پنج‌شنبه , آوریل 25 2024
آخرین خبرها

پل خواجو

پل خواجو

از جاهای دیدنی اصفهان میتوان به پل خواجو اشاره کرد که یکی از زیباترین بناهای تاریخی در اصفهان می باشد.

پل خواجو از پل ها و بناهای تاریخی زیبای شهر اصفهان می باشد که در دوران خود جزو زیباترین پل های دنیا به شمار می رفت.

و حالا یکی از زیباترین بناها و آثارباستانی است که نظر هر گردشگری را به خود جلب میکند.

از لذت بخش ترین کارها و تفریحات می توان به قدم زدن بر روی پل خواجو در هنگام غروب و شب اشاره کرد.هنگام قدم زدن شما میتوانید با نگاه کردن دقیق محو در شکوه آن شوید.

اگر شما به اصفهان سفر کنید و از این پل دیدن نکنید ، سفر شما کامل نمی شود.

پل خواجو علاوه بر زیبایی که دارد ، اسرار و شگفتی هایی نیز دارد که گردشگران را وادار می‌کند تا با نگاهی ریز بینانه ، جزئیات این پل را تماشا کنند و هنگام قدم زدن توجه بیشتری به این بنا داشته باشند تا بتوانند با همه وجود آن را درک کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تابه شما گوشه های از زیبایی های پل خواجو بگوییم.

پل خواجو

معرفی پل خواجو

پل خواجو اصفهان در سمت شرقی سی و سه پل واقع شده است.این پل از نظر سبک معماری استحکام و تقارن یکی از منحصر به فردترین در نوع خود در ایران می باشد.

در دوران صفویه پل خواجو یکی از زیباترین پل های دنیا محسوب میشده.

به خاطر معماری و تزئینات کاشی کاری به کار رفته در آن از سایر پل های زاینده رود معروف تر است. پل تاریخی خواجو به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان در سال ۱۳۱۰ ثبت در آثار ملی ایران شد.

پل خواجو کجاست

این بنای تاریخی یکی از پل های است ، که بر روی زاینده رود در اصفهان قرار دارد.

این پل با سی و سه پل ( پل الله وردی خان ) فاصله تقریبی ۲ کیلومتری را دارد.

این پل در انتهای جنوبی چهار باغ و در انتهای شرقی خیابان کمال الدین اسماعیل اصفهانی قرار دارد.

آدرس آن به شرح زیر میباشد :

استان اصفهان شهر اصفهان پل خواجو

تاریخچه پل خواجو

این پل به دستور شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۰ هجری قمری ساخته شد.این پل را روی بقایای پل حسن بیک از دوره تیموری ساختند.براساس روایاتی این پل به منظور ایجاد راه مواصلاتی بین محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز ساخته شد.

و در ادامه قرار بر آن شد که علاوه بر پل بتواند به عنوان یک سد نیز عمل کند.

شاه اسماعیل دوم صفوی برای آن که بتواند همراه با خانواده از منظره این پل نیز لذت ببرد ، یک بنا روی این پل احداث کرد که موسوم به شاه نشین می باشد.این بنا در وسط پل ساخته شده است.

در طول تاریخ علاوه بر رفت و آمد از روی زاینده رود از این پل برای تماشای مسابقات قایقرانی ، تفریح و خوشگذرانی پادشاهان و همراهانشان استفاده می کردند.

پل خواجو

وجه تشبیه پل خواجو

این پل را با نام های دیگری از قبیل بابا رکن الدین ، گبرها ، حسن آباد ، شیراز و پل شاهی نیز می شناسند.

علت نامگذاری پل خواجو به نام بابا رکن الدین این است که ؛ بقعه بابا رکن الدین در تخت فولاد در نزدیکی این پل می باشد.

همچنین علت نامگذاری دیگران به پل شیراز این است که این پل در مقطعی از تاریخ در نزدیکی جاده اصفهان به شیراز قرار داشته است ، به همین دلیل به آن پل شیراز نیز میگفتند.

از آنجا که این پل محل عبور گبرها نیز بوده است ، به پل گرها هم معروف بوده.

پل حسن آباد نیز یکی دیگر از اسامی این پل می باشد چرا که در روزگاران گذشته محله خواجو را با نام محله حسن آباد می‌شناختند.

همانطور که گفتیم شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۰ هجری قمری پل خواجو را ساخت و همین موضوع باعث شد تابه پل شاهی نیز معروف شود.

معماری پل خواجو

پل خواجو یک شاهکار معماری مربوط به عصر صفویه می باشد.طبق برخی از نظریه ها کاربرد این پل علاوه بر کاربرد عمومی آن که عبور و مرور و کاربری سد نیز بوده است ، برای تفریح نیز از آن استفاده می شده.که مردمان آن دوره همانند اکنون برای تفریح و خوش گذرانی و پر کردن اوقات فراغت خود به این پل می رفتند.

طول این پل ۱۳۳ و عرض آن ۱۲ متر می باشد و همچنین این پل ۷/۵ متر معبر دارد.

مصالح به کار رفته در آن از از آجر ، سنگ و ساروج می باشد.

این بنا هم از نظر سازه ای و هم از لحاظ هیدرولیک در هماهنگی کامل و بالایی با بستر طبیعی زمین می باشد.به طوری که پل خواجو به عنوان سد زیرزمینی در برابر دریاچه مخزن آب زیرزمینی اصفهان عمل میکند.

علاوه بر اینکه این پل باعث می‌شود که رودخانه در بالادست سفره آب زیرزمینی شهر را افزایش دهد در پایین دست محل زهکشی برای زمین بستر شهر عمل می کند.

مهندسان عصر صفوی با احداث پل خواجو و ایجاد تاسیسات تاخیر انداز و بندها و… مشکل آب شهر اصفهان را حل کرده بودند.همچنین در همین حال با شست و شوی خاک مقابل کشت کردن زمین های اصفهان باعث دوام و گسترش آبادانی در این منطقه شدند.

دربخش گذرگاه این پل طاق ها و گنبد ها عرقچین قرار گرفته اند که از طاق های کهن ایرانی محسوب می‌شوند. همچنین طاقها به باربری و پایداری بهتر پل کمک میکنند.

در طراحی این پل زیبا از تقارن انعکاسی و تناسب استفاده شده است.به این شکل که کلیه جزئیات با ریتم و آهنگ منظمی تکرار شده اند و فضاهای یک شکل  و هم اندازه ، با عملکرد یکسان که بسیار زیبا و چشم نواز است را مشاهده می کنید.

عجایب پل خواجو

شیرهای سنگی : در دو طرف پل خواجو شیرهای سنگی زیبایی مشاهده می‌شود.هنگامی که شما در کنار یکی از این شیرها بایستید و به چشم شیر دیگر خیره شوی چشمان شیر میدرخشد.عده‌ای بر این باورند که این شیرها نماد نظامیان بختیاری هستند که با شجاعت تمام از اصفهان و زاینده رود حراست می کنند.

همچنین روی بدنه این شیرها حروفی حکاکی و حجاری شده است ، که ظاهراً ابتدای اسم حجاران آنها بوده است علاوه بر این روی این شیرها نمادهایی از ورزشهای باستانی دیده می شود.

قبله نما : بر روی تخته سنگ در سمت شمال و در نزدیکی یکی از شیرهای ، سنگ قبله نمای وجود دارد که معمولاً برای گردشگران قابل توجه و جذاب است.

نمایی از گنبد امام رضا علیه السلام : هنگامی که شما بر روی پل و در هنگام شب در حال قدم زدن میباشید ، حین قدم زدن تان با دیدن دهنه های پایینی پل ، گنبد حرم امام رضا علیه السلام در ذهن شما تداعی می شود.

همچنان اگر بخواهیم درباره آثار باستانی و تاریخی اصفهان و همچنین جاهای دیدنی اصفهان برای تان بگویید زمان زیادی لازم است و در یک مقاله نمی گنجد پس به همین مقدار بسنده می کنیم حتماً به شما توصیه می‌کنیم هنگامی که به اصفهان  سفر کردید حتماً سری هم  به سی و سه پل و پل خواجو بزنید.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *