شنبه , آوریل 20 2024
آخرین خبرها

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

جزیره قشم دارای جاهای دیدنی بسیاری است ، از جاهای دیدنی قشم می توان به جزایر ناز قشم ، تنگه چاهکوه، جنگل حرا ، غار خربس ، غار نمکدان ، سد گوران قلعه پرتغالی ها و … اشاره کرد.

جزیره زیبایی قشم از مکان های توریستی و مهم ایران محسوب می شود.که سالیانه میزبان تعداد زیادی گردشگر از نقاط مختلف ایران و جهان می باشد.

یکی از این جاهای دیدنی که قصد توضیح درباره آن را داریم تنگه چاهکوه می باشد.

برای اطلاعات بیشتر درباره تنگه چاهکوه که در قلب جزیره قشم شکل گرفته است ، در ادامه با ما همراه باشید.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه کجاست ؟

همانطور که میدانید جزیره قشم وسعتی معادل ۱۵۰۰ کیلومتر مربع دارد. که از بزرگترین جزایر خلیج فارس به حساب می آید.جزیره قشم واقع در تنگه هرمز میباشد.شکل این جزیره و جهت گیری آن از شمال شرق به جنوب غرب است.جزیره قشم جاذبه های حیرت آور و بی نظیر را در خود گنجانده است.که ۷ جاذبه اصلی در این جزیره وجود دارد عجایب هفتگانه قشم شهرت یافته اند.

عجایب هفتگانه جزیره قشم واقع در محدوده ژئوپارک قشم قرار گرفت اند.

ژئوپارک چیست؟

ژئو پارک به منطقه گفته میشود که در آن چند پدیده طبیعی زمین شناسی ، فرهنگی ، بومی  منحصر به فرد وجود داشته باشد.ژئوپارک قشم که تنها ژئوپارک موجود در خاورمیانه میباشد ، در سال ۲۰۰۶ در شبکه جهانی ژئوپارک ها در یونسکو به ثبت رسید. ایران در جایگاه ششم پس از کشورهای مالزی ، کره ، چین ، ویتنام و ژاپن در آسیا  که دارای ژئوپارک میباشند قرار دارد.

تنگه چاهکوه یکی از سایت‌های اصلی ژئوپارک قشم است ، که از عجایب هفتگانه قشم نیز هم می باشد.

این تنگه در شمال غربی جزیره قشم و در مرکز ژئوپارک قرار گرفته است.

تنگه چاهکوه جاذبه طبیعی فوق‌العاده‌ای در منطقه‌ به نام شهاب است.این منطقه در ۷۰ کیلومتری قشم و نزدیک به روستای چاهوی شرقی واقع شده است.

فاصله ی تنگه چاهکوه با فرودگاه بین‌المللی قشم در حدود ۴۲ کیلومتر می باشد.

همچنین فاصله  این تنگه تا اسکله مسافربری شهید ذاکری ۹۳ کیلومتر از بندر لافت تا تنگه چاهکوه نیز حدوداً ۵۵ کیلومتر است.

مسیر های دسترسی به تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

در ابتدا برای اینکه به جزیره قشم بروید باید یا از طریق هوایی یا از طریق دریایی به این جزیره بروید.

هر کجای ایران که باشید در کمتر از ۲ ساعت می توانید به وسیله هواپیما خود را به جزیره قشم برسانید.

اما اگر شما می‌خواهید به وسیله قطار ، اتوبوس یا حتی وسیله شخصی به این جزیره بروید باید ابتدا خود را به بندرعباس برسانید.سپس از آنجا توسط کشتی های مسافربری به جزیره قشم بروید.

در هر صورت هر طور که خود را به این جزیره می رسانیم باید بدانید که فاصله  بین فرودگاه بین المللی قشم تا تنگه چاهکوه در حدود ۴۰ دقیقه می باشد.

تاریخچه تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

هنگامی که وارد تنگه چاهکوه میشوید به دلیل زیبایی منحصر به فرد که این تنگه دارد حس میکنید که وارد سیاره دیگر شده اید.

پس از اینکه وارد تنگه چاهکوه شدید هنر طبیعت و همچنین دست خط طبیعت برای شما به منصه ظهور می نشیند.

در این تنگه صخره ها با عمق ۱۰۰ متر به شکل ها و ظواهر عجیب قد علم کردند که شما ناخواسته مجذوب عظمت این اشکال و این تنگه خواهید شد.

صخره ها و سنگ ها در  تنگه چاهکوه ، چنان بی زاویه و صاف و صیقلی هستند ، که پیش خود فکر می کنید ، با ابر و اسفنج رو به رو هستید.هنگامی که وارد این تنگ می شوید زمانی که عظمت این تنگه را می‌بینید ، در فکر فرو می روید آب و باد توانسته اند بر قدرت سنگ غلبه کنند و چنان آنها را تغییر دهند که گویی از اول این شکلی بوده اند.

طی میلیون ها سال فرایندهای طبیعی دست در دست هم داده اند و با صبر و حوصله این اثر  هنرمندانه و زیبا را خلق کرده اند.

این تنگه دارای صخره های که از جنس آهک میباشد.که تحت تاثیر وزش باد های تند و همچنین جاری شدن آب طی میلیون ها سال ، ظاهر کنونی خود را به دست آورده اند.تنها چند منطقه محدود در جهان می توانید مشابه آن بیابید.

ورودی این تنگه

هنگام ورود به تنگه چاهکوه تندیسی طبیعی مشاهده می کنید که به (سه سر نگهبان ) معروف است.پس از این تندیس شما با چهار چاه رو برو می‌شویم که منبع ذخیره آب شیرین ساکنان اطراف تنگه می باشد.

از صدها سال پیش این منطقه به عنوان مهمترین منبع آب شیرین برای جزیره  ساکنان اطراف خود بوده است.

از نظر بومیان ، این منطقه  بسیار مقدس می باشد به همین خاطر بعضی از مردمان محلی به تنگه چاهکوه ، دره مقدس نیز می گویند.

دلیل این موضوع به گذشته های خیلی دور باز می گردد زمانی که بومیان منطقه از آبی که در چاه ها و چاله ها جمع می شده است ، برای درمان و شفای بیمار های خود استفاده می‌کردند.

علت نامگذاری تنگه

تنگه چاهکوه

نام این منطقه از ترکیب دو کلمه (چاه) و (کوه) ساخته شده.

چاه ها و حفره های طبیعی که در دیواره و کف این تنگه شکل گرفته اند از دلایل اصلی نامگذاری این منطقه بوده است.

از دلایل دیگر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در ابتدای ورودی این تنگه ۴ حلقه چاه وجود دارد که توسط بومیان برای جمع آوری آب شیرین حفر شده است.این چاه ها به عنوان منبعی برای ذخیره آب شیرین در تابستان استفاده می شود که آب جاری و آب باران در این چاه ها باقی می ماند.

در طول مسیر تنگه چاهکوه راه آب باریکی وجود دارد که آب را به داخل چاه ها هدایت می کند.این آب راه ها و چاه ها قدمتی حدود چهارصد سال دارند.

اغلب اوقات فردی بر سر چاههای تنگه چاهکوه حضور دارد و برای کسانی که تشنه هستند از این چاه ها آب می کشد.

ساختار تنگه چاهکوه

جالب است بدانید این تنگه رشته به کوه های زاگرس متصل می شود.این تنگه شامل دره اصلی و دره عمود بر آن می شود ، و شکلی مانند چهار راه را تشکیل میدهد چاهکوه از شمال و جنوب و شرق و غرب دارای چهار تنگ است.که دیواره های آن به یکدیگر می رسد .از تمامی آنها می‌توان وارد تنگه شد.

مسیر تنگه چاهکوه از سمت شمال و جنوب از عرض آن کاسته می شود. نسبت شیب آن نیز افزایش پیدا میکند. با توجه به این جمله می توان دریافت که تنگه چاهکوه به شدت سیلابی است.هنگامی که به انتهای این دره می‌رسید در میابی منطقه شبیه به حرف (V)  انگلیسی می باشد.

امکانات رفاهی تنگه چاهکوه

در نزدیکی این مکان امکانات رفاهی نسبتا خوب است.

وجود سرویس بهداشتی ، فروشگاه ، اقامتگاه بوم گردی و رستوران در روستای چاهوی شرقی از جمله امکانات رفاهی این منطقه به حساب می آید.

بهترین زمان برای بازدید از تنگه چاهکوه

همان طور که می دانید جزیره قشم منطقه گرمسیری می باشد.بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی قشم فصل های سرد سال است.

توصیه ما به شما برای رفتن به قشم و جاهای دیدنی آن اواسط پاییز تا اواخر زمستان است.

زمان بازدید از این مکان از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر می باشد.همچنین به یاد داشته باشید به دلیل دیوارهای بلند تنگه نباید بازدید از آن را به ساعات پایانی موکول کنید. زیرا فضای تنگه بسیار زودتاریک می‌شود.زمان تقریبی که یک بازدید کامل از تنگه طول می کشد ، حدوداً سه ساعت است.همچنین برای ورود به تنگه هزینه‌ای از گردشگران دریافت نمی شود.

تجهیزات که باید هنگام بازدید از تنگه چاهکوه با خود همراه داشته باشیم

در هنگام بازدید از تنگه چاهکوه لازم است شما تجهیزاتی همچون کفش کوهنوردی یا پیاده روی ، قمقمه آب ، مقداری مواد قندی و همچنین دوربین عکاسی جهت عکس برداری از مناظر بکر این تنگه به همراه داشته باشید.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *