جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی جهرم

جاهای دیدنی جهرم

جهرم مرکز شهرستان جهرم و دومین شهر بزرگ استان فارس می باشد. در این شهر تاریخی آثار باستانی و گردشگری زیادی وجود دارد. سازنده این شهر پسر خشایار شاه عنوان شده است. جهرم از نظر آب و هوایی در منطقه نیمه خشک گرم واقع شده است. در اینجا با تعدادی از جاهای دیدنی جهرم آشنا آشنا می شوید.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی جهرم می توان به مقبره جاماسب حکیم، قدمگاه جهرم، مسجد و مدرسه خان جهرم، قلعه گبری جهرم، کاروانسرای مخک، غار سنگ تراشان، چهار طاقی آتشکده قطب آباد، غار ویشو، بازار جهرم، تل قلعه جهرم، پل گچی اسفل جهرم، غار شفق، دروازه پیر شبیب جهرم، چهارطاقی زاغ جهرم، قلعه تبر جهرم، مسجد جامع جهرم و بقعه شیخ خلیفه جهرم اشاره کرد.

رستوران های جهرم

در سفر به این شهر تاریخی و زیبا حتما به رستوران های این شهر بروید. از جمله رستوران های جهرم می توان به رستوران هتل پاسارگاد جهرم، رستوران هفت خان، رستوران چتر سبز، رستوران گلدیس و غیره اشاره کرد.

رستوران های جهرم

اجاره سوئیت در جهرم

جهرم یکی از شهرهای تاریخی ایران می باشد که آثار باستانی زیادی را در خود جای داده است. در سفر به این شهر می توانید با اجاره سوئیت در جهرم چند روزی را در این شهر اقامت کنید و به گردش و تفریح بپردازید.

هتل های جهرم

یکی از گزینه هایی که می توانید برای اقامت در این شهر انتخاب کنید هتل های جهرم می باشد. از هتل های جهرم می توان هتل پاسارگاد جهرم (هتل دو ستاره) و هتل فرهمند جهرم (هتل دو ستاره) را نام برد.

هتل های جهرم

مقبره جاماسب حکیم

قدمت مقبره جاماسب به دوره ساسانیان برمی گردد و از جاهای دیدنی جهرم می باشد. در ساخت این مقبره از سنگ های تراش خورده استفاده شده است. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در بخش خفر واقع شده است.

مقبره جاماسب حکیم

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم ، جاده شیراز به جهرم، بخش خفر

قدمگاه جهرم

قدمگاه جهرم روی تپه ای در جنوب این شهر قرار گرفته و از جاهای دیدنی جهرم می باشد. بر اساس تحقیقات باستان شناسان به دوره ساسانیان تعلق دارد که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بازسازی قرار گرفته است.

قدمگاه جهرم

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم

مسجد و مدرسه خان جهرم

قدمت مسجد و مدرسه خان جهرم به دوران صفویه برمی گردد و در غرب شهر جهرم قرار دارد. از مصالح به کار رفته در این بنا می توان به خشت، گل، سنگ، گچ و آجر اشاره کرد. از بخش های مسجد می توان گنبد خانه، سردر، راهروها، فضای ورودی، ایوان و حیاط را نام برد. در کنار این مدرسه، مسجد آجری خان قرار دارد. این اثر تاریخی در سال 1353 با شماره ثبت 960 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد و مدرسه خان جهرم

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم ، خیابان عبرت

قلعه گبری جهرم

یکی از جاهای دیدنی جهرم، قلعه گبری جهرم می باشد. درمیان قلعه چاهی وجود دارد که قطر دهانه آن دو متر می باشد. این قلعه بر روی کوهی قرار دارد و یک دیوار سنگ چین سراسری، دو حوضچه تصفیه آب، آبراهه های کوچک از دیگر آثار به جامانده از این قلعه می باشد. این قلعه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه گبری جهرم

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم ، تنگه قلعه گبری

کاروانسرای مخک

کاروانسرای مخک شامل دو کاروان سرا می باشد که در فاصله کمی از هم قرار دارند. قدمت کاروان سرای اول مربوط به دوران صفویه می باشد و قدمت کاروان سرای دوم به دوره قاجار برمی گردد. این کاروان سرا از جاهای دیدنی جهرم می باشد و داری امکاناتی از قبیل استراحت گاه اسب، شتر و چاه آب بوده است.

کاروانسرای مخک

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم ، 30 کیلومتری جاده جهرم  ـ  شیراز

غار سنگ تراشان

این غار یکی از جاهای دیدنی جهرم می باشد که دارای دوازده ورودی می باشد و مساحت آن حدود بیست هزار مترمربع است. با هدف برداشتن سنگ برای امرار معاش و به صورت تدریجی این غار شگل گرفته است. غار سنگ تراشان یکی از بزرگترین غارهای دست ساز جهان به شمار می رود که بیش از صد ستون در آن وجود دارد.

غار سنگ تراشان

آدرس: استان فارس، 3 کیلومتری جنوب شهر جهرم

چهار طاقی آتشکده قطب آباد

قدمت این بنای تاریخی به دوران ساسانیان برمی گردد و از جاهای دیدنی جهرم به شمار می رود. چهار طاقی آتشکده قطب آباد بر روی تپه ای قرار دارد و بخش های زیادی از آن بعد از گذشت سالیان طولانی هنوز سالم مانده است.

چهار طاقی آتشکده قطب آباد

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم

غار ویشو

در این غار که از جاهای دیدنی جهرم می باشد قندیل های زیبایی وجود دارد. غار ویشو در بخش سیمکان شهرستان جهرم قرار دارد و در حدود هفتصد متر طول دارد.

غار ویشو

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم ، روبروی روستای همنده

بازار جهرم

قدمت بازارچه جهرم به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار برمی گردد. این بازار در مدت شش سال توسط حاکم جهرم و فسا ساخته شد و از جاهای دیدنی جهرم می باشد. شکل این بازار به صورت صلیب می باشد و هشتصد متر مربع مساحت دارد. در مرکز بازار یک چهار سوق قرار دارد که در راس آن بادگیری قرار دارد. بازار جهرم در سال 1352 با شماره 950 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار جهرم

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان جهرم ، شهر جهرم ، بلوار شهید رجایی شمالی ، خیابان منوچهری (جمهوری اسلامی)

تل قلعه جهرم

تل قلعه جهرم از آثار باستانی به جای مانده پس از اسلام می باشد و از جاهای دیدنی جهرم به شمار می رود. این اثر تاریخی در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در روستای آبگرم شهر جهرم قرار دارد.

تل قلعه جهرم

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم

پل گچی اسفل جهرم

قدمت پل گچی اسفل به دوران صفویه برمی گردد و در روستای اسفل جهرم قرار دارد. مصالح به کار رفته در ساخت این پل، سنگ و ساروج می باشد و توسط خواجه عبدالصمد دوزه ای سیمکانی ساخته شد. این اثر تاریخی در سال 1381 با شماره 7206 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل گچی اسفل جهرم

آدرس: ایران ، استان فارس ، اسفل

غار شفق

این غار در دره تنگ تیهو قرار دارد و از جاهای دیدنی جهرم می باشد. غار شفق غاری آهکی است که دارای استلاگمیت و استلاکتیت‌های منحصر به فردی می باشد. این غار سه دهانه دارد و در بخش سیمکان شهرستان جهرم واقع شده است.

غار شفق

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان جهرم ، 75 کیلومتری جهرم ، دقیقا روبروی روستای کوشکسار

دروازه پیر شبیب جهرم

قدمت دروازه پیر شیب به دوران قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی جهرم می باشد. دروازه پیر شیب دارای دالانی با سقف گنبدی شکل می باشد که عرقچین و مقرنس کاری از تزئینات داخلی آن می باشد.

دروازه پیر شبیب جهرم

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم

چهارطاقی زاغ جهرم

چهار طاقی زاغ از جاهای دیدنی جهرم می باشد و به دوران تاریخی پس از اسلام تعلق دارد. این اثر تاریخی در سال 1381 با شماره 7203 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در روستای زاغ قرار دارد.

چهارطاقی زاغ جهرم

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم ، بخش سیمکان ، 500 متری شمال روستای زاغ

قلعه تبر جهرم

این قلعه تاریخی که تنها از آن یک برج گچی، چندین غار، پلکان و آب‌انبار مخروبه باقی مانده است از جاهای دینی جهرم می باشد. این قلعه از جاده اصلی فاصله دارد و مسیر رسیدن به آن دشوار می باشد و به قلعه خورشید نیز معروف است.

قلعه تبر جهرم

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان جهرم ، حدود 50 کیلومتری شرق شهر جهرم

مسجد جامع جهرم

قدمت مسجد جامع جهرم به دوران صفویه برمی گردد و از جاهای دیدنی جهرم می باشد. از این اثر تاریخی تنها شبستان جنوبی آن باقی مانده است. دیگر قسمت های مسجد جدید هستند.

مسجد جامع جهرم

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم ، خیابان 22 بهمن

بقعه شیخ خلیفه جهرم

سر در ورودی بقعه شیخ خلیفه حدود نوزده متر ارتفاع دارد و از جاهای دیدنی جهرم می باشد. این بقعه در روستای جزه قرار دارد و از آجر ساخته شده است.

بقعه شیخ خلیفه جهرم

آدرس: ایران ، استان فارس ، جهرم ، روستای جزه

سوغات جهرم

از سوغات جهرم می توان به خرما، حلوای خارک، نان مشت و مرکبات اشاره کرد.

سوغات جهرم

صنایع دستی جهرم

صنایع دستی جهرم شامل ملکی دوزی، نمد مالی، گلیم بافی، جاجیم بافی می باشد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *