پنج‌شنبه , مارس 28 2024
آخرین خبرها

دیدنی های فومن

دیدنی های فومن

شهرستان فومن با باغ ها ، درختان چنار ، شالیزار ها ، منظره های طبیعی و بکر و مجسمه ها شناخته شده است . باستان شناسان پیشینه ای 2500 و 3000 سال را برای این شهر تخمین زده اند و این سرزمین تاریخی را در زمره ی قدیمی ترین شهر های مناطق شمالی کشور قرار داده اند .دیدنی های فومن بسیار زیاد است و در این مطلب قصد داریم به بررسی آن ها بپردازیم.

فومن یکی از شهر های استان گیلان می باشد ودر نزدیکی رشت قرار دارد.آب و هوای این شهر نیز مانند دیگر شهر های شمالی مرطوب است. فاصله فومن تا شهر رشت 29 کیلومتر است و 30 دقیقه فاصله دارند و به راحتی می توان به مرکز استان گیلان دسترسشی داشت. علاوه بر این نزدیک ترین دریا به فومن دریای انزلی می باشد و حدود 1 ساعت زمان میبرد تا به ردیا برسید

در فرهنگ فارسی معین کلمه فوم به معنی ( سیر ) و پسوند (ن) به معنای ( جایگاه کشت ) می باشد و به طور کلی به دلیل کشت سیر در این منطقه به این نام معروف شده است . در نظر عده ای فومن از کلمه بهمن گرفته شده است و به معنای  پناهگاه دانشمندان  معرفی می شود .

جاذبه های گردشگری فومن

قلعه رودخان :

بنای تاریخی قلعه رود خان در 20 کیلومتری شهرستان فومن واقع شده که کاشفان و باستان شناسان قدمت این قلعه را برای دوره ساسانیان تخمین زده اند . این قلعه به علت احداث و قرار گرفتن کنار رود خانه دژ روگان شهرت داشته و بعد ها با گذشت زمان به قلعه رودخان تغییر یافته است . از نام های دیگر این قلعه می توان به قلعه حسامی ، قله رخون ، دژ روخان ، قلعه هزار پا و دژ روگان اشاره کرد .

از ویژگی های منحصر به فرد این قلعه در طول تاریخ عدم نفوذ ، فتح و دسترسی به آن توسط دشمن ،  سیستم دفاعی و امنیت آن بوده است . این دژ از دو بخش ارگ و قورخانه تشکیل شده که بخش ارگ محل سکونت حاکم و خانواده آن و بخش قورخانه برای سکونت و فعالیت ها نظامی احداث شده است .قسمت های دیگر این قلعه شامل تعدادی ورودی ، حوض ، آبریزگاه ، آب انبار ، واحد مسکونی ، برج و بارو ، دیده بانی ، حمام ، زندان و سرد خانه می شود

روستای فوشه :

روستای فوشه در 22 کیلومتری جنوب غرب فومن و در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد که از مناطق دیدنی این شهر است . پوشش گیاهی متنوع و وجود درختانی نظیر افرا ، توسکا ، لرگ ، راش و خرمندی آرامش را برای بازدید کنندگان به ارمغان آورده است . محصور شدن این روستا از غرب ، حنوب و جنوب غربی در مناطق کوهستانی ، جنگلی ، ارتفاعات با چشم انداز های شگفت انگیز باعث شده سالانه گردشگران و مسافران زیادی ا به خود جذب کند .

غار خون فوشه :

این غار در نزدیکی قلعه رود خان و 15 کیلومتری روستای فوشه قرار دارد با قدمت 3 هزار ساله است که آن جز جاذبه های گردشگری و دیدنی پر طرفدار شهرستان فومن محسوب می شود . غار خون فوشه به دلیل قدمت زیاد و اهمیت زیست محیطی از اهمیت و ارزش والایی برخودار است و منطقه جنگلی حساب می شود . در مسیر دسترسی به این غار با طبیعت بکر و زیبایی های فوق العاده ای روبه رو می شوید که باعث می شود خستگی راه فراموش شود .

ییلاق زودل :

ییلاق زیبای زودل با چشم انداز بی نظیر و آب و هوای مرطوب و معتدل در مسیر قلعه تراشوم و نزدکی روستای خانوانه قرار دارد . به دلیل اینکه روستای زودل در مسیر رسیدن به ییلاق قرار دارد به این نام شهرت یافته است .

ییلاق بالا تر از روستا قرار گرفته و با بهر گیری از اسم روستا و بالا تر قرار گرفتن ییلاق زودل سر نامگذاری شده است . ( واژه سر به معنای بالاتر است ) .

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه :

یکی از موهبت الهی که در منطقه ماسوله توابع شهرستان فوم قرار دارد چشمه زمزمه است . نکته جالبی وجود دارد و آن این است که این چشم به دلیل قرار گرفت در نزدیکی معدن آهن دارای طعم تلخ و نامطلوبی است اما به دلیل فواید درمانی ساکنین این آب را با مقدار کمی شکر مخلوط کرده و برای بیماری های گوارشی و ریوی از آن استفاده می کنند .

چشمه آب معدنی علی زاخونی یکی از پدیده های ارزشمند طبیعی که به دلیل بهره مندی از بیکر بنات نوشیدن آن برای درمان بیماری هایی از جمله مشکلات گوارشی و … مفید است .

بقعه سبز قبا :

امامزاده سبز قبا که در روستای شنبه بازار قرار دارد از اماکن مذهبی این شهرستان محسوب می شود . در این بقعه پیکر چند شهید از جنگ تحمیلی در اطرف آن قرار دارد .

از جمله شهدای دفن شده در این بارگاه پیکر شهد جواد موسوی است که در فضای اطراف این بقعه قرار گرفته است . در نزدیکی امامزاده سبز قبا درخت کهنسالی وجود دارد که از زمان قدیم < درخت مزار > یا < درخت آقادار > می نامیدند . مردم به تبعیت از باور های قدیمی پارچه ای سبز رنگ را برای برآورده شدن حاجت خود به این درخت می بندند .

برای داشتن سفری دل پذیر به شهر فومن می توانید از حالا برنامه ریزی کنید و با توجه به این مطلب از تمامی جاهای گردشگری فومن دیدن کنید. برای اجاره خانه فومن نیز از طریق سایت های معتبر می توانید رزرو خود را ثبت نمایید و اقامتی لذت بخش برای خود بسازید. در صورت رزرو از سایت بدون هیچ نگرانی می توانید به صورت آنلاین وجه خود را پرداخت نمایید و خیالتان از بابت وجه پرداختی راحت باشد.

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *