جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی ایلام

جاهای دیدنی ایلام

مرکز یکی از استان های کوچک در غرب کشور را به سبب زیبایی های بی نظیری که دارد عروس زاگرس نامیده اند. شهر ایلام، مرکز استان ایلام در میان گستره پهناور زاگرس و حصاری از کوهستان ها و جنگل های بلوط با آب و هوایی معتدل و کوهستانی واقع شده است. ایلام را در طول ادروار گذشته به نام های مختلفی می شناخته اند. اما نام ایلام در شهریور سال 1307 ایلام تغییر نام یافت و در سال 1352 به واسطه تقسیمات جدید کشوری از کرمانشاه جدا و استان ایلام تشکیل شد. با استناد به شواهد تاریخی شهر ایلام از دیرباز جایگاه شهرنشینی و تمدن بوده است و در حکومت های مختلف دارای اهمیت بوده است. جاهای دیدنی ایلام اغلب مکان های تاریخی و مناطق گردشگری طبیعی و کوهستانی هستند که به آنها اشاره خواهیم کرد.

این شهر در جنگ ایران و عراق به واسطه نزدیکی به مرز این دو کشور متحمل خسارات بسیاری شد. همانطور که گفته شد شهر ایلام توسط رشته کوه زاگرس در آغوش گرفته شده است. از کوه های ایلام می توان از مانشت، قلاقیران، گچان و سیاه کوه نام برد. رودخانه هایی که از این کوه ها سرازیر می شوند رودخانه گدارخوش، رودخانه تلخاب و رودخانه قلا نام دارند.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

جهت سفر به ایلام نیاز است از شرایط آب و هوایی این شهر در سرد ترین و گرم ترین ماه های سال جهت انتخاب زمان مناسب سفر اطلاع داشته باشید. دی و بهمن ماه ایلام به عنوان سردترین و تیر و مرداد ایلام به عنوان گرم ترین ماه های این شهر در ایستگاه های مطالعاتی هوا شناسی ثبت شده اند.

رستوران های ایلام

در سفر به این شهر تاریخی و زیبا حتما به رستوران های ایلام بروید و از خوردن غذاهای محلی لذت ببرید. از جمله رستوران های این شهر می توان به رستوران برکه، رستوران گیلانه، رستوران قبایل، سفره خانه سنتی باران و … اشاره کرد.

رستوران های ایلام

اجاره سوئیت در ایلام

اگر قصد سفر به ایلام، شهر تاریخ و طبیعت را دارید حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های طبیعی آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در ایلام است. مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در ایلام همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

هتل های ایلام

یکی از گزینه هایی که برای اقامت و بازدید از جاهای دیدنی ایلام می توانید انتخاب کنید هتل های ایلام می باشد. از هتل های این شهر می توان هتل زاگرس ایلام ( هتل سه ستاره )، هتل دالاهو ایلام ( هتل سه ستاره )، هتل خلاش ایلام ( هتل دو ستاره ) و هتل ستاره کبیرکوه آبدانان ( هتل تک ستاره ) را نام برد.

هتل های ایلام

دیدنی های ایلام

از جاهای دیدنی ایلام می توان به کوه استوار و شکوهمند قلاقیران، دریاچه دوقلو سیاه گاو، تنگ کافرین، منطقه جنگلی ششدار، تنگ بهرام چوبین، پل گاومیشان، شهر باستانی ماداکتو (شهر باستانی سیمره)، کاخ فلاحتی، قلعه والی ایلام، قلعه هزار درب، تنگه ارغوان، تالاب چکر، پشت ‌قلعه آبدانان (دژ پشت کلا)، نقش برجسته گل‌ گل ملکشاهی، پارک جنگلی چقاسبز، غار زینگان، چشمه های آبگرم دهلران، غار کناتاریکه، طاق شیرین و فرهاد و چهار طاقی اشاره کرد.

زبان و لباس مردم ایلام 

در شهر ایلام مردمان به زبان های کردی و لری صحبت میکنند و لباس محلی مردم لباس کردی است. معروف ترین لباس مردان کلاش و از معروف ترین لباس های زنان می توان به گلونی، کمرچین، کلنجهف سخمه و کراس یا شوو اشاره کرد.

زبان و لباس مردم ایلام 

کوه استوار و شکوهمند قلاقیران

کوه قلاقیران از کوه های زیبای استان ایلام و شهر زیبای ایلام است. این کوه توسط جنگل های سر سبز و کهنسال بلوط پوشانده شده است و از جاهای دیدنی ایلام می باشد. برای رفتن به این منطقه گردشگری زیبا تنها به 3 کیلومتر راه پیمایی از شهر ایلام نیاز است. در این منطقه تفرج گاه زیبای ششدار وجود دارد. کوه قلاقیران در کنار محوطه باستانی مربوط به دوران ساسانی است و نام این کوه از واژه قلا به معنی قلعه بر گرفته شده است. در آثار باقی مانده در این محوطه تاریخی نیز قلعه ای با همین نام دیده می شود. البته کوه قلاقیران را به نام قلعه قیران نیز می شناسند.

کوه استوار و شکوهمند قلاقیران

اهمیت و زیبایی این کوه استوار و با شکوه برای مردمان این خطه به قدری است که گردشگران به طبیعی بودن آن شک می کنند و به عنوان یکی از نماد های ایلام شناخته می شود. تا جایی که لوگوی سلزمان تاکسی رانی و آرم صدا و سیمای استان ایلام از این کوه برداشته شده است.
چنانچه قصد بازدید از این منطقه گردشگری زیبا را دارین مناسب ترین فصل، بهار و تابستان است. در این منطقه به علت بکر بودن ، جز آب آشامیدنی گوارا سایر تجهیزات و لوازم کمپینگ را لازم است همراه خود داشته باشید.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

این دریاچه زیبا از مکان های دیدنی شهر آبدانان در نزدیکی ایلام و از جاهای دیدنی ایلام است. دریاچه دو قلوی سیاه گاو را به مانند دو آکواریوم بزرگ پر از ماهی های رنگارنگ تصور کنید که در منطقه ای کوهستانی با ارتفاع بالا واقع شده اند. این دو دریاچه پدیده ای نادر محسوب می شوند که در فاصله 70 متر با هم و بیشترین عمق 80 متر برای دریاچه اول و 30 متر بیشترین عمق دریاچه دوم است. این دو دریاچه به وسیله کانالی با عرض 8 متر و عمق 4 متر به هم دیگر مرتبط هستند و در هر ساعت حدود 240 متر مکعب آبدهی دارند.

زلالی آب این دو دریاچه به اندازه ای است که به راحتی میتوان تا عمق 30 متری ان را با چشم غیر مسلح دید. این دو دریاچه زیبا با قدمتی هزار ساله هستند. اما آب آنها به دلیل رودخانه ای بودن به طور مداوم در حال تجدید شدن است. منبع پرکننده دریاچه چشمه موجود در دریاچه اول است که با ارتفاع 5 متر بالا تر از سطح دریاچه دوم قرار دارد.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

آب حاصل از جوشیدن دریاچه های دوقلوی سیاه گاو به رودخانه ای با همین نام (سیاه گاو) می ریزد و در مسیر خود زمین های اطراف را سیراب می کند. بنابراین در این منطقه اکوسیستم، کشاورزی و حیات تا حد زیادی به بقاء این دریاچه وابسته است. چنانچه قصد بازدید از دریاچه دو قلوی سیاه گاو را دارید، بهترین زمان اواخر زمستان و فصل بهار است. چرا که طبیعت همچنان زیبایی ، سر سبزی و رنگ و بوی خود را دارد.

آدرس: ایران ، استان ایلام ، آبدانان ، حدود 9 کیلومتری آبدانان

تنگ کافرین

ایلام دارای مناطق طبیعی، کوهستانی و گردشگری بسیاری است که از زیباترین آنها می توان به تنگ کافرین یا ینگه کافری اشاره کرد. تنگ کافرین در ارتفاع هفتصد متری سطح دریا و در رشته کوه های مانشت، دینار کوه و کبیر کوه قرار گرفته است و از جاهای دیدنی ایلام به شما می رود. با همین چند کلمه می توان فهمید که علت شهرت این تنگه بودن در میان این ارتفاعات و کوهستان هاست و تا چه حد می تواند خشن و در عین حال جذاب، زیبا و حیرت آور باشد.

تنگه کافرین تنگه ای است در دریاچه ای در پشت سد رودخانه سمیره که برای بازدید از آن باید پس از پرداخت هزینه بلیط، سوار بر قایق شده و مسیر تنگ و پر پیچ و خمی را طی کنید تا به محوطه پشت سد برسید. در این تنگه زیبا آثاری تاریخی از دوره نوسنگی ساسانی و عصر آهن پیدا شده است. در سفر به ایلام حتماً از این مکان دیدنی زیبا که تلفیقی از تفرجگاه سر سبز، طبیعت، تاریخ و هیجان است دیدن فرمایید.

تنگ کافرین

آدرس: ایران ، استان ایلام ، شهرستان بدره ، مسیر ایلام – بدره ، 15 کیلومتری شمال شهر بدره

منطقه جنگلی ششدار

منطقه جنگلی ششدار یکی دیگر از جاهای دیدنی ایلام است که در ناحیه کوهستانی قلاقیران واقع شده است. این منطقه زیبا در فصل بهار یکی از جاذبه های گردشگری مهم ایلام محسوب می شود. منطقه جنگی ششدار در پنج کیلومتری این شهر قرار گرفته است.

منطقه جنگلی ششدار

آدرس: ایران ، ایلام ، 5 کیلومتری ایلام

تنگ بهرام چوبین

بهرام یک سردار و مبارز دلیر بود و در جنگ‌های زیادی شرکت کرد. وی از مردم شهر ملایر بود و از این جهت که قد بلند و لاغر بود به او لقب چوبین داده بودند. تنگ بهرام چوبین در یکی از مناطق سرسبز و خوش آب و هوای استان ایلام قرار گرفته است و بهرام، سردار ساسانی در روزگاران قدیم برای شکار به این تنگه می‌آمده است. بر روی صخره‌های این تنگه دیوارهایی از سنگ و گچ ساخته شده است. بهرام برای خودش در این تنگه پناه گاهی ساخته بود که در زمان شورش علیه خسروپرویز بتواند در آنجا پناه بگیرد. از آثار به جای مانده تنگه بهرام چوبین، چهار عدد آب انبار است که در داخل این آب انبارها آب آشامیدنی هم وجود دارد. این تنگه از جاهای دیدنی ایلام به شمار می رود.

تنگ بهرام چوبین

آدرس: ایران ، استان ایلام ، ایلام ، 8 کیلومتری مسیر دره شهر – پلدختر

پل گاومیشان

قدمت پل گاومیشان به دوره ساسانیان برمی گردد و از جاهای دیدنی ایلام می باشد. با اینکه بیش از نود درصد سازه این پل در استان لرستان قرار دارد اما این اثر در سال 1377 با شماره ثبت 2222 به عنوان یکی از آثار ملی ایران در محدوده استان ایلام به ثبت رسید.

پل گاومیشان

آدرس: ایران ، مرز بین لرستان و ایلام ، 30 کیلومتری دره‌ شهر ، روی رودخانه سیمره

قلعه کنجانچم

قدمت قلعه کنجانچم به اواخر دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی ایلام به شمار می رود. این قلعه در سال 1326 هجری قمری به دستور غلام‌رضا خان ابوقداره آخرین والی ایلام جهت سکونت خاندان والی در فصل زمستان ساخته شد. بخش های قلعه کنجانچم شامل اتاق‌های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی، قسمت مسکونی و دیوان خانه است. نمای خارجی قلعه از سنگ ساخته شده است. مصالح به کار رفته در ساخت حمام  قلعه سنگ و گچ بوده‌اند. این اثر تاریخی در سال 1397 با شماره ثبت 2743 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه کنجانچم

آدرس: ایران ، استان ایلام ، 15 کیلومتری شمال مهران ، جاده ایلام – مهران ، مسیر راه کربلا

شهر باستانی ماداکتو (شهر باستانی سیمره)

دره شهر محل شهر باستانی ماداکتو پایتخت عیلامیان بوده‌ است. عیلام یا ایلام نام یک تمدن در جنوب غربی فلات ایران بوده است که در پایان هزاره سوم قبل از میلاد زندگی می کردند. در واقع نام قدیمی دره شهر، سمیره و نام پیشین سمیره، ماداکتو بوده است. پس از ویران شدن شهر ماداکتو، این شهر مجدداٌ با نام سمیره در دوران ساسانیان به اوج و شکوفایی رسید. شهر باستانی سیمره در سال 1310 به شماره ثبت 6 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی ایلام می باشد. این شهر تاریخی دارای برج‌های نگهبانی، خیابان، سیستم آبکشی و دفع فاضلاب بوده است.

شهر باستانی ماداکتو (شهر باستانی سیمره)

آدرس: ایران ، استان ایلام ، حاشیه شرقی دره شهر

کاخ فلاحتی ایلام

قدمت کاخ فلاحتی به دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی ایلام می باشد. این کاخ در سال 1326 هجری قمری به دستور غلامرضا خان، حاکم وقت ایلام، ساخته شد. از مصالح به کار رفته در ساخت این بنا می توان به سنگ‌های تراشکاری شده، گچ، چوب و آجرهای مربعی اشاره کرد. کاخ فلاحت در سال 1357 با شماره 1750 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در سال 1390 تصمیم بر این شد تا کاخ فلاحتی به موزه کشاورزی تبدیل شود که این موزه دارای بخش های متفاوتی می باشد. ابزارهای سنگی مربوط به تپه علی کش که منطقه‌ای در شهرستان دهلران می باشد شامل وسایلی مانند ابسیدین، کوبه، تیغه و ریزتیغه و… در این موزه نگهداری می شود که قدمت آن‌ها حتی به هشت هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

کاخ فلاحتی ایلام

 

آدرس: ایران ، استان ایلام ، ایلام ، خیابان آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی

قلعه والی ایلام

قدمت این قلعه تاریخی به دوران قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی ایلام می باشد. این قلعه در واقع محل اسکان والی در فصل تابستان بوده است. طبق سنگ نوشته‌ای که در تخت خان وجود دارد معمار قلعه والی، حاج درویش علی کرمانشاهی بوده و کارهای حجاری توسط رضا قلی انجام شده است. قلعه والی  در سال 1385 به موزه مردم‌شناسی ایلام تبدیل شد. قلعه والی در سال 1376 هجری شمسی با شماره ثبت 1798 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاخ فلاحتی

آدرس: ایران ، استان ایلام ، ایلام ، قسمت شمالی خیابان پاسداران

قلعه هزار درب

قدمت قلعه هزار درب به دوران ساسانی برمی گردد و کاربرد نظامی داشته است. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه، سنگ‌های تراشیده و قلوه ‌سنگ و ملات گچ می باشد. این قلعه دارای زیرزمین، طبقه همکف و طبقه بالا بوده است. قلعه هزار در سال 1379 با شماره ثبت 2744 به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت ملی رسید و از جاهای دیدنی ایلام می باشد.

قلعه هزار درب

آدرس: ایران ، استان ایلام ، غرب آبدانان

تنگه ارغوان

تنگه ارغوان در گذشته تنگه گاوز نامیده می‌شد و از جاهای دیدنی ایلام می باشد. رشد درختان ارغوان در سراسر این منطقه عامل اصلی نام‌گذاری این دره شده است. مساحت تنگه ارغوان حدود صد و هفتاد هکتار می باشد و گونه‌های کمیاب و در حال انقراضی مانند ارغوان و گونه‌های همراه شامل بلوط، دافنه، کیکم و زالزالک در این منطقه یافت می شود. بهترین زمان سفر به تنگه ارغوان، اردیبهشت ماه می باشد زیرا درختان ارغوان در این ماه شکوفه می دهند.

تنگه ارغوان

آدرس: ایران ، استان ایلام ، 3 کیلومتری شمال شرقی ایلام

تالاب چکر ایلام

مساحت تالاب چکر حدود سه هکتار می باشد. آب این تالاب دایمی است و عمق آن بستگی به میزان بارش در طول سال دارد. در این تالاب پرندگانی ماند چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده ای و اردک سر سبز .زندگی می کنند. تالاب چکر از جاهای دیدنی ایلام می باشد و در منطقه بولی و در ناحیه چکر قرار دارد.

تالاب چکر ایلام

آدرس: ایران ، ایلام ، غرب ایلام ، منطقه بولی ، ناحیه چکر

پشت ‌قلعه آبدانان (دژ پشت کلا)

در ساخت پشت قلعه آبدانان که با نام دژ پشت کلا نیز شناخته می‌شود مصالحی شامل سنگ و گچ به کار رفته است. قدمت این قلعه به دوره ساسانی برمی گردد و در سال 1381 با شماره ثبت 7974 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. پشت ‌قلعه آبدانان در گذشته دارای برج‌های نگهبانی، بارو، شاه‌نشین، اتاق‌های مسکونی، پلکان و غیره بوده است. این قلعه در ناحیه جنوبی شهرستان آبدانان، روی تپه‌ای بلند قرار دارد و رودخانه دو یرج از پایین آن می‌گذرد.

پشت ‌قلعه آبدانان (دژ پشت کلا)

 

آدرس: ایران ، استان ایلام ، پنج کیلومتری جنوبی آبدانان ، شمال غربی روستای پشت قلا

نقش برجسته گل گل ملکشاهی

سنگ نوشته آشوری با نام سنگ نوشته گل گل ملکشاهی معروف است. این سنگ‌نوشته در سال 1973 میلادی توسط آقای واندنبرگ ترجمه شده است. سنگ نوشته به خط میخی نوشته شده و حکایت از حمله آشور به ایلام و فتح آن دارد. نقش برجسته گل گل ملکشاهی از جاهای دیدنی ایلام می باشد و در دامنه رشته کوه کبیر، در نزدیکی روستای گل گل و بیست و پنج کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.

نقش برجسته گل گل ملکشاهی

آدرس: ایران ، استان ایلام ، 25 کیلومتری ایلام ، روستای گل گل

تنگه رازیانه ایلام

تنگه رازیانه در کیلومتر پنجاه جاده ایلام به دره شهر قرار دارد و از جاهای دیدنی ایلام می باشد. طول این تنگه بیش از سه کیلومتر می باشد و عرض آن از یک تا شش متر متغیر است. ارتفاع دیواره های این تنگه به پانزده تا سی متر می‌رسد. از وسط این تنگه رود حان ای عبور می کند که آب آن در فصل های مختلف سال متغیر است. حیواناتی مانند راسو، سمور، کل، بز، شغال، کاراکال و گربه وحشی در این تنگه زیبا و پر پیچ و خم زندگی می کنند. رویش گیاه دارویی رازیانه در این تنگه باعث شده تا نام این تنگه را رازیانه بگذارند. دیواره ‎های تنگه رازیانه از جنس آهک و ترکیبات کربنات کلسیم است که وقوع زمین‌لرزه و شکستن لایه ‎های ضخیم آهک، باعث به وجود آمدن این تنگه شده است.

تنگه رازیانه ایلام

آدرس: ایران ، استان ایلام ، 45 کیلومتری ایلام – دره شهر ، نزدیکی روستای چنار باشی

پارک جنگلی چقا سبز

پارک جنگلی چقا سبز حدود چهار هزار هکتار وسعت دارد و از جاهای دیدنی ایلام می باشد. در این جنگل درختانی مانند بلوط، پسته، زالزالک، کاج، سرو، اقاقیا، ارجن، بادام کوهی و گردو مشاهده می شود.

پارک جنگلی چقا سبز

آدرس: ایران ، استان ایلام ، ایلام ، بزرگراه امام خمینی

غار زینگان ایلام

غار زینگان به غار بهشت نیز معروف است و از جاهای دیدنی ایلام می باشد. به احتمال زیاد به دلیل فضای تنگ بین کوه و شباهت دیواره‌های آن به غار، این جاذبه طبیعی را غار زینگان نامیده اند. غار زینگان در واقع یک تنگه از دو طرف باز است که بیش از یک کیلومتر طول دارد. در غار زینگان دو آبشار به طول سه تا چهار متر وجود دارد. اگر قصد بازدید از این مکان زیبا را دارید فصل بهار و اوایل تابستان بهترین زمان بازدید از غار زینگان می باشد.

غار زینگان ایلام

آدرس: 52 کیلومتری جنوب غربی ایلام و در 5 کیلومتری جنوب شرقی صالح آباد

چشمه های آبگرم دهلران

چشمه آبگرم دهلران با دمای حدود پنجاه درجه سانتی‌گراد دارای خواص درمانی می باشد. خواص درمانی این چشمه برای رماتیسم، حساسیت، دمل، زخم‌ها، شکستگی استخوان و کوفتگی بسیار موثر است. اما بیماران قلبی به علت گوگرد زیاد در منطقه نباید از چشمه استفاده کنند. این چشمه در فاصله سه کیلومتری از شهر دهلران، در استان ایلام، در دامنه کوه سیاه کوه و نزدیک به غار خفاش قرار دارد.

چشمه های آبگرم دهلران

آدرس: ایران ، استان ایلام ، 3 کیلومتری دهلران

غار کناتاریکه

عمق این غار سیصد و پنجاه متر می باشد و از جاهای دیدنی ایلام می باشد. از آنجایی که هوای داخل این غار به شدت سرد می باشد هیچ موجود زنده‌ای در غار زندگی نمی‌کند. داخل این غار پرده‌های سنگی به همراه ستون و مجسمه‌های استالاکتیتی و استالاگمیتی قرار دارد که زیبایی این غار را دو چندان کرده است. غار کناتاریکه در ارتفاعات سیوان کوه ایلام قرار دارد. ارتفاعات سیوان کوه در 35 کیلومتری مسیر ایلام – دره شهر و نزدیک به روستای پاکل قرار دارد.

غار کناتاریکه

طاق شیرین و فرهاد

قدمت این بنای تاریخی به دوره ساسانیان برمی گردد و در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بر اساس باور مردم محلی این منطقه، فرهاد آن را برای استراحت شبانه شیرین ساخته است. این بنا از سنگ‌هایی که تراش خورده و به صورت ردیفی و بدون ملات روی هم قرار گرفته‌اند ساخته شده است.

طاق شیرین و فرهاد

آدرس: ایلام ، ایوان ، بخش زرنه ، روستای چهل زرعی ، تنگ کوشک

چهار طاقی

قدمت این بنا به دوران ساسانیان برمی گردد و از جاهای دیدنی ایلام می باشد. این بنا در واقع آتشکده‌ای است که امروزه تنها چهار طاق از آن باقی مانده است. مصالح به کار رفته در ساخت این بنا تنها قلوه‌سنگ و گچ می باشد.

چهار طاقی

آدرس: ایران ، استان ایلام ، شهرستان دره شهر

سوغات ایلام

از سوغات ایلام می توان به روغن حیوانی (رون دان) ، عسل کوهی سوگه و شلم، کشک، کندو گردو، شیرینی کاک، شیرینی بژی بر ساق، شیرینی کله کنجی، حلوای بگل، بنه و نان های محلی ایلام اشاره کرد.

سوغات ایلام

غذای محلی ایلام

از غذاهای محلی این شهر می توان آبگوشت بامیه، ترخینه، آش ماسوا، شله امیری، خورشت تره کوهی، گوجه پلو، مکش، جگروز، کوفته سیرابی، قله ماسوا، پرشکه، گوجه پونه، بابا یاری، سختی ایلامی و کپه ایلامی را نام برد.

غذای محلی ایلام

صنایع دستی ایلام

صنایع دستی ایلام گلیم بافی، احرامی بافی، قالی بافی، نمد مالی، گیوه بافی، سفالگری، جاجیم بافی، معرق روی چوب، بافت سیاه چادر، عبا بافی و چیت بافی از صنایع دستی ایلام می باشد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *