جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی مرند

جاهای دیدنی مرند

مرند مرکز شهرستان مرند و از شهرهای استان آذربایجان شرقی است. این شهر در فاصله شصت و پنج کیلومتری از شمال غربی تبریز قرار دارد. شهر مرند از نظر مساحت و جمعیت  سومین شهر بزرگ استان پس از تبریز و مراغه محسوب می‌شود. مرند از نظر سابقه و پیشینه تاریخی یکی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که در محور ارتباطی اروپا و آسیای میانه قرار گرفته است. این شهر آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است. در این مقاله با تعدادی از جاهای دیدنی مرند آشنا می شوید.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی مرند می توان آرامگاه پیر خاموش، قلعه مانداگارانا (تپه یالدور)، قلعه سن سارود، مسجد پیر بالا (مسجد بازار)، مسجد جامع مرند، دره دارانداش، حمام قاضی، سد زنوز، حمام حاجی موسی، آبشار پیر بالا، کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند، کیلسای هوانس مقدس، غار دوگیجان، روستای اویندین، چشمه آب گرم صوفیان، طاق و قلعه هلاکو، آبشار عیش آباد، پناهگاه حیات وحش کیامکی و پیست اسکی پیام را نام برد.

رستوران های مرند

اگر به شهر تاریخی مرند سفر می کنید برای صرف غذا به رستوران های این شهر بروید و از غذاهای محلی مرند نوش جان کنید. از رستوران های مرند می توان به رستوران کلاسیک صفا، رستوران ییلاق، رستوران حیدربابا، رستوران هتل یام، رستوران ستاره و … اشاره کرد.

رستوران های مرند

اجاره سوئیت در مرند

اگر قصد سفر به مرند، شهر تاریخ و طبیعت را دارید حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در مرند است. مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در مرند همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

هتل های مرند

یکی از گزینه هایی که در سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی مرند می توانید انتخاب نمایید هتل های مرند می باشد. از جمله هتل های مرند می توان به هتل جهانگردی مرند (هتل دو ستاره) و هتل کاروانسرای یام مرند اشاره کرد.

هتل های مرند

آرامگاه پیر خاموش مرند

قدمت آرامگاه پیر خاموش به دوره سلجوقیان برمی‌گردد و مدفن یکی از علما و عرفای قرن هفتم هجری با نام پیرخموش مرند است. این مکان یکی از جاهای دیدنی مرند می باشد که در سالیان اخیر به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازسازی شده است. لازم به ذکر است این محوطه ابتدا ده‌ها هزار متر مربع مساحت داشت که در حال حاضر به دلیل ساخت و ساز، وسعت آن کمتر از صد متر مربع شده است. این اثر تاریخی در سال 1387 با شماره ثبت 25194 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آرامگاه پیر خاموش مرند

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مرند ، خیابان هفت تیر شرقی ، کوچه صمصامی

قلعه مانداگارانا (تپه یالدور)

قدمت قلعه مانداگارانا که از جاهای دیدنی مرند می باشد به حدود شش سال قبل یعنی هزاره‌ چهارم پیش از میلاد می‌رسد. لادیمیرمینورسکی این قلعه را از نوع قلعه‌های خشتی اورارتویی می‌داند و بر این باور است که در زمان حمله سارگون دوم، پادشاه آشور تخریب شده است. از نام های دیگر قلعه مانداگارانا به قلعه یالدور و تپه مرند می توان اشاره کرد. متاسفانه به خاطر بی توجهی مسئولان به این بنای تاریخی، این جاذبه گردشگری و اثر ملی زیر تلی از خاک به فراموشی سپرده شده و رفته رفته به خرابه‌ای تبدیل شده است. قلعه مانداگارانا (تپه یالدور) در سال 1347 هجری شمسی با شماره 786 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه مانداگارانا (تپه یالدور)

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مرند ،‌ چایکنار شرقی ، کوی شهید میر اسلام سید باقری ، کوچه سیدلر

قلعه سن سارود

قدمت قلعه سن سارود را به دوره‌های مختلف از جمله پیش از میلاد و قرون وسطا نسبت می‌دهند. این قلعه که از جاهای دیدنی مرند می باشد آخرین آثار معماری مشهود در آن به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام تعلق دارد. از بنای قلعه تنها بخش‌های اندکی به جا مانده است. در جنوب قلعه قبرستان قدیمی اسلامی و بقایایی از پی‌های ساختمانی قرار دارد که به پیرحسن معروف است. این اثر تاریخی در سال 1381 با شماره ثبت 6178 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه سن سارود

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 26 کیلومتری شمال مرند ، بخش مرکزی ، روستای هرزند جدید

مسجد پیر بالا (مسجد بازار) مرند

مسجد پیر بالا با نام‌های مسجد بازار و مسجد امام نیز شناخته می‌شود و از جاهای دیدنی مرند به شمار می رود. طبق روایات گذشته گان این مسجد پس از طوفان نوح (ع)، مدفن همسر حضرت نوح (ع) بوده است. البته بنای امروزی مسجد با ششصد متر مربع وسعت، تغییرات اساسی نسبت به بنای نخستین آن داشته است. در مسجد سه کتیبه وجود دارد که یکی از آن‌ها در بالای محراب و دو کتیبه دیگر در بالای سردر ورودی اصلی قرار گرفته‌اند. بر اساس این کتیبه ها ساختمان کنونی مسجد در سال 1268 هجری قمری روی بقعه‌ی همسر حضرت نوح (ع) ساخته شد و تا به امروز چندین بار بازسازی شده است. این مسجد پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام مسجد امام، تغییر یافت. مسجد پیر بالا در سال 1386 با شماره ثبت 21231 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد پیر بالا (مسجد بازار) مرند

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مرند ، پاساژ حاج کمال ، میدان امام حسین ، خیابان طالقانی

مسجد جامع مرند

این بنای تاریخی از جاهای دیدنی مرند می باشد که با توجه به تحقیقات انجام شده در طول تاریخ کاربری‌های مختلفی داشته است. در زمان حکومت ساسانی آتشکده‌ای معروف به شمار می‌رفت، با سکونت ارامنه در این منطقه به کلیسا تبدیل شد و پس از پیروزی اعراب بر بابک در قرن سوم هجری و همزمان با اسلام آوردن مردم آذربایجان، به شکل مسجد درآمد. مسجد جامع پرند در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد جامع مرند

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مرند ، خیابان شهید رجایی

دره دارانداش

رود آق چای با عبور از دل صخره‌ها، آنها را شکافته و با ایجاد دالان‌هایی آب رو، موجب به شهرت رسیدن این منطقه شده است. فاصله صخره‌های دره دارانداش بین دو تا ده متر است و دارای پیچ و خم های فراوانی است. از دیگر نام های این دره زیبا می توان به گوورچینلیق، گورچینیک دره سی و دره گورچینیک اشاره کرد که محلی‌ها برای دره دارانداش به کار می‌برند. داش در زبان ترکی به معنای سنگ است و شاید دلیل به کار بردن این اسم به خاطر وجود صخره‌ها و سنگ‌ها باشد.

دره دارانداش

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، شهرستان مرند ، 24 کیلومتری زنوز ، روستای هریس

حمام قاضی

قدمت حمام قاضی مرند به دوره قاجار برمی‌گردد و از جاهای دیدنی مرند می باشد. این حمام حدود سال 1273 با سرمایه قاضی شیخ الاسلام و به دستور دربار قجری در مرند ساخته شد. حمام بزرگ مرند تا دهه هفتاد همچنان به فعالیت خود ادامه داد اما متاسفانه پس از راه سازی، این بنا رو به ویرانی گذاشت. قرار بر این است که حمام قاضی پس از مرمت و بازسازی، به موزه مردم‌شناسی تبدیل شود. این اثر در سال 1386 با شماره ثبت 19205 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مرند ، خیابان قیام ، روبروی مسجد قیام

سد زنوز مرند

یکی از جاهای دیدنی مرند سد زنور می باشد که در فاصله بیست و چهار کیلومتری شمال شرقی مرند، در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. در کنار این سد باغهای میوه وجود دارد. چشمه‌های زیادی در منطقه اطراف آن می‌جوشند. آب سد زنور از چشمه‌های کوه سلطان سنجر تامین می‌شود.

سد زنوز مرند

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 24 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مرند

حمام حاجی موسی

قدمت حمام حاج موسی به دوره قاجار برمی‌گردد و از جاهای دیدنی مرند به شمار می رود. این حمام یکی از ساخته های متعدد حاج موسی محسوب می‌شود که در شهرستان مرند کارهای عمرانی زیادی انجام داد. حمام حاجی موسی در سال 1381 با شماره ثبت 7371 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مرند

آبشار پیر بالا

آبشار پیر بالا در روستایی با همین نام قرار دارد و از جاهای دیدنی مرند می باشد. این آبشار حدود ده متر ارتفاع دارد و در هجده کیلومتری مرند واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار باید دو ساعت پیاده روی کنید که این مسیر از میان دره‌ای با صخره‌های بزرگ و چشمه‌های متعدد عبور می‌کند.

آبشار پیر بالا

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، شهرستان مرند، روستای پیر بالا

کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند

قدمت کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند به دوره مغول و صفویه برمی گردد. این کاروانسرا از مهم‌ترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم بوده است و از جاهای دیدنی مرند می باشد. کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند دارای حیاط مرکزی بزرگ و از نوع کاروان سراهای چهار ایوانی است. از بخش های این کاروانسرا می توان به سردر رفیع، گنبد خانه حیاط مرکزی، اتاق‌ها و ایوان‌های مشرف به حیاط برای اقامت کاروانیان اشاره کرد. در چهار گوشه این کاروانسرا چهار برج مدور قرار دارند که قطر این برج ها به هفت متر می رسد.

کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 13 کیلومتری جاده مرند به تبریز ، روستای پیام یا یام

کلیسای هوانس مقدس

کلیسای هوانس مقدس از جاهای دیدنی مرند می باشد. این کلیسا در روستای سهرل یا سهرقه در فاصله سیزده کیلومتری از مسیر تبریز به مرند قرار دارد. قدمت این کلیسا حدود دو قرن می باشد و در سال 1840 میلادی توسط سردار سامسون روی خرابه‌های کلیسای دیگری که متعلق به قرن پنج تا شش میلادی بوده است، ساخته شد. از بخش های مختلف کلیسای هوانس می توان به محل اقامت اسقف اعظم، مدرسه و مکانی برای روشن کردن شمع و عود، برج ناقوس خانه، گنبد رگ هرمی با روکش شیروانی در سردر ورودی و محراب اشاره کرد.

کلیسای هوانس مقدس

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 13 کیلومتری جاده آسفالته تبریز – مرند ، روستای سهرل

غار دوگیجان

غار دوگیجان از نوع غارهای استالاکتیت است و در کوهی بین روستاهای دوگیجان و زرقان قرار دارد. کف این غار گلی است و دو تالار در آن وجود دارد. در تالار سمت راست غار برگه‌های خشکیده، استخوان‌های حیوانات و چندین دهلیز فرعی به چشم می خورد و در تالار سمت چپ استالاکتیت و استالاگمیت‌ های بسیار زیبایی وجود دارد.

غار دوگیجان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی، مرند ، 6 کیلومتری شرق روستای دوگیجان

روستای اویندین

قدمت روستای اویندین به 1400 سال پیش برمی‌گردد و از جاهای دیدنی مرند می باشد. این روستا در فاصله هشتاد کیلومتری از مرند قرار دارد و به یکی از قطب‌های گردشگری مرند تبدیل شده است. از جاذبه های گردشگری روستای اویندین می توان به آبشار میان دره با  ارتفاع بیست متر، تفرجگاه لزگه، چشمه‌های قزل چشمه و زلفی چشمه سی و قبرستان تاریخی دوزلاخ با قدمت پانصد سال اشاره کرد.

روستای اویندین

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 80 کیلومتری مرند

چشمه آب گرم صوفیان

چشمه آب گرم صوفیان از جاهای دیدنی مرند می باشد و با چشمه آب معدنی صوفیان نیز شناخته می‌شود. این چشمه در پنج کیلومتری جاده صوفیان به مرند قرار دارد و حرارت آب آن شانزده درجه سانتی گراد می باشد. در اتفاعات سمت چپ جاده، از چند مکان آب گازدار بیرون می آید که اطراف بزرگ‌ترین این چشمه ها حوضچه‌ای طبیعی به وجود آمده است. میزان کلرور سدیم در آب چشمه زیاد است و مزه‌ی شوری دارد.

چشمه آب گرم صوفیان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 5 کیلومتری جاده صوفیان به مرند

طاق و قلعه هلاکو

قدمت طاق و قلعه هلاکو به دوران حکومت مغول‌ها برمی گردد و در بیست و هفت کیلومتری مرند قرار دارد. این قلعه در دشتی به نام هلاکو یا الاکی واقع شده و از جاهای دیدنی مرند می باشد. مردم محلی این قلعه را با نام کاخ هلاکو می شناسند. از این اثر تاریخی تنها قسمت های محدودی باقی مانده است. کتیبه‌ای به خط کوفی و تزیین شده با آجر و کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ از تزئینات باقی مانده از قلعه هلاکو می باشد.

طاق و قلعه هلاکو

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 27 کیلومتری مرند

آبشار عیش آباد

آبشار عیش‌آباد در ناحیه کوهستانی میشوی غربی، در کنار روستای عیش‌آباد و در بیست کیلومتری مرند قرار دارد. ارتفاع این آبشار به پانزده متر می رسد و دو طبقه دارد. این آبشار که از جاهای دیدنی مرند می باشد در دره ای به نام گوزل قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار بخشی از جاده را می توان با ماشین رفت و بقیه مسیر کوهستانی می باشد.

آبشار عیش آباد

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 20 کیلومتری مرند ، روستای عیش آباد

پناهگاه حیات وحش کیامکی

مساحت پناهگاه حیات وحش کیامکی، نود و پنج هزار هکتار می باشد. در این منطقه بیش از دویست گونه گیاهی و جانوری زندگی می کنند. پناهگاه حیات وحش کیامکی در محدوده شهرستان‌های جلفا و مرند، از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است.

پناهگاه حیات وحش کیامکی

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، شهرستان‌های جلفا و مرند

پیست اسکی پیام

پیست اسکی پیام در پانزده کیلومتری شهر مرند و شصت کیلومتری تبریز قرار دارد و از جاهای دیدنی مرند می باشد. این پیست اسکی در سال 1348 هجری شمسی با مساحت سی هکتار راه‌اندازی شد. این پیست هشتصد متر طول دارد و هر ساله گردشگران زیادی راهی این منطقه می شوند. از امکانات این پیست اسکی می توان به پارکینگ، رستوران، سرویس های بهداشتی، دستگاه‌های بالابر برای افراد مبتدی و حرفه‌ای، پل روگذر ورودی پیست، امکان استفاده از تلفن همراه و جاده آسفالت اشاره کرد.

پیست اسکی پیام

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، کیلومتر 15 جاده مرند – تبریز

صنایع دستی مرند

از صنایع دستی این شهر تاریخی می توان به سبد بافی، قالی بافی، فانوسکا بافی، سفال گری و سرامیک سازی و  پارچه بافی اشاره کرد.

سوغات مرند

برگه زردآلو، پسته ، آلبالو، زغال اخته و زعفران از بهترین سوغاتی های مرند به شمار می روند.

سوغات مرند

غذاهای محلی مرند

از غذاهای محلی مرند می توان سوزی شورباسی (شوربای تره)، کوکوی لوبیا سبز، کوفته تبریزی، نان اسکو و نان اهری را نام برد.

غذاهای محلی مرند

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *