شنبه , سپتامبر 7 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی بوکان

جاهای دیدنی بوکان

بوکان مرکز شهرستان بوکان و در جنوب مرکزی استان آذربایجان غربی می باشد. به این شهر القابی مانند عروس شهرهای ایران، شهر فرهیختگان، شهر آب‌ها و چشمه سارها و غیره داده شده است. بوکان در میان دو کوه نعل شکن (نالشکینه) و کوه سیاه (برده رش) قرار گرفته است. این شهر از غرب به مهاباد و از جنوب به سقز محدود است و در دشت‌های استپی و هموار قرارگرفته است. آب و هوای بوکان در تابستان گرم و خشک و در  زمستان سرد است. با توجه به اینکه بوکان یکی از شهرهای تاریخی استان آذربایجان غربی به شمار می رود هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از جاهای دیدنی بوکان راهی این شهر می شوند.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی بوکان می توان به تپه باستانی قلایچی، قلعه سردار، آرامگاه سرداران مکری، غار دوکچی، مسجد حامیان، مسجد جامع بوکان، مقبره حسن زیرک، غار قلایچی، تالاب قره گل، کوه طرغه، منطقه شکار ممنوع سه کانیان، سیمینه رود، باغ امیر آباد، بوستان ساحلی بوکان، دریاچه سد بوکان و خانقاه شیخ شمس الدین برهانی اشاره کرد.

رستوران های بوکان

در سفر به شهر زیبای بوکان سری به رستورانهای این شهر بزنید. از جمله رستوران های بوکان می توان به رستوران میرزا قادر، رستوران و باغچه سنتی تاج محل، کبابی بوکان، رستوران مروارید بوکان و … اشاره کرد.

رستوران های بوکان

اجاره سوئیت در بوکان

اگر قصد سفر به بوکان را دارید بهتر است از قبل برای اقامتتان برنامه ریزی کنید زیرا ممکن است در زمان ورود نتوانید اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید. با اجاره سوئیت در بوکان می توانید مکانی را برای اقامت خود انتخاب کنید تا بتوانید چند روزی را در اردبیل بمانید و به تفریح و گردش بپردازید.

هتل های بوکان

یکی از گزینه هایی که می توانید در سفر به بوکان برای اقامت در نظر بگیرید هتل های بوکان می باشد. هتل ایزدی بوکان ( هتل سه ستاره ) از هتل های بوکان می باشد.

تپه باستانی قلایچی

آجرهایی به شکل صلیب و منقوش، معبد مرکزی برج‌ها، دیوارهای آن، حیاط سنگ‌فرش، پله‌های متصل به حیاط، چند اتاق اندود شده با گل آخری، نقاشی‌هایی به رنگ سیاه و آبی و آجرهایی منقوش با موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی از جمله آثاری هستند که در تپه باستانی قلایچی کشف شده است. این آثار مربوط به هزاره‌ی اول پیش از میلاد  می باشد. این تپه که با نام تپه باستانی قالایچی نیز شناخته می‌شود، در پانزده کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در روستایی به همین نام قرار دارد. این تپه از جاهای دیدنی بوکان می باشد و در سال 1380 با شماره ثبت 3823 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تپه باستانی قلایچی

آدرس: ایران ، آذربایجان غربی ، 15 کیلومتری شمال شرقی بوکان ، روستای قالایچی

قلعه سردار بوکان

قدمت قلعه سردار که به سردار عزیز خان مکری داماد امیر کبیر نسبت داده شده است به سال 1285 هجری قمری برمی گردد. ساروج، خاک رس، خاک سفید، آجر و چوب از مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه تاریخی می باشد. قلعه سدار از جاهای دیدنی بوکان می باشد که تنها پنج درصد از بنای ساختمان باقی مانده و نود و پنج درصد آن تخریب شده است. این بنای تاریخی در سال 1347 با شماره ثبت 570 در فهرست آثار ملی ایران ببه ثبت رسیده است.

قلعه سردار بوکان

آدرس: ایران ،  استان آذربایجان غربی ،  بوکان ، مرکز شهر

آرامگاه سرداران مکری

قدمت آرامگاه سرداران مکری به دوره قاجار برمی‌گردد و از جاهای دیدنی بوکان می باشد. این آرامگاه مدفن چند تن از نوادگان سردار عزیزخان مکری و برخی از بزرگان شهر بوکان است. در گویش کردی این آرامگاه گومبه زی سردار نامیده می شود. آرامگاه سرداران مکری در سال 1380 با شماره ثبت 3847 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه سرداران مکری

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، بوکان ، پارک عمومی ملت

غار دوکچی

غار دوکچی از جاهای دیدنی بوکان به شمار می رود و در چهارده کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان واقع شده است. از ویژگی های غار دوکچی می توان به انواع چکنده، آبشار سنگ و چکیده ستون را در غار دوکچی اشاره کرد. کف غار با مرجان‌های آهکی پوشیده شده است. برای رفتن به این غار باید ابزار مناسب غار نوردی به همراه داشته باشید.

غار دوکچی

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 14 کیلومتری از شمال شرقی بوکان

مسجد حامیان

قدمت مسجد حامیان به دوره قاجار برمی‌گردد و  در روستای حمامیان قرار دارد. مصالح به‌کار رفته در ساخت مسجد شامل سنگ لاشه معادن اطراف، آجر خشتی و چوب گردو می‌باشد. مسجد حامیان در سال 1379 با شماره ثبت 3483 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قرینه‌سازی میان ستون‌ها و آجر تراشی های سقف و دیوار از ویژگی های جالب این قلعه می باشد.

مسجد حامیان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، بوکان ، روستای حمامیان

مسجد جامع بوکان

بنای اولیه مسجد جامع بوکان در دوران قاجار انجام شد. سپس بنای مسجد در سال 1345 گسترش یافت و چهار گنبد آجری و سه ستون به آن اضافه شد. در سال 1375  شبستان دیگر به بنا اضافه شد و به شبستان اولی متصل شده است. دستور ساخت این مسجد را حاکم وقت بوکان که فردی با نام محمد حسین خان سردار مکری بود صادر و زمینی را وقف این کار کرد. این مسجد از جاهای دیدنی بوکان به شمار می رود و در حال حاضر برای برگزاری نماز جمعه مردم شهر بوکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسجد جامع بوکان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، بوکان ، نبش خیابان انقلاب ، ابتدای خیابان سردار

مقبره حسن زیرک

مقبره حسن زیرک که از جاهای دیدنی بوکان به شمار می رود مدفن استاد حسن زیرک است. وی در سال 1300 در بوکان متولد شد و استعداد زیادی در سرودن شعر و آهنگسازی داشت. ترانه‌های ایشان در سرتاسر شهرهای کردنشین از محبوبیت زیادی برخوردار است. مقبره استاد حسن زیرک بر بلندای کوه ناله شکن قرار دارد.

مقبره حسن زیرک

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، بوکان

غار قلایچی بوکان

غار قلایچی در مجاورت تپه باستانی قلایچی، قرار دارد. این غار طبیعی بر اثر نفوذ آب در طبقات آهکی صورت گرفته است. غار با هشت متر قطر دهانه، در ارتفاع 1750 متری کوهی با همین نام واقع شده است. این غار از جاهای دیدنی بوکان می باشد و در فاصله نه کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان قرار دارد.

غار قلایچی بوکان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 9 کیلومتری شمال شرقی بوکان ، مجاورت محوطه باستانی تپه قلایچی

تالاب قره گل بوکان

وسعت این تالاب که از جاهای دیدنی بوکان می باشد سیصد هکتار می باشد. تالاب قره گل در چهل کیلومتری جاده بوکان به میاندوآب و در کنار روستایی با همین نام قرار دارد. آب تالاب قره گل از ذوب برف‌ها و جریان سیلاب‌ها تامین می‌شود.  وجود خاکستر آتشفشانی به بستر تالاب، دورنمای سیاه رنگی به آب تالاب داده است و از همین رو با نام قره گل خوانده می‌شود.

تالاب قره گل بوکان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 40 کیلومتری جاده بوکان به میاندوآب ، مجاور روستای قره گل

کوه طرغه

کوه طرغه در فاصله بیست و دو کیلومتری غرب شهر بوکان قرار دارد. این کوه از بلندترین قله های جنوب استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود و ارتفاع آن 2224 متر می باشد. دو مکان برای استراحت کوهنوردان در مسیر کوه پیمایی قرار دارد. این کوه با نام‌های کوه ترغه و کوه طرقه نیز شناخته می‌شود و از جاهای دیدنی بوکان می باشد.

کوه طرغه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 22 کیلومتری غرب شهر بوکان

منطقه شکار ممنوع سه کانیان

منطقه شکار ممنوع سه کانیان شامل پنج روستا با نام‌های سه کانیان، کانی علی گرده، کانی سور، ارمنی بلاغی و کانی قلا می‌باشد. این منطقه را زیستگاه نوعی پرنده کمیاب به نام میش مرغ می‌دانند که به بزرگ‌ترین پرنده کشور ملقب است. از پوشش گیاهی این منطقه می توان به خوش خوراک، گون کتیرا، یونجه وحشی، چاودار، گلابی‌های وحشی، زالزالک، گل کاغذی، گون‌های خوش‌خوراک و پسته‌ی وحشی اشاره کرد. این منطقه از جاهای دیدنی بوکان به شمار می رود.

منطقه شکار ممنوع سه کانیان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، 15 کیلومتری شمال شرقی بوکان ، محور بوکان به میاندوآب

سیمینه رود

سیمینه ‌رود از ارتفاعات منطقه مهاباد، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد. این رود پس از عبور از شهرهای بوکان و میاندوآب، در نهایت به دریاچه ارومیه می‌ریزد. سیمینه رود یکی از رودهای مهم استان آذربایجان غربی و از جاهای دیدنی بوکان به شمار می‌رود. این رود که مردم محلی آن را با نام تاتائو می‌شناسند با عبور از جنوب شهرستان میاندوآب، زمین‌های زیادی را آبیاری می‌کند.

سیمینه رود

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، بوکان

باغ امیر آباد

قدمت باغ امیرآباد به دوران پهلوی برمی گردد. این باغ ها از جاهای دیدنی بوکان می باشد و به همت مرحوم حاج محمدامین ایلخانی زاده ایجاد شد. وسعت باغ امیر آباد سی  هکتار می باشد و یکی از قدیمی‌ترین مجموعه باغ‌های حاضر در شهر بوکان می باشد. باغ‌های آلبالو امیر آباد یکی از مهم‌ترین این باغها است.

باغ امیر آباد

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، بوکان ، منطقه امیر آباد

بوستان ساحلی بوکان

پارک ساحلی بوکان با مساحت سیزده هزار متر مربع بزرگ‌ترین پارک بوکان به‌ شمار می‌رود. این پارک دارای امکانات ورزشی و تفریحی مانند زمین بسکتبال، شهربازی، زمین اختصاصی فوتسال، مسیرهای دوچرخه‌سواری در قسمت شمالی پارک و پیست اسکی، بوفه، سینما چندبعدی، شهربازی و نمایشگاه‌های صنایع دستی در قسمت جنوبی پارک می باشد. پارک ساحلی بوکان از جاهای دیدنی بوکان می باشد که در قسمت غربی این شهر قرار دارد.

بوستان ساحلی بوکان

آدرس: ایران ، استان آذربایجان غربی ، بوکان ، بخش غربی شهر

دریاچه سد بوکان

دریاچه سد بوکان از جاهای دیدنی بوکان است که به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان آذربایجان غربی شناخته می شود. سدی خاکی که در سی و پنج کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان قرار گرفته است. نام نخست این جاذبه گردشگری، کوروش کبیر بوده است که به نام شهید کاظمی تغییر یافته است.

خانقاه شیخ شمس الدین برهانی

آدرس: 35 کیلومتری جنوب شرقی بوکان

خانقاه شیخ شمس الدین برهانی

شمس الدین برهانی یکی از شیخ های مشهور نقش‌بندی است که در قرن چهارده هجری قمری زندگی می کرده است. وی در سال‌های 1277 تا 1280 هجری قمری، در منطقه مکریان، روستای شرفکند شهرستان بوکان، خانقاهی وسیع را ساخت و در آنجا به تدریس شاگردان و مریدان پرداخت. شمس الدین برهانی در سال 1325 هجری قمری چشم از جهان فرو بست و در خانقاه خود به خاک سپرده شد. آرامگاه وی که به خانقاه شیخ برهان نیز شهرت دارد، در روستای برهان، در سی و پنج کیلومتری از مسیر بوکان به مهاباد قرار گرفته است.

خانقاه شیخ شمس الدین برهانی

آدرس: ایران،استان آذربایجان غربی ، شهرستان مهاباد ، روستای برهان

صنایع دستی بوکان

قالی‌بافی ، سجاده بافی، جاجیم بافی ، گلیم بافی ، کلاش ، طرح‌های چرمی و چوبی از معروف‌ترین صنایع دستی بوکان هستند.

سوغات بوکان

آلبالوی بوکان از سوغات مهم این شهر می باشد. خوراکی‌هایی از جمله تخمه آفتاب‌گردان، ترشی محلی، ماهی قزل‌آلا، قارچ، ریواس، کنگر ، اسفناج، عسل و پنیر کوزه، از بهترین سوغات بوکان هستند. شیرینی‌های محلی مانند لقمه قازی و باستیخ را هم می توان به عنوان سوغات خریداری کنید.

غذاهای محلی بوکان

از غذاهای محلی بوکان می توان به گوزلمه اشاره کرد.

غذاهای محلی بوکان

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *