جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی ساوجبلاغ

جاهای دیدنی ساوجبلاغ

ساوجبلاغ یکی از شهرستان‌های استان البرز است که در غرب این استان واقع شده است. ساوجبلاغ یک نام ترکی  می باشد و به معنی چشمه آب سرد است. این شهرستان دارای روستاهای زیادی است و محصولات کشاورزی فراوانی دارد. ساوجبلاغ ابتدا یکی از بخشهای شهرستان کرج بود که در سال ۱۳۶۸ تبدیل به شهرستان گردید و از دو بخش مرکزی و طالقان تشکیل شد. شهرستان ساوجبلاغ در حال حاضر شامل بخش‌های مرکزی به مرکزیت هشتگرد و چندار به مرکزیت کوهسار می‌باشد. در این مقاله با جاهای دیدنی ساوجبلاغ آشنا می شوید.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی ساوجبلاغ می توان به برج آرامگاهی روستای کردان، آبشار عالم زمین، روستای خوروین، آبشار اغشت،  روستای برغان کرج، بقعه بی‌بی سکینه(س) سنقرآباد، آبشار چوب بست، آسیاب حاج رحیم روستای هیو، پل روستای بانو صحرا، کاروانسرای ینگی امام، محوطه باستانی ینگی امام، روستای سنج و سیبان دره، روستای ولیان، روستای ورده و خانه دکتر مصدق اشاره کرد.

رستوران های ساوجبلاغ

در سفر به شهر ساوجبلاغ می توانی برای صرف غذا به رستوران های این شهر بروید . از رستوران های ساوجبلاغ می توان به رستوران قزلباش، رستوران عرفان، رستوران مدیران، رستوران پسرخاله، رستوران سنتی خان نشین و … اشاره کرد.

اجاره سوئیت در ساوجبلاغ

سوئیت ها جزو ارزان ترین اقامتگاه ها هستند. از این رو می توانید دز سفر به ساوجبلاغ، با اجاره سوئیت در این شهر اقامت کنید. شما می توانید در سایت میزبان یاب به راحتی در هر نقطه ای از ساوجبلاغ سوئیت مورد نظر خود را اجاره نمایید. سایت میزبان یاب این امکان را به شما می دهد که به صورت آنلاین و یا تماس مستقیم با میزبان رزرو خود را انجام دهید.

هتل های ساوجبلاغ

از مکان هایی که می توانید برای اقامت در این شهر انتخاب کنید می توان به اقامتگاه دهکده آرامش (مجتمع فرهنگی تفریحی ایثار) کردان، هتل ولیان و هتل آپارتمان کوچه باغ اشاره کرد.

برج آرامگاهی روستای کردان

این بنا متعلق به قرن هفتم هجری می باشد که در ده کیلومتری هشتگرد در روستای کردان واقع شده است. برج آرامگاهی روستای کردان  مدفن امامزاده حسین ( علیه السلام ) از نوادگان امام زین العابدین ( علیه السلام ) می باشد. این اثر تاریخی در سال 1380 به شماره 3828 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج آرامگاهی روستای کردان

آبشار عالم زمین ساوجبلاغ

آبشار عالم زمین در ارتفاعات روستایی با همین نام قرار دارد و از جاهای دیدنی ساوجبلاغ می باشد. این آبشار در ارتفاع 1720 متری از سطح دریا قرار گرفته است. روستای عالم زمین در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار دارد. یرای رسیدن به روستا و آبشار عالم زمین می توانید از طریق بزرگراه کرج – قزوین، خروجی کردان، یعد از روستای کردان و ولیان، جاده خاکی به روستای عالم زمین برسید.

آبشار عالم زمین ساوجبلاغ

روستای خوروین

روستای خوروین یکی از روستاهای باستانی بخش چندار از توابع شهرستان ساوجبلاغ است. از آثار تاریخی خوروین می توان به امامزاده و دو تپه باستانی خوروین به نام‌های گنج تپه و سیاه تپه متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح اشاره کرد. روستای خورین در شصت و هفت کیلومتری تهران و سه کیلومتری شهر کوهسار قرار دارد.

روستای خوروین

آبشار اغشت ساوجبلاغ

آبشار اغشت در شمال روستای آغشت در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است و از جاهای دیدنی ساوجبلاغ می باشد. با توجه به قرارگرفتن روستا در منطقه کوهستانی و شرایط آب و هوایی خاص این منطقه، اقلیم روستا با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل به صورت اقلیم کوهستانی معتدل می‌باشد.

آبشار اغشت ساوجبلاغ

روستای برغان کرج

قرارگیری روستای برغان در مسیر کرج – کردان باعث رونق صنعت گردشگری در این روستا شده است. آتشگاه کرج،حسینیه برغان، مسجد برغان، پل برغان، میدان برغان، طبیعت برغان، قلعه ایلخانی برغان، زیارتگاه چهل دختر برغان و رودخانه سنج از جاهای دیدنی روستای برغان کرج می باشد. روستای برغان در استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ و در بین دو رود سنج و شاهرود قرار دارد.

روستای برغان کرج

آبشار چوب بست

سه آبشار زیبا در روستای سفیدداران قرا دارد. اولین آبشار، آبشار وارش کورور نام دارد که در زبان محلی به معنی آبشاری است که دارای آب فراوان یا بارش زیاد است. این آبشار بالاتر از پیچ عروس کمر و نرسیده به چند کیلومتری این روستا، در داخل تنگه‌ای قرار دارد. دومین آبشار، آبشارهای زنجیره‌ای معروف به آبشارهای جوزه رود می‌باشد که چندین کیلومتر بالاتر از روستای سفیدداران قرار دارد. بعد از گذر از تنگه کل خشانی دره، سومین آبشار یعنی آبشار چوب بست قرار دارد. برای رسیدن به  روستای سفیدداران از طریق روستای کردان، روستای اغشت و سپس روستای سفید داران می توانید به این روستای زیبا برسید.

آسیاب حاج رحیم روستای هیو

یکی از جاهای دیدنی ساوجبلاغ، آسیاب حاج رحیم می باشد و مصالح به کار رفته در ساخت این بنا سنگ و آجر است. قسمتی از کانال آب و تنوره و اتاقک آسیاب هنوز باقی مانده‌ است. این روستا به داشتن تعداد زیادی آسیاب شهرت دارد.

آسیاب حاج رحیم روستای هیو

پل روستای بانو صحرا ساوجبلاغ

پل روستای بانو صحرا از جاهای دیدنی ساوجبلاغ می باشد. قدمت پل روستای بانو صحرا به دوران صفویه برمی گردد. این پل تا اواخر دهه پنجاه محل ارتباط دو طرف رودخانه بود. مصالح به کار رفته در ساخت پل روستای بانو صحرا ، سنگ و آجر و ملات آهک است. پل بانو صحرا در دو کیلومتری شمال غرب روستای کردان قرار گرفته است.

پل روستای بانو صحرا ساوجبلاغ

کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ

کاروانسرای ینگی امام در ابتدای جاده هشتگرد و صد قدمی جاده کرج – قزوین در روستایی با همین نام قرار گرفته است. قدمت این کاروانسرا به دوره صفویه بر می‌گردد و در گذشته در راه ری و قزوین برای استراحت مسافران ساخته شده است. این بنا چهار ایوانی است و بیست و چهار حجره دارد.

کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ

بقعه بی‌بی سکینه (س) سنقرآباد

قدمت بقعه بی‌بی سکینه (س) به دوران صفویه برمی گردد. این بنا مدفن نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و در روستای سنقرآباد بخش چهار باغ قرار دارد.

محوطه باستانی ینگی امام

بر اساس کاوش‌های باستان شناسان آثاری از دوره میانی اسلامی در سطوح آن بدست آمده است. محوطه باستانی ینگی امام در بخش مرکزی در روستای ینگی امام و در کنار مجموعه‌ای شامل کاروانسرا و بنای آرامگاهی قرار گرفته است.

محوطه باستانی ینگی امام

روستای سنج و سیبان دره

این روستا به دلیل بافت معماری خانه‌های آن که دیوارهای گلی و سقف‌های چوبی با در و پنجره‌های ارسی شکل دارد و نیز به واسطه داشتن آثار تاریخی و طبیعی، قرار گرفتن در دل کوهستان در کنار باغات و رودخانه‌ها باعث شده هر ساله گردشگران زیادی راهی این روستای زیبا شوند.

روستای سنج و سیبان دره

روستای ولیان

روستای ولیان از چهار محله به نام‌های جیرمحله، میان محله، چال محله و جر محله تشکیل شده است و از جاهای دیدنی ساوجبلاغ می باشد. رودخانه ولیان از میان این روستا می‌گذرد و حواشی این رودخانه تفرجگاه‌های خصوصی و عمومی مردم روستا و گردشگران است.  این روستا واقع در شهرستان ساوجبلاغ در پانزده کیلومتری شمال شهرک کوهسار قرار دارد.

روستای ولیان

روستای ورده

روستای زیبای ورده در پانزده کیلومتری شمال غربی شهر کوهسار در ضلع شمال اتوبان کرج – قزوین قرار دارد. آثار تاریخی مانند حمام تاریخی مربوط به دوره قاجار، آسیاب قدیمی، دو بقعه به نام‌های امامزاده عبدالقهار (ع) و بی‌بی سکینه (س) در این روستا قرار دارد. در فصل های مختلف سال گردشگران زیادی به این روستا می روند و تاز جاهای دیدنی ساوجبلاغ می باشد.

خانه دکتر مصدق

قدمت خانه دکتر محمد مصدق به دوره قاجاریه برمی گردد. این خانه در روستای احمدآباد شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. خانه دکتر مصدق از دو  بخش ساختمان مسکونی و حیاط تشکیل شده است. طبقه اول این خانه شامل چهار اتاق و پنج قسمت دیگر شامل ایوان، فضای تقسیم کننده، سرویس بهداشتی، کفش کن، و انبار می باشد.

خانه دکتر مصدق

صنایع دستی ساوجبلاغ

از صنایع دستی ساوجبلاغ  می توان به کوزه سازی ، گلدان سازی بافته داری، گلیم بافی، دوخت سنتی، عروسک بافی ، سراجی دوزی، معرق،قلم کاری، نقاشی روی چرم، سفال و منبت کاری اشاره کرد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *