جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی چابهار

مجهزترین و پیشرفته‌ترین بندر اقیانوسی کشور، چابهار می باشد که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که دارای دو اسکله مجهز می‌باشد. این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دسترسی به آب‌های آزاد، جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد. بیش از شصت درصد کالاهای اساسی کشور از این بندر وارد می‌شود. این شهر علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری  فراوانی می باشد. آب و هوای این شهر همواره بهاری و معتدل است و به همین علت چابهار (چهار بهار) نامیده می‌شود. به طور کلی آب و هوای چابهار دارای کمترین تغییرات در فصول چهارگانه سال است و درجه رطوبت تنها در دو ماه از سال (اردیبهشت و خرداد) بالا می‌رود. در این مقاله با جاهای دیدنی چابهار آشنا خواهید شد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی چابهار می توان به موزه محلی چابهار، قلعه تیس (قلعه پرتغالی ها چابهار)، مسجد جامع تیس، گورستان جن تیس، کوه های مریخی چابهار، جنگل حرا چابهار، گل فشان تنگ چابهار، ساختمان قدیمی تلگراف خانه چابهار، آرامگاه سید غلام رسول، درخت مکرزن چابهار، غارهای بان مسیتی و ساحل صخره ای چابهار (ساحل دریا بزرگ) اشاره کرد.

رستوران های چابهار

اگر به این شهر ساحلی و زیبا سفر می کنید حتما سری به رستوران های این شهر بزنید و از غذاهای دریایی و متنوع آن صرف کنید. از جمله رستوران های چابهار می توان به رستوران بلوچ، رستوران مکران، رستوران تهرانی، رستوران کلاسیک، رستوران براسان و رستوران ساحلی خلیج اشاره کرد.

رستوران های چابهار

اجاره سوئیت در چابهار

در سفر به چابهار، شهر تاریخ و طبیعت، حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های گردشگری آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در چابهار می باشد. مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در چابهار همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

هتل های چابهار

یکی از گزینه های که برای بازدید از جاهای دیدنی چابهار می توانید برای اقامت خود در این شهر در نظر بگیرید هتل های چابهار می باشد. هتل لیپار چابهار (هتل پنج ستاره)، هتل فردوس چابهار (هتل چهار ستاره)، هتل شاهان چابهار (هتل چهار ستاره)، هتل آذین چابهار (هتل سه ستاره)، هتل سپیده چابهار (هتل دو ستاره)، هتل لاله چابهار (هتل چهار ستاره)، هتل آپارتمان شوهاز چابهار (هتل تک ستاره) و هتل آپارتمان رز مکران چابهار  (هتل آپارتمان درجه 1 )، هتل های چابهار می باشند.

موزه محلی چابهار

یکی از جاهای دیدنی چابهار، موزه محلی چابهار می باشد که در حال حاضر در ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که مربوط به دوران قاجار می باشد، دایر است. تابلوهایی از گیاهان دریایی خلیج فارس و دریای عمان، پرندگان و جانوران آبزی و کنار آبزی خلیج فارس و دریای عمان در این موزه به چشم می خورد. همچنین بخش‌هایی از موزه شامل دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی، دوران معاصر، بخش مردم‌شناسی و کتابخانه می‌شود.

موزه محلی چابهار

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، چابهار ، خیابان دریا ، ساختمان فرمانداری

قلعه تیس (قلعه پرتغالی ها چابهار)

قلعه پرتغالی‌ها یا قلعه تیس در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار، در روستای تیس قرار دارد و متعلق به دوران اسلامی می باشد. این قلعه از جاهای دیدنی چابهار می باشد و معماری اتاق های ایوان دار این قلعه یادآور کاروانسرای شاه عباسی و معماری سبک دوره سلجوقی می باشد. مصالح به کار رفته در ساخت قلعه، آجر، سنگ و گچ می باشد. قلعه تیس در دهانه خلیج چابهار و بر فراز تپه‌ای مشرف به جاده چابهار – تیس قرار گرفته است.

قلعه تیس (قلعه پرتغالی ها)

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، ده کیلومتری چابهار

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس در روستایی با همین نام قرار دارد و از جاهای دیدنی چابهار به شمار می رود. بر اساس نظر محققان، مسجد جامع تیس با بیش از هزار سال قدمت، دومین مسجد ساخته شده در ایران است. این مسجد از یادگارهای دوران صدر اسلام است و از لحاظ معماری و تزئینات داخلی مانند مساجد کشورهای پاکستان و هند است. غارهای بان میستی، قلعه پرتغالی‌های تیس و گورستان جن تیس از دیگر جاذبه های دیدنی هستند که در اطراف این مسجد قرار دارند.

مسجد جامع تیس

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، چابهار ، روستای تیس

گورستان جن تیس

گورستان جن تیس در سیصد متری غرب روستای تیس و در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است. تمام قبرهای گورستان جن تیس در دامنه کوه و در دل سنگ‌ها کنده شده‌اند. وجود سنگ قبرهای عجیب با ابعاد بزرگ که در میان سنگ‌ها کنده شده‌اند، از مهم‌ترین دلایل نام‌گذاری گورستان جن تیس است. این گورستان مربوط به قرن چهار هجری قمری تا دوره صفوی می باشد و در سال 1386 با شماره 19769 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گورستان جن تیس

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان چابهار ، روستای تیس

کوه های مریخی چابهار

یکی از جاهای دیدنی چابهار، کوه‌های مریخی چابهار می باشد که با نام کوه‌های مینیاتوری نیز مشهور است. کوه‌های مریخی چابهار از نوع رسوبی هستند. پیدا شدن انواع فسیل ماهی و آبزی در این کوه‌ها ثابت می‌کند کوه‌های مینیاتوری در گذشته زیر آب قرار داشته‌اند. مجتمع گردشگری کوه‌های مریخی بین کوه‌های مریخی و ساحل دریای عمان ساخته شده است و محل مناسبی برای گردشگرانی است که به این منطقه سفر می کنند.

کوه های مریخی

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، 40 تا 50 کیلومتری شهرستان چابهار

جنگل حرا چابهار

بخش‌هایی از جنگل حرا چابهار در استان سیستان و بلوچستان و در فاصله 15/6 کیلومتری شهر چابهار قرار گرفته است. جنگل حرا از درختچه‌های کوتاه قدی که به مانگرو شهرت دارند شکل می‌گیرد که می‌توانند در آب‌هایی شور و در نواحی گرمسیری به حیات خود ادامه بدهند. این درختان قابلیت دفع نمک و شیرین کردن آب‌های شور را دارند. بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز این درختان از دریا تامین می‌شود. درختچه‌های حرا دارای گل‌های زرد رنگ زیبا و میوه‌ای بادامی شکل هستند. علاوه بر این بخش، در نزدیکی خلیج گواتر نیز می‌توانید به تماشای جنگل‌های حرا بروید.

جنگل حرا چابهار

آدرس: ایران ، سیستان و بلوچستان ، چابهار ، روستای تیس ، جنگل حرا چابهار

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، چابهار ، ناحیه ساحلی خلیج گواتر

گل افشان تنگ چابهار

این گل افشان از جاهای دیدنی چابهار به شمار می رود و در نزدیکی کنارک و در محل بندر تنگ واقع شده‌اند. گل افشان‌های چابهار دارای سه تپه کوچک می باشد که یکی از آن‌ها فعال است و دو مورد دیگر به صورت غیرفعال هستند.

گل افشان تنگ چابهار

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، چابهار ، 80 کیلومتری کنارک ، روستای تنگ

ساختمان قدیمی تلگراف خانه چابهار

این بنای قدیمی که با عنوان تلگراف خانه انگلیسی ها نیز شناخته می شود مربوط به اواخر دوره قاجار می باشد و از جاهای دیدنی چابهار است. رونق دریانوردی، تجارت و برقراری ارتباط میان هند، گواتر، جاسک و بندرعباس از جمله دلایل ساخت این بنا می باشد. تلگراف خانه چابهار در سال 1377، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساختمان قدیمی تلگراف خانه چابهار

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، چابهار ، خیابان مولوی

آرامگاه سید غلام رسول

قدمت آرامگاه سید غلام رسول به سال 456 هجری قمری برمی گردد. این آرامگاه از زیارتگاه‌های مسلمانان هند و مردم منطقه بوده است و به سبک معماری هندی ساخته شده است. آرامگاه سید غلام رسول از جاهای دیدنی چابهار می باشد و در سال 1356 با شماره 1559 به ثبت رسید.

آرامگاه سید غلام رسول

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، چابهار ، بلوار شهید ریگی

درخت مکرزن چابهار

درخت مکرزن چابهار که با نام‌‌ درخت انجیر معابد، درخت لور و درخت انجیر هندی نیز شناخته می‌شود از جاهای دیدنی چابهار می باشد. این درختان بالای صد سال قدمت دارند و می توانید در روستاهای رمین، تیس کوپان، ماشی، لیپار و کوپان‌ سر این درختان را ببینید.

درخت مکرزن چابهار

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، چابهار

غارهای بان مسیتی (غارهای سه گانه چابهار)

به مجموعه غارهایی که در پنج کیلومتری شمال غربی روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند و در نزدیکی چابهار قرار دارند غارهای بان مسیتی گفته می‌شود. بعضی از مردمان بومی این منطقه بر این باورند که این غارها محل زندگی بانویی پاک و مورد احترام اهالی روستا به نام بانو مسیتی بوده و مقبره میان یکی از غارها محل دفن این بانو بوده است. دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در مجموعه بان مسیتی وجود دارد.

غارهای بان مسیتی (غارهای سه گانه چابهار)

آدرس: ایران ، استان سیستان و بلوچستان ، 5 کیلومتری شمال غربی روستای تیس ، دامنه کوه شهبازبند

ساحل صخره ای چابهار (ساحل دریا بزرگ)

این ساحل که به ساحل دریا بزرگ معروف شده است با صخره‌های خود از دیگر سواحل جدا شده است. ارتفاع موج‌ها در ساحل صخره‌ای چابهار تا پانزده متر می‌رسد و صحنه ای زیبا و تماشایی را خلق کرده است. هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی راهی این منطقه می شوند.

ساحل صخره ای چابهار (ساحل دریا بزرگ)

آدرس: ایران ، سیستان و بلوچستان ، جاده چابهار ، رمین ، امتداد خیابان کارگر ، مجموعه تفریحی ساحل صخره ای یا دریا بزرگ

سوغاتی های چابهار

میگو و ماهی تازه مانند ماهی قباد، ماهی سنگسر، ماهی سرخو، ماهی حلوا سفید، ماهی هامور، ماهی شوریده، شیرماهی، میگو و اره ماهی. میوه‌های استوایی مانند پاپایا ، گواوا و انبه، ادویه‌ های کمیاب و ارزان مانند ادویه ماهی ، ادویه کراهی و ادویه خورشتی، شیرینی لندو و انواع شکلات های خارجی

سوغاتی های چابهار

صنایع دستی چابهار

سوزن ‌دوزی ، حصیر بافی ، آینه دوزی و سکه دوزی ، چادر بافی ، گلیم بافی ، تراش سنگ‌ های قیمتی و ارزشمند و سفال‌گری از صنایع دستی پابهار به شمار می رود.

صنایع دستی چابهار

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *