یکشنبه , می 12 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی شاهرود

جاهای دیدنی شاهرود

شاهرود مرکز شهرستان شاهرود می باشد و  در استان سمنان قرار دارد. بر اساس تحقیقات باستان شناسان قدمت تاریخی سکونت در منطقه شاهرود به هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. با توجه به اینکه شاهرود در حد فاصل کویر و جنگل‌های شمال ایران قرار دارد از طبیعت منحصر به فردی برخوردار است. با توجه به قدمت این شهر و موقعیت جغرافیایی آن، جاهای دیدنی شاهرود بسیار است که در اینجا تعدادی از آن ها را بیان می کنیم.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی شاهرود می توان آرامگاه بایزید بسطامی، موزه آب شاهرود، موزه شاهرود، مدرسه شاهرخیه بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، بازار شاهرود، برج کاشانه بسطام ، خانه یغمایی ها شاهرود، مسجد جامع بسطام، مسجد آقا شاهرود، حمام چهارسوق، مسجد جامع شاهرود، باغ گردشگری اورس شاهرود، پارک آبشار شاهرود، چشمه هفت رنگ مجن، پارک ملی خارتوران و دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش را نام برد.

رستوران های شاهرود

وقتی به شهر زیبا و تاریخی شاهرود سفر می کنید می توانید با رفتن به رستوران های این شهر لذت سفر خود را دو چندان کنید. از رستوران های شاهرود می توان به رستوران دسپخت مامان، مجموعه غذایی سنتی قلعه سفید، رستوران دارچین شاهرود، رستوران ملاقه و غیره اشاره کرد.

رستوران های شاهرود

اجاره سوئیت در شاهرود

اگر قصد سفر به شاهرود، شهر تاریخ و طبیعت را دارید حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های طبیعی و تاریخی آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در شاهرود است. با اجاره سوئیت در شاهرود می توانید به راحتی در این شهر اقامت کنید و به گردش و تفریح بپردازید.

هتل های شاهرود

یکی از گزینه ها برای اقامت در شاهرود هتل های این شهر می باشد. از هتل های شاهرود می توان هتل قصر بسطام شاهرود ( هتل چهار ستاره )، هتل پارامیدا شاهرود ( هتل چهار ستاره )، مهمانپذیر نادر شاهرود ( سه ستاره )، هتل رویال شاهرود ( هتل دو ستاره ) و مهمانسرا جهانگردی شاهرود ( دو ستاره ) را نام برد.

هتل های شاهرود

آرامگاه بایزید بسطامی

بایزید بسطامی از عارفان بزرگ قرن سوم هجری بود. وی از نوادگان یک خانواده زرتشتی بود که در زمان زندگی پدربزرگش سروشان به اسلام گرویده بودند. اطلاعات دقیقی در مورد بایزید بسطامی در دست نمی باشد. مرگ او را  سال 261 یا 234 هجری دانسته‌اند. آرامگاه بایزید بسطامی هیچ گونه تزیینی ندارد و روی قبر یک سنگ مرمر وجود دارد.

آرامگاه بایزید بسطامی

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شهرستان شاهرود ، بسطام ، میدان آزادی ، مجاور مسجد جامع و مدرسه شاهرخیه

موزه آب شاهرود

موزه آب شاهرود یکی از جاهای دیدنی شاهرود و نخستین موزه اختصاصی آب در ایران است. این موزه در سال 1391 افتتاح شد و شامل سیصد شی مرتبط با فناوری صنعت آب می باشد. این موزه شامل سه بخش می باشد که بخش اول به فرهنگ و تمدن کهن آب ایران، بخش دوم به اشیاء تاریخی در زمینه آب و مردم شناسی و بخش سوم به تکنولوژی قدیم صنعت آب ایران و تکنولوژی های جدید ثبت شده در این صنعت اختصاص دارد.

موزه آب شاهرود

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شاهرود ، مجموعه تاریخی تکیه سعادت برنجی

موزه شاهرود

موزه شاهرود به سبک معماری اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شده است و از جاهای دیدنی شاهرود می باشد. از بخش های این موزه می توان به بخش بخش باستان‌شناسی و بخش مردم‌شناسی اشاره کرد. این بنا در سال 1307 – 1306 به عنوان بلدیه یا شهرداری ساخته شده است و نخستین موزه استان سمنان به شمار می رود. این بنای تاریخی در سال 1367 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه شاهرود

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شاهرود ، خیابان فردوسی

مدرسه شاهرخیه بسطام

قدمت مدرسه شاهرخیه بسطام به دوران تیموریان برمی گردد و از جاهای دیدنی شاهرود می باشد. مدرسه شاهرخیه بسطام از بناهای مجموعه تاریخی بایزید بسطامی می باشد و در شرق این مجموعه قرار دارد. از بخش های مختلف این مدرسه که ساختمان آن دو طبقه است می توان مسجد، ایوان ، زورخانه و بیست و هشت حجره را نام برد. این بنای تاریخی در سال 1386 با شماره ثبت 19172 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدرسه شاهرخیه بسطام

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شهرستان شاهرود ، بسطام

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

شیخ ابوالحسن خرقانی از عارفان بزرگ ایرانی بوده است که در سال 352 هجری قمری در روستای قلعه نو از توابع کوهستان بسطام به دنیا آمد. از شاگردان بنام وی می توان خواجه عبدالله انصاری را نام برد. شیخ ابوالحسن خرقانی  در سال 425 هجری قمری و در سن هفتاد و سه سالگی در روستای خرقان درگذشت. آرامگاه ایشان در شهرستان شاهرود، در هجده کیلومتری بسطام و در روستای قلعه نو‏خرقان قرار دارد. این آرامگاه از جاهای دیدنی شاهرود به شمار می رود.

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آدرس: ایران ، استان سمنان ، 24 کیلومتری شاهرود ، قلعه نو‏خرقان

بازار شاهرود

قدمت بازار شاهرود به دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی شاهرود می باشد. از بخش های مختلف بازار می توان به مسجد، گرمابه ، کاروان سرا و بارانداز اشاره کرد. این بازار دارای دو راسته به نام‌های راسته بازار و بازار انارکی ها می باشد. مصالح به کار رفته در ساخت بازار شاهرود خشت خام و آجر می باشد. این بازار دارای پنج ورودی اصلی می باشد و در سال 1378 با شماره ثبت 2285 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار شاهرود

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شاهرود ، میدان جمهوری ، خیابان 22 بهمن

برج کاشانه بسطام

قدمت برج کاشانه بسطام به دوران سلجوقیان برمی گردد و در سال 514 هجری قمری توسط رضی الدین محمد عیسی ساخته شد. این بنای تاریخی در سال 1310 با شماره ثبت 69 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. برج کاشانه بسطام در جنوب شهر بسطام و در شمال شهرستان شاهرود قرار دارد.

برج کاشانه بسطام

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شهرستان شاهرود ، بسطام ، خیابان مهدیه

خانه یغمایی ها شاهرود

قدمت خانه یغمایی ها به اوایل دوره پهلوی برمی گردد که به دستور یغمایی، تاجر شهر شاهرود و توسط استاد مهدی حیدریان در سال 1305 هجری شمسی بنا شد. از بخش های مختلف این بنا می توان به اتاق های مهمان، آب انبار، ایوان ، حیاط خانه، حوض خانه ، باغچه های کوچک و بادگیرهایی برای خنک کردن هوا اشاره کرد. خانه یغمایی ها توسط وارثان یغمایی به میراث فرهنگی شهر شاهرود سپرده شد و در حال حاضر این اداره در خانه یغمایی ها مشغول به فعالیت می باشد. این بنای تاریخی از جاهای دیدنی شاهرود به شمار می رود.

خانه یغمایی ها شاهرود

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شاهرود ، خیابان تهران ، خیابان 8 شهریور (بهرام)

مسجد جامع بسطام

قدمت مسجد جامع بسطام به سال 706 هجری قمری می‌رسد. این مسجد با مجموعه بایزید بسطامی فاصله کمی دارد و در کنار برج کاشانه بسطام قرار گرفته است. این بنای تاریخی در سال 1386 با شماره ثبت 20241 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع بسطام

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شهرستان شاهرود ، جنوب شهر بسطام و در فاصله 200 متری جنوب آرامگاه بایزید

مسجد آقا شاهرود

مسجد آقا شاهرود در زمان قاجار ساخته شده و از جاهای دیدنی شاهرود می باشد. از بخش های مختلف این مسجد می توان سردر ورودی، صحن، ایوان، شبستان های متعدد، آب انبار قدیمی، حجره ها و بناهای خدماتی را نام برد. این اثر تاریخی در سال 1380 با شماره ثبت 3996 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی شاهرود می باشد.

مسجد آقا شاهرود

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شاهرود ، مجاور تکایای قدیمی شاهرود (بازار و شریعت)

پل سرچشمه شاهرود

قدمت پل سرچشمه به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی برمی‌گردد و روی رودخانه شاهرود ساخته شده است. این پل در سال 1381 با شماره ثبت 7347 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل سرچشمه شاهرود

درس: ایران ، استان سمنان ، شاهرود ، محله سرچشمه ، جنب میدان امام رضا (ع)

حمام چهارسوق

قدمت حمام چهارسوق به دوره صفوی – دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی شاهرود می باشد. این بنا در سال 1399 مرمت و بازسازی شد. حمام چهار سوق بر خلاف دیگر حمام‌های تاریخی شاهرود که در عمق زمین ساخته شده‌اند، تنها یک متر با سطح زمین فاصله دارد. این بنای تاریخی در سال 1380 با شماره ثبت 4026 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام چهارسوق

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شاهرود ، محله چهار سوق ، مجاور مسجد امام حسن (ع)

مسجد جامع شاهرود

قدمت مسجد جامع شاهرود به دوره ایلخانی می‌رسد و قدیمی‌ترین مسجد شاهرود است. قسمت های مختلف مسجد شامل صحن، شبستان، ایوان و آب‌انبار است. در دوره های جدید در بنای اصلی مسجد تغییرات بسیاری صورت گرفته است، به طوری که از بنای اولیه آن، آثار قابل توجهی بر جای نمانده است. مسجد جامع شاهرود در سال 1376 با شماره ثبت 1856 در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسید و از جاهای دیدنی شاهرود می باشد.

مسجد جامع شاهرود

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شاهرود ، خیابان مزار و کوچه شهید صدوقی

باغ گردشگری اورس شاهرود

باغ گردشگری اورس از جاهای دیدنی شاهرود است و دارای امکاناتی مانند فضای سبز، آمفی تئاتر، فست فود، کافی‌شاپ، چای دودی رایگان، فروشگاه مواد غذایی، آلاچیق، کبوترخانه، پیست دوچرخه سواری، سالن شیشه‌ای و مسیرهای پیاده‌روی می باشد.

باغ گردشگری اورس شاهرود

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شاهرود ، بسطام ، کیلومتر 8 جاده مجن ، کیلومتر 3 دولت آباد

پارک آبشار شاهرود

پارک آبشار شاهرود از جاهای دیدنی شاهرود می باشد و حدود پنجاه هزار متر مربع مساحت دارد. این پارک دارای امکاناتی مانند باغ وحشی کوچک، جاده سلامت با امکانات ورزشی و جایگاهی برای اقامت شبانه با چادرهای مسافرتی می باشد.

پارک آبشار شاهرود

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شاهرود ، خیابان شهید صدوقی آبشار

چشمه هفت رنگ مجن

چشمه هفت رنگ مجن از جاهای دیدنی شاهرود می باشد که در بیست و پنج کیلومتری شمال آن قرار دارد. این چشمه در میان شکاف دره های دامنه قله شاهوار قرار دارد. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی و استخوانی استفاده می‌شود.

چشمه هفت رنگ مجن

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شاهرود ، 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود ، روستای مجن

پارک ملی خارتوران

این منطقه در سال 1351 به عنوان منطقه حفاظت شده درآمد و در سال 1355 قسمتی از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شد. در پارک ملی خاتوران گونه هایی از پستانداران، دو زیستان، پرندگان و خزندگان زندگی می کنند. پارک ملی خارتوران دومین منطقه بیو سفر جهان محسوب می‌شود و از جاهای دیدنی شاهرود است.

پارک ملی خارتوران

آدرس: استان سمنان ، 140 کیلومتری شهرستان شاهرود ، روستای بالا قلعه ، منطقه حفاظت شده خارتوران (توران)

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش حد فاصل شاهرود و گنبد کاووس واقع شده است و از جاهای دیدنی شاهرود به شمار می رود. اواسط اردبیهشت ماه تا اواسط خردادماه بهترین زمان بازدید از این دشت زیبا می باشد.

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش

آدرس: ایران ، استان سمنان ، شهرستان شاهرود ، میامی ، دشت دانیال

سوغات شاهرود

برگ زردآلو، انگور و انواع نان مانند نان های کاک، قندی و شیری از سوغات شاهرود می باشد.

سوغات شاهرود

صنایع دستی شاهرود

از صنایع دستی شاهرود می توان به سفال و سرامیک، گلیم، جاجیم و دست بافت های سنتی، منبت، نمد و سوزن دوزی اشاره کرد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *