جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی شوش

جاهای دیدنی شوش

شوش مرکز شهرستان شوش و یکی از شهرهای استان خوزستان است. این شهر از کهن‌ترین شهرهای جهان است، از این رو آثار باستانی زیادی در این منطقه تاریخی وجود دارد. قدمت شهر شوش به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. در این مقاله با تعدادی از جاهای دیدنی شوش آشنا می شوید.

از جاهای دیدی شوش می توان محوطه باستانی شوش، مقبره دعبل خزاعی، محوطه باستانی هفت تپه، کاخ شاوور (کاخ اردشیر دوم)، تپه باستانی آکروپل، موزه شوش، زیگورات چغازنبیل، قلعه شوش، محوطه باستانی ایوان کرخه، آرامگاه دانیال نبی، کاخ آپادانا شوش، پارک ملی کرخه و منطقه حفاظت شده میش داغ را نام برد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

رستوران های شوش

در سفر به شهر شوش به رستوران های این شهر تاریخی بروید و غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید. از رستوران های شوش می توان رستوران پسران علی قمی، رستوران آراد، رستوران جوجه طلایی، سفره خانه سنتی ساحل و غیره را نام برد.

رستوران های شوش

اجاره سوئیت در شوش

با توجه به اینکه شوش یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است می توانید با اجاره سوئیت در شوش چند روزی را در این شهر اقامت کنید و از جاهای دیدنی شوش دیدن کنید.

هتل های شوش

در شوش هتل های زیادی برای اقامت وجود ندارد اما می توان هتل آپادانا شوش ( هتل تک ستاره ) را نام برد. اقامتگاه های بوم گردی نظیر اقامتگاه بوم گردی احمد، اقامتگاه بوم گردی ابوعلی، اقامتگاه بوم گردی دورانتاش و اقامتگاه بوم گردی آوان در شوش آماده پیرایی از مهمانان گرامی می باشد.

هتل های شوش

محوطه باستانی شوش

محوطه باستانی شوش محوطه گسترده‌ای در کل شهر شوش را در برمی‌گیرد و احتمالا سال 4000 قبل از میلاد پایه‌گذاری شده است. پرونده محوطه تاریخی شوش در  نشست پونسکو که در سال 1394 در شهر بن آلمان برگزاری شد بررسی گردید و به ثبت جهانی رسید. این پرونده شامل تعدادی از جاهای دیدنی شوش از جمله کاخ شاپور، کاخ آپادانا، دروازه شرقی، کاخ هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه‌های آکروپول و قلعه فرانسوی‌ها می باشد. محوطه باستانی شوش از جاهای دیدنی شوش می باشد.

محوطه باستانی شوش

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوش

مقبره دعبل خزاعی

دعبل خزاعی با نام اصلی محمد بن علی خزاعی از شاعران عرب بود که در زمان امام جعفر صادق (ع)، در کوفه به دنیا آمد. وی یکی از شاعران مشهور شیعه بوده است. دعبل خزاعی به دلیل هجویاتی که در مورد خلفای عباسی سرود برای فرار از ماموران خلفای عباسی، به طور مخفیانه بین شهرها رفت و آمد می کرد. سرانجام وی در سن نود و هشت سالگی پس از نماز مغرب و عشا در یکی از روستاهای اطراف شوش، توسط تیری زهرآگین کشته شد.

مقبره دعبل خزاعی

آدرس: ایران،  استان خوزستان ، شوش ، خیابان شهید دانش

محوطه باستانی هفت تپه

محوطه باستانی هفت تپه مجموعه‌ای از چهارده تپه‌ی باستانی است و از جاهای دیدنی شوش به شمار می رود. بر اساس نظر محققان و باستان شناسان، منطقه مسکونی کشف‌شده در هفت‌تپه، شهر کبناک از شهرهای تمدن ایلامیان است. در جریان راه سازی مربوط به شرکت نیشکر هفت تپه، این منطقه تاریخی کشف شد که منجر به حفاری هایی توسط باستان شناسان شد. اشیای زیادی در محوطه باستانی هفت تپه کشف شده‌اند که در موزه هفت تپه قرار دارند و علاقه مندان می توانند با  مراجعه به این موزه از این آثار باستانی کشف شده دیدن کنند.

محوطه باستانی هفت تپه

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، 10 کیلومتری جنوب شرقی شوش

کاخ شاوور (کاخ اردشیر دوم)

قدمت کاخ اردشیر دوم یا کاخ شاوور که در غرب رودخانه شاوور است به دوره هخامنشیان برمی گردد و به دستور اردشیر دوم، دهمین شاه هخامنشی ساخته شد. از جمله مصالح به کار رفته در ساخت این بنای تاریخی سنگ و خشت می باشد و از جاهای دیدنی شوش می باشد. شصت و چهار ستون سنگی در این کاخ وجود داشت که در حال حاضر تنها ته ستودن های آن باقی مانده است. شباهت های زیادی بین اخ شاوور و کاخ آپادانا وجود دارد.

کاخ شاوور (کاخ اردشیر دوم)

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوش ، چهارصد متری غرب تپه آپادانا

تپه باستانی آکروپل

قدمت تپه آکروپل به دوره ایلامیان برمی گردد و از جاهای دیدنی شوش می باشد. باستان شناسان بیست و هفت لایه در این تپه شناسایی کرده اند که بعضی از طبقات آن شامل دوره‌های اسلامی، ساسانی، اشکانی، سلوکی، هخامنشی،  ایلامی و قبل از آن می‌شود. آثار ارزشمندی مانند مجسمه معروف ملکه نامیرا ستون، لوح قانون نامه حمورابی و لیوان مشهور سفالی شوش در تپه آکروپل کشف شده است. آکروپل کلمه یونانی می باشد که به معنی بلدترین منطقه شهر است. قلعه  شوش نیز روی این تپه قرار دارد. این تپه باستانی در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه باستانی آکروپل

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوش ، خیابان طالقانی

موزه شوش

در موزه شوش اشیا و آثار باستانی زیادی قرار دارد و از جاهای دیدی شوش به شمار می رود. این موزه در سال 1345 در کنار محوطه باستانی شوش افتتاح گردید. این موزه در میان باغی بزرگ قرار دارد و مجموعه موزه در شش تالار برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. آثاری که در این موزه قرار دارد مربوط به حفاری های منطقه شوش و چغازنبیل می باشد.

موزه شوش

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوش ، خیابان امام خمینی

زیگورات چغازنبیل

چغازنبیل شهری به جای مانده از دوره ایلامی است که وسعت آن به صد هکتار می رسد. اولین اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، زیگورات چغازنبیل می باشد. یکی از پادشاهان ایلامی دستور ساخت شهری مذهبی و سلطنتی را صادر کرد که نام اصلی این شهر بر اساس کتیبه ها و آجر نوشته‌های به دست آمده از این محوطه، به زبان ایلامی ال- اونتاش و به زبان اکدی دور اونتاش است. زیگورات چغازنبیل که مهم ترین بنای شهر چغازنبیل می باشد بنای خشتی است که روی آن را با آجر پوشانده‌اند. این اثر تاریخی در سال 1348 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال 1979 میلادی به عنوان نخستین میراث جهانی ایران در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسید. زیگورات معبدی باستانی است که در دوران ایلامی ها ساخته شد.

زیگورات چغازنبیل

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، 35 کیلومتری جنوب شرقی شوش

قلعه شوش

قدمت قلعه شوش به دوران قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی شوش می باشد. این قلعه با استفاده از خشت ها و آجرهای به دست آمده از دوره‌های مختلف در تپه شوش در بخش شمالی تپه باستانی آکروپل توسط باستان شناسان فرانسوی ساخته شد. قلعه شوش در سال 1380 با شماره ثبت 3983 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از آنجایی که قلعه شوش محل استقرار باستان شناسان فرانسوی و ابزارآلات آن‌ها بوده به همین دلیل وسایلی مانند دستگاه تقطیر آب ، دستگاه پرس و مته دستی ، یک دستگاه ماشین لندروور، جک دستی، دمنده زغال‌سنگ، گاری چهار چرخ، بالابر دستی و… بین سال‌های 1895 میلادی تا پس از انقلاب اسلامی در قلعه باقی مانده است.

قلعه شوش

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوش ، خیابان طالقانی

محوطه باستانی ایوان کرخه

محوطه باستانی ایوان کرخه که با نام ایوان کرخه نیز شناخته می‌شود، بزرگ ترین شهر مدفون شده ساسانیان می باشد. این شهر تاریخی که از جاهای دیدنی شوش می باشد تنها بخش اندکی از آن باقی مانده است. این منطقه تاریخی در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و قدمت آن دوره شاپور دوم برمی گردد.

محوطه باستانی ایوان کرخه

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شمال غربی شوش

آرامگاه دانیال نبی

یکی از جاهای دیدنی شوش، آرامگاه دانیال نبی می باشد که در سال 1249 هجری شمسی جعفر شوشتری روحانی شیعه و توسط حاج ملاحسین معمار ساخته شد. دانیال نبی یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل است که در قرن هفتم قبل از میلاد، در بابل زندگی می کرد. وی بعد از مدتی به ایران مهاجرت کرد و در شوش ساکن شد. آرامگاه دانیال نبی تحت مجموعه شهر شوش و تل‌های مجاور آن در سال 1310 به شماره ثبت 51 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه دانیال نبی

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوش ، خیابان امام خمینی

کاخ آپادانا شوش

کاخ آپادانا در محوطه قلعه شوش قرار دارد و از جاهای دیدنی شوش می باشد. از قسمت های مختلف این کاخ می توان به تالار بار عام، حرم‌سرا، دروازه و کاخ پذیرایی و سه حیاط مرکزی اشاره کرد و کاخ زمستانی پادشاهان هخامنشی بوده است. قدمت کاخ آپادانا به سال‌های 515 تا 521 قبل از میلاد برمی گردد و به دستور داریوش پادشاه هخامنشی، در قرن شش قبل از میلاد، روی بقایای تمدن ایلامی‌ها ساخته شد. هیئت باستان شناسی شوش به سرپرستی ژان پرو این طور نتیجه‌گیری کرد که کاخ به صورت طبیعی از بین رفته است و دلایلی مانند ابعاد عظیم کاخ، مصنوعی بودن پی، خشتی بودن و رها شدن آن پس از انقراض هخامنشیان برای ویرانی کاخ ذکر شده است.

کاخ آپادانا شوش

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شوش ، بلوار امام خمینی ، جنب قلعه شوش

پارک ملی کرخه

پارک ملی کرخه از جاهای دیدنی شوش به شمار می‌رود و در پنج کیلومتری غرب جاده ترانزیتی اهواز – شوش قرار گرفته است. رودخانه کرخه از میان پارک ملی کرخه عبور می کند. این منطقه یکی از مناطق حفاظت شده برای تولید مثل گوزن زرد ایرانی است. حیوانات دیگری مانند گرگ، شغال، روباه، گورکن، رودک عسل خوار، گربه جنگلی، سیاه گوش، نمس هندی، کفتار، گراز و… در این منطقه زندگی می کنند. همچنین پرندگانی مانند اردک مرمری، سنقر تالابی، سنقر سفید، قرقی، عقاب تالابی، عقاب دشتی، سنقر خاکستری، دراج، کلاغ سیاه، دراج، بلبل خرما، حواصیل شب، حواصیل زرد در پارک ملی کرخه وجود دارد. از گونه های گیاهی این منطقه می توان به سریم، جاز (بنگله)، بید، لگجی، استبرق، مرغ، شبدر و… اشاره کرد.

پارک ملی کرخه

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شهرستان شوش ، 5 کیلومتری جاده ترانزیتی اهواز – شوش

منطقه حفاظت شده میش داغ

منطقه حفاظت‌شده میش داغ در غرب رودخانه کرخه قرار دارد و از جاهای دیدنی شوش به شمار می رود. در این منطقه انواع گونه های جانوری مانند پستانداران، خزندگان، دوزیستان، پرندگان زندگی می کنند. منطقه حفاظت‌شده میش داغ مساحتی حدود 59301 هکتار دارد و در ۴۵چهل و پنج کیلومتری شمال غرب سوسنگرد قرار دارد.

منطقه حفاظت شده میش داغ

آدرس: ایران ، استان خوزستان ، شهرستان شوش ، 45 کیلومتری شمال غرب سوسنگرد

سوغات شوش

نان محلی، خرما، کلوچه و پونه تازه از سوغاتی‌های شوش به شمار می رود.

صنایع دستی شوش

از صنایع دستی شوش می توان، کپو بافی، حصیر بافی، سفالگری، معرق ساقه گندم، سرمه دوزی، تذهیب و ساخت بادبزن دستی را نام برد.

صنایع دستی شوش

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *