جمعه , آوریل 26 2024
آخرین خبرها

خانه داروغه

خانه داروغه

مشهد به عنوان پایتخت مذهبی ایران، شهری با صد ها جاذبه گردشگری و تاریخی است. که اکثر مسافرانش را زائران حرم امام رضا تشکیل می دهند. در  میان جاهای تاریخی مشهد مانند خانه داروغه بنایی است ٬ که حکومت قاجاریه برای آیندگان به یادگار گذاشته است.

در ادامه با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی مشهد را بهتر بشناسید.

خانه داروغه مشهد کجاست؟

خانه تاریخی داروغه مشهد در بافت حرم قرار دارد. شما برای بازدید از این بنای تاریخی، می بایست به خیابان نواب صفوی رفته و داخل کوچه داروغه واقع در راسته حوض مسگران، خانه داروغه را مشاهده کنید.

بازدید از امارت تاریخی داروغه مشهد بین 1 الی 2 ساعت زمان نیاز دارد.شما همچنین همه روزه می توانید از ساعت 8 صبح الی 2 بعد از ظهر و از ساعت 4 بعد از ظهر الی 7 شب از این مکان تاریخی بازدید کنید.

خانه تاریخی داروغه مشهد را بیشتر بشناسیم

قاجارها در خانه ای زیبا که معماری اش الگوبرداری شده از معماری روسی بود ٬ را در زمینی به مساحت 610 متر مربع بنا کردند. در آن زمان خانه داروغه معماری متفاوت از تمام ساختمان های مشهد داشت. و قطعاً می دانید در گذشته، حمام های عمومی وجود داشتند.

اما این بنای تاریخی جزء اولین بناهای مشهد بود که حمام خصوصی داشت. در کوچه داروغه اگر نگاهی به بناهای داخل کوچه بیاندازید، متوجه چند بنای تاریخی دیگر از جمله نانوایی و سرداب می شوید ٬ که در گذشته به هم راه داشتند و همگی با هم مجموعه داروغه مشهد را تشکیل می دادند.

معماری خانه داروغه مشهد

معماری خانه داروغه شاید الگوبرداری شده از معماری روسی باشد ٬ اما همچنان معماری سنتی و اصیل ایرانی در این ساختمان به چشم می خورد.

لذا از معماری روسی فقط تزئینات چوبی واقع در زیر سقف بنا ، کاشی های هفت رنگ ، تندیس های زیبا و شکیل وجود دارند.

این تندیس ها شامل تندیس های فرشته بالدار ، سر انسان و شیر هستند. اما جالب است بدانید در راه پله های دو طرف بنا که به ایوان طبقه دوم راه دارند ، معماری شرقی به چشم می خورد.حال به ایوان خانه تاریخی داروغه مشهد می رسیم. در این ایوان کاشی های بیضی شکل و چند ضلعی مشاهده می شود. که در کنار هم، عبارات “بسم الله الرحمان الرحیم” و “محمد (ص) شمع جمع آفرینش” را به وجود آورده اند.

شاید برایتان جالب باشد این بنای زیبا و بی نظیر را چه کسی ساخته است؟ یوسف خان هراتی شخصی بود که به عنوان نخستین رئیس نظمیه بعد از مشروطیت انتخاب شده بود. تصمیم گرفت این بنا را به عنوان خانه شخصی خود ساخته و میزبان مراسم های رسمی باشد.اما در سال 1366، ورثه خانه تصمیم گرفتند خانه را به هیات روستای شهیدیه واقع در شهرستان میبد در یزد بفروشند که پس از آن ، از خانه تاریخی داروغه به عنوان مکانی برای برگزاری مراسم های مذهبی و هیات های محرم تبدیل شد.

هرچند پس از مدتی این مکان تبدیل به خانه ای متروکه شده و تصمیم گرفته شد تا با بازسازی و مرمت بنا ، درب این امارت تاریخی بر روی گردشگران باز شود.

خانه داروغه

مرمت حساس و دقیق خانه تاریخی داروغه

در سال 1379، تصمیمی تصویب شد. بر این منوال که بناهای واقع در 366هزار متر مربع زمین مشخص شده ، تخریب شوند و بجای آن ها برج های مسکونی و اداری ساخته شود. اما در میان تمام این بناها تنها 41 ساختمان قدیمی باقیماندند ٬ که خانه داروغه یکی از آن ها است.

اما این بنای تاریخی گرانبها نیز می بایست دچار تغییر و تحولاتی میشد لذا شرکت مسکن سازان ثامن عملیات مرمت و بازسازی خانه را بر عهده گرفت. شرکت مسکن سازان ثامن بر این عقیده بود که این بنای قدیمی نشانگر سبک زندگی ایرانیان در گذشته بوده و از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است.لذا پروسه بازسازی خانه را با ظرافت و دقت فراوان انجام داد تا تغییری در معماری بی نظیرش رخ ندهد.

لازم به ذکر است بازسازی این خانه زیبا از سال 1390 با بودجه یک میلیارد تومان شروع شد و در سال 1393 خاتمه یافت.

این مکان  تاریخی نزدیک به 1 کیلومتر تا حرم امام رضا علیه سلام و 500 متر تا آرامگاه پیر پالاندوز فاصله دارد.

شما می توانید با استفاده از سامانه اتوبوسرانی مشهد، در بلوار ولایت پیاده شده و 1 کیلومتر پیاده روی کنید هرچند همواره با خانه تاریخی داروغه مشهد که در نزدیکی خانه تاریخی داروغه قرار دارند می توانید در آپارتمانی اقامت داشته باشید که در محلی دنج و امن قرار دارد تا فاصله بسیار کمتری تا حرم و خانه داروغه داشته باشید.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *