پنج‌شنبه , اکتبر 17 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی ساوه

جاهای دیدنی ساوه

ساوه یکی از شهرها و مناطق باستانی بازمانده از دوره ساسانی است. این شهر مرکز شهرستان ساوه و از شهرهای استان مرکزی در ایران است.  از آن جایی که ساوه یکی از شهرستان‌های باستانی ایران زمین است آثار تاریخی زیادی داشته است تا اینکه در حمله مغول بیشتر آنها نابود شد. شهر صنعتی کاوه در ده کیلومتری شهر ساوه، بزرگترین شهرک صنعتی کشور و یکی از قطب‌های مهم صنعت در ایران به حساب می‌آید. ساوه از شمال به شهرستان زرندیه و استان قزوین، از جنوب به شهرستان تفرش، از جنوب شرق به استان قم، از شرق به استان تهران و قم و از غرب و جنوب غربی به استان همدان و شهرستان کمیجان محدود می‌گردد. در این مقاله با تعدادی از جاهای دیدنی ساوه آشنا خواهید شد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی ساوه می توان به مسجد جامع ساوه، قلعه دختر ساوه، مسجد سرخ ساوه، گنبد چهارسوق، روستای باغ شیخ، کاروانسرای عبدالغفار خان (باغ شیخ)، پل سرخده، بازار ساوه، امامزاده سید اسحاق، شهر زیرزمینی آوه، امامزاده عبدالله اوجان و عمارت عبدالله آباد ساوه (عمارت حاکم) اشاره کرد.

رستوران های ساوه

یکی از لذت های سفر، رفتن به رستوران و خوردن یک غذای خوب می باشد. اگر به شهر تاریخی و باستانی ساوه سفر می کنید پیشنهاد می کنیم سری به رستوران های ساوه بزنید. از جمله رستوران های این شهر می توان به رستوران ناهار خوران کشاورز، رستوران پدیده ساوه، رستوران نگین، رستوران کورش ، رستوران مکث و غیره اشاره کرد.

mizbanyab.com

اجاره سوئیت در ساوه

اگر قصد سفر به ساوه را دارید می توانید با اجاره سوئیت در ساوه چند روزی را در این شهر اقامت کنید و به تفریح و گردش در این شهر زیبا و تاریخی بپردازید. سایت میزبان یاب به شما کمک می کند تا به راحتی سوئیت مورد نظر خود را رزرو نمایید و از سفر خود لذت ببرید.

هتل های ساوه

یکی از گزینه هایی که برای اقامت در ساوه می توانید انتخاب کنید هتل های این شهر می باشد. هتل کاوه ساوه (هتل چهار ستاره)، هتل آزادی ساوه (هتل تک ستاره) و هتل صدرا ساوه (دو ستاره) از جمله هتل های ساوه می باشد که می توانید برای اقامت در این شهر برگزینید.

مسجد جامع ساوه

می توان گفت مسجد جامع ساوه از اولین مسجدهای ساخته شده در ایران است. مصالح به کار رفته در ساخت این مسجد گل و خشت می باشد و از جاهای دیدنی ساوه است. این مسجد با مساحت چهار هزار و دویست متر مربع در سال 1310 به عنوان نخستین مکان تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. بنای مسجد در دوره‌های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزئین و مرمت شده است. مسجد جامع ساوه در جنوبی ترین نقطه شهر ساوه، در انتهای خیابان سلمان ساوجی واقع است. از قسمت های مختلف این مسجد می توان به صحن، مناره، شبستان‌ها، محراب‌های قدیمی، ایوان‌ها، گنبد و دو محراب از عهد صفوی اشاره کرد. از نظر باستان شناسان این احتمال وجود دارد که مسجد جامع پیش از اسلام، آتشکده بوده است. مناره مسجد متعلق به دوران سلجوقی می باشد و کهن ترین کتیبه مسجد در این مناره قرار دارد.

مسجد جامع ساوه

آدرس: ایران ، استان مرکزی ، ساوه ، خیابان سلمان ساوجی،

قلعه دختر ساوه

بر اساس تحقیقات انجام شده، قلعه دختر ساوه نیایشگاهی برای عبادت و احترام به آب و ناهید در پیش از اسلام بوده است. قلعه دختر ساوه بر روی صخره بلندی مشرف به دشت ساوه بنا شده و از جاهای دیدنی ساوه می باشد. این قلعه در روستای قیز قلعه در بیست و پنج کیلومتری جنوب شهر ساوه و نرسیده به سد الغدیر قرار دارد. بنای تاریخی قلعه دختر در سال 1382 به شماره 8600 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. در بازدید از این قلعه می توانید از جاهای دیدنی که در اطراف این قلعه وجود دارند نیز بازدید کنید. سد الغدیر ساوه، پل‌های تاریخی باقی‌مانده از دوره صفوی و معروف به پل شاه عباسی از جمله جاهای دیدنی اطراف قلعه دختر ساوه می باشند.

قلعه دختر ساوه

آدرس: ایران ،  استان مرکزی ، شهر ساوه ، 25 کیلومتری جنوب ساوه ، روستای قیز قلعه

مسجد سرخ ساوه

یکی از جاهای دیدنی ساوه، مسجد سرخ می باشد که به دلیل وجود تزئینات و کتیبه‌های قرمزرنگی که در آن به کار رفته است، به مسجد سرخ مشهور شده است. قسمت های مختلف مسجد شامل سر در ورودی، صحن، ایوان، گنبد خانه، شبستان، رواق و مناره، دو مدرسه قدیمی و جدید و یک مسجد تازه ساخت است. یکی دیگر از بخش های اصلی مسجد، مناره آجری مسجد می باشد که با آجر و آیات قرآنی آراسته شده است. بر اساس نظر محققان و کتیبه‌های تاریخی، قدمت مسجد سرخ ساوه به دوره شاه اسماعیل صفوی یا دوران سلجوقیان بر می گردد. مسجد سرخ ساوه در سال 1389 به شماره 29470  و مناره آن در سال 1310 به شماره 155 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسجد سرخ ساوه

آدرس: ایران ، استان مرکزی ، ساوه ، میدان انقلاب ، جنوب بازار قدیمی شهر

گنبد چهارسوق (موزه مردم شناسی ساوه)

قدمت گنبد چهار سوق به دوره صفوی برمی گردد و از جاهای دیدنی ساوه می باشد. در حال حاضر از این بنا به عنوان موزه باستان شناسی و مردم شناسی شهرستان ساوه استفاده می شود. در این موزه که به تکیه چهار سوق نیز معروف است اشیایی همچون کتب خطی و دست‌نویس، انواع قفل‌های قدیمی، ظروف مسی و سفالی، سکه و اسناد خطی نگهداری می شود. این اثر در خیابان سلمان ساوجی واقع شده است و در سال 1356 با شمارهٔ ثبت 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای گنبد چهار سوق در  سال 1386 به مناسب روز جهانی صنایع دستی به عنوان موزه مردم‌شناسی شهرستان ساوه مورد استفاده قرار گرفت.

گنبد چهارسوق (موزه مردم شناسی ساوه)

آدرس: ایران، استان مرکزی ، ساوه ، امام خمینی ، شهید اسدی (هلالی) ، سلمان ساوجی ، سلمان ساوجی 4

روستای باغ شیخ

یکی از جاهای دیدنی ساوه، روستای باغ شیخ می باشد که در فاصله هشت کیلومتری ساوه و بین دو روستای احمدآباد و طراز ناهید واقع شده است. تکیه باغ شیخ و کاروانسرای عبدالغفارخان از آثار تاریخی مهم روستای باغ شیخ می باشد که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده‌اند.

روستای باغ شیخ

آدرس: ایران ، استان مرکزی ، هشت کیلومتری ساوه ، روستای باغ شیخ

کاروانسرای عبدالغفار خان (باغ شیخ)

قدمت این کاروانسرا که از جاهای دیدنی ساوه می باشد به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار برمی‌گردد. کاروانسرای عبدالغفار خان در مجاور روستای باغ شیخ واقع شده و در سال 1354 با شمارهٔ ثبت 1185 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای عبدالغفار خان (باغ شیخ)

آدرس: ایران ، استان مرکزی ، شهرستان ساوه ، 8 کیلومتری جاده ساوه

پل سرخده

پل سرخده از جاهای دیدنی ساوه به شمار می‌رود و در سال 1354، با شماره ثبت 1184 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این پل در فاصله پانزده کیلومتری ساوه، در روستای سرخده قرار دارد و در ساحل جنوبی رودخانه قره چای واقع شده است. مردم محلی این منطقه به این پل، دوقوز گوز به معنی نه چشمه می‌گویند. در غرب این پل و به فاصله صد و پنجاه متری، یک دهانه از پل دیگر به نام “تک گوز به معنی تک چشمه قرار دارد. قدمت پل نه چشمه به دوره صفوی برمی گردد و پل تک چشمه در سده های اولیه اسلام و یا دوران ساسانی ساخته شده است. مصالح به کار رفته در پل دو قوز گوز، آجر و ملات ساروج می باشد.

پل سرخده

آدرس: ایران ، استان مرکزی ، 15 کیلومتری جنوب شهر ساوه، روستای سرخده

بازار ساوه

قدمت بازار ساوه به دوره صفوی برمی گردد. این بازار از جاهای دیدنی ساوه می باشد و در سال 1378، با شماره ثبت 2526 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بازار با مساحتی به طول ششصد متر دارای حجره های متنوعی می باشد.

بازار ساوه

آدرس: ایران ، استان مرکزی ، ساوه ، بین خیابان امام خمینی در شمال و میدان انقلاب در جنوب

امامزاده سید اسحاق

قدمت این امام زاده به دوران صفوی برمی گردد و در دوران قاجار نیز بخش هایی به آن اضافه شده است. امامزاده سید اسحاق محل دفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و از جاهای دیدنی ساوه به شمار می رود. این اثر در سال 1315 با شماره ثبت 279 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امامزاده سید اسحاق

آدرس: ایران ، استان مرکزی ، شهرستان ساوه ، میدان سرداران ، آستان مقدس حضرت اسحاق ابن موسی کاظم (ع)

شهر زیرزمینی آوه

شهر زیرزمینی آوه از جاهای دیدنی ساوه به شمار می رود و دارای محوطه باستانی، آب‌انبار قدیمی، کاروانسرای صفوی و آستان مقدس امامزاده عبدالله است. بر اساس تحقیق کاوشگران و باستان شناسان روی سفال های بدست آمده در این محوطه تاریخی،  قدمت آن را به عصر مفرغ، آهن و دوره میانی اسلامی نسبت داده اند. کاروانسرای موجود در این محوطه باستانی نیز به جای مانده از دوران حکومت صفویان می باشد.

شهر زیرزمینی آوه

آدرس: ایران ، استان مرکزی ، جنوب شرقی ساوه

امامزاده عبدالله اوجان

قدمت امامزاده عبدالله اوجان به دوران سلجوقی برمی گردد و از جاهای دیدنی ساوه به شمار می رود. این امام زاده آرامگاه یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است و در سال 1387، با شماره ثبت 23799 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امامزاده عبدالله اوجان

آدرس: ایران ، استان مرکزی ، شهرستان ساوه ، بخش مرکزی ، دهستان قره چای ، روستای اوجان

عمارت عبدالله آباد ساوه (عمارت حاکم)

قدمت عمارت حاکم به دوره تیموری برمی گردد و به عنوان قدیمی ترین بنای قلعه عبدالله آباد محسوب می گردد. قسمت هایی که از این عمارت باقی مانده شامل عمارت حاکم، دیوان خانه، مسجد، آب‌انبار، عمارت بیرونی و اندرونی و بخش‌هایی از برج و باروی قلعه می باشد. از میان این آثار، تنها آب‌انبار قاجاری، که به آب‌انبار عبدل آباد شهرت دارد، به ثبت ملی رسیده است. در حال حاضر این عمارت به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده است.

عمارت عبدالله آباد ساوه (عمارت حاکم)

آدرس: ایران ، استان مرکزی ، ساوه ، بلوار آزادی ، انتهای کوچه ششم

صنایع دستی ساوه

سفالگری، گلیم بافی، قالی بافی، رودوزی های سنتی، منبت کاری، نمد مالی و قلم زنی از صنایع دستی ساوه به شمار می رود.

صنایع دستی ساوه

سوغات شهر ساوه

از سوغاتی‌های شهر ساوه می توان به شیرینی روح افزا، نان قندی، چوکه ، باسلوق و همچنین انار، طالبی، رب انار، شیره‌ انگور، کشمش و غیره اشاره کرد.

غذاهای سنتی ساوه

آش آلو و  دملمه از غذاهای سنتی ساوه می باشد.

غذاهای سنتی ساوه

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *