پنج‌شنبه , مارس 28 2024
آخرین خبرها

جاذبه های گردشگری جاده چالوس

جاذبه های گردشگری جاده چالوس

بی گمان همه علاقمندان سفر به شمال با جاده چالوس آشنایی کامل دارند ولی امروز می خواهیم درباره جاذبه های گردشگری جاده چالوس صحبت کنیم که کمتر شناخته  شده و به آن پرداخته شده است. به جرات می توان گفت معروف ترین و یکی از زیباترین جاده های کشور جاده ای نیست جز جاده چالوس. جاده ای که می توان گفت تقریبا تمامی ساکنان استان های مازندران، تهران و البرز از کوچک و بزرگ از این جاده خاطرات شیرینی دارند. جاده ای پر پیچ و خم، سرسبز، کوهستانی و نوستالژیک که سفر به شمال را جذاب تر و خاطره انگیز می کند.

سفر به شمال با نام جاده چالوس عجین شده است، علاوه بر تفریحات و طبیعت بی نظیر این جاده باید گفت که رانندگی در این جاده بسیار لذت بخش است. قسمت هایی از این جاده زیبایی چشم نواز طبیعت، مانند تابلوی نقاشی چشم را خیره می کند. جاده چالوس که در سال 1312 ساخته شده است از شهر کرج آغاز می‌شود و به شهر چالوس می رسد. لازم به ذکر است که طول این جاده 163 کیلومتر می باشد. جاده چالوس یکی از حادثه خیزترین جاده های کشور است که در روزهای تعطیل شاهد مسافران زیاد و ترافیک سنگینی می باشد.

 

 

سد کرج

جاذبه های گردشگری جاده چالوس

با ورود به جاده چالوس رودخانه کرج که از دل رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرد به امتداد جاده در جریان است. این رودخانه که معمولا در اواخر هفته در بین مردم تهران و کرج طرفدار دارد و شلوغ می شود منطقه مناسبی برای پیک نیک می باشد. 25 کیلومتر از شروع جاده چالوس سدی بر روی این رودخانه بسته شده که آب شهر تهران را تامین می کند.

سد امیرکبیر که بیشتر با نام سد کرج شناخته می شود، اولین جاذبه در مسیر جاده چالوس می باشد. در دریاچه ی سد ماهی های قزل آلای سفید و خال قرمز، ماهی سفید و سیاه پرورش داده می شود. از تفریحات این منطقه می توان به اتراق کردن، قایق سواری، ماهیگیری، اسکی روی آب اشاره کرد.

در سالیان گذشته در کنار این سد هتلی به نام واریان قرار داشت که به دلیل آلوده کردن آب سد تخریب شد. در حال حاضر دهکده ای به نام واریان که به ونیز ایران هم شهرت دارد در طرف دیگر سد واقع شده است که تنها راه دسترسی به آن با قایق می باشد. این دهکده که در تابستان هوای معتدل و در زمستان هوای بسیار سردی دارد در گذشته در مکان فعلی سد قرار داشته؛ که ساکنان ان با احداث سد به بالاتر از این منطقه کوچ داده شدند.

شهرستانک

جاذبه های گردشگری جاده چالوس

دومین جاذبه گردشگری چالوس در کیلومتر 40 جاده چالوس و در دامنه های توچال روستای مورد علاقه ناصرالدین شاه قاجار واقع شده است. روستایی با درختان سرسبز و سر به فلک کشیده صنوبر که دارای آب و هوایی کوهستانی و مطبوع می باشد. در شهرستانک در فصل پاییز طوفان رنگ غوغا به پا می کند؛ توصیه می کنیم دیدن این فصل از این منطقه را از دست ندهید. در این آبادی که از وسط آن رودخانه ای می گذرد، جاذبه هایی همچون کاخ ناصری، قلعه دزدبند، تپه شنستون و درخت سرو اورس 2800 ساله وجود دارد.

آبشار نوجان در جاده چالوس

آبشار نوجان

سومین جاذبه گردشگری جاده چالوس در کیلومتر 15 جاده قرار گرفته است. آبشاری زیبا و کمتر شناخته شده که طرفداران خاص خود را دارد. آبشار نوجان که در روستایی به  نام آتشگاه نوجوان قرار دارد، به دلیل مسیر دسترسی سخت از دید مسافران به دور مانده و شهرت زیادی پیدا نکرده.  البته در سال های اخیر تعدادی از علاقمندان به یخ نوردی برای دیدن و تفریح به سمت این آبشار حرکت می روند.

آبشار خور در جاده چالوس

آبشار خور

برای علاقمندان به آبشار خبر خوشی داریم؛ در ابتدای جاده چالوس آبشار دیگری قرار دارد که راه رسیدن به آن آسان می باشد. پس از پیمودن  17 کیلومتر و لذت بردن از زیبایی های جاده چالوس باید فرعی خوزنکلا را وارد شوید. پس از عبور از روستاهای ارنگه، سیجان و خوزنکلا به روستای خور می رسید که در کنار این روستا آبشاری زیبا به همین نام واقع شده است.

برای رسیدن به این آبشار باید نیم ساعت پیاده روی کنید. این پیاده روی از قسمت های جذاب این گردش می‌ باشد، قدم زدن بین درختان سیب، گیلاس و آلو باعث می شود در طول مسیر احساس خستگی نکنید.

ارتفاع این آبشار 50 متر است و در ارتفاع 2800 متری از سطح زمین قرار دارد. اگر قصد فرود از آبشار را دارید، آبشار خور یکی از گزینه های مناسب است. این آبشار در فصل زمستان برای علاقمندان به یخ نوردی جذاب است.

باغ لاله ها در جاده چالوس

باغ لاله ها

یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری جاده چالوس در کیلومتر 54 این جاده زمینی به وسعت 1 هکتار قرار دارد که به باغ لاله ها شهرت دارد. زمان بازدید از این باغ در اواسط اریبهشت ماه به مدت هفته می باشد. با ورود به این منطقه گویی وارد باغی در بهشت می شویم. باغی پر از لاله با رنگین کمانی از رنگ ها. بازدید از این باغ که در سال 1360 بنا شده است، رایگان می باشد. به دوستداران طبیعت و گل و گیاه توصیه می شود که لذت دیدار از این باغ را از دست ندهند.

غار یخ مراد در جاده چالوس

غار یخ مراد
غار یخ مراد

در مسیر جاده چالوس غاری شگفت انگیز که مربوط به دوران ایران پیش از باستان می باشد،  قرار دارد. غاری پر پیچ و خم که با قندیل های زیبا، استالاکتیت و استالاگمیت های یخی چشم نواز چشمان هر طبیعت گردی را خیره می کند. برخی از بومی های این منطقه اعتقاد دارن که قندیل های این غار خاصیت درمانی دارد.

این غار 2640 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و از ویژگی های جالب آن این است که دمای داخل غار برعکس اکثر غاره از دمای خارج آن کمتر است. دیگر شگفتی این غار این است که به دلیل پر پیچ و خم بودن و داشتن حفره های زیاد هنوز کسی طول دقیق این غار را نمی داند.

برای داشتن روزی سرشار از شگفتی و هیجان باید 60 کیلومتر در جاده چالوس پیش روی کنید و پس از عبور از منطقه نسا، وارد خروجی کهنه ده شوید. پس از طی کردن حدودا 12 کیلومتر به دو راهی می رسید که باید به سمت راست بروید؛ سپس با 1 ساعت پیاده روی به دهانه غار می رسید و ساعت های خاطره انگیزی انتظارتان را می کشد.

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین

در 65 کیلومتری شهر کرج  از مسیر جاده چالوس پیست اسکی بین المللی دیزین قرار گرفته که همه ساله در فصل زمستان علاقمندان به این رشته ورزشی را به سمت خود جذب می کند. پیست اسکی دیزین را می توان به عنوان مجهزترین و پیشرفته ترین پیست اسکی کشور دانست.

با اینکه برخی اسکی  را ورزش زمستانی می دانند ولی دیزین مجهز به پیست اسکی چمن هم می باشد. این پیست دارای 5 رستوران، 15 کلبه و 2 هتل برای اقامت می باشد.

اگر قصد دارید شب را در این مکان سپری کنید می توانید از خدمات هتل های گاجره و دیزین بهره مند شوید. هتل دیزین در کنار پیست قرار دارد و پنجره اتاق های آن به سمت پیست اسکی باز می شود. اگر قصد خرید یا کرایه وسایل اسکی دارید، این هتل این امکان را برای شما مهیا کرده است. در 3 کیلومتری این پیست هنلی دیگر به نام گاجره قرار دارد که نسبت به هتل دیزین ارزان تر می باشد.

تونل کندوان

تونل کندوان

یکی از مهم ترین سمبل های جاده چالوس تونل کندوان است که شاید بتوان گفت معروف ترین تونل کشورمان می باشد. کلنگ احداث این تونل در سال 1314 به زمین خورد. در آن زمان و با آن تجهیزات تنها در عرض 3 سال احداث و افتتاح شد. می گویند نام این تونل از روستایی واقع در اسکو به نام کندوان گرفته شده است. در آن زمان مردم این روستا در حفر و کندن کوه تبحر داشتند و افراد زیادی برای ساخت تونل کندوان از این روستا آمدند که برای قدردانی از آنها نام این تونل از روستای کندوان گرفته شد.

در سال 1374 عملیات برای تعریض این تونل آغاز شد و این تونل بسته شد. عملیات تعریضی که در آن سال آغاز شد بیش از 7 سال به طول انجامید! تا دوباره این تونل به بهره برداری مجدد برسد.

در سال های اخیر قبل از ورودی تونل کندوان تبدیل به مکانی برای تفریح و شکم گردی مسافران شده است. تونل کندوان با آشکده های خود مشهورتر از پیش و تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری جاده چالوس شد. چند سالی است که آشکده های فراوانی انواع آش، عدسی، لوبیا، املت، نیمرو، میرزاقاسمی، باقالی قاتق و سیب زمینی سرخ کرده به گردشگران عرضه می کنند.

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

پوشش گیاهی دریاچه ولشت، شامل چند درخت در اطراف دریاچه و گیاهانی چون گیاه نی‌بن و بوته‌های کوچک می‌شود؛ بوته ها و نیزارهایی که با ریشه‌های ۶ تا هشت متری به زمین نفوذ کرده‌اند. دریاچه ولشت با موقعیتی بی‌نظیر همچنین محلی مناسب برای زندگی پرندگان مهاجر و آبزیانی چون قورباغه، اردک ماهی، مارماهی، مار آبی، ماهی سفید، جلبک‌ها، ماهی کولی و شاه کولی است.

دریاچه ولشت، یک مکان مناسب تفریحی برای گردشگری موقت و سفرهای یک‌روزه است. این منطقه تفریحی در سال ۱۳۸۴ به عنوان منطقه توریستی معرفی شد و از آن پس، امکانات تفریحی و گردشگری بسیاری در آن ساخته شده است. از جمله امکانات رفاهی دریاچه ولشت می‌توان به کافه، رستوران، اسکله رستوران با پخش موسیقی زنده، سوئیت‌های اقامتی، محل برپایی کمپ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، تفریحات آبی، زمین والیبال، بوفه و سوپرمارکت اشاره کرد.

تفریحات آبی این مجموعه شامل قایق سواری، بیگ بال، بنانا، شاتل و جت اسکی کودکان است. هزینه ورود به مجموعه تفریحی دریاچه ولشت، ۸۰۰۰ تومان است و شما باید برای استفاده از اسکله رستوران، نفری ۱۵,۰۰۰ تومان پرداخت کنید؛ البته در صورت سفارش از منوی رستوران، رفتن به اسکله رستوران رایگان است.

مطالب مرتبط
جاذبه های گردشگری نوشهر
جاذبه های گردشگری گیلان
جاذبه های گردشگری تالش

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *