جمعه , آوریل 19 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی کاشان

جاهای دیدنی کاشان

وقتی حرف از تمدن و قدمت به میان می‌آید شاید ذهن‌ها به سمت شهرهای شیراز، اصفهان و حتی یزد برود؛ ولی باید گوشزد کرد که کاشان قدیمی‌ترین شهر ایران زمین است. شهری کویری با جاذبه های تاریخی فراوان که از گردش در آن سیر نمی‌شوید. برای اثبات تعدد جاهای دیدنی کاشان چه سندی بهتر از این که یک مورد از آثار تاریخی آن ثبت یونسکو و 313 مورد آن به عنوان اثر ملی ثبت شده است.

این شهر زیبا قدمتی بیش از 7000 سال دارد که شاهد این مدعا تپه‌های سیلک است. در مورد قدمت کاشان برخی مورخین بر این عقیده هستند که اولین آثار شهرنشینی و یکجانشینی در جهان در کاشان نمایان شده است. این شهر کویری با توجه به قدمت تاریخی و حفظ این بافت تاریخی تبدیل به شهری جذاب برای گردشگران از سراسر ایران و جهان شده است.

جاهای دیدنی کاشان

آب و هوا

کاشان اقلیم آب و هوایی جالبی هم دارد. این شهرستان از دو اقلیم گرم و خشک کویری و سرد کوهستانی تشکیل شده است. به همین دلیل است که کاشان هم به عنوان شهری که دارای کویرهای زیباست شناخته می‌شود و هم به عنوان شهر گل و گلاب شهره خاص و عام است. نیاز به گفتن ندارد که بزرگترین تولید کننده گلاب ایران کاشان می‌باشد. به همین دلیل از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد افراد زیادی از علاقمندان به سمت این شهر رهسپار می‌شوند. بهترین زمان برای سفر و لذت بردن از جاهای دیدنی کاشان فصل بهار می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی

از دیگر نکات مثبت این شهر باید به مکان قرارگیری آن اشاره کرد. با توجه به اینکه کاشان در مرکز کشور قرار دارد، دسترسی مناسبی از تمام شهرها دارد. این شهر در فاصله 245 کیلومتری از پایتخت قرار دارد. تنها با پشت سر گذاشتن 2 ساعت و 45 دقیقه با اتومبیل می‌توانید از تهران به کاشان برسید. با اینکه جاهای دیدنی کاشان بسیار زیاد است ولی برای دیدن بیشتر آنها به زمانی بیش از 3،4 روز نیاز ندارید. دلیل آن این است که بیشتر جاهای دیدنی کاشان در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. به همین سبب برای دیدن هریک از آنها لازم نیست مسافتی طولانی طی کنید.

اگر قصد سفر و اجاره خانه کاشان دارید، یادتان باشد که به جز جاهای دیدنی کاشان، جاذبه‌های گردشگری بسیاری در نزدیکی این شهر قرار دارد. قطعا از زیبایی ابیانه، حیرت‌انگیز بودن شهر زیرزمینی نوش‌آباد و گلاب‌گیری قمصر قصه‌های زیادی به گوشتان خورده است. حال که قصد سفر به کاشان دارید با اجاره اقامتگاه اقتصادی مدت زمان اقامت خود را طولانی‌تر کنید تا بتوانید به دیدن زیبایی‌های اطراف کاشان نیز بروید.

باغ فین کاشان

به جرات می‌توان گفت گل سر سبد جاهای دیدنی کاشان باغی ایرانی به نام باغ فین کاشان است. حتی شاید بتوان پا را از این هم فراتر گذاشت و گفت که محبوب‌ترین جاذبه گردشگری استان اصفهان است. گواه این حرف ما آمار بازدید کنندگان چند سال اخیر این باغ و دیگر آثار تاریخی استان اصفهان و مقایسه آنها با یکدیگر است.

در مورد قدمت باغ فین اطلاعات دقیقی در دسترس نمی‌باشد. ولی در زمان صفوی و با وقوع زلزله‌ای این باغ از بین رفت و خرابه‌هایی که در نزدیکی باغ فین به چشم می‌خورد، به باغ کهنه معروف است که همان بقایای زلزله است. در زمان شاه عباس بزرگ اقدامات عظیمی جهت آبادانی کشور رخ داد که یکی از آنها شاهکاریست به نام باغ فین که از مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان و ایران زمین می‌باشد. لازم به ذکر است که این نمونه زیبا از باغ ایرانی به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده است.

جاهای دیدنی کاشان

دلیل نام‌گذاری این باغ قرار گرفتن در روستای فین می‌باشد. البته امروزه با گسترش شهر کاشان دیگر خبری از روستای فین نیست و تبدیل به یکی  از محله‌های کاشان گردیده است. گویند در آن زمان مردم آن منطقه کلاهی به نام فینه بر سر می‌گذاشتند و نام این روستا از همین جا آمده است.

باغ فین کاشان با وسعت 23 هکتار با حیاطی مرکزی توسط برج و بارو و دیوار محصور شده است. درخت‌های سر به فلک کشیده، فواره‌های کوتاه، آبرسانی قابل توجه و عمارت‌های زیبا آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی کاشان کرده است. یکی از دلایل شهرت باغ فین، به قتل رسیدن امیرکبیر در حمام این باغ است. باغ فین کاشان شامل بناهایی همچون حمام‌ها، حیاط خلوت کریمخانی، کوشک صفوی، عمارت سر در، چشمه سلیمانیه، شاه نشین، کوشک قاجار، کتابخانه، اصطبل، چشمه زنانه و برج و باروی باغ می‌شود.

خانه‌های تاریخی کاشان

کاشان با توجه به قدمتی که دارد خانه‌های تاریخی جذابی در دل خود جای داده است. هریک از این خانه‌ها در درون خود قصه‌هایی از زندگی در دورانی دور را در خود نهفته دارند. معماری بی‌نظیر این خانه‌ها باعث شده که تبدیل به جاهای دیدنی کاشان شوند. در اینجا به معرفی اجمالی 2 مورد از این خانه‌های تاریخی می‌پردازیم:

خانه طباطبایی‌ها

خانه طباطبایی‌ها در زمان قاجارها در محله سلطان امیر احمد توسط حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی از بازرگانان نطنزی مقیم کاشان ساخته شده است. این بنا با معماری اصیل ایرانی، گچ‌بری‌های زیبا و نقاشی‌های بی‌نظیر چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. تمامی این فاکتورها دست به دست هم داده تا این خانه تبدیل به یکی از جاهای دیدنی کاشان شود. این خانه در زمینی به وسعت 4700 متر قرار دارد. معماری آن مانند خانه‌های آن دوران به صورتی است که درون خانه از بیرون دید ندارد. حیاط آن با استخری بزرگ و باغچه‌های سرسبز تزئین شده است. اتاق‌های داخل عمارت به صورتی ساخته شده است که در فصل تابستان خیلی گرم نمی‌شود و در فصل زمستان خیلی سرد نمی‌شود.

جاهای دیدنی کاشان

خانه بروجردی‌ها

خانه بروجردی‌های که از دیگر جاهای دیدنی کاشان است، قصه ساخت جالبی دارد. حاج سید حسن نطنزی از بازرگانان نطنزی مقیم کاشان عاشق دختر حاج سید جعفر طباطبایی می‌شود. طباطبایی که خود تاجر فرش بزرگی در آن زمان بوده برای این وصلت شرط جالبی می‌گذارد. او که در خانه‌ زیبایی که اکنون با نام طباطبایی‌ها شناخته می‌شود رندگی می‌کرد، شرط می‌کند که حاج سید حسن نطنزی باید خانه‌ای همانند خانه او بسازد تا راضی به این ازدواج شود. بعد از 7 سال ساخت حیاط اندرونی خانه به پایان می‌رسد و در آن ساکن می‌شوند. پس از 11 سال ساخت تالار اصلی هم به پایان می‌رسد. در ساخت این خانه هم مانند خانه طباطبایی‌ها از معماری، گچ بری‌ها، نقاشی‌های زیبایی استفاده شده است.

هر دو این خانه‌ها به ثبت ملی رسیده و در یک محله قرار دارند. دلیل نام‌گذاری بروجردی‌ها بر روی این خانه سفرهای بسیار حاج سید حسن نطنزی به بروجرد می‌باشد.

جاهای دیدنی کاشان

جاهای دیدنی کاشان در این چند موردی که اشاره کردیم خلاصه نمی‌شود. از جاهای دیدنی کاشان می‌توان به تپه سیلک، تیمچه امین الدوله، حمام سلطان امیر احمد و غیره اشاره کرد.

برای سفر به کاشان و دیگر نقاط کشور دغدغه داشتن اقامتگاهی مناسب وحود دارد. شما با اجاره خانه کاشان می‌توانید اقامتی خوش را تجربه کنید و به راحتی به بازدید از جاهای دیدنی کاشان بپردازید. البته در حال حاضر اقامتگاه‌های بوم گردی جذابی هم در کاشان و اطراف آن وجود دارد که طرفداران خاص خود را دارد.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *