جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی ملایر

جاهای دیدنی ملایر

ملایر شهری تاریخی در غرب ایران و مرکز شهرستان ملایر می باشد. این شهر دومین شهر پرجمعیت استان همدان به شمار می رود. این شهر کوهستانی است و در میان رشته کوه زاگرس قرار گرفته است و دارای طبیعت معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. ملایر از شهرهای تاریخی استان همدان است که قدمت و تاریخچه آن به دوران ایلامیان برمی‌گردد. آب و هوای خنک ملایر در روزهای تابستان و صنعت منبت و مبلمان سازی اش اینجا را تبدیل به جایی کرده که خیلی‌ها برای گشت و گذار در غرب کشور به آنجا سفر می کنند. اگر شما هم تصمیم گرفتید به غرب کشور سفر کنید پس جاهای دیدنی ملایر را به لیست برنامه‌ی سفرتان اضافه کنید. در ادامه با میزبان یاب همراه باشید تا با این جاذبه‌های گردشگری بیشتر آشنا شویم.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جمله جاهای دیدنی ملایر می توان به برج آرامگاه بابا حسین، خانه و موزه لطفعلیان ملایر، شهر زیر زمینی سامن، مقبره سیف‌الدوله، منطقه حفاظت شده لشگر، یخچال میرفتاح، تالاب کردخورد، پارک سیفیه، آتشکده نوشیجان و قلعه پری ملایر اشاره کرد.

رستوران های ملایر

در سفر به شهر تاریخی ملایر و بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر، سری به رستوران های ملایر بزنید و غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید. از جمله رستوران های ملایر می توان به رستوران عمارت زعفرانیه، رستوران شقایق، رستوران مجلل، سفره خانه سنتی بام ملایر، باغ رستوران و سفره خانه سنتی دربند و رستوران قصر طلایی اشاره کرد.

رستوران های ملایر

اجاره سوئیت در ملایر

وقتی مبلغ زیادی را هزینه می کنید و مسیر طولانی را طی می کنید تا خود را به ملایر برسانید، چه بهتر که با طولانی تر کردن سفر خود این فرصت را داشته باشید تا از تک تک این جاذبه دیدن کنید. برای اقامت در ملایر، بهترین روش اجاره سوئیت در ملایر است چون نسبت هتل و ویلا هزینه بسیار کمتری دارد.

هتل های ملایر

یکی از گزینه هایی که برای اقامت در ملایر می توانید انتخاب کنید هتل های این شهر می باشد. هتل کریم خان زند ملایر ( هتل دو ستاره )، هتل آپارتمان آرامش ملایر ( هتل تک ستاره ) و مهمانپذیر نوری ملایر از هتل های ملایر می باشد که پذیرای میهمانان و گردشگران می باشد.

برج آرامگاه بابا حسین

این مقبره از جاهای دیدنی ملایر می باشد و احتمالا مربوط به قرن شش تا هشت هجری قمری می باشد. برج مقبره بابا حسین در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مکان، آرامگاه یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل، حضرت یوشع بن نوح بوده که در گذشته مورد توجه یهودیان ساکن در منطقه بوده است. برج آرامگاه بابا حسین دارای پلان و و طرح ۱۲ ضلعی منتظم از نوع برج مقبره‌های دارای گنبد رک (مخروط) است.

برج آرامگاه بابا حسین

آدرس: ایران ، استان همدان ، 55 کیلومتری غرب شهرستان ملایر، روستای سیاه کمر

خانه و موزه لطفعلیان ملایر

قدمت خانه لطفعلیان مربوط به اواخر دوره قاجار است و در سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خانه تاریخی متعلق به محسن مصدفی یا مصدق‌الممالک است و از جاهای دیدنی ملایر به شمار می رود. خانه در دو طبقه ساخته شده است و از بخش های اصلی آن می توان به اندرونی، حسینیه، خانه و اصطبل اشاره کرد. زیباترین بخش خانه لطفعلیان حوض‌خانه است که با طاق نماهای زیبای آجری و به شیوه چهار بخشی پوشیده شده است. در حال حاضر خانه لطفعلیان به عنوان موزه‌ی ملایر مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

خانه و موزه لطفعلیان ملایر

آدرس: ایران ، استان همدان ، ملایر ، خیابان اراک

شهر زیر زمینی سامن

این شهر در سال 1384 به طور اتفاقی کشف شد و از جاهای دیدنی ملایر می باشد. باستان شناسان هسته اولیه شهر را متعلق به قبل از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده است. آثار تاریخی سامن نشان از قدمت این شهر دارند. شهر زیرزمینی سامن در جنوب غربی شهرستان ملایر واقع شده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته این شهر در طول تاریخ شاهد سه دوره استفاده بوده است.

شهر زیر زمینی سامن

آدرس: ایران ، استان همدان ، جنوب غربی شهرستان ملایر ، شهر زیرزمینی سامن

مقبره سیف‌الدوله

مقبره سیف الدوله بنایی است تاریخی که قدمت آن به سال 1276 هجری قمری برمی‌گردد و توسط سلطان محمد میرزای سیف‌الدوله وقف عام شد. این مقبره‌ی چهار ضلعی با الهام از سبک معماری صفویه ساخته شده و از جاهای دیدنی ملایر است. سیف الدوله وقتی در اصفهان بوده تحت تاثیر معماری صفوی قرار گرفته و بعدها دستور به ساخت این مقبره داده. داخل این مقبره علاوه بر یک اتاق مرکزی، چهار اتاق مربعی شکل نیز قرار گرفته‌اند.

مقبره سیف‌الدوله

آدرس: ایران ، استان همدان ، ملایر ، خیابان پرستار ، جنب پارک سیفیه

منطقه حفاظت شده لشگر

این منطقه که مساحتی نزدیک به شانزده هکتار دارد با توجه به اقدامات حفاظتی که صورت گرفته تبدیل به زیستگاه بسیاری از جانوران و گیاهان بومی ایران شده است. منطقه لشگر در زمستان سال 1363 هجری شمسی به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد و بعد‌ ها نیز به منظور بهبود زیستگاه جانوران و گیاهان در زمستان سال 1369 هجری شمسی به یک منطقه حفاظت شده تبدیل شد. برای بازدید از این منطقه زیبا که از جاهای دیدنی ملایر می باشد، نیاز به تهیه بلیط نیست و از فضای اطراف هم می توانید به عنوان پارکینگ استفاده کنید. امکان چادر زدن در دشت نیز فراهم است.

منطقه حفاظت شده لشگر

آدرس: ایران ، استان همدان ، ملایر ، جوزان

یخچال میرفتاح ملایر

یخچال میرفتاح از آثار دوره قاجاریه و از جاهای دیدنی ملایر است و توسط شخصی به نام میرفتاح ساخته شده‌ است. این بنای تاریخی به شکل گنبد بوده و از آجر ساخته شده است. این یخچال دارای دو ورودی می‌باشد. یکی به شکل دهلیز بوده که مخصوص ریزش و تخلیه یخ و دیگری که محل رفت ‌و آمد بوده ‌است، با پلکانی به قسمت انتهایی یخدان و محل برداشت یخ منتهی می‌شود. در قسمت بیرونی و داخلی یخدان دو ردیف خشت به کار رفته ‌است که نقش عایق را داشته و در فصل تابستان مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن یخ‌ها می‌ شده ‌است.

یخچال میرفتاح ملایر

آدرس: ایران ، استان همدان ، ملایر ، خیابان اراک ، اداره فعلی میراث فرهنگی ملایر

تالاب کردخورد ملایر

مساحت این تالاب که از جاهای دیدنی ملایر است حدود بیست کیلومتر مربع است. عمق تالاب کرد خورد در بعضی نقاط به هشتاد سانتی متر هم می‌رسد. تالاب آق گل در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار گرفته برای همین خیلی از پرندگان و جانوران در این تالاب زندگی می‌کنند. در حال حاضر بیش از چهل و شش گونه پرنده در تالاب شناسایی شده است. کشیم کوچک، باکلان بزرگ، اگرت بزرگ، فلامینگوی بزرگ، بوتیمار کوچک، چوب پا، چنگر نوک، کاکایی سر سیاه، زرده پره طلایی، پرستوی دریایی و غیره از جمله پرندگانی هستند که به این تالاب مهاجرت می‌کنند. برای دیدن تالاب کردخورد نیاز به تهیه‌ی بلیط نیست و مکان مناسبی برای تفریح و گردش می باشد.

تالاب کردخورد ملایر

آدرس: ایران ، استان همدان ، ملایر ، شهر اسلامشهر آق گل

پارک سیفیه ملایر

یکی از جاهای دیدنی ملایر پارک جنگلی سیفیه است که در شمال شرقی ملایر واقع شده است. سیف‌الدوله از نوادگان فتحعلی شاه قاجار در سال 1304 هجری شمسی اینجا را درست کرد. درختان چنار قدیمی پارک سیفیه و حوضچه ها از بخش‌های این پارک هستند. مساحت این پارک حدود ده هکتار می باشد و شامل دو استخر ، یک ساختمان جهت سکونت سیف الدوله و یک مسجد است.

پارک سیفیه ملایر

آدرس: ایران ، استان همدان ، ملایر ، خیابان اراک ، اداره فعلی میراث فرهنگی ملایر

آتشکده نوشیجان

کاوش‌های باستان‌شناسی مختلفی روی این تپه صورت گرفته است که منجر به شناسایی دوره‌های ماد و هخامنشی و ساسانی شده است.
متاسفانه در حال حاضر چیز زیادی از آتشکده‌ی مجموعه باقی نمانده اما بقیه‌ی قسمت‌ها مثل تالار، انبارها و چند اتاق حفظ شده‌اند. کارشناسان باستان‌شناسی با توجه به وجود آتشدان و ساختار نظامی این مجموعه معتقدند که اینجا در قدیم به عنوان سازه‌ای نظامی و دفاعی شناخته می‌شده است.

آتشکده نوشیجان

آدرس: ایران ، استان همدان ، 16 کیلومتری ملایر

قلعه پری ملایر

قلعه پری ملایر در نزدیکی روستای قلعه پری واقع شده است. کارشناسان می‌گویند که اولین نشانه‌های زندگی در آن به چهار صد سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. وقتی در قلعه پری کاوش شد، باستان شناسان قبرستانی پیدا کردند که جهت دفن مردگان به سمت طلوع خورشید بود. برای همین کارشناسان معتقدند که ساکنین این منطقه‌ی باستانی برای خورشید اهمیت زیادی قائل بودند. بیش از صد و پنجاه قبر قدیمی در این منطقه تاریخی وجود دارد. قدیمی‌ترین قبرهای کشف شده در این منطقه متعلق به هزاره نخست میلادی می باشد.

قلعه پری ملایر

آدرس: ایران ، استان همدان ، جاده ملایر به اراک ، روستای پری

سوغات ملایر

انگور، باسلوق، کلوچه سنتی ملایر به نام کالوا، کشمش و سایه خشک، انگشت پیچ، گردو‌، خشکبار و عسل از سوغات ملایر هستند. انگور، محبوب‌ترین سوغاتی ملایر در رتبه اول کشور و رتبه ششم جهان قرار دارد.

سوغات ملایر

غذا های محلی ملایر

غذاهایی مانند کوفته، آبگوشت کشک، پلته پلو و انواع دلمه، آش ترخینه، آش ورکواز، آش جو و گندم، آش رشته ترش، آش بادمجان، آش دوغ از غذاهای محلی ملایر می باشد.

غذا های محلی ملایر

صنایع دستی ملایر

از صنایع دستی رایج در شهر ملایر، گیوه‌بافی و قالی بافی می باشد. همچنین به دلیل فراوانی درختان گردو، صنعت مبل و منبت در شهرستان ملایر رونق فراوانی دارد.

صنایع دستی ملایر

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *