جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی کازرون

جاهای دیدنی کازرون

کازرون در غرب استان فارس قرار دارد و مرکز شهرستان کازرون می‌باشد. در این شهر تاریخی، آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد. آب هوای کازرون در فصل تابستان گرم و خشک می باشد و در فصل زمستان خنک و معتدل است. نام شهر کازرون، از گازران و گازرون گرفته شده است، زیرا در زمان دیلمیان که کارخانه‌های پارچه‌بافی در کازرون پارچه‌های توزی و دبیکی را می‌بافت، دوازده هزار گازر یعنی شویندگان الیاف کتان، در این شهر زندگی می‌کردند و به همین دلیل این شهر به شهر گازران معروف شده بود. کازرون امروزی در قرن چهارم هجری از ادغام سه روستا به نام‌های نورد، راهبان و دریست بنا نهاده شد. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله با جاهای دیدنی کازرون آشنا شوید.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی کازرون می توان به غار شاپور، شهر باستانی بيشاپور، آتشکده کازرون، کاروانسرای میان کتل، آتشکده گره (آتشکده جره)، تنگ چوگان، دریاچه پریشان، تالاب برم شور، بازار کازرون، آبشار کوهمره سرخی، نرگس زار کازرون و چشمه ساسان اشاره کرد.

رستوران های کازرون

در سفر به این شهر تاریخی حتما سری به رستوران های کازرون بروید و غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید. از جمله رستوران های کازرون می توان به رستوران کنجد، رستوران سورنا، رستوران هفت خان، رستوران کبابی میرشکاری و رستوران غذای تهیه برنج  و غیره اشاره کرد.

رستوران های کازرون

اجاره سوئیت در کازرون

اگر قصد سفر به کازرون، شهر تاریخ و طبیعت را دارید حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های طبیعی آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در کازرون است. مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در کازرون همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

هتل های کازرون

در سفر به شهر تاریخی و زیبای کازرون می توانید در هتل های این شهر اقامت کنید. از جمله هتل های کازرون می توان به هتل بیشاپور کازرون (هتل دو ستاره) اشاره کرد. اقامتگاه بوم گردی بیشاپور کازرون و اقامتگاه بوم گردی بام سمغان نیز از جمله مکان هایی است که می توانید برای اقامت در کازرون انتخاب کنید.

هتل های کازرون

غار شاپور

غار شاپور در انتهای تنگ چوگان و در چهار کیلومتری شهر باستانی بیشاپور در شهرستان کازرون مهمترین پایتخت ساسانیان قرار دارد و از جاهای دیدنی کازرون می باشد. دهانهٔ این غار حدود سی متر می‌باشد و در دهانهٔ آن، غار مجسمهٔ شاپور یکم (دومین پادشاه ساسانی) قرار گرفته است. مجسمهٔ شاپور از یک ستون چکیده غول‌پیکر که در این غار وجود داشته تراشیده شده و با وجود گذشت 1700 سال هم چنان پابرجا می‌باشد و تنها مجسمهٔ باقی‌مانده از دوران باستان است که حدود هفت متر ارتفاع دارد.

غار شاپور

در دهانه غار دو کتیبه سنگی وجود دارد که یکی از آن‌ها ترجمه کتیبه شاپور در نقش رجب و دیگری نحوه برپاسازی مجدد مجسمه پس از 1000 سال می باشد. مجسمه بر اثر زمین لرزه واژگون شده بوده که در سال ۱۳۳۶ توسط ارتش ایران به حالت اولش بازگشت. این مجسمه در سال 1310 با شماره ثبت 159 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از آثار ثبت‌شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو می باشد.

آدرس: ایران ، استان فارس ، 30 کیلومتری شمال کازرون ، 4 کیلومتری تنگه چوگان

شهر باستانی بيشاپور

بیشاپور که در کتاب‌های تاریخی، با عنوان‌های بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و به اندیوشاپور ضبط شده ‌است به سال ۲۶۶ میلادی و به دستور شاپور اول پادشاه ساسانی ساخته شده است. شهر تاریخی بیشاپور حدود دویست هکتار وسعت دارد و در فاصله بیست و سه کیلومتری شمال غربی شهر فعلی کازرون قرار دارد.

شهر باستانی بيشاپور

این اثر تاریخی در سال 1397 به ثبت نهایی در میراث جهانی یونسکو در اجلاس بحرین رسید و دارای طراحی و مهندسی ویژه روزگار خود بوده است. شهر بیشاپور از دو بخش اصلی تشکیل شده است. ارگ سلطنتی شامل آثاری مانند معبد آناهیتا، تالار تشریفات شاپور، ایوان موزائیک، کاخ به والرین.
و منطقه عامه نشین شامل خانه‌های مسکونی، گرمابه، کاروانسرا و بازار. شهر تاریخی بیشاپور در سال 1310 به شماره ثبت 24 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از جاهای دی نی کازرون می باشد.

آدرس: ایران ، استان فارس ، 19 کیلومتری کازرون ، کنار دره چوگان

آتشکده کازرون

قدمت آتشکده ساسانیان به دوره ساسانیان برمی گردد و از جاهای دیدنی کازرون می باشد. مصالح به کار رفته در این آتشکده سنگ و ملات گچ می باشد  و در فاصله ده کیلومتری شهر کازرون است. آتشکده کازرون در سال 1318 و با شماره‌ی 331 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آتشکده کازرون

آدرس: ایران ، استان فارس ، 10 کیلومتری کازرون ، سمت چپ جاده قدیمی شیراز

کاروانسرای میان کتل

قدمت کاروانسرای میان کتل به دوره صفویه برمی گردد. این کاروانسرا که از جاهای دیدنی کازرون می باشد تنها کاروانسرای سنگی ایران بوده و در دشت برم واقع شده است. کاروانسرای میان کتل پلانی مستطیل شکل دارد و مساحت آن حدود 3500 متر مربع بوده است. دیواره‌های کاروانسرا از سنگی به نام مالون ساخته شده است. از آنجایی که کاروانسرای میان کتل در زمان شاه عباس صفوی و به دستور او ساخته شده، آن را کاروانسرای شاه عباسی نیز می‌نامند.

کاروانسرای میان کتل

آدرس: ایران ، استان فارس ، کازرون

آتشکده گره (آتشکده جره)

آتشکده گره در مجاورت روستای بالا ده است و از جاهای دیدنی کازرونی می باشد. ارتفاع این آتشکده به چهارده متر می رسد. کمان می رود که این عمارت چهارتاقی به دستور وزیر بهرام پنجم که مهر نرسی نام داشت روی تپه‌ای که در گذشته اطراف آن شهری واقع بود، احداث شده است. این اثر تاریخی در سال 1317 با شماره‌ی ثبت 312 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آتشکده گره (آتشکده جره)

آدرس: ایران ، استان فارس ، کازرون ، مجاورت روستای بالا ده

تنگ چوگان

تنگ چوگان محل بازی چوگان پادشاهان ساسانی بوده است که در نزدیکی شهر بیشاپور و از جاهای دیدنی کازرون می باشد. این تنگ دارای شش نقش برجسته مربوط به شاپور اول، بهرام اول و دوم است. در اولین نقش برجسته شاپور اول در مرکز نقش و سوار بر اسب به تصویر کشیده شده است. دومین نقش برجسته مربوط به پیروزی بهرام دوم بر اعراب بیابانگرد می‌باشد. سومین نقش برجسته مربوط به مراسم دریافت فر ایزدی (حلقه شهریاری) توسط بهرام اول از اهورامزدا می باشد.

تنگ چوگان

نقش برجسته چهارم صحنه پیروزی بهرام دوم (شاپور دوم- ذوالاکتاف) بر یاغی ها را به تصویر کشیده است. نقش برجسته پنجم به پیروزی شاپور بر دولت روم اختصاص دارد. ششمین نقش برجسته مربوط به مراسم دریافت فر ایزدی (حلقه شهریاری) توسط شاپور اول از اهورامزدا و همچنین پیروزی وی در جنگ با رومیان می باشد. متاسفانه در آذر ماه سال 1390 قسمت منگوله اسب سنگ‌نگاره بهرام دوم در تنگ چوگان توسط افرادی با پتک تخریب شد.

آدرس: ایران ، استان فارس ، 23 کیلومتری شهرستان کازرون ، روبه‌روی شهر باستانی بیشاپور

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان یا فامور یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و از جاهای دیدنی کازرون می باشد. این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت گردیده است و در منطقه خوش آب و هوا و ییلاقی ارژن قرار دارد. گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری اطراف تالاب پریشان وجود دارند. گاوچرانک و دراج از مهم‌ترین گونه‌های پرندگان در تالاب پریشان می باشد. پرندگانی مانند درنا، پلیکان، غاز، اردک و لک لک از جمله پرندگان مهاجر به این دریاچه هستند. به دلیل خشکسالی و سوزاندن نیزارهای اطراف دریاچه پریشان جهت عملیات راهسازی، این دریاچه در معرض خطر جدی می باشد و بخش زیادی از دریاچه خشک شده است.

دریاچه پریشان

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان کازرون ، بخش جره و بالا ده

تالاب برم شور

یکی از جاهای دیدنی کازرون، تالاب برم شور می باشد که در حدود سی و پنج کیلومتری بابا منیر در حوزه ماهور میلاتی ممسنی شمال شرقی و بیست کیلومتری جنوب امامزاده شاه تسلیم قرار دارد.

تالاب برم شور

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان ممسنی ، بخش ماهور میلانی

بازار کازرون

بازار کازرون از بازارهای مهم ایران محسوب می‌شده است و دارای راسته ها و بازارهای مختلفی می باشد. در متون قدیمی مربوط به قرن های چهارم و پنجم نام محله بازار آمده است. از بخش های مختلف بازار کازرون می توان به بازار مسگری (ابا فتح)، بازار شاه حمزه، بازار امام خمینی (معین)، بازار مخی (نخل)، بازار نمد مال‌ها، بازار برادران، راسته طلا فروشان، راسته لباس فروشان و راسته کفش فروشان اشاره کرد.

بازار کازرون

در سال 1385 بازار تاریخی شاه حمزه به شماره 15537 و بازار مسگرها به شماره 15614 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. اگرچه بنای بخش‌های قدیمی بازار کازرون مربوط به دوران قاجار است، در دوره‌های مختلف تاریخی این بازار تخریب و بازسازی شد. مصالح به کار رفته در ساخت بازار کازرون سنگ و گچ می باشد.

آدرس: ایران ، استان فارس ، شهرستان کازرون ، شهر کازرون ، میدان شهدا (میدان مرکزی شهر)

آبشار کوهمره سرخی

یکی از جاهای دیدنی کازرون که در نزدیکی روستای رمقان واقع شده است آبشار کوهمره سرخی می باشد. این آبشار در منطقه کوهمره سرخی قرار دارد و وسعت این منطقه جنگلی و کوهستانی حدود سه هزار کیلومتر مربع می باشد.

آبشار کوهمره سرخی

آدرس: ایران ، استان فارس، 35 کیلومتری شیراز ، جاده شیراز – کازرون ، غرب روستای رمقان

نرگس زار کازرون

بزرگ‌ترین نرگس زار طبیعی ایران، نرگس زار کازرون می باشد که در سال 1395 از سوی انجمن گل و گیاه ایران به عنوان خانه نرگس ایران معرفی شد. نرگس زار کازرون صد و چهل هکتار وسعت دارد. هر سال بیش از سی میلیون شاخه گل نرگس از این نرگس زار برداشت می شود و به بسیاری از شهرهای ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود. نرگس شش پر، شهلا، پرپر، هزار پر و شیپوری از گونه های متعدد در این نرگس زار می باشد.

نرگس زار کازرون

آدرس: ایران ، استان فارس ، کازرون ، استان فارس ، ایران

چشمه ساسان

چشمه ساسان در پانزده کیلومتری شهر کازرون و در ناحیه تنگ چوگان واقع شده است و از جاهای دیدنی کازرون می باشد.

چشمه ساسان

آدرس: ایران ، استان فارس ، کازرون

چشمه دادین کازرون

چشمه دادین در نزدیکی دهستان دادین قرار دارد و از جاهای دیدنی و گردشگری کازرون می باشد. این چشمه در پنجاه کیلومتری جنوب شهر کازرون قرار دارد و از یک چشمه اصلی و تعداد زیادی چشمه کوچک تشکیل شده است.

چشمه دادین کازرون

آدرس: ایران ، استان فارس ، کازرون

صنایع دستی کازرون

از صنایع دستی کازرون می توان به گیوه دوزی، نمد مالی، دولچه دوزی، دول دوزی، سفال سازی، لحاف دوزی، پینی بند زن (گنگو کار)، قالی بافی، گلیم بافی، سبد بافی، پالاندوزی، بافندگی و ضرب سکه اشاره کرد.

سوغات کازرون

از جمله سوغات کازرون می توان به مسقطی، رب انار، انواع ترشی، عرقیات، زیتون، خرما، رطب، خارک و مرکبات اشاره کرد.

سوغات کازرون

غذاهای محلی کازرون

کباب، دمپخت کازرون، آش سنتی کازرون (آش بازار)، آش کارده، آش نار بادمجان، آش شله قلم کار، پلو بابونه، چنگال، خورشت قورمه کلم بادنجان، لَلَک و آش آخورک (بادام کوهی) از جمله غذاهای محلی کازرون می باشد.

کشاورزی در کازرون

گوجه، زیتون، پرتقال، مرکبات، سبزی و بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی در منطقه کازرون کشت می شود.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *