پنج‌شنبه , می 9 2024
آخرین خبرها

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان

یکی از جاهای دیدنی اصفهان نصف جهان ، میدان نقش جهان می باشد.

میدان امام یا همان میدان نقش جهان از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌آید.در این مکان شما با تجمع بسیاری از بناهای باستانی این شهر رو به رو خواهید شد.

میدان نقش جهان در طول عمرش ، فراز و نشیب های بسیاری داشته است.حتی بازه هایی از زمان مورد بی توجهی حاکمان وقت قرار گرفته است.اما امروزه علاقه مندان زیادی در سراسر دنیا به این بنای زیبا و تاریخی توجه ویژه ای دارند.

اگر می خواهید بدانید که این بناه تاریخی چقدر با ارزش است ، همین قدر به شما بگویم که این بنا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده.

حتما زمانی که به اصفهان سفر می کنید می توانید ساعت ها در این میدان زیبا به گشت و گذار بپردازید و از بناهای تاریخی این مکان و همچنین طبیعت زیبای آن بهره کافی را ببرید.

میزبان یاب در این مقاله قصد داردتا این بنای بزرگ تاریخی و با اهمیت نه تنها در ایران بلکه در دنیا را برای شما مخاطبین عزیز توصیف کنم.

برای دانستن بیشتر راجع به  میدان نقش جهان در ادامه با ما همراه باشید.

میدان نقش جهان

درباره میدان نقش جهان

از برجسته‌ترین مجموعه‌های تاریخی در ایران و جهان میتوان به میدان نقش جهان اشاره کرد.

اصفهان سالانه از گردشگران زیادی استقبال می کنند.که تعداد قابل توجهی از این گردشگران شوق و ذوق زیادی برای بازدید از این بنای تاریخی یعنی میدان نقش جهان را دارند.

میدان نقش جهان تا قبل از انقلاب اسلامی به نام میدان شاه معروف بود که پس از انقلاب اسلامی نام آن به میدان امام تغییر کرد.

این میدان و بنای تاریخی در طول تاریخ عمر خود ، نام های بسیاری داشته است.که بعضی از این نام ها مانند ؛ میدان اصلی ، میدان بزرگ ، میدان قصر ، میدان سلطنتی و میدان نو میباشند.

جالب است بدانید قبل از دوره صفوی در این محل باغی زیبا به نام نقش جهان قرار داشته است.که نام این باغ را از روی شهری در آذربایجان که امروزه به نام نخجوان شناخته می‌شود گذاشته بودند.حمدالله مستوفی در سفرنامه خود ، این شهر را اینگونه توصیف می کند : میدان امام در شمال اصفهان و در قلب مجموعه تاریخی شهر قرار گرفته است ، که روزگاری دولتخانه شاهان صفوی بوده است.با شکوه ترین دوران تاریخی این میدان به دوران شاه عباس صفوی بازمی‌گردد.شاه عباس با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان بناهای تاریخی این میدان را ساخت و باعث رونق اقتصادی و گسترش بازار در آن شد.میدان تازه بنا شده را در این زمان میدان نو نامیدند.

بعد ها با بزرگتر شدن و گسترش میدان که مصادف با حکومت شاه عباس دوم بود ، نام میدان نو را به میدان نقش جهان تغییر دادند.همچنین باید بدانید که الگوبرداری این میدان از روی میدان عتیق که میدان قدیمی در اصفهان بود ، انجام شده است.

جزئیات میدان نقش جهان

این میدان بیش از ۵۰۰ متر طول دارد و عرضی معادل ۱۶۰ متر دارد.

دویست حجره در دو طبقه دور تا دور میدان قرار گرفته اند همچنین چهار بنای تاریخی ارزشمند و زیبا که هر کدام برای خود داستانی دارند ، در این میدان واقع شدند در گذشته طاق های دور تا دور این میدان برای محافظت از این بناها ایجاد کرده بودند که به مرور زمان به حجره های امروزی تبدیل شده اند.

میدان نقش جهان اصفهان در تمامی سرتاسر دنیا علاقه مندان زیادی دارد.

این بنا در هشتم بهمن ماه سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

همچنین در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ نیز از نخستین آثار ایرانی بود که در فهرست یونسکو ثبت شد.

تاریخچه میدان نقش جهان

پیش از آنکه صفویان به قدرت برسند ، در محل این میدان باغی به نام باغ نقش جهان وجود داشت که بسیار بزرگ بود.در بخش میانی این باغ بنا های نظامی از دوره تیموریان و آق قیونلوها وجود داشت.این قسمت که بخش غربی میدان امروزی بود ، امروزه عمارت عالی قاپو در این محل واقع شده است.

در دوران حکومت سلجوقیان این میدان محل برگزاری جشن های ملی مانند نوروز بود و همچنین جایگاه اعدام محکومان نیز بود.در زمان صفویان که پایتخت از قزوین به اصفهان تغییر کرد دوره جلال و شکوه این میدان آغاز و محوطه آن محل تجمع ساختمانهای دولتی و کاخ شاه شد.

هنگام حکومت شاه عباس صفوی با هدف گسترش شهر به سمت قسمت جنوبی آن در حاشیه زاینده رود با به کار گرفتن معماران زبردست و ماهر همچون استاد محمدرضا و علی اکبر اصفهانی ، بنای اولیه میدان نقش جهان پایه‌گذاری شد.

برای طراحی و ساخت این میدان و همچنین بناهای تاریخی که در آن وجود دارد ، از میدان های ایرانی الگو برداری شده است.از نمونه های برجسته آن می توان به میدان امیر چخماق یزد ، میدان صاحب آباد قزوین ، میدان شاه قزوین و میدان عتیق اصفهان اشاره کرد.

از نمونه آثار های هنری که در این میدان به کار رفته میتوان به کتیبه علیرضا عباسی که بر سردر مسجد امام قرار دارد اشاره کرد.

این کتیبه که با خط ثلث نوشته شده ، در تمجید از شاه عباس اول میباشد.کتیبه دیگری که بر سردر مسجد جامع منقش به خط محمد رضا امامی است ، نام معماران برجسته این آثار در آن دیده می شود.

سال ساخت این بنا

بنیان گذاری اولیه شکل امروزی میدان امام از سال ۱۰۱۱ قمری شروع شد و به تدریج تا سال ۱۰۲۵ ساخت این بنا و بناهایی که در آن وجود دارد به طول انجامید.

همچنین کار تزیین مسجد و بناها از سال ۱۰۲۵ قمری آغاز شد و تا زمان حکومت دو تن از جانشینان شاه عباس ادامه یافت.

در دوران حکومت آخرین پادشاهان صفوی ، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین ، این میدان  شکوه و جلال خود را از دست داد و جوی های روان در آن راکد شدند و درختان سرسبز آن رو به خشکی رفتند.این روند تخریب هنگام حمله اشرف افغان شدت گرفت و همچنین تا زمان قاجار ادامه یافت.

نکته جالب و قابل تامل این است که بخش‌های زیادی از امارت نقارخانه به دلیل کوتاهی و  اهمال شاهان قاجار از بین رفت.

موقعیت مکانی میدان نقش جهان اصفهان ؟

این مکان واقع در شمال اصفهان ، درست در مرکز دیدنی های تاریخی این شهر قرار گرفته است.

ورودی های میدان از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان سپه میرسند.خیابان سپه به دلیل وجود پارکینگ های متعدد از تردد بالایی برخوردار است.همچنین توجه داشته باشید که از خیابان استانداری ، کوچه پشت مطبخ و تمامی کوچه های موازی آن شما می توانید به صورت پیاده به میدان نقش جهان بروید.

جاهای دیدنی میدان نقش جهان

میدان نقش جهان

این بنای زیبا دارای بناهای تاریخی متعدد ، زیبا و باشکوه می‌باشد.

از جمله این بناها می‌توان به مسجد جامع عباسی ( مسجد امام ) ، عمارت عالی قاپو ، مسجد شیخ لطف الله ، سردر قیصریه و بازار اشاره کرد.

مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه در ضلع جنوبی این میدان ، مرکز اجتماعی شهر و برای اجتماعات گسترده مردم در مناسبت های مختلف بنا شده بود.

مسجد شیخ لطف الله واقع در ضلع شرقی مرکز مذهبی بود.

عمارت عالی قاپو در غرب میدان ، مرکز حکومتی و همچنین سردر قیصریه دیگر بنای تاریخی واقع در ضلع شمالی میدان نقش جهان که ورودی بازار نیز می باشد ، مرکز مهم اقتصادی شهر بوده است.

اگر بخواهیم فقط درباره این بنای تاریخی برای شما بگویم ساعت ها زمان لازم است.زیرا این بنای تاریخی بسیار باشکوه ه و دارای جزئیات فراوانی می باشد.

اما توصیه ما به شما این است که زمانی که به اصفهان سفر کردید حتماً بازدید از میدان نقش جهان را در برنامه‌های خود بگنجانید.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *