جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی دشتستان

جاهای دیدنی دشتستان

شهرستان دشتستان از قدیمی‌ترین شهرستان‌های ایران می‌باشد. مرکز دشتستان شهر برازجان می‌باشد. این شهرستان در شرق استان بوشهر قرار دارد و از جنوب به شهرستان دشتی، از غرب به شهرستان بوشهر و تنگستان، از شمال غرب به شهرستان گناوه و از شرق و شمال شرق به استان فارس متصل می‌شود. خرما مهم‌ترین محصول کشاورزی این منطقه می باشد. با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی دشتستان آشنا شوید.

از جاهای دیدنی دشتستان می توان کاخ کوروش دشتستان ، شهر تاریخی توج، غار چهل خانه، کوشک اردشیر، کاروانسرای مشیرالملک، کاخ بردک سیاه، آتشکده چم نرگسی، آبشار فاریاب و آبشار زیراه را نام برد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

رستوران های دشتستان

در سفر به دشتستان می توانید به رستوران های این شهر برود. از رستورانهای این شهرستان می توان به رستوران توحید برازجان، رستوران و غذا فروشی پردیسی، رستوران سعید، رستوران دو بیرون بر دانیال و … اشاره کرد.

رستوران های دشتستان

اجاره سوئیت در دشتستان

شما می توانید در سایت میزبان یاب به راحتی در هر نقطه ای از دشتستان سوئیت مورد نظر خود را اجاره نمایید. سایت میزبان یاب این امکان را به شما می دهد که به صورت آنلاین و یا تماس مستقیم با میزبان رزرو خود را انجام دهید.

هتل های دشتستان

یکی از گزینه هایی که می توانید برای اقامت در نظر بگیرید هتل ها هستند. هتل نگین دشتستان تنها هتل این شهرستان می باشد که می توانید در سفر به این شهرستان در آنجا اقامت کنید.

هتل های دشتستان

 

کاخ کوروش دشتستان

یکی از جاهای دیدنی دشتستان، کاخ زمستانی کورش هخامنشی است که در ورودی شهر برازجان قرار دارد. با توجه به شیوه‌های معماری و استفاده از سنگ سیاه و سفید زمان ساخت این کاخ را به دوره کوروش بنیان گذار هخامنشی نسبت داده اند. این کاخ که در جنوب شرقی برازجان و در کنار رودخانه خشک آردی قرار دارد یکی از پایگاه‌های مهم ایران  در دوره هخامنشی در ساحل خلیج فارس بوده است. کاخ کورش در سال ۱۳۵۰ به وسیله گروه باستان‌شناسی ایران حفاری شده است.

کاخ کوروش از نظر حجاری و هنر معماری آن طور که از پایه ستون‌ها و اشیاء کشف شده بر می‌آید جدیدتر و ظریف تر از پاسارگاد است. بر همین اساس می‌توان گفت که این بنا هنگامی ساخته شده است که هنر اصیل حجاری و معماری دوران کوروش به تکامل رسیده است. متأسفانه به علت ناتمام ماندن بنا چنین به نظر می‌رسد که علت ناتمام ماندن کاخ کوروش مصادف با مرگ او به سال ۵۲۹ پیش از میلاد است. بنابراین می‌توان تاریخ بنای کاخ برازجان را در همین حدود یعنی ۵۲۹ قبل از میلاد دانست. این اثر در سال 1380 با شماره ثبت 4041 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاخ کوروش دشتستان

شهر تاریخی توج

توج در کنار رودخانه شاپور واقع بوده است و با توجه به به وضع اقلیمی اش، هوایی گرم و نخلستان‌های فراوانی داشته است. این شهر در دوران اسلامی از شهرهای پررونق ایالت فارس به شمار می‌رفته است. بر اساس منابع تاریخی این شهر به دست عثمان بن ابی عاص، بازسازی گردید و وی پس از بنا کردن مسجدی، آنجا را پایگاه مسلمانان قرار داد. در سده دوازدهم میلادی توج رو به ویرانی نهاد.

محل دقیق شهر توج را نمی‌توان به درستی تعیین کرد، ولی با توجه به منابع جغرافیایی دوران اسلامی، می‌توان حدس زد تل‌های بزرگی که در نزدیکی ده کهنه امروزی در بخش شبانکاره از شهرستان دشتستان واقع در استان بوشهر، موجود است، بقایای بر جای مانده از شهر تاریخی توج باشد. از آثار باقی مانده باستانی و دیدنی توز و سبا می‌توان به مجموعه غارهای چهل خانه اشاره کرد که در شمال شهر سعدآباد، نزدیکی ویرانه‌های شهر باستانی توز قرار دارد. گرچه تاریخ دقیقی از زمان ساخت چهل خانه در دست نیست ولی اکنون بیست و سه خانه آن باقی مانده است.

شهر تاریخی توج

غار چهل خانه دشتستان

یکی از جاهای دیدنی دشتستان، غار چهل خانه می باشد. غار چهل خانه در روستای زیراه در هفت کیلومتری شهر سعدآباد شهرستان دشتستان و بیست و هفت کیلومتری جاده برازجان به بندر گناوه قرار دارد. غارهای سنگی توسط انسان بصورت اتاق هایی ساخته شده که از درون به هم متصل هستند. این غارها در بین مردم بومی منطقه به چهل خانه معروف می باشد . در حال حاضر بیست و سه تا از غارهای آن سالم باقی مانده است . مابقی این اثر تاریخی در اثر گذشت زمان، فرسایش و عوامل طبيعی مانند سیل و یا زلزله از بین رفته است.

در خصوص علت احداث این غارها نظرهای مختلفی از سوی باستان شناسان مطرح شده است. احسان یغمایی باستان شناس معروف این غارها را مانند محل مشابه در بندر سیراف و سر مشهد کازرون محلی برای دفن اجساد مردگان در دوره هخامنشیان و شهر توز در دوره ساسانیان می داند. برخی نیز معتقد هستند که غارهای چهل خانه مانند غارهای دره بامیان افغانستان هست که پرستش گاه بوداییان بوده است.

غار چهل خانه دشتستان

کوشک اردشیر

کوشک اردشیر یکی از جاهای دیدنی دشتستان می باشد و قدمت آن به دوره ساسانیان برمی گردد. این کوشک از سنگ‌های نه چندان صاف که با ساروج به یک دیگر چسبیده‌اند ساخته شده است. بنای کوشک دارای طاق‌های گهواره‌ای شکل است و زیربنای آن به شکل صلیب بوده است. به احتمال زیاد کوشک اردشیر مکانی برای استراحت و شکار شاه بوده است. کوشک اردشیر در بخش ارم از شهرستان دشتستان، در نزدیکی 150 کیلومتری شرق شهر بوشهر و در جنوب شرقی شهر کازرون قرار دارد.

کوشک اردشیر

کاروانسرای مشیرالملک

قدمت کاروانسرای مشیرالملک یا دژ برازجان به دوران قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی دشتستان می باشد. این کاروانسرا در سال1250 هجری شمسی به دستور حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی یکی از نیکوکاران شیراز ساخته شده است. سازنده این بنا حاج محمد رحیم شیرازی می باشد که پل مشیر و کاروان سرای دالکی نیز از ساخته های این استاد بزرگ می باشد.

مصالح به کار رفته در ساخت کاروان سرای مشیرالملک، سنگ، ساروج و تخته سنگ‌های بزرگ و کوچک می باشد. این بنا در زمان پهلوی به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفته است. کاروانسرای مشیرالملک در سال 1362 به شماره 1638 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای مشیرالملک

کاخ بردک سیاه

کاخ بردک سیاه یکی از جاهای دیدنی دشتستان می باشد که در بین روستای درودگاه و شهر آب پخش واقع شده است. این کاخ، کاخ زمستانی داریوش اول، مربوط به دوران هخامنشی می باشد. تالار مرکزی کاخ بردک سیاه مانند کاخ آپادانا است و دارای ده ستون در دو ردیف پنج تایی است که به سبک بناهای هخامنشی ساخته شده است. در کاخ بردک سیاه اشیایی مانند یک خنجر زنانه از عاج و چند قطعه ابزار تزیینی به دست آمده  که حاکی از این است که زنان در این کاخ سکونت داشته اند. این کاخ در سال 1380 با شماره 40420 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاخ بردک سیاه

آتشکده چم نرگسی

قدمت آتشکده چم نرگسی به دوران ساسانیان برمی گردد و از جاهای دیدنی دشتستان می باشد. این آتشکده در شهرستان دشتستان، منطقه پشتکوه، روستای تنگ ارم واقع شده و  در سال 1381 با شماره ثبت ۶۵۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آتشکده چم نرگسی

آبشار فاریاب

آبشار فاریاب از به هم پیوستن آب چشمه‌های منطقه رود فاریاب دشتستان، رود روستای رود فاریاب و آبشار زیبای آن تشکیل می‌شود. این آبشار در منطقه ای کوهستانی در شصت و پنج کیلومتری برازجان و جنوب کوه بزیر از توابع استان بوشهر قرار دارد و از جاهای دیدنی دشتستان می باشد. به دلیل کم آبی در این منطقه، آبشار رود فاریاب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

آبشار فاریاب

آبشار زیراه

آبشار زیراه سی کیلومتر با شهرستان دشتستان فاصله دارد و در منطقه دهستان از توابع بخش سعد آباد دشتستان است. چشمه زیراه در شمال روستای زیراه در مرکز شهر باستانی توز واقع شده و در گذشته نه چندان دور حمام عمومی روستاهای مجاور آن بوده است. آبشار زیراه دو متر ارتفاع دارد و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

آبشار زیراه

صنایع دستی دشتستان

از صنایع دستی این شهرستان می توان گبه بافی، گلیم بافی، نمد مالی، سفالگری، گیوه دوزی و ملکی دوزی، جارو، مشک، دولچه، زنبیل و سبد بافی، پارچه بافی، قالی بافی و حصیر بافی را نام برد.

سوغات دشتستان

از سوغات دشتستان می توان به خرما، رطب، خارک و پنیر نخل اشاره کرد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *