جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی مراغه

جاهای دیدنی مراغه

مراغه دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی است و از شهرهای تاریخی ایران به شمار می رود. این شهر در کنار رودخانهٔ صوفی چای در دامنه جنوبی کوه سهند قرار دارد و یکی از مراکز مهم توریستی و گردشگری در استان آذربایجان شرقی به شمار می رود. بیش از سیصد اثر ملی در مراغه به ثبت رسیده است که باعث شده این شهر، جزء ده شهر برتر کشور محسوب شود. مراغه از شمال به شهرستان تبریز، از شرق به شهرستان هشترود، از جنوب به شهرستان باروق و از غرب به شهرستان بناب دریاچه ارومیه محدود می شود. در این مقاله با تعدادی از جاهای دیدنی مراغه آشنا می شویم.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی مراغه می توان به رصدخانه مراغه، گنبد کبود مراغه، گنبد سرخ مراغه، آرامگاه اوحدی مراغه ای، موزه‌ ایلخانی مراغه، موزه سنگ نگاره های مراغه (مقبره آقالار)، خانه اشرف الملوک نبئی وند، گنبد غفاریه، معبد مهر مراغه، گویجه قلعه، کلیسای هوانس، غار کبوتر (غار هامپوئیل)، پل سرچشمه روستای مردق، برج مدور مراغه، بازار مراغه، رودخانه صوفی چای مراغه، آبشار گور داغ مراغه، چشمه گشایش اشاره کرد.

رستوران های مراغه

در سفر به این شهر تاریخی حتما سری به رستوران های مراغه بزنید و غداهای محلی این شهر را امتحان کنید. از رستوران های مراغه می توان به رستوران سهند، رستوران صوفی، رستوران باغ طاووس، رستوران معلم، رستوران باغ بهشت، رستوران قصر مراغه و … اشاره کرد.

رستوران های مراغه

اجاره سوئیت در مراغه

اگر قصد سفر به مراغه، شهر تاریخ و طبیعت را دارید حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های طبیعی آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در مراغه است. مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در مراغه همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

هتل های مراغه

یکی از گزینه هایی که در سفر به مراغه می توانید برای اقامت خود در نظر بگیرید هتل های مراغه می باشد. از جمله هتل های مراغه می توان به  هتل بزرگ مراغه ( هتل چهار ستاره ) و هتل آلیانس مراغه ( هتل دو ستاره ) اشاره کرد.

هتل های مراغه

رصد خانه مراغه

قدمت رصدخانه مراغه که یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی مراغه می باشد  به دوره ایلخانی برمی گردد و از جاهای دیدنی مراغه می باشد. این رصد خانه در سال 657 هجری قمری با تلاش‌های خواجه نصیر ساخته شد و ساخت آن پانزده سال طول کشید. خواجه نصیرالدین طوسی فیلسوف، ریاضی‌دان و منجم ایرانی بود. تا سال 703 هجری قمری یعنی زمان حکومت سلطان محمد خدابنده، رصد خانه فعال بود و پس از آن کم کم به دست فراموشی سپرده شد. با تلاش های دکتر پرویز ورجاوند و کاوش‌های گروه او در دهه پنجاه، بخش‌هایی از این رصد خانه بازسازی شد. در حال حاضر گنبدی سفید رنگ برای جلوگیری از تخریب بیشتر بنا به دست مهندسان آلمانی روی آن ساخته شده است. سازمان بین‌المللی یونسکو سال 2009 را با عنوان سال رصدخانه مراغه نام‌گذاری کرد.

رصد خانه مراغه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه ، غرب مراغه ، نزدیکی روستاهای طالب خان و حاجی کرد

گنبد کبود مراغه

یکی از جاهای دیدنی مراغه که قدمت آن به دوران سلجوقیان برمی گردد گنبد کبود مراغه می باشد و در فاصله سال‌های 582 تا 656 هجری قمری ساخته شده است. هر چند برخی آن را مربوط به زمان مغول و برخی دیگر نیز مربوط به دوره قبل از هلاکوخان می‌دانند. آجر‌های سرخ رنگ و کاشی های فیروزه‌ای و سنگ‌های سفید در ساخت گنبد کبود مراغه استفاده شده است. با توجه به کتیبه گچ‌بری در بخش داخلی بنا به نظر می‌رسد که گنبد کبود مراغه آرامگاه مادر هلاکوخان باشد. این اثر در سال 1310 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گنبد کبود مراغه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه ، خیابان اوحدی ، خیابان موسوی

گنبد سرخ مراغه

گنبد سرخ مراغه از جاهای دیدنی مراغه می باشد که بر اساس کتیبه‌هایی موجود، سال احداث این بنا به سال 526 هجری شمسی در دوران سلجوقی مربوط می‌شود. عبدالعزیز بی محمود بین سعدیدیم، رئیس آذربایجان، دستور ساخت این بنا را داد. ساختار گنبد سرخ مراغه از آجر با تزئینات کاشی‌کاری می باشد. گنبد سرخ طرحی مربعی شکل دارد که از سردابه و اتاق اصلی تشکیل شده است. بخش زیری این اتاق نیز یک سکوی سنگی می باشد. این بنا در  سال 1310 هجری شمسی با شماره 134 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گنبد سرخ مراغه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه ، کمربندی جنوبی ، خیابان ارجمندی

آرامگاه اوحدی مراغه ای

رکن‌الدین ابوالحسن مراغی مشهور به اوحدی مراغه‌ای، عارف و شاعر مشهور دوره ایلخانی می باشد. مثنوی جام جم متعلق به این شاعر پارسی گو می باشد. در سال 1352 هجری شمسی، مقبره رکن‌الدین اوحدی که در قرن هفتم و هشتم هجری قمری می زیسته توسط جمعی از معماران بازسازی شد. آرامگاه اوحدی مراغه ای از جاهای دیدنی مراغه می باشد. این آرامگاه در سال 1386 هجری شمسی با شماره 21080 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. موزه ایلخانیان در کنار آرامگاه اوحدی مراغه ای مراغه قرار دارد.

آرامگاه اوحدی مراغه ای

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه ، خیابان دانشسرا ، روبه‌روی بیمارستان سینا

موزه ایلخانی مراغه

موزه ایلخانیان مراغه در محوطه آرامگاه در کنار مقبره شیخ اوحدی مراغه‌ای قرار دارد و از جاهای دیدنی مراغه می باشد. در موزه ایلخانیان مراغه آثاری از جمله انواع سفال و کاشی، مجموعه ای از سکه‌های ایلخانیان ، انواع اشیای شیشه‌ای و فلزی و تعدادی نسخ خطی به چشم می خورد. همچنین آثاری از دوران قبل از میلاد و دوران ساسانی، اشکانی و صفویه در این موزه وجود دارد.

موزه ایلخانی مراغه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه ، خیابان دانشسرا ، بن بست اوحدی

موزه سنگ نگاره های مراغه (مقبره آقالار)

بنای این موزه متعلق به دوران حکومت زندیه می باشد و در اواخر قرن دوازدهم هجری قمری، در سال 1175 هجری قمری به دستور ضل السلطان به دلیل محبت و ارداتی که به میر فتاح موسوی داشت ساخته شد. در این بنا سنگ قبر‌هایی که قدمت آن ها به قرون هفتم و هشتم هجری قمری می رسد دیده می شود.

موزه سنگ نگاره های مراغه (مقبره آقالار)

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه ، خیابان آقالار ، پارک آقالار

خانه اشرف الملوک نبئی وند

یکی از جاهای دیدنی و تاریخی مراغه خانه اشرف الملوک نبئی وند می باشد که قدمت آن به اواخر حکومت قاجاریان و اوایل حکومت پهلوی برمی گردد. خانه‌ اشرف ‌الملوک نبئی وند با نام‌ خانه حیدرانلو نیز شناخته می شود در سال 1381، با شماره ثبت 6219 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه اشرف الملوک نبئی وند

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه ، خیابان خواجه نصیر شمالی ، کوچه خان، پلاک 78

گنبد غفاریه

گنبد غفاریه که از جاهای دیدنی مراغه می باشد در فاصله سال‌های 725 و 728 هجری قمری در زمان حکومت ایلخانیان توسط سلطان ابوسعید بهادر خان ساخته شد. این گنبد همانند گنبد سرخ مراغه به شکل مربعی ساخته شده است و در سال 1312 هجری شمسی به شماره 137 در آثار ملی ایران به ثبت رسید. با توجه به متون تاریخی این طور به نظر می رسد که عارفی به نام نظام‌ الدین احمد بن حسین‌ الغفاری در زمان حکومت سلطان یعقوب بن حسن‌ بیگ آق‌ قویونلو هنگام برگشت از حج، عمارتی در نزدیکی این بنا احداث و املاک و باغی جهت مصارف آن وقف کرد. به‌ همین دلیل این عمارت و بناهای وابسته و همچنین برج مزبور به نام غفاریه شهرت یافتند.

گنبد غفاریه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه ، خیابان شهید قدوسی ، جنب رودخانه صوفی چای ، پارک گنبد غفاریه

معبد مهر مراغه

معبد مهر مراغه با قدمتی بیش از سه هزار سال، در زمان اشکانیان محل عبادت مهرپرستان و پس از پیدایش اسلام محل برگزاری آیین‌های مذهبی بود. مهر یا میترا خدایی بوده که پرستش او هزاران سال رواج داشته و هنوز هم مورد احترام زرتشتیان است. اهالی منطقه این محوطه را با نام‌هایی مانند امامزاده معصوم مراغه‌ای، اجاق و اولیا می نامند و بخش هایی مانند معبد، قبرستان، اصطبل و چله خانه دارد که به نظر می‌رسد قبرستانی مربوط به عصر آهن باشد. این اثر در سال 1356 هجری شمسی با شماره ثبت 1556 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معبد مهر مراغه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ،6 کیلومتری مراغه ، جنوب روستای ورجوی

گویجه قلعه

یکی از جاهای دیدنی مراغه، گویجه قلعه می باشد که قسمت هایی مانند آب انبار، راه‌ پله‌های دسترسی، سکوهای اقامت، دخمه و تالار اصلی را شامل می‌شود. گورستان سلجوقی از بخش هایی است که در دوره های تاریخی بعدی به این قلعه افزوده شده است. گویجه قلعه در سال 1382 با شماره 10471 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در فاصله چهل و پنج کیلومتری جنوب شرقی مراغه و در نزدیکی دهستان قوری چای قرار دارد.

گویجه قلعه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 45 کیلومتری جنوب شرقی مراغه ، دهستان قوری چای

کلیسای هوانس

کلیسای هوانس از جاهای دیدنی مراغه می باشد و در سال 1347 هجری شمسی با شماره 766 به عنوان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. با اینکه پایه‌های اصلی کلیسای هوانس بسیار قدیمی می باشد اما ساختمان موجود در آن به اواخر قاجار و اوایل پهلوی برمی گردد. کلیسای هوانس یکی از کلیساهای ارامنه کاتولیک می باشد و نام آن از اسم یوحنا، یکی از حواریون عیسی گرفته شده است. لیسای هوانس از سه بخش محل اسکان اسقف اعظم، مدرسه و محل روشن کردن شمع و عود تشکیل شده است.

کلیسای هوانس

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه ، خیابان امام خمینی (ره)

غار کبوتر (غار هامپوئیل)

در غار هامپوئیل یا غار کبوتر، هشت تالار در پنج طبقه، چندین دالان تو در تو و تعدادی چاه عمیق قرار گرفته‌اند و از جاهای دیدنی مراغه می باشد. غار هامپوئیل در فاصله پانزده کیلومتری شهر مراغه، در نزدیکی روستای تازه کند سفلی قرار دارد و دلیل شهرت این غار به غار کبوتر به دلیل وجود تعداد زیادی از کبوتران وحشی در تالار ورودی غار می باشد.

غار کبوتر (غار هامپوئیل)

 

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 15 کیلومتری شهر مراغه ، نزدیکی روستای تازه کند سفلی

پل سرچشمه روستای مردق

پل سرچشمه مردق در دوران صفویان ساخته شده است و دارای سه دهانه می باشد که دهانه‌ وسطی بزرگ‌تر از دهانه‌های دو طرف می باشد. دو چشمه طاق کوچک هم به منظور عبور آب‌های طغیانی در این پل ساخته شده است. این پل روی رودخانه مردق که از ارتفاعات سهند جاری می‌شود ساخته شده و از جاهای دیدنی مراغه می باشد. پل مردق در سال 1381 با شماره ثبت 7540 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل سرچشمه روستای مردق

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه ، 12 کیلومتری جاده قدیم مراغه به هشترود ، در ضلع شرقی روستا مردق

برج مدور مراغه

برج مدور مراغه مربوط به دوران سلجوقی می باشد و در فاصله ده متری شمال گنبد کبود مراغه قرار دارد. این گنبد دومین مزار از قبرهای پنج‌گانه مراغه می باشد که فرد دفن شده در آن مشخص نیست. مصالح به کار رفته در ساخت برج مدور مراغه سنگ‌های آهکی و حجاری‌شده، آجرهای خشتی و ساروج می باشد. این اثر تاریخی که از جاهای دیدنی مراغه می باشد در سال 1310، با شماره 136 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برج مدور مراغه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه ، خیابان موسوی

بازار مراغه

یکی دیگر از جاهای دیدنی مراغه بازار این شهر می باشد که دارای معماری قدیمی می باشد. اگر قصد محصولات محلی مراغه را دارید می توانید به این بازار قدیمی بروید. در باز مراغه قسمت هایی مخصوص فروش فرش و طلا نیز وجود دارد.

بازار مراغه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه

رودخانه صوفی چای مراغه

رودخانه صوفی چای مراغه با هفتاد کیلومتر طول، از دامنه‌های غربی کوه سهند سرچشمه  می گیرد. این رودخانه با نام رودخانه گپی چای نیز شناخته می شود و از جاهای دیدنی مراغه می باشد.

رودخانه صوفی چای مراغه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، مراغه

آبشار گور داغ مراغه

این آبشار نه متر ارتفاع دارد و در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی مراغه و در نزدیکی روستای چکان قرار دارد. آبشار گور داغ مراغه از جاهای دیدنی مراغه می باشد و با نام آبشار کوره چکان مراغه نیز شناخته می‌شود.

آبشار گور داغ مراغه

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 5 کیلومتری جنوب شرقی مراغه ، روستای چکان

چشمه گشایش

چشمه گشایش در هفتصد متری جنوب غربی روستایی با همین نام و در چهارده كيلومتری جنوب شرقی مراغه قرار دارد. در این منطقه دره‌ای شرقی- غربی با نام دره گشایش وجود دارد که دو چشمه آب معدنی در آن وجود دارد. آب‌ این چشمه‌ها از نوع آب‌های بی کربناته کلسیک و منیزیم می باشد و دمای آن بیست و پنج درجه سانتی‌گراد است.

چشمه گشایش

آدرس: ایران ، استان آذربایجان شرقی ، 14 کیلومتری جنوب شرقی مراغه

صنایع دستی مراغه

از صنایع دستی مراغه می توان به گلیم بافی، چاقوسازی،سفالگری، منبت کاری، معرق کاری و مینیاتور اشاره کرد.

سوغات مراغه

صابون مراغه، عسل، دوشاب (شیره انگور) ، خشکبار ، سجوق و باسلوق، حلوا و فرش ابریشم مراغه از جمله سوغات شهر مراغه می باشد.

سوغات مراغه

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *