جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی تربت جام

جاهای دیدنی تربت جام

تربت جام مرکز شهرستان تربت جام یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی است. این شهر از روزگار باستان تاکنون به نام‌های گوناگونی چون پوژگان، بوزگان، بوزیگان، بوزجان، پوچکان، زام، سام، جام، تربت شیخ جام و تربت جام خوانده شده است. شهر کنونی از حدود قرن سوم هجری قمری ایجاد و اندک اندک گسترش یافته است. این شهرستان از شمال به شهرستان صالح آباد، از غرب به شهرستان‌های فریمان، مشهد و زاوه، از جنوب به شهرستان‌های تایباد و باخرز و از شرق به افغانستان و ترکمنستان محدود است. در این مقاله شما را با جاهای دیدنی تربت جام آشنا می کنیم.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی تربت جام می توان به مدرسه امیر شاه ملک، آرامگاه شیخ احمد جامی، رباط جام، آبشار بردو، گنبد فیروز شاهی، مسجد جامع نو، مسجد عتیق تربت جام، مسجد خانه نور، دروازه ارغونشاه، آرامگاه شاه قاسم انوار، سنگ قبر صندوقی (نادعلی)، باغ کشمیر، پلنگ آبه و روستای ابدال آباد اشاره کرد.

رستوران های تربت جام

در سفر به تربت جام و بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر، حتما سری به رستوران های تربت جام بزنید. از جمله رستوران های این شهر می توان رستوران و بیرون بر شقایق، رستوران عصمتی، رستوران شاندیز، رستوران خوشبخت، رستوران فرهان و رستوران پردیسان را نام برد.

رستوران های تربت جام

اجاره سوئیت در تربت جام

اگر قصد سفر به تربت جام را دارید می توانید با اجاره سوئیت در این شهر اقامت کنید. شما می توانید در سایت میزبان یاب به راحتی در هر نقطه ای از تربت جام سوئیت مورد نظر خود را اجاره نمایید. سایت میزبان یاب این امکان را به شما می دهد که به صورت آنلاین و یا تماس مستقیم با میزبان رزرو خود را انجام دهید.

هتل های تربت جام

هر چند در این شهر هتل های زیادی وجود ندارد اما اگر قصد اقامت در هتل های تربت جام را دارید، هتل پردیسان تربت جام (هتل تک ستاره) ، هتل و تالار و رستوران عصمتی و مهمانپذیر دانا از مراکز اقامتی این شهر می باشند.

مدرسه امیر شاه ملک

مدرسه امیر شاه ملک یکی از جاهای دیدنی تربت جام می باشد و گویا بانی آن امیر شاه ملک در سال ۸۲۹ هجری قمری وفات نموده است. وی در اغلب لشکر کشی ها و جنگ های مهم تیمور را همراهی می کرد. او یکی از امرای کلان و معتبر تیمور گورکان بوده است که نامش در کتیبه مسجد شاه در مشهد دیده می‌شود. در حال حاضر در محل بنای امیر شاه ملک مدرسه‌ای قرار دارد که طلاب علوم دینی درآن مشغول به تحصیل هستند.

مدرسه امیر شاه ملک

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، تربت جام

مسجد کرمانی تربت جام

مسجد کرمانی یکی از مسجدهای قدیمی و از جاهای دیدنی تربت جام در استان خراسان رضوی است. این بنا در سمت چپ ایوان مزار شیخ جام واقع شده است. از آنجایی که سازنده این بنا، استاد مسعود کرمانی بوده است، این اثر به نام مسجد کرمانی مشهور شده است. به دلیل تخریب کتیبه، تاریخ ساخت دقیق محراب مشخص نیست. سقف این مسجد با پوشش نیم گنبدی و طاق و تویزه آراسته شده که گنبد کوچکی در وسط آن قرار دارد.

نمای بیرونی مسجد کرمانی متشکل از چهار طاق نما و قاب‌های ساده آجری در حد فاصل آن هاست. این مسجد در ترکیب کلی از نظر اجزاء شباهت بسیاری به محراب امام زاده ربیعه خاتون در اشتر جان اصفهان دارد که در سال ۷۰۸ هـجری قمری ساخته شده است.

مسجد کرمانی تربت جام

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، تربت جام ، شمال غربی تربت جام ، محله سعدآباد

آرامگاه شیخ احمد جامی

آرامگاه شیخ احمد جامی با نام کامل احمد ابن ابوالحسن جامی نامقی ترشیزی یکی از جاهای دیدنی تربت جام می باشد. مجموعه شامل حدود ده بناست که به تدریج و توسط مریدان شیخ جام که بعضی از آنها از حاکمان و زمامداران عصر نیز بوده‌اند و در طی قرون 9 تا 12 هجری ساخته شده است. مقبره شیخ احمد، ایوان، گنبد خانه، مسجد کرمانی، گنبد سفید، مسجد عتیق، مدرسه امیر جلال‌الدین فیروز شاهی و مسجد جامع نو از بخش های مختلف این مجموعه هستند.

مقبره شیخ احمد جامی، قدمتی نزدیک به هشتصد سال دارد. این اثر در سال 1310 با شمارهٔ ثبت 174 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شیخ احمد جامی از عارفان، شعرا و موسیقی‌دانان مشهور قرن پنجم و ششم هجری قمری بوده است.

آرامگاه شیخ احمد جامی

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، تربت جام ، خیابان جامی ، خیابان آرامگاه ، مجاور پارک شیخ جام

رباط جام

رباط منحصرا به ساختمان‌های کنار راه و به خصوص بیرون از شهر و آبادی گفته می‌شود که علاوه بر حوض و آب انبار دارای اتاق‌های متعددی است که دور تا دور حیاطی را فرا گرفته و مسافران می‌توانند شب را در آن استراحت کنند. در گذشته به خصوص در دوران اسلامی رباط ها در مسیرهای راه اصلی با فاصله های معینی به عنوان تاسیسات بین راهی ساخته می‌شدند و حکم کاروانسرا برای استراحت مسافران بین راهی را داشت.

معمولا برای رفع مشکل آب، این رباط ها را در کنار روستاها یا چشمه‌ها می ساختند و در کنار آن‌ها آب انبارهایی نیز برای ذخیره آب احداث می‌کردند. در تربت جام نیز به دلیل فاصله مناطق مسکونی مردم رباط های بسیاری در گذشته ساخته شدند که رباط تربت جام یکی از آن هاست. این اثر در سال 1377 با شماره ثبت 2017 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رباط جام

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، تربت جام ، سمت جنوبی خیابان کوثری

آبشار بردو

آبشار بردو با ارتفاع سی متر یکی از جاهای دیدنی تربت جام می باشد. در اطراف این آبشار مناطق زیبایی وجود دارد که می توانید در آنجا به گردش و تفریح بپردازید. آبشار بردو در دو کیلومتری روستای شورآباد علیا واقع شده است. دسترسی به آبشار از طریق جاده ارتباطی فریمان به تربت جام، بعد از روستای کهریز نو، جاده فرعی روستای شوراب علیا میسر است.

آبشار بردو

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، تربت جام ، روستای شورآباد علیا

گنبد فیروز شاهی تربت جام

یکی از جاهای دیدنی تربت جام، گنبد فیروز شاهی یا گنبد سبز یا مدرسه امیر جلال‌الدین فیروز شاه از بناهای مشرف بر صحن مزار جام در تربت جام است. مهم ‏‌ترین بخش بنا، سقف آن است که با به کارگیری سه کنج‏ ها و کاربندى، به شیوه ‏‌اى بسیار زیبا پوشیده شده است. بنا دارای نقشه‌ای چلپایی و چهار ایوانی است که بر فراز آن گنبدی قرار گرفته است.

گنبد فیروز شاهی تربت جام

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، تربت جام ، شمال غربی تربت جام ، محله سعدآباد

مسجد جامع نو

مسجد جامع نو در تربت جام، در جانب غربی مزار شیخ جامی واقع شده است و از جاهای دیدنی تربت جام می باشد. ظاهراً تنها بخش قدیمی مسجد، گنبد مقصوره است که توسط جلال الدین فیروز شاه در سال 846 هجری قمری ساخته شده است. بر روی کاشی خشتی فیروزه ‏اى رنگ که در زیر قوس ایوان شرقی مسجد جامع، در پشت دیوار غربی گنبد خانه نصب شده، کتیبه اى به خط ثلث و به رنگ سفید بر زمینه فیروزه ‏اى، حاوی عبارت (عمل العبد الضعیف حاجی زین ابن محمود الجامع الشیرازى سنة 846) دیده می ‏‌شود.

مسجد جامع نو

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، تربت جام ، شمال غربی تربت جام ، محله سعدآباد

مسجد عتیق تربت جام

مسجد عتیق در استان خراسان رضوی واقع شده است و از جاهای دیدنی تربت جام می باشد. این مسجد به سبک شبستانی گنبد دار ساخته شده و شامل پنج رواق است که رواق‌های محوری آن عریض‌تر از رواق‌های کناری است. این مسجد محل برگزاری نماز جمعه اهل سنت تربت جام است. تزئینات مسجد عتیق تربت جام در دو دوره افشاریه و صفویه کار شده‌اند. بنای ایوان در قرن هفتم هجری قمری، پایان یافته و در زمان معزالدین تغییراتی در آن به وجود آمده و کاشی‌کاری معرق فعلی بنا در سال 1022 هجری قمری در دوره شاه عباس صفوی، صورت گرفته ‌است.

مسجد عتیق تربت جام

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، تربت جام ، شمال غربی تربت جام ، محله سعدآباد

مسجد خانه نور

مسجد نور اولین مسجدی است که توسط شیخ احمد جام در دامنه کوه بزد ساخته شده است. به فاصله دویست متری ضلع جنوبی مسجد، چشمه جوشانی به نام نور واقع است که آب آن وارد حوض زیبای سرپوشیده‌ای می‌شود و به احتمال بسیار، سقایه مسجد نور بوده، اما اکنون به صورت نیمه ویران است. این اثر از جاهای دیدنی تربت جام می باشد و در سال 1384 با شماره ثبت 14377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مسجد خانه نور در حدود سه کیلومتری جنوب روستای یزد قرار دارد.

مسجد خانه نور

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، تربت جام

دروازه ارغونشاه

دروازه ارغونشاه که به دربند ارغونشاه نیز معروف می باشد تنگه ای قدیمی است که در گذشته تنها محل ورود به شهر کلات بوده است. این دورازه دارای یک برج دیدبانی معروف به نام برج ارغوان شاه است که وظیفه کنترل ورود خروج افراد به شهر کلات را داشته است. قدمت دربند ارغون شاه مربوط به دوره افشار است. این اثر در سال 1346 با شماره ثبت 665 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی تربت جام به شمار می رود.

دروازه ارغونشاه

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، تربت جام

آرامگاه شاه قاسم انوار

این آرامگاه مدفن شاه قاسم انوار، از عارفان و صوفیان قرن هشتم و آغاز قرن نهم هجری است و در فاصله بیست و چهار کیلومتری شمال غربی تربت جام، در روستایی به نام لنگر قرار دارد. آرامگاه شاه قاسم انوار مربوط به اوایل دوره قاجار است و در سال 1354 با شماره ثبت 1061 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه شاه قاسم انوار

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، تربت جام ، روستای لنگر

سنگ قبر صندوقی (نادعلی)

سنگ قبر صندوقی در حال حاضر در ضلع شمال غربی مرقد منور شیخ‌الاسلام احمد جامی قرار داد. این اثر از جاهای دیدنی تربت جام به شما می رود.

سنگ قبر صندوقی (نادعلی)

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، تربت جام ، شمال غربی تربت جام ، محله سعدآباد ، ضلع شمال غربی آرامگاه احمد جام

باغ کشمیر

باغ کشمیر در پنجاه و پنج کیلومتری شمال شهرستان تربت جام قرار دارد و در سال 1381 به علت وجود جنگل‌های پسته وحشی تبدیل به منطقه حفاظت‌شده جنگلی شد. این محل از جاهای دیدنی تربت جام به شمار می رود.

باغ کشمیر

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، 55 کیلومتری شمال تربت جام

پلنگ آبه

پلنگ آبه یک منطقه کوهستانی و یکی از جاهای دیدنی تربت جام می باشد که در پنج کیلومتری روستای بزد و بیست کیلومتری جنوب شهرستان تربت جام واقع شده است. این منطقه دارای چشمه‌های آب معدنی و گیاهان دارویی با خواص درمانی است.

پلنگ آبه

آدرس: ایران ، خراسان رضوی ، پنج کیلومتری روستای بزد و بیست کیلومتری جنوب شهرستان تربت جام

روستای ابدال آباد

روستای ابدال آباد دارای باغ‌های متعدد، رودخانه پرآب، کوه‌های سر به فلک کشیده، آبشارها و چشمه‌های جوشان می باشد. این روستا در فاصله چهل کیلومتری تربت جام در استان خراسان رضوی قرار دارد و از جاهای دیدنی تربت جام است.

روستای ابدال آباد

آدرس: ایران ، استان خراسان رضوی ، 40 کیلومتری تربت جام ، روستای ابدال آباد

غذاهای محلی تربت جام

از غذاهای محلی تربت جام می توان به  قروت بادمجان، خلویک، اشکنه تخم مرغ، قلور شیر یا بلغور شیر، قلور تروش یا کشک زرد اشاره کرد.

صنایع دستی تربت جام

از صنایع دستی شهر تربت جام  می توان معرق، فرت بافی، دوخت های تزئینی و سنتی، گلیم بافی، ساخت ساز های سنتی و سفالگری را نام برد.

صنایع دستی تربت جام

سوغات تربت جام

از مهم ترین سوغات شهر تربت جام می توان به زعفران ، خربزه و چادر های سنتی اشاره کرد.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *