جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی لارستان

جاهای دیدنی لارستان

لارستان یکی از شهرستان‌های جنوبی استان فارس است که شهر لار مرکز این شهرستان می باشد. این شهرستان از نظر آب و هوایی جزو مناطق گرم و خشک محسوب می شود و دارای زمستان‌هایی معتدل و تابستان‌هایی بسیار خشک است. لارستان از شمال به شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت، از غرب به جویم، اوز، گراش و لامرد و از شرق و جنوب به استان هرمزگان محدود می‌باشد. در این مقاله تعدادی از جاهای دیدنی لارستان را به اختصار توضیح می دهیم.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی لارستان می توان باغ نشاط لار، بازار قیصریه لار، منطقه حفاظت شده هرمد، آب انبارهای هفت ‌برکه، آتشکده آذرفرنبغ کاریان، آرامگاه مادر نادرشاه، قلعه اژدها پیکر و قلعه همایون دژ را نام برد.

رستوران های لارستان

از جمله رستوران های لارستان می توان رستوران قدسی، رستوران اسدی، رستوران پارس و غیره را نام برد.

رستوران های لارستان

اجاره سوئیت در لارستان

اگر قصد سفر به لارستان را دارید بهتر است از قبل برای اقامتتان برنامه ریزی کنید زیرا ممکن است در زمان ورود نتوانید اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید. اجاره سوئیت در لارستان یکی از گزینه هایی است که می توانید برای اقامت خود در نظر بگیرید.

هتل های لارستان

هتل های زیادی در شهرستان لارستان وجود ندارد. از هتل های لارستان می توان هتل جهانگردی لار ( هتل سه ستاره ) را نام برد.

هتل های لارستان

باغ نشاط لار

قدمت باغ نشاط لار به دوران صفویه برمی گردد و از جاهای دیدنی لارستان می باشد. در میان این باغ که در کنار رودخانه خش قرار دارد عمارتی قدیمی وجود دارد که آن را با نام عمارت باغ نشاط می‌شناسند. در این باغ درختانی مانند کنار و نخل وجود دارد و مساحت آن حدود یک هکتار می باشد. عمارت اصلی باغ دارای سه طبقه می باشد و شامل زیرزمین، همکف و طبقه اول می‌شود. حمام تاریخی باغ نشاط نیز در بخش شمالی این باغ قرار دارد. متاسفانه طبقه دوم و بادگیر این عمارت به صورت کامل تخریب شده است. این مجموعه تاریخی در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ نشاط لار

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان لارستان ، شهر لار ، خیابان ساحلی ، خیابان همت شمالی

بازار قیصریه لارستان

قدمت بازار قیصریه لار به هزار سال قبل برمی‌گردد و از جاهای دیدنی لارستان می باشد. این بازار دارای سه قسمت اصلی فضای مرکزی، غلام گردش‌ها و راسته‌ها می باشد. بازار قیصریه لار تاکنون چندین بار بازسازی شده است. در این بازار اصناف گوناگونی مشغول فعالیت می باشند. بازار تاریخی قیصریه لارستان در سال 1317 با شماره ثبت 315 در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار قیصریه لارستان

آدرس: ایران ، استان فارس ، لار ، خیابان طالقانی

منطقه حفاظت شده هرمد

منطقه حفاظت‌شده هرمد از جاهای دیدنی لارستان به شمار می‌رود. این منطقه در جنوب شرقی استان فارس و چهل کیلومتری شرق لارستان قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده هرمد بین دو استان فارس و هرمزگان واقع شده است. آب و هوای منطقه حفاظت‌شده هرمد به صورت گرم و خشک، بارندگی در آن بسیار کم و به صورت سیلابی است. درختچه‌هایی مانند بادام کوهی و درختانی نظیر بنه، کیکم، زیتون و سرو کوهی و درختانی نظیر کنار، کهور، استبرق به طور پراکنده در این منطقه وجود دارند. همچنین گیاهانی مانند گز، انار شیطان، پامچال و قیچ در این منطقه می‌رویند. از گونه های جانوری این منطقه حفاظت شده می توان انواع قوچ، گربه گوش سیاه، بزمجه، مار و عقرب را نام برد.

منطقه حفاظت شده هرمد

آدرس: ایران ، استان فارس ، شرق شهرستان لارستان ، مرز مشترک استان فارس و هرمزگان

آب انبارهای هفت ‌برکه

آب‌انبارهای هفت ‌برکه مجموعه‌ای از هفت آب‌انبار است و در دوره های مختلفی ساخته شده اند. این اثر تاریخی در سال 1355 با شمارهٔ ثبت1327 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است برکه حاج ابوالحسن بزرگ‌ترین و معروف‌ترین این آب انبارها می باشد. از این هفت آب انبار، پنج حلقه دارای سقف گنبدی و دو حلقه دیگر بدون سقف هستند. از این آب انبارها برای ذخیره آب استفاده می شده است. مصالح به کار رفته در ساخت برکه حاج حسن، سنگ و ملات گچ می باشد. گنبد آب انبار حاج حسن با سنگ و ملات گچ ساخته شده و با ساروج اندود شده است.

آب انبارهای هفت ‌برکه

آدرس: ایران ، استان فارس ، گراش

آتشکده آذرفرنبغ کاریان

یکی از جاهای دیدنی لارستان آتشکده آذرفرنبغ کاریان می باشد. مصالح به کار رفته در ساخت این آتشکده آجر و گل می باشد و ارتفاعی حدود بیست متر دارد. قدمت این آتشکده به دوره ساسانیان برمی گردد و آتشکده موبدان بوده ‌است. این آتشکده که در زبان محلی به قلعه تشی معروف است در سال 1379 با شماره ثبت 3417 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آتشکده آذرفرنبغ یا آتشکده کاریان در مسیر کاریان، از دهستان هرم و کاریان شهرستان لارستان قرار دارد.

آتشکده آذرفرنبغ کاریان

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان لارستان ، بخش جویم ، نزدیکی روستای کاریان

آرامگاه مادر نادرشاه لارستان

آرامگاه مادر نادرشاه که به برج ننه نادر هم مشهور است مربوط به دوران اسلامی (تیموری و صفوی) است که در کنار قلعه اژدها پیکر واقع قرار دارد. ارتفاع این عمارت از نه متر است و مصالح به کار رفته در آ سنگ و گچ می باشد. این آرامگاه مربوط به مادر نادر شاه نیست و بر اساس یک داستان تاریخی به آرامگاه مادر نادر شاه مشهور شده است. این بنای تاریخی در سال 1382 با شماره ثبت 10504 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه مادر نادرشاه لارستان

آدرس: ایران ، استان فارس ، لار

قلعه اژدها پیکر

قدمت قلعه اژدها پیکر به دوره ساسانی برمی‌گردد و در کنار آرامگاه مادر نادرشاه قرار دارد. این قلعه روی تپه‌ای واقع شده است و از جاهای دیدنی لارستان می باشد. چاهی در بالای تپه قرار دارد که به دولاب مشهور است. این قلعه تا حدود یک قرن پیش مسکونی بوده است و به دلیل استحکامات قوی در قدیم طلسم کیانی نامیده می‌شد. این اثر تاریخی در سال 1382 با شماره ثبت 10507 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه اژدها پیکر

آدرس: ایران ، استان فارس ، لار

قلعه همایون دژ

قلعه همایون دژ یا گراش مربوط به دوران‌های تاریخی پیش از اسلام است و در شهرستان گراش قرار دارد. در حال حاضر تنها مخروبه ای از این قلعه باقی مانده است. قلعه همایون دز دارای قسمت های مختلفی مانند آب انبار ، مسجد، حمام و غیره بوده است. این اثر تاریخی در سال 1382 با شماره‌ی ثبت 10502 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه همایون دژ

آدرس: ایران ، استان فارس ، گراش

سوغات لارستان

از سوغات لارستان می توان حلوا مسقطی لاری ، کنجه لاری، مهوه و پیلوس را نام برد.

سوغات لارستان

صنایع دستی لارستان

گلیم بافی، حصیر بافی، سُپ بافی، سفالگری و زرگری مهمترین صنایع دستی لار به شمار می روند.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *