جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی لنجان

جاهای دیدنی لنجان

شهرستان لنجان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است و  مرکز این شهرستان، زرین شهر می‌باشد. این شهرستان از شرق به شهرستان فلاورجان،  از شمال شرق به شهرستان نجف‌آباد، از شمال به شهرستان تیران و کرون، از غرب به شهرستان شهرکرد و شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری و از جنوب به شهرستان مبارکه محدود می‌شود. درحال حاضر شهرستان لنجان دارای هشت شهر و دو بخش مرکزی و باغ بهادران و پنج دهستان است. در ادامه به  آثار باستانی و جاهای دیدنی لنجان خواهیم پرداخت.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

در سال 1000 هجری قمری شاه عباس اصفهان را به عنوان مرکز سیاسی ایران برگزید و پایتخت را از قزوین به اصفهان منتقل کرد. این زمان آغاز رونق و شکوفایی اصفهان بود و لنجان نیز از این رونق و شکوه بهره فراوانی برد، زیرا که این منطقه سرسبز و حاصلخیز با اصفهان فاصله چندانی نداشت. لنجان از واژه لنج به معنی بیشه زار و سبزه زار گرفته شده است.

از جاهای دیدنی لنجان می توان به آبشار شاه لولاک، قلعه چهار برج باغ بهادران، پل کله، کبوترخانه، مسجد رحیم خان زرین شهر و گرمابه حاج رضا قلی زرین شهر اشاره کرد.

رستوران های لنجان

در سفر به شهرستان لنجان می توانید به رستوران های این شهرستان سری بزنید و غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید. از جمله رستوران های لنجان می توان به رستوران باغ بهشت زرین شهر، کافه رستوران باغ ماهان زرین شهر، تهیه غذای درخشان فولادشهر، کبابی بریانی خورشید اصفهان فولاد شهر ، چلو کبابی جعفری چرمهین و … اشاره کرد.

رستوران های لنجان

اجاره سوئیت در لنجان

مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در لنجان همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

هتل های لنجان

در سفر به لنجان می توانید در هتل های این شهرستان اقامت کنید. از جمله هتل های لنجان می توان به هتل آپارتمان نگین زاینده رود باغ بهادران، مجموعه اقامتی آذران باغ بهادران و مجموعه ویلاهای باغ بهادران اشاره کرد.

آبشار شاه لولاک لنجان

مردم محلی آبشار شاه لولاک را به نام‌های شالورا، شاهلورا، شالوران نیز می نامند. این آبشار در فاصله پنج کیلومتری جنوب شهر چرمهین قرار دارد و از جاهای دیدنی لنجان می باشد. شهر چرمهین از توابع بخش باغ بهادران شهرستان لنجان می باشد.  ارتفاع آبشار شاه لولاک به هفتاد متر می رسد. در فصل بهار آبشار دیگری شروع به جریان می‌کند که ارتفاع آن نزدیک به نود متر است. این آبشار فصلی است و مردم محلی آن را  آبشار هولوکی می نامند. آب آبشار شاه لولاک در در فصول مختلف سال متفاوت است ولی آبشار دائمی است. در پایین آبشار شاه لولاک مجموعه تفریحی و ورزشی وجود دارد که گردشگران می توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند.

آبشار شاه لولاک لنجان

آدرس: ایران ، استان اصفهان – فردیس ، 40 کیلومتری شهرکرد در مسیر اصفهان به شهرکرد ، نزدیکی شهر چرمهین

قلعه چهار برج باغ بهادران

قدمت قلعه چهار برج به اواخر دوره صفوی و اوایل دوران قاجار بر می گردد و از جاهای دیدنی لنجان می باشد. این بنای تاریخی بر فراز بلندی تپه در شهر باغ‌ بهادران از شهرستان لنجان واقع شده است و دارای چهار برج دیده‌بانی است. قلعه چهار برج باغ بهادران در سال 1387 به شماره 26180 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه چهار برج باغ بهادران

آدرس : ایران ، استان اصفهان ، لنجان ، باغ بهادران

پل کله لنجان

قدمت پل کله به پیش از دوران صفویه بر می‌گردد و در نزدیکی روستای پل کله و در مجاورت بزرگراه شهرکرد – اصفهان قرار دارد. مصالح به کار رفته در ساخت پل کله، آجر، سنگ و ساروج می باشد. این پل بر روی زاینده‌رود و در مجاورت روستاهای نوگوران و مدیسه قرار دارد . پل کله در ابتدا پل قلعه نام داشت ولی به با گذشت زمان و تحت تأثیر گویش رایج مردم منطقه، پل کله خوانده شد. متاسفانه به دلیل اهمیت ندادن به این اثر تاریخی، پله کله در حال تخریب است. پل کله در 23 شهریور سال 1382 به شماره 10238 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و دارای نود و هشت متر طول، شش متر عرض و یازده دهانه است .

پل کله لنجان

آدرس: ایران ، استان اصفهان ، زرین شهر ، بین نوگران و مدیسه ، بر روی زاینده رود

کبوترخانه لنجان

قدمت برج کبوتر باغ برجی زرین شهر به دوران قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی لنجان است. مصالح به کار رفته در ساخت این کبوتر خانه، خشت خام، کاه گل و گل می باشد. کبوترخانه‌های زیبایی در اقصی نقاط شهرستان لنجان با زیبایی‌های خاص خود وجود دارند. طراحی و انتخاب سازه دایره ای شکل در ساخت کبوترخانه ها، با فضای تو در تو به منظور افزایش مقاومت برج، استفاده از کاه گل در ساخت کبوترخانه به این دلیل که برج در تابستان خنک و در زمستان گرم بماند، تعبیه سوراخ‌ هایی در دیوار داخلی برج از بالا به پایین تا کبوتر در آن بنشیند و همچنین انحنای سطح داخلی به‌ منظور جلوگیری از حرکت صعودی مار به طرف لانه های کبوتر، از ویژگی هایی است که در ساخت برج های کبوتر استفاده شده است.

کبوترخانه لنجان

آدرس: ایران ، استان اصفهان ، زرین شهر ، فلکه ولیعصر ، بلوار شهید فهمیده ، انتهای صحرای سردار

مسجد رحیم خان زرین شهر

قدمت مسجد جامع یا همان مسجد رحیم خان مربوط به دوره صفویه است و علت نامگذاری این مسجد به مسجد رحیم خان این است که این بنا توسط محمد رحیم خان ریزی در دوره قاجار بازسازی شده است. مسجد رحیم خان زرین شهر در سال 1384 به شماره 15190 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی لنجان به شمار می رود. این مسجد دارای یک شبستان اصلی و تعدادی طاق نما در محوطه حیاط با تزئنیات آجرکاری می باشد. مسجد از نوع چهار ایوانی است که در اطراف هر ایوان اصلی دو ایوان فرعی دیگر منطبق با جهت های اصلی جغرافیایی ساخته شده است. همچنین مسجد جامع زرین شهر دارای پنج درب ورودی و خروجی است و زنجیری در ورودی درب اصلی مسجد آویزان است.

مسجد رحیم خان زرین شهر

آدرس : ایران ، استان اصفهان ، زرین شهر ، بلوار شهید ریاحی ، طالقانی ، جامع 2 ، كوهكن

گرمابه حاج رضا قلی زرین شهر

قدمت گرمابه حاج رضا قلی زرین شهر که از جاهای دیدنی لنجان می باشد به دوران قاجار برمی گردد و دارای دو بخش قدیمی و تقریبا نوساز است. بخش قدیمی این حمام شامل سربينه، گرم خانه و خزينه بوده است. گرمابه حاج رضا که به حمام ساحل نیز معروف است توسط نواده او امید سلیمیان باز سازی شد و در سال 1394 به شماره 31199 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این حمام از نوع دو قلو یعنی زنانه و مردانه می باشد.

گرمابه حاج رضا قلی زرین شهر

آدرس: ایران ، استان اصفهان ، زرین شهر ، بلوار امام خمینی جنوبی، خیابان وحدت

صنایع دستی لنجان

منبت و معرق روی چوب ، نقاشی روی ظروف مینایی ، گلیم بافی ، چرم دوزی ، سرمه دوزی و روبان دوزی ، سفال‌گری ، چاپ قلمکار ، قلمزنی ، قالی بافی و بسیاری هنرهای دیگر در این شهرستان رواج دارد.

صنایع دستی لنجان

سوغات لنجان

از سوغات لنجان می توان به برنج این شهرستان اشاره کرد که دارای عطر و طعم بی نظیری می باشد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *