پنج‌شنبه , مارس 28 2024
آخرین خبرها

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام

شیراز یکی از مقاصد گردشگری می باشد.که پر  است از  جاهای دیدنی که همه ساله تعداد زیادی گردشگر را  پذیرا است.جاهای دیدنی شیراز بسیار زیاد می باشد یکی از این مکان هاباغ نارنجستان قوام می باشد.

بناهای دیدنی ، آثار باستانی و مکان های تفریحی از جمله از  این جاهای دیدنی هستند.امروز آمده ایم تا برای شما از باغ نارنجستان قوام که  یک مکان تفریحی و تاریخی می باشد بگویم.

باغ نارنجستان قوام

برای آشنایی بیشتر با این مکان تاریخی و گردشگری با ما همراه باشید.

باغ نارنجستان قوام

یکی از جاهای دیدنی شیراز باغ نارنجستان قوام می باشد.که در عوام مردم به باغ قوام نیز مشهور است.این مکان تاریخی گردشگری از دوره قاجار باقی مانده است.

علت نامگذاری نارنجستان قوام

علت نامگذاری باغ نارنجستان قوام به این دلیل میباشد که درختان نارنج بسیار زیادی در این باغ دیده می شود بنابراین اسم این باغ  به باغ نارنجستان قوام مشهور شده است.

موقعیت مکانی باغ نارنجستان قوام

باغ قوام در محله بالاکفت و در سمت شرق انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است.جالب است بدانید این منطقه در گذشته نقطه پایانی شرقی شهر قدیم ، محلی که در گذشته به دروازه دولت ، دروازه منذر و کل شیخ ابوذرعه معروف بوده است قرار دارد.

تاریخچه باغ قوام

این باغ مابین سالهای ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ هجری شمسی و در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار به دستور علی محمد خان قوام بنا شد.که از دو قسمت اندرونی و بیرونی که در حال حاضر به ترتیب به موزه نارنجستان و خانه زینت الملوک مشهور هستند تشکیل شده است این دو بخش توسط یک تونل به یکدیگر ارتباط داد.

از باغ نارنجستان قوام به عنوان دارالحکومه ، محل انجام امور سیاسی ، نظامی و دیدار با نمایندگان دولت های خارجی استفاده می‌کردند.

باغ نارنجستان قوام در سال ۱۳۴۵ به دانشگاه شیراز اهدا شد و در حد فاصل سالهای ۱۳۴۸ تا سال ۱۳۵۸ خورشیدی به اختیار موسسه آسیایی ،‌ به سرپرستی پروفسور آرتور اپهام پوپ ایران شناس مشهور قرار گرفت.

معماری بنا

باغ نارنجستان قوام

مساحت کل این مجموعه ۳۵۰۰ متر مربع است.بناهای آن در دو ضلع شمالی و جنوبی قرار گرفتند.بناهای این مجموعه ۹۴۰ متر مربع می باشد.

از دیگر بناهای موجود در این مجموعه می توان به حمام گچینه ، حسینیه قوام ، مکتب خانه قوام ، اندرونی قوام (منزل زینت الملوک) دیوانخانه قوام (نارنجستان) و حمام اختصاصی قوام اشاره کرد.

البته در گذشته سه بنای دیگر از جمله اصطبل ، زنجیر خانه و بازارچه وجود داشته است که به دلیل احداث خیابان لطفعلی خان زند آنها از بین رفتند.

نقشه قدیمی باغ نارنجستان قوام و بنا ها ان

دو ساختمان اصلی این باغ به دست هنرمندان و معماران شیرازی ساخته شده است. که با استفاده از هنر نمایی های از قبیل منبت کاری ، نقش پردازی ، آینه کاری ، آجرکاری ، معرق ،حجاری گچبری ، مقرنس و غیره ساخته  و تزیین شده است.

هنگامی که به این باغه زیبا وارد می شوید پس از عبور از زیر ساختمان جنوبی و فروشگاه لوازم سنتی و تزئینی با محوطه های بسیار زیبا  که پر از درختان نارنج و نخل است رو به رو می شوید درختان این باغ در دو طرفه حیات که منتهی می‌شود به بنای اصلی پرسپکتیو زیبایی را ایجاد کرده اند.

با گذر از محوطه ورودی به ساختمان اصلی و ایوان زیبای این بنا میرسیم.در سمت چپ مجموعه قهوه خانه قرار دارد.برای ورود به ایوان و همچنین ساختمان پله های در دو طرف ایوان معماری شدند که طراحی آن ها بسیار زیبا و هنرمندانه میباشد.

با ورود به اتاق های این بنا در دریایی از هنر معرق و آینه کاری  غرق خواهید شد.هنگام ورود به اتاق ها وسایل و مبلمان تاریخی مربوط به همان دوران که بسیار چشم نواز هستند را مشاهده می کنید.عموم سقف اتاق های این بنا از جنس چوب هستند.اما زمانی که اتاق اصلی روبروی ایوان وارد میشوید آینه کاری سقف این اتاق چشمان شما را به خود خیره خواهند کرد. درست روبروی ایوان یک حوض زیبا با یک فواره یادآور دوران شکوه اوج این اثر هنری می‌شود.

 

موزه

شایان ذکر است که در زیر زمین این بنا موزه اشیای عتیقه نارنجستان قرار دارد که مجموعه متشکل از از آثار زیبا و ارزشمند مانند ظروف ، سکه ها ، تابلوها ، کاشیکاری ها و … که از دوران مختلف تاریخی ایران است می باشد.

موقعیت یابی

برای دسترسی بهتر به این مجموعه شما می بایست از سمت چهارراه نمازی در طول خیابان لطفعلی خان زند به سمت شرق حرکت کنید.این مجموعه پس از مسجد نصیرالملک در سمت چپ شما قابل مشاهده خواهد بود.توجه کنید که در ساعات شلوغ و ایام پیک با توجه به اینکه این منطقه کمی شلوغ می باشد ممکن است جای پارک برای خودرو شما با کمی زحمت به دست آید اما نگران نباش  چراکه طول خیابان لطفعلی خان زند زیاد است و شما می توانید با کمی  فاصله  از این مکان خودرو خود را پارک کنید.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *