جمعه , آوریل 26 2024
آخرین خبرها

منارجنبان

منارجنبان

اصفهان با تعداد بسیار بالای بناهای تاریخی یکی از شهرهای هدف گردشگری در ایران برای گردشگران داخلی و خارجی می باشد.یکی از بناهایی که هر گردشگری را به خود جلب می کند بنای منارجنبان می باشد.

همانطور که میدانید مهمترین جاهای دیدنی اصفهان را آثار تاریخی آن تشکیل می‌دهند ، منارجنبان نیز یکی از آثار تاریخی اصفهان است.

اصفهان که به شهر علم و فرهنگ ایران نیز مشهور است ، بناهای تاریخی و جاهای دیدنی بسیاری را در خود جای داده است.از جمله این بناهای تاریخی میتوان به میدان نقش جهان ، عمارت عالی قاپو ، مسجد امام ، مسجد جامع اصفهان ، مسجد شیخ لطف الله ، سی و سه پل ، پل خواجو و همچنین منارجنبان اشاره کرد.

اگر بخواهیم تنها درباره بناهای تاریخی ، نوع معماری ، تاریخ و جاهای دیدنی اصفهان برای شما بگوییم ساعت ها و ساعت ها زمان لازم است.تا  گوشه‌ای از

اهمیت شهر اصفهان را برای شما شرح دهیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا از بنای تاریخی منارجنبان بیشتر برای شما بگوییم.

منارجنبان

معرفی منارجنبان

در ایران بناهای زیادی وجود دارد که دارای مناره میباشند.از میان این بنا ها تعدادی از آنها وجود دارد که دارای مناره های مستحکم هستند که در جای خود تکان میخورند به همین دلیل به آنها منارجنبان می گویند.

یکی از این بناها که دارای منارهای تقریباً متحرک است که در جای خود تکان میخورد بنای منارجنبان اصفهان می باشد.

این بنای تاریخی که در سال‌های دور گذشته در دهکده ای به نام کارلادان ساخته شده است.امروزه این بنا در نزدیکی منطقه‌ای به نام نصیرآباد قرار گرفته است.این اثر تاریخی بخشی از شهر اصفهان به حساب می آید.

در زمان ساخت این بنا استادان و کاشی کاران ماهر و چیره دست با کاشی های ستاره ای  به رنگ لاجوردی و کثیرالاضلاع فیروزه ای آنرا تزیین کردند.

منارجنبان اصفهان کجاست ؟

منارجنبان که از جاهای دیدنی اصفهان می باشد در حدود ۶ کیلومتری جاده اصفهان نجف آباد سمت راست جاده در خیابان آتشگاه ساخته شده است.

در نزدیکی این عمارت یک آثار تاریخی دیگر به نام آتشگاه نیز وجود دارد.

برای اینکه به منارجنبان بروید کافی است تا در نقشه گوشی خود ، خیابان آتشگاه را جستجو کنید سپس با استفاده از مکان یابی به سمت آن جا بروید.

منارجنبان

تاریخچه منارجنبان اصفهان ؛

منارجنبان به نام آرامگاه امیر عبدالله نیز شناخته می‌شود بر اساس مدارکی که موجود است ، در دوران فرمانروایی فردی به نام محمد خدابنده اولجایتو ، در شهر اصفهان ساخته شده است و همینطور که گفتیم محل دفن عمو عبدالله بن محمود صقلابی یکی از عارفان خدا پرست است ساخته شده است.

بر روی سنگ قبر وی عدد ۷۱۶ را حک کردن اند که حکایت از  سال ساخته آرامگاه او  دارد.

بنای امارت ایوانی منارجنبان در دوران ایلخانی ساخته شده است.طبق مدارک موجود این بنا  با معماری مغول ها ساخته شده است ، اما ساختمان مناره ها حکایت از آن دارند که آنها را در سالهای آخر حکومت صفویان  به ایوان متصل کردند.

معماری منارجنبان

بنای منارجنبان دارای چند بخش مختلف می باشد که عبارتند از مناره ها ، ایوان و  چله خانه

ایوان :

ایوان این بنای تاریخی  میزبان قبر شیخ امیر عبدالله است.که از سطح زمین ۱۰ متر ارتفاع دارد.در ساخت ایوان از آجر استفاده کرده اند و برای تزیین آن کاشی ها و نقاشی های درون گنبد کار شده است.

در نزدیکی ایوان چند سنگ قبر سفید مشاهده می‌شود.به نظر از بازماندگان قبرستان قدیمی که بنا ، روی آن ساخته شده است می باشند.

این بنا دارای پلکانی است که حالت مارپیچ دارد و می توان به پشت بام و مناره‌های مجموعه دسترسی پیدا کرد.البته استفاده از آن برای بازدیدکنندگان ممنوع می باشد.

مناره ها :

مهمترین بخش این مجموعه مناره ها می باشند.هر مناره دارای ۱۷ متر ارتفاع و ۹ متر عرض می باشد.برای تزیین مناره ها از کاشیهای کثیرالاضلاع به رنگ فیروزه ای و کاشی های ستاره ای چهار پر که رنگ لاجوردی دارند استفاده شده است.ویژگی مهمی که این مناره ها را از مابقی مناره ها متمایز کرده است ، این است که در پی تکان دادن یکی از مناره ها ، مناره دیگری نیز تکان میخورد.

چله خانه:

دو اتاقک در این مجموعه قرار دارد که از آنها با عنوان چله خانه یاد می شود.

چله خانه محل چله نشینی عرفا و زاهدان بوده است.به این صورت که عارفان و زاهدان با اقامت ۴۰ روزه در یک فضای ساده  ضمن کشیدن ریاضت ، با خدای خود خلوت می کردند.

علت لرزش منارجنبان اصفهان چیست؟

هنگامی که یکی از این دو مناره را تکان دهید مناره دیگر نیز میلرزد و این همان ویژگی منحصر به فردی است ، که این مجموعه  تاریخی را به یکی از از جاذبه های دیدنی اصفهان تبدیل کرده است.

ظاهرا در کشورهایی مانند عراق و عربستان نیز آثار تاریخی پیدا شده است که در جای خود به حرکت در می آیند.اما بر اساس نظرات مهندسان علم فیزیک از دلایلی که می‌توان برای حرکت مناره‌ها بیان کرد نظریه دوپلر یا تشدید است.

این مناره ها به طور کلی به یکدیگر کاملاً شبیه هستند و وزن چندان سنگین ندارند هنگامی که یکی از مناره ها تکان داده می‌شود ، روی مناره  دیگر خود به خود تاثیر می گذارد و باعث حرکت آن می شود.

برخی بر این اعتقادند که منارجنبان اصفهان با دیگر مناره های جنبان تفاوت زیادی دارد چراکه علاوه بر تکان خوردن مناره ها بخش‌های دیگر این عمارت کهن به لرزه در می آید.

منارجنبان

 

ساعت بازدید

ساعت بازدید از منارجنبان اصفهان همه روزه به جز روزهای تعطیل رسمی از ساعت ۹ صبح تاا ۶ عصر می باشد.

اگر علاقه مند به بازدید در زمان لرزش مناره ها هستید به شما توصیه می‌کنیم در شیفت صبح در ساعات ۱۰:۳۰ ، ۱۲ و ۱۳:۳۰ و در شیفت عصر در ساعت ۱۵ ، ۱۶:۳۰ و ۱۸:۳۰ به این بنا مراجعه کنید تا شاهد لرزش این مناره ها باشید.

بلیط منارجنبان اصفهان

بهای بلیط منارجنبان ۵ هزار تومان می باشد.

 

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *