زمینه غواصی ورزشی فعالیت می کنند و این شاخه از شاخه های غواصی باعث رونق بسیار زیادی در حوزه گردشگری این مناطق شده است.

کمتر کسی است که از غواصی زیر آب یا در اعماق اقیانوس ها و شنا کردن در کنار ماهی ها و موجودات آبزی خوشش نیاید. بنابراین غواصی ورزشی نیز هم یکی از شاخه های این رشته است که حتی در بعضی از از محیط های مصنوعی هم،مانند استخرها از آن بهره میبرند و استفاده می‌کنند.

اگر بخواهیم راجع به تنفس زیر آب برای شما بگویم ، باید بدانید که نفس کشیدن زیر آب تاریخچه کوتاهی دارد. اما غوص در دریا ها و سفر به اعماق دریا تاریخچه بسیار بلندی دارد و توسط بسیاری از مردم جهان انجام پذیرفته.

انواع روشهای غواصی

غواصی انواعی از روش‌ها را در بر می‌گیردکه عبارتند از : آزاد ، اسکوبا ، غواصی با تغذیه از سطح و غواصی اشباع.

در ادامه با ما همراه باشید تابه توضیح مختصر هر کدام از این روش ها بپردازیم.

۱-غواصي آزاد

یکی از روش‌هایی که در انواع غواصی وجود دارد روش آزاد است.روش آزاد به این صورت است که شما با استفاده از مهارتی که در ذخیره سازی هوا در شش های خود دارید، بدون هیچگونه تجهیزاتی باید در زیر آب شنا کنید.که امروزه این نوع از غواصی مورد توجه بسیاری از ورزشکاران قرار گرفته و حتی برای این نوع ورزش باشگاه های حرفه ای تشکیل شده است.

کسانی که این ورزش را تجربه کرده‌اند زمانی که از تجربیات خود می گویند چنین بیان می کند که : این ورزش بسیار فرح بخش بخش و شادی آور می باشد و به دیگران توصیه می کنند حتماً حتی برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنند.

البته باید توجه کنید که موضوع اصلی که در اینجا بیان می شود بحث آموزش است .شما باید اول از همه تمریناتی در زمینه نگه داشتن اکسیژن و هوا در ششهای خود بکنید.قطعاً همه ما می دانیم که این کار نیاز به تمرین و ممارست زیادی دارد.

تاریخچه غواصي آزاد

اگر بخواهید راجع به غواصی آزاد و تاریخچه آن بدانید باید بگوییم که این عمل در ابتدا برای یافتن مروارید و صدف در اعماق دریا استفاده می شد از جمله ورزش های آبی قدیمی با تاریخچه بسیار کهن می باشد.

غواصی اسکوبا(scuba)

 

شاخه ی دیگر از زیرشاخه‌های این رشته ، غواصی اسکوبا می باشد در این مدل از غواصی شما با کمک کپسول اکسیژن و تجهیزات دیگر در زیر آب تنفس میکند و می‌توانیدبه انجام کار یا تفریح بپردازید.

اسکوبا مخفف جمله self contained underwater breathing apparatus به معنی دستگاه مستقل تنفس زیر آب می باشد.

غواصی اسکوبا با دو سیستم انجام می گیرد : ۱-مدار باز  ۲-مدار بسته

بر خلاف مورد قبلی این روش به شما آزادی بیشتری می دهد و قدرت مانور شما در زیر آب بیشتر خواهد بود.

 ۳-غواصي با تغذیه از سطح

 

غواصی

این غواصي بیشتر کاربرد صنعتی دارد.در این نوع ، غواص توسط شیلنگی که از سطح به او اکسیژن و هوا می رساند مورد تغذیه قرار میگیرد.

این نوع غواصی معمولاً دارای تیم پشتیبانی میباشد که یک کشتی و یا یک اتاقک زیر اب است.

غواصانی که به صورت (با تغذیه از سطح)  غواصی می کنند باید همیشه یک کلاه یا یک ماسک غواصی روی صورتشان باشد.

در بعضی از مناطق جهان برای صنعت توریسم از این نوع غواصی نیز استفاده می کنند.

۴-غواصي اشباع

 

 

غواصی

در این نوع غواصی ، غواصان صنعتی پس از اتمام کار در زیر آب در اتاقک های خشک و تحت فشار در زیر آب به استراحت می پردازند.غواصان این زیر شاخه غواصی به دلیل کار در  عمق  معمولاً تا چند روز در زیر آب می مانند.

این نوع غواصی از لحاظ اقتصادی بهتر است ، زیرا می توان با آن کار بیشتری انجام داد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به شما تعدادی از شهرهایی که  در آن ها امکانات این کار وجود دارد معرفی کنیم.

کیش

یکی از مناطقی که امکانات غواصي در آن فراهم است جزیره کیش می باشد. شما می توانید هنگامی که به این جزیره زیبا سفر کردید از تفریحات کیش که یکی از آنها غواصی می باشد بهره مند شوید.

توجه کنید برای این کار شما باید به یکی از کلوپ های موجود در این جزیره مراجعه کنید این تفریح هم برای آقایان و هم برای خانم ها قابل انجام می باشد معمولاً مدت زمان تقریبی  که این ورزش طول می کشد یک ساعت تا یک ساعت و نیم می باشد.

همچنین در بقیه مناطقی که نام می بریم این امکان برای شما وجود دارد تا در آنجا به غواصی و تجربه این ورزش هیجان انگیز و شگفت انگیزه بپردازید.

سایت قشم ، سایت هنگام ، سایت چابهار و همچنین غواصی در سواحل دریای خزر.

مطالبی که ممکن است است خواندن آن ها برای شما مفید باشد :

پاراسل

اجاره ویلا در کیش

هتل های کیش

شاتل کیش

قیمت اجاره آپارتمان مبله در کیش

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های ملارد

هتل های ملارد

هتل های ملارد ملارد یکی از شهرهای تهران است که در غرب این استان واقع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *