جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی بیرجند

جاهای دیدنی بیرجند

بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و مرکز شهرستان بیرجند در شرق ایران است. شهر بیرجند نخستین شهر در ایران است که دارای سازمان آبرسانی بوده و بنگاه آب لوله بیرجند به عنوان اولین سازمان آبرسانی ایران شناخته می‌شود. این شهر همچنین اولین شهر در ایران است که در سال 1302 و پیش از تهران از لوله‌کشی آب شهری برخوردار گردید. به علت اهمیت راهبردی شهر بیرجند در شرق ایران، در سال 1312 خورشیدی، فرودگاه شهر بیرجند، سومین فرودگاه کشور پس از قلعه مرغی و بوشهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در بیرجند اماکن تاریخی بسیاری وجود دارد. یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند که در نشست سی و پنجم یونسکو در سال 2011 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید باغ اکبریه می باشد. در ادامه با تعدادی از جاهای دیدنی بیرجند آشنا خواهید شد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی بیرجند می توان به قلعه بیرجند، ارگ کلاه فرنگی بیرجند، باغ اکبریه، برج چشمه مولید، قلعه فورگ، باغ شوکت آباد، مدرسه شوکتیه، باغ امیرآباد، روستای ماخونیک، بند دره، بند عمر شاه، بازار بیرجند، آبشار چهارده، موزه مردم شناسی بیرجند و ارگ بهارستان اشاره کرد.

رستوران های بیرجند

در سفر به بیرجند و بازدید از جاهای تاریخی این شهر سری به رستوران های بیرجند بزنید و از خوردن یک غذای خوب لذت ببرید. از جمله رستوران های این شهر می توان به رستوران سنتی خانه پدری، رستوران سنتی شمس العماره، رستوران ایتالیایی دنیا، رستوران پدیده بیرجند، باغ رستوران شاندیز و … اشاره کرد.

رستوران های بیرجند

اجاره سوئیت در بیرجند

اگر قصد سفر به بیرجند، شهر تاریخ و طبیعت را دارید حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های طبیعی آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در بیرجند است. مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در بیرجند همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

هتل های بیرجند

اگر به بیرجند سفر می کنید می توانید در هتل های این شهر اقامت کنید. از جمله هتل های بیرجند می توان به هتل بزرگ کوهستان بیرجند ( هتل چهار ستاره )، هتل جهانگردی بیرجند ( هتل سه ستاره )، هتل سپهر بیرجند ( هتل سه ستاره )، هتل مقدم بیرجند ( هتل دو ستاره ) و هتل قائم بیرجند (هتل تک ستاره) اشاره کرد.

هتل های بیرجند

قلعه بیرجند

قدمت قلعه بیرجند به دوران صفویه برمی گردد. هدف از ساخت قلعه بیرجند دفاعی و نظامی بوده است و مردم بیرجند را از حمله دشمنان محافظت می کرده است. این قلعه تاریخی در دوره قاجاریه مورد بازسازی قرار گرفت. مصالحی همچون خشت، گل و چینه در ساخته قلعه بیرجند استفاده شده است. مساحت قلعه بیرجند در حدود سه هزار متر مربع می باشد و دارای دو در ورودی است که یکی از آن‌ها در ضلع شمالی و در دیگر در ضلع غربی واقع شده است.

در چهار طرف قلعه برج‌هایی به شکل استوانه‌ای وجود دارند که در ابتدا تعداد این برج‌ها هفت عدد بوده و یکی از آن‌ها در گذر زمان از بین رفته است. راهروهایی زیرزمینی برای اتصال این قلعه به تعدادی از بناهای مهم شهر بیرجند مثل ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگی، قنات قصبه و خانه افراد مهم حکومتی ساخته شده بود که در زمان حمله دشمن این افراد می توانستند از طریق این راهروها به قلعه بیرجند پناه ببرند. قلعه بیرجند با نام‌های قلعه ته ده و پایین شهر نیز شناخته می‌شود و از جاهای دیدنی بیرجند می باشد. این قلعه، بزرگترین بنای تاریخی شهر بیرجند است که بر فراز بلندترین تپه در شمال غربی شهر قرار گرفته است.

قلعه بیرجند

آدرس: ایران ، استان خراسان جنوبی ، بیرجند ، خیابان جمهوری ، میدان امام حسین

ارگ کلاه فرنگی بیرجند

از دیگر نام هایی که ارگ کاه فرنگی بیرجند به آن شهرت یافته می توان به ارگ حسام الدوله، قصر بی‌بی عروس و ارگ سرکار اشاره کرد. ارگ کلاه فرنگی در دوران حکومت قاجار احداث شده است. این ارگ را منسوب به امیر حسن خان شیبانی می دانند که در سال 1356 توسط مالک آن امیر علم خزیمه به فرمانداری بیرجند اهدا شد. در ساخت این بنا از مصالحی همچون گل، آجر، ساروچ و آهک استفاده شده است. عمارت ارگ از چند بخش مهم تشکیل شده است.

بخش هم کف از مهم‌ترین بخش‌های ارگ می باشد. طبقه اول ارگ کلاه فرنگی به صورت هشت ضلعی بر روی طبقه هم کف ساخته شده و دارای فضای کمتری است و چند اطاق کوچک در آن ساخته شده است. سه طبقه دیگر ارگ، تنها به دلیل فرم پذیری بنا ساخته شده اند و قابل استفاده نیستند. این اثر تاریخی که از جاهای دیدنی بیرجند می باشد در سال 1376 با شماره ثبت 1880 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارگ کلاه فرنگی بیرجند

آدرس: ایران ، استان خراسان جنوبی ، بیرجند ، حاشیه خیابان شهید مطهری

باغ اکبریه

قدمت عمارت و باغ اکبریه به دوران قاجار برمی گردد. این باغ که از جاهای دیدنی بیرجند می باشد. وسعت باغ اکبریه بیرجند حدود چهل و پنج هزار متر مربع می باشد و از دو بنا تشکیل شده است. قدیمی ترین آن ساختمانی متعلق به حشمت ا‎لدوله پدر ابراهیم شوکت ‎الملک است که تاریخ احداث آن به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه برمی‌گردد. بنای دیگری که در این مجموعه واقع شده، ساختمان تشریفات است که به دستور شوکت الملک و با معماری استاد الله داد جعفری در دو طبقه ساخته شده است.

در حال حاضر بخش‌های مختلف این باغ و عمارت مورد استفاده اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی می باشد. بخش احداث شده در اوایل دوره قاجار، به عنوان کتابخانه و بخش مرکزی که در دوره قاجار احداث شده به عنوان موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استفاده می‌شود. بخش‌هایی نیز به سفره‌خانه و چایخانه سنتی اختصاص یافته است. باغ اکبریه در نشست سی و پنجم یونسکو در سال 2011 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. همچنین این باغ در سال 1378 با شماره 2326 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

باغ اکبریه

آدرس: ایران ، خراسان جنوبی ، بیرجند ، انتهای خیابان معلم ، میدان موزه

برج چشمه مولید

قدمت برج چشمه مولید به دوره صفوی برمی گردد و در روستایی با همین نام قرار دارد. این اثر از جاهای دیدنی بیرجند می باشد و در سال این اثر 1380 با شماره ثبت 4793 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج چشمه مولید

آدرس: ایران ، خراسان جنوبی ، بیرجند ، روستای چشمه مولید

قلعه فورگ

قلعه فورگ بعد از قلعه الموت مهم‌ترین مقر حضور اسماعیلیان به حساب می‌آمد. وجود مناطق کوهستانی زیاد باعث شده است که اسماعیلیان برای دفاع از خود، قلعه‌های مرتفع و مستحکمی باقی بگذارند. از نظر پیشینه تاریخی محوطه، ساخت قلعه فورگ در زمان نادرشاه افشار به وسیله میرزا بقا خان حاکم منطقه شروع شده و پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساختمان قلعه را به اتمام رسانده است.

در این محل فدائیان مطلق را تحت تعلیم و آموزش‌های مخصوص قرار می‌دادند. فدائیان مطلق گروهی بودند که حتی اسم نداشته و پس از ترک قلعه برای انجام مأموریت نامشان عوض می‌شد و به اسم مستعار برای قتل دشمنان گروه اسماعیلیه می‌رفتند. اساس تعلیم فدائیان به این صورت بود که بتوانند دشمن را غافل‌گیر کرده، یک یا دو ضربه کارد به او زده و قبل از این که دیگران به خود بیایند، ناپدید گردند. این اثر از جاهای دیدنی بیرجند می باشد و در سال 1379 به شماره 3450 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قلعه فورگ

آدرس: ایران ، استان خراسان جنوبی ، شهرستان درمیان ، روستای فورگ

باغ شوکت آباد

وسعت این باغ در حدود 5/8 هکتار می باشد و از جاهای دیدنی بیرجند می باشد. باغ مربوط به دوره قاجار و متعلق به امیر اسماعیل خان شوکت ‎    الملک بود که بعدها اسدالله علم، وزیر دربار، آن را وقف کرد. باغ شامل ورودی ها، عمارت اندرونی، فضاهای خدماتی، اصطبل، یخچال و برج‌های نگهبانی است. عمارت اصلی باغ دارای سه بخش حوض خانه، بخش مرکزی، اتاق‌های ضلع شرقی و غربی حوض خانه می باشد. قسمتی از این باغ به عنوان موزه تاریخ طبیعی و حیات وحش بیرجند و از قسمتی دیگر به عنوان رستوران سنتی استفاده می شود. این باغ در سال 1378 با شماره 2363 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

باغ شوکت آباد

آدرس: ایران ، خراسان جنوبی ، 10 کیلومتری بیرجند ، روستای شوکت آباد

مدرسه شوکتیه

قدمت این بنا به دوره قاجار برمی گردد و چهارمین مدرسه ایرانی به شیوه جدید آموزش است. این بنا به وسیله امیر اسماعیل خان علم (شوکت الملک اول) در سال 1269 هجری شمسی به عنوان حسینیه شوکتی ساخته شد و در سال 1282 هجری شمسی توسط برادر او شوکت الملک دوم به مدرسه تبدیل شده است. مدرسه شوکتیه به سبک معماری کویری ایران به صورت چهار فصل ساخته شده است و از اجزا و عناصری از قبیل ورودی، هشتی، دهلیزها، ایوان، حجره‌های اطراف حیاط، شاه‌نشین و حمام تشکیل شده است. بنا دارای دو ورودی است که یکی در ضلع جنوبی و دیگری در ضلع غربی بنا قرار دارد. این اثر در سال 1356 با شماره ثبت 1371 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه شوکتیه

آدرس: ایران ، خراسان جنوبی ، بیرجند ، میدان شهدا ، خیابان خاکی

باغ امیرآباد

قدمت باغ امیرآباد به دوره قاجار برمی گردد و متعلق به امیر معصوم خان شیبانی بوده است. این باغ در پنج کیلومتری غرب بیرجند و در روستایی به همین نام قرار دارد و شامل کوشک، عمارت کلاه فرنگی ، ده هکتار اشجار، عمارت چهار کاج و حیاط ورودی می باشد. محل سکونت صاحب باغ، عمارت کلاه فرنگی و محل سکونت خدمه، عمارت چهار کاج بود. در حال حاضر باغ امیرآباد در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری می باشد و قسمت هایی از آن به اقامت گاه بوم گردی، رستوران سنتی، کتابخانه، دانشگاه، موزه و چایخانه سنتی اختصاص یافته است. این باغ از جاهای دیدنی بیرجند می باشد و در سال 1376 با شماره ثبت 1969 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ امیرآباد

آدرس: ایران ، خراسان جنوبی ، 5 کیلومتری غرب بیرجند

روستای ماخونیک

روستای ماخونیک در منطقه ماخونیک استان خراسان جنوبی واقع شده و با مرز افغانستان فقط ۳۰ دقیقه فاصله دارد. در گذشته قد مردم ماخونیک بیشتر از 1/40 نبود و دلیل آن ازدواج فامیلی و نوع تغذیه آن‌ها بود اما اکنون با تغییر رژیم غذایی اهالی این منطقه، قد آن‌ها نیز بلندتر شده است.‌ علاوه بر قد کوتاه مردمان ماخونیک، معماری، آداب و رسوم و فرهنگ خاص اهالی این منطقه موجب شهرت جهانی آن‌ها شده است.

روستای ماخونیک

آدرس: ایرن، استان خراسان جنوبی، 125 کیلومتری شهرستان بیرجند و 78 کیلومتری شهرستان سربیشه، بخش مرکزی، دهستان درح ، روستای ماخونیک

بند دره

یکی از جاهای دیدنی بیرجند بند دره می باشد و قدمت آن به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار برمی گردد. بند دره سدی است تاریخی و مهمترین بند تاریخی در بیرجند به شمار می رود. چون آب این بند از دره بالا و پایین عبور می‌کند به این اسم مشهور شده است. بند دره در سال 1294 هجری قمری به دستور امیر شوکت الملک ساخته شده است. مصالح به کار رفته در ساخت بند دره آجر، سنگ، ملات آهک و ساروج می باشد. بند دره در سال 1381 از سوی سازمان میراث فرهنگی با شماره 4816 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

بند دره

آدرس: ایران، استان خراسان جنوبی ، بیرجند ، پنج کیلومتری انتهای خیابان مدرس ، رشته‌کوه باقران ، دریاچه و بند دره

بند عمر شاه

قدمت بند عمر شاه به دوره قاجار برمی‌گردد و در زمان حکومت امیر شوکت الملک علم ساخته شده است. از مصالحی مانند آجر، سنگ و ملات ساروج در ساخت این بند استفاده شده است و دلیل ساخت این بند ذخیره آب و مهار سیلاب‌ها بوده است. بند عمر شاه در سال 1380 با شماره ثبت 4815 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بند عمر شاه

آدرس: ایران ، استان خراسان جنوبی ، بیرجند ، 2 کیلومتری جنوب غربی بیرجند

بازار بیرجند

یکی از جاهای دیدنی بیرجند، بازار بیرجند می باشد که وجود دو کاروانسرای قدیمی با قدمت بیش از سیصد سال گواه بر عمر طول این بازار دارد. در گذشته در مجموع بیست و پنج بازارچه بزرگ و کوچک در بیرجند فعال بوده است. بازارهای جنوب رود شامل بازار ملک، بازار کلاه مال‌ها، بازار پنبه فروشان، بازار آراسته، بازار سرپوشیده، بازار لب ریخته، بازار آهنگران، بازار قیصریه، بازار کفش دوزها و … بود. از بازارهای شمال رود نیز می توان به بازار رنگرزها، بازار مسگران، بازار دباغان، بازار پاشنه سازان، بازار کفش ساده دوزان، بازار مستوفی اشاره کرد.

بازار بیرجند

آدرس: ایران ، استان خراسان جنوبی ، بیرجند ، خیابان جمهوری

آبشار چهارده

آبشار چهارده شامل مجموعه‌ای از آبشارها می‌شود که در روستای چهارده واقع شده و از جاهای دیدنی بیرجند می باشد. اولین و مرتفع‌ترین این آبشارها هفت متر ارتفاع دارد. این مکان برای کوهنوردی مناسب است.

آبشار چهارده

آدرس: ایران ، استان خراسان جنوبی ، بیرجند ، ارتفاعات باقران ، روستای چهارده

موزه مردم شناسی بیرجند

این موزه شامل بخش های مختلفی مانند قالی‌بافی، پارچه‌بافی، سفالگری، عطاری و آهنگری می باشد و از جاهای دیدنی بیرجند به شمار می رود. قدمت بعضی از اشیای این موزه مانند شیشه‌های عطاری، قیچی و شانه آرایشگر، وسایل کفاشی و… بیشتر از یک قرن می باشد.

موزه مردم شناسی بیرجند

آدرس: ایران ، خراسان جنوبی ، بیرجند ، خیابان معلم ، میدان موزه ، مجموعه باغ و عمارت اکبریه

ارگ بهارستان

قدمت این ارگ به دوره افشاریه برمی گردد و به باغ زرشکی شهرت دارد. ارگ بهارستان در سال 1379 با شماره 3683 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از جاهای دیدنی بیرجند می باشد. متاسفانه بخش گسترده‌ای از بنای ارگ بهارستان سال‌ها قبل از شناسایی و ثبت در فهرست آثار ملی توسط نهادهای مختلف دولتی و نیمه‌دولتی مجزا شد و آنچه از این باغ باقی مانده کوشکی نیمه ویران و فضاهای مخروبه است.

ارگ بهارستان

آدرس: ایران ، خراسان جنوبی ، بیرجند ، خیابان منتظری ، محدوده کوچه پست قدیم

سوغات بیرجند

از سوغات بیرجند می توان به عناب، زعفران، زرشک، کشک و قره قوروت، سنجد، آلوبخارا، انجیر، توت خشک و بادام کوهی اشاره کرد.

سوغات بیرجند

صنایع دستی بیرجند

از جمله صنایع‌دستی بیرجند می‌توان به سفالگری، جاجیم بافی، حوله بافی، سیاه چادر بافی، سفره بافی، گبه‌بافی، قلم‌زنی، گلیم‌بافی، نمدمالی و خراطی سنتی اشاره کرد.

صنایع دستی بیرجند

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *